Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
Då undrar jag vad det är som syns inringat i bild. Ursäkta upplösningen (reserv-iPhone 7...), men identifiera berget så kanske det ger sig.
Kalle får gå och ta en eftermiddagsfika ett tag. ;)

1663936956943.png

fredw

Aktiv medlem
Det må vara ett böle, men inte vilket böle som helst... Du är iofs nära med höjd och bilden är nog rätt men vad är det för böle? Bölet ligger på 1677 möh.

Magnifik ledtråd:

1663939727945.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Det må vara ett böle, men inte vilket böle som helst... Du är iofs nära med höjd och bilden är nog rätt men vad är det för böle? Bölet ligger på 1677 möh.

Magnifik ledtråd:

Visa bilaga 19705
Kan det vara ett akrediteringsintyg för att starta Schweiz första bilbesiktningsstation?:unsure:
Konstig placering för det förresten, kanske en besiktningsstation för en dåtida nyhet som pistmaskiner?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kan det vara ett akrediteringsintyg för att starta Schweiz första bilbesiktningsstation?:unsure:
Konstig placering för det förresten, kanske en besiktningsstation för en dåtida nyhet som pistmaskiner?
De klagar att de har långt till bilbesiktningen i Norrland, är ju inget jämfört med om man måste köra upp till över 1670 möh på en vandringsstig. :LOL:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Två timmars eftermiddagsfika måste väl räcka? ;) Det är bergsstationen (tänkt som en av flera mellanstationer) för Wetterhorn-Aufzug.

Festligt med formuläret måste jag säga, bara strukit över och anpassat efter behovet. Första kabinbanan i Schweiz, 1905! Stängde 1915 pga inga turister under kriget.

fredw

Aktiv medlem
Två timmars eftermiddagsfika måste väl räcka? ;) Det är bergsstationen (tänkt som en av flera mellanstationer) för Wetterhorn-Aufzug.

Festligt med formuläret måste jag säga, bara strukit över och anpassat efter behovet. Första kabinbanan i Schweiz, 1905! Stängde 1915 pga inga turister under kriget.

Korrekt! Misslyckades kanske också pga saftig avgift, 5 CHF. Vad blir det i dagens penningvärde?

Kabinturen går till Kalle! 🏆😄

1663945799043.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
5 CHF då, ouch! Tur till Jungfraujoch idag känns ju nästan billig då, utan att ha kollat hur priserna utvecklats sen dess...

Nästan fredagkväll, så här kommer en lätt. Vad är samlingsnamnet på de inringade topparna? Rejäl bonus för den som kan namnet på liften. ;)
IMG_4381.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Korrekt! Misslyckades kanske också pga saftig avgift, 5 CHF. Vad blir det i dagens penningvärde?

Visa bilaga 19706
Jag hade ju rätt, det var ett ”böle”!😆

STORPOTATEN

Aktiv medlem
5 CHF då, ouch! Tur till Jungfraujoch idag känns ju nästan billig då, utan att ha kollat hur priserna utvecklats sen dess...

Nästan fredagkväll, så här kommer en lätt. Vad är samlingsnamnet på de inringade topparna? Rejäl bonus för den som kan namnet på liften. ;)
Visa bilaga 19707
Åååhhh.... det drömlika Alaska-facet!! @Hawk100 :love: :love:
Inte de inringade bergen alltså, utan strax till höger....

STORPOTATEN

Aktiv medlem

Visa bilaga 19706
Jevvlar! Jag är lite nyfiken på hur pisterna skulle dras? ;):rolleyes:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
SP har i princip svarat i en annan tråd, men tror reglerna i 1:a inlägget kräver svar här. Så bra chans för alla hugade att hugga! :LOL:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Oj jevvlar, svarade jag i fel tråd. Det var det värsta..... Jag gör ett nytt försök då.
Les Dents du Midi med högsta topp Haute Cime på 3257 möh. :)
Visst är det genomsnittständerna (eller vad det nu betyder på franska🤷‍♂️).
Din tur igen @STORPOTATEN

Liften heter för övrigt Jean-Pierre. Undrar om bonden som äger marken heter så och fick bestämma? :LOL::unsure:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ok, kanske lite klurigt, men släng in en gissning så kommer ledtråd...varje gång.
Här sitter vi i liften på väg upp och glider in över green, på vilken skidort?
1663964069729.png

Slänger in en till och går och lägger mig, så får vi se om ngt hänt till imorgon.
1663967079700.png

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ledtråd då kanske... Är ingen skidlift som syns på första bilden. Vi är i centralschweiziska föralperna. Räcker med namn på sjön, dalen, närmsta samhälle eller berget i andra bilden. :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Så Zindlenspitz var målet? Ser kul ut på slutet! Återkommer.

Visa bilaga 19732
Ja, jag trodde inte det var så brant så jag gick en rundtur "åt fel håll" och fick ta den där passagen nerför. :oops: Uppför hade varit enklare... Själva toppen är inte så brant. Tror jag lade upp en bild som visade kedjorna när jag hade bild därifrån senast, var där för exakt ett år sen igår.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp