Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Ja, precis. Får se till att åtminstone ta mig dit i vinter. Prova nya liften från Grindelwald.Så vid Eigergletscher-stationen?
Över till @fredw
Ja, precis. Får se till att åtminstone ta mig dit i vinter. Prova nya liften från Grindelwald.Så vid Eigergletscher-stationen?
Kan det vara ett akrediteringsintyg för att starta Schweiz första bilbesiktningsstation?Det må vara ett böle, men inte vilket böle som helst... Du är iofs nära med höjd och bilden är nog rätt men vad är det för böle? Bölet ligger på 1677 möh.
Magnifik ledtråd:
Visa bilaga 19705
De klagar att de har långt till bilbesiktningen i Norrland, är ju inget jämfört med om man måste köra upp till över 1670 möh på en vandringsstig.Kan det vara ett akrediteringsintyg för att starta Schweiz första bilbesiktningsstation?
Konstig placering för det förresten, kanske en besiktningsstation för en dåtida nyhet som pistmaskiner?
Två timmars eftermiddagsfika måste väl räcka?Det är bergsstationen (tänkt som en av flera mellanstationer) för Wetterhorn-Aufzug.
![]()
Wetterhorn-Aufzug – Wikipedia
de.wikipedia.org
Festligt med formuläret måste jag säga, bara strukit över och anpassat efter behovet. Första kabinbanan i Schweiz, 1905! Stängde 1915 pga inga turister under kriget.
Jag hade ju rätt, det var ett ”böle”!😆Korrekt! Misslyckades kanske också pga saftig avgift, 5 CHF. Vad blir det i dagens penningvärde?
Kabinturen går till Kalle! 🏆😄
![]()
The first aerial cableway
An elevator to the 3,700-metre summit of the Wetterhorn. At the beginning of the 20th century, this was one engineer’s dream. His dream did eventually come true, even if not in its entirety: in 1908 Switzerland welcomed its first aerial cableway for passenger transport.blog.nationalmuseum.ch
Visa bilaga 19706
Får man lägga upp två bildgåtor då?🤓Rejäl bonus för den som kan namnet på liften.![]()
Regler i första inlägget. 😜Får man lägga upp två bildgåtor då?🤓
Åååhhh.... det drömlika Alaska-facet!! @Hawk1005 CHF då, ouch! Tur till Jungfraujoch idag känns ju nästan billig då, utan att ha kollat hur priserna utvecklats sen dess...
Nästan fredagkväll, så här kommer en lätt. Vad är samlingsnamnet på de inringade topparna? Rejäl bonus för den som kan namnet på liften.
Visa bilaga 19707
Jevvlar! Jag är lite nyfiken på hur pisterna skulle dras?Korrekt! Misslyckades kanske också pga saftig avgift, 5 CHF. Vad blir det i dagens penningvärde?
Kabinturen går till Kalle! 🏆😄
![]()
The first aerial cableway
An elevator to the 3,700-metre summit of the Wetterhorn. At the beginning of the 20th century, this was one engineer’s dream. His dream did eventually come true, even if not in its entirety: in 1908 Switzerland welcomed its first aerial cableway for passenger transport.blog.nationalmuseum.ch
Visa bilaga 19706
Har ni turat den toppen? 😃⛷️Åååhhh.... det drömlika Alaska-facet!! @Hawk100![]()
Inte de inringade bergen alltså, utan strax till höger....
De som turar nuförtiden går upp från Rosenlaui och ner samma väg över glaciären på ostsidan.Jevvlar! Jag är lite nyfiken på hur pisterna skulle dras?![]()
Nej det har vi inte. Men vi suktade och drömde om den länge och väl, och ännu mer när vi såg spår ner från toppen... 🤩Har ni turat den toppen? 😃⛷️
Såg att det finns beskrivna turer dit från Ovronnaz. Fast mycket sydvänt.Nej det har vi inte. Men vi suktade och drömde om den länge och väl, och ännu mer när vi såg spår ner från toppen... 🤩
Så är det. Å andra sidan skulle jag nog inte vilja gör den i några dec nysnö, utan snarare en tidig morgon i april, precis när morgonsolen värmt upp de översta centimetrarna. 😁Såg att det finns beskrivna turer dit från Ovronnaz. Fast mycket sydvänt.
Oj jevvlar, svarade jag i fel tråd. Det var det värsta..... Jag gör ett nytt försök då.SP har i princip svarat i en annan tråd, men tror reglerna i 1:a inlägget kräver svar här. Så bra chans för alla hugade att hugga!![]()
Visst är det genomsnittständerna (eller vad det nu betyder på franska🤷♂️).Oj jevvlar, svarade jag i fel tråd. Det var det värsta..... Jag gör ett nytt försök då.
Les Dents du Midi med högsta topp Haute Cime på 3257 möh.![]()
Bara en med riktiga skidor (Blizzard), blir knivigt det här.Ok, kanske lite klurigt, men släng in en gissning så kanske det kommer ledtråd...
Här sitter vi i liften på väg upp och glider in över green, på vilken skidort?
Visa bilaga 19716
Yes, det stämmer bra det!Les 2 Alpes verkar ha massa liftar över golfbanan, så drar till med det.
Det gör du rätt i.letar vidare.
Äntligen!Ändrar till Wägitalersee. Fluebrig?
Ja, jag trodde inte det var så brant så jag gick en rundtur "åt fel håll" och fick ta den där passagen nerför.