Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
Genast frågar man sig:
1. Varifrån är bilden tagen (ort räcker inte, vill ha fotografens/min plats)
2. Vad heter berget med pil på?

1664185487428.jpeg

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Exakt, Tristner som den kallas lokalt eller Dristner, känd topp från annan bild häromveckan. Tydligen någon som trillade ner därifrån häromåret, och återfanns 200 meter längre ner mot byn Ginzling i dalen bredvid.

Här tar min bonusson en promenad upp på Tristner:

Då har vi fråga 2 avklarad.
Återstår fråga 1, fotografens plats! Väl värd ett besök (kanske helst en sommardag med torra vägar, det är brant och smalt dit upp).

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Bra jobbat! Ni (Kalle och PC) får bestämma själva vem av er som tar nästa bild.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
OK, då kör jag då.
Det blir lite OT, men det förekommer ju här ibland. ;)
Var och kollade på DM i Styrkelyft här om helgen, och från det klippiga berget Dristner till en annan ”klippa”. PC Junior 1 sätter nytt pers i marklyft. Hur mycket väger stången (går att se om man tittar noga)? 🏋️‍♂️💪
1664199158565.png

KaitsuH

Aktiv medlem
De där power lifting stångar (styrkelyfting?) är konstiga, de känns tjockare och tyngre än vanliga stångar, men väger det samma 20 kg.

Kom just från gymmet, de tyngsta jag hade in mina händer vad 16 kg kettlebells.

1. Vad heter forsen i bilden?
2. Vad menar det? Varifrån kommer namnet?
20200212_105648.jpg

STORPOTATEN

Aktiv medlem
De där power lifting stångar (styrkelyfting?) är konstiga, de känns tjockare och tyngre än vanliga stångar, men väger det samma 20 kg.

Kom just från gymmet, de tyngsta jag hade in mina händer vad 16 kg kettlebells.

1. Vad heter forsen i bilden?
2. Vad menar det? Varifrån kommer namnet? Visa bilaga 19738
Vad är det för sattyg jag ser i bakgrunden, är det en damm? Vem tusan gör en målning på sådant förskräckligt fördärv i sådana fall? 😱

PisteCarver

Aktiv medlem
<iframe src="https://giphy.com/embed/U1aN4HTfJ2SmgB2BBK" width="480" height="313" frameBorder="0" class="giphy-embed" allowFullScreen></iframe><p><a href="
">via GIPHY</a></p>

Skulle högaktningsfullt vilja meddela att jag inte är i närheten av de siffrorna, är säkerligen flera hekto därifrån! Hmpfh. 😤😉
Förrförra vintern skrev @Ivo del Scandi att du vägde ”110 pannor” när du turade upp för Helags, så jag tänkte att det har ju gått 1,5 år och några burgare har kanske lagt sig tillrätta runt midjan sedan dess, no offence intended.:LOL:;)
Junior vägde f.ö. 82 kg när han drog upp 225.😓

KaitsuH

Aktiv medlem
Hittar jag inte varken på svenska, tyska eller engelska. 🤷‍♂️
Helt rätt! Ingen vet det! Tydligen ett mycket gammalt namn, flera tusen år gammal, kanske inte ens fena-ugristiskt, utan från mycket äldre tider.

Imatra var största forsen i Finland, vår Storforsen. Ingen har paddlat Storforsen än, men några få har paddlat Imatra. Imatra nämndes också i vår national epos Kalevala:
Pisa-bergets träd jag känner.
Furorna pä Hornas klippa:
Stora träd bär Pisa-berget,
Hornas klippa höga furor.
”Trenne svåra forsar finnas.
Trenne stora, vida sjöar,
Trenne höga berg derjemte
Under detta himlafäste:
Hälläpyörä uti Häme.
Kaatrakoski i Karelen
Ha ej Wuoksi öfverträffat.
Icke Imatra besegrat.”

fredw

Aktiv medlem
Här en bild tagen av yours truly i augusti i år. Sehr schön, eller hur! :) För snart ett år sedan inträffade ett spektaktulärt klippras från en topp inom det högsta berget i bild, som har samma namn som den lilla lilla glaciär (den bär i alla fall namnet glaciär...) som pilen pekar på. De ljusa fälten vid foten av bergen i mitten av bilden är ingen glaciär, utan äldre rasmassor från topparna runt omkring. Alperna (oops, ledtråd!) är ju dynamiska formationer. Video på klippraset kommer senare.

1. Vad heter sjön?
2. Vad heter den pilade glaciären (och/eller berget bredvid till vänster som bär samma namn)?

1664264269009.jpeg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Wow, farligt när permafrosten lossar...🤯
Lago di Misurina, glaciären var ju lite knivigare eftersom den på många kartor heter Ghiaccaiao Occidentale, men verkar även dela namn med Croda Marcora, som gömmer sig bakom Punta Sorapiss. Dvs Glaciar de Marcora.

fredw

Aktiv medlem
Tack Kalle, tror att du redde ut det hela. Antagligen är det som du skriver att Croda Marcora faktiskt inte syns i bild. På Google Maps finns det ett egendomligt "hål" där på toppen, kanske just för att illustrera den del som rasat ner. Se nedan.
Sjön är vackra Lago Misurina nära Cortina. Videon är nog tagen från andra sida berget.

Din tur igen!

1664281690623.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu hade jag tänkt lägga in en bild på Silvaplanersee :ROFLMAO:, men snubblade på den här medan jag letade i arkivet. Känns väl bättre med lite skidpepp i lite lagom med puder när det snöar på topparna! I vilket åk är det här?⛷️
IMG_0154.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
Nej. Besök hos Ortopeden i morse resulterade i återbesök och OP av vänsterknä den 11:e okt, med 6-10 månaders rehab som följd. Således ganska dåligt med skidpepp här, men peppa på ni! :)
Verkligen tråkigt att höra.
Är hela din säsong borta?
Och det är inte så att de sista månaderna av rehaben kan utformas som muskelträning på vitt lutande underlag?

Hur som helst så önskar jag dig ett så snabbt tillfrisknande som möjligt!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Verkligen tråkigt att höra.
Är hela din säsong borta?
Och det är inte så att de sista månaderna av rehaben kan utformas som muskelträning på vitt lutande underlag?

Hur som helst så önskar jag dig ett så snabbt tillfrisknande som möjligt!
Tack!
Svårt att säga hur mycket av skidsäsongen som försvinner, om inte hela. Men målet är i alla fall att bränna av påskresan som redan är inbokad. Det känns som att får man till den, kanske man får vara nöjd med vintern, som läget utvecklat sig.
Att det skulle bli OP var inte så överraskande, men jag var inte riktigt inställd på så pass lång rehab. Farbror doktorn trodde dock att en påskresa kunde vara fullt möjlig, så det är vad jag siktar på. :)

KaitsuH

Aktiv medlem
Nej. Besök hos Ortopeden i morse resulterade i återbesök och OP av vänsterknä den 11:e okt, med 6-10 månaders rehab som följd. Således ganska dåligt med skidpepp här, men peppa på ni! :)
Nu är det dags att byta till bräda. Med snowsurfer/ noboard kan du åka puder även utan ett knä!

Senast ändrad:
Topp