Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hawk100

Aktiv medlem
Nu hade jag tänkt lägga in en bild på Silvaplanersee :ROFLMAO:, men snubblade på den här medan jag letade i arkivet. Känns väl bättre med lite skidpepp i lite lagom med puder när det snöar på topparna! I vilket åk är det här?⛷️
Visa bilaga 19746
De där måste vara en Photoshopad bild! I lilla Sulz fanns ingen vit mjuk snö när jag var där med dig @Kalle_Luzern!!! Bara brunfärgad is…..😢
Men vi kanske får en chans att se en annan sida av E-berg när vi åker ner mot Alperna v 6 nästa år? 😉Tyvärr utan SP igen som det verkar….

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
De där måste vara en Photoshopad bild! I lilla Sulz fanns ingen vit mjuk snö när jag var där med dig @Kalle_Luzern!!! Bara brunfärgad is…..😢
Men vi kanske får en chans att se en annan sida av E-berg när vi åker ner mot Alperna v 6 nästa år? 😉Tyvärr utan SP igen som det verkar….
Ja, var ett elände i mars-april i år tyvärr :( Lilla Sulz är så klart rätt, bjuder på en bild till från samma sekvens. Och jodå, han satte landningen från det lilla droppet i första bilden. ;)
IMG_0150.png

Välkommen tillbaka från semestern (?) @Hawk100 kvällspasset är ditt.

Hawk100

Aktiv medlem
Eftersom @STORPOTATEN säkert deppar över sitt trasiga knä får han glädjen att lägga upp nästa bild. Har han inte gjort det innan 10.00 är det fritt för vem som helst att lägga upp en bild….

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vad är du ute efter? Namn på åk, rännan eller bara rätt skidort?
Inte mycket att gå på, chansar vilt på Giraffen på Gemsstock, Andermatt.

TomasE

Medlem
Sorry, det gick lite fort... Ge mig namnet på rännan helt enkelt. Med tanke på vädret så får jag ge er att det ligger längre norr ut.

fredw

Aktiv medlem
Du står och tittar ut över Urnersee från dess östra sida?

Du ser Beckenried på andra sidan sjön (som inte heter Aare...) och står nånstans på Rigi? I närheten av Rigi Kaltbad? Med Uri Rotstock som en pyramid långt bort till vänster? Och kabinen till Klewenalp skymtar?

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Du står och tittar ut över Urnersee från dess östra sida?

Du ser Beckenried på andra sidan sjön (som inte heter Aare...) och står nånstans på Rigi? I närheten av Rigi Kaltbad? Med Uri Rotstock som en pyramid långt bort till vänster? Och kabinen till Klewenealp skymtar?
Bra spanat! Allt stämmer, tagen i övre delarna av den lilla byn som finns vid Rigi Kaltbad. Kablarna till Klewenalp syns som svaga streck. Dessutom syns Titlis i bakgrunden till höger.

fredw

Aktiv medlem
Ja nu såg jag Titlis också. Letar efter ny bild, lägger in en pausbild från bussen igår, tillägnad PC, SP, Hawk med flera Bergcasanovas aus dem Zillertal...

1664368565656.png

fredw

Aktiv medlem
En sommarbild från föralperna som iofs inte är tagen av mig, men jag står på bilden inom den lilla gula ringen och ger goda råd till drönarpiloten.

1. Vad heter den trevliga staden?
2. Vad heter sjön?

1664369529719.jpeg

fredw

Aktiv medlem
1. Malgrate
2. Lago di Leccio

Ja alltså jag förstår ju att du hittat rätt, ungefär, så - gratulerar!

Staden som syns i bild är iofs 1. Lecco, vid den södra delen av 2. Lago di Como.

Lago di Leccio känner jag inte till men möjligen kallas denna del av den uppochner-Y-formade Comosjön för Lago di Lecco, och drönaren hovrar ungefär över en utkant av Lecco vid namn Malgrate! :)

Staden Lecco var en trevlig överraskning, litet lugnare och med öppnare dalar omkring jämfört med den mer turistiska delen av Comosjön. Och mycket nära till en massa finfin skidåkning.

så Wille1504 - turen går till dig!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Staden Lecco var en trevlig överraskning, litet lugnare och med öppnare dalar omkring jämfört med den mer turistiska delen av Comosjön. Och mycket nära till en massa finfin skidåkning.
Kollar på kartan, vilken skidåkning menar du? Knappt 2h till St Moritz, är ju helt ok. Eller jämför du med Malmö/Lund? :ROFLMAO:

Wille1504

Aktiv medlem
Jag skulle tro du tagit liften Lindars Nord, upp mot toppen Tete des Lindars?

Det stämmer!

Vi tog dock inte liften upp utan gick med stighudar. I januari i år led tydligen Flaine och Grand massif av personalbrist pga corona och brexit så liften verkade inte ha varit öppen en enda dag på hela säsongen. Schysst åk blev det!

Över till dig

fredw

Aktiv medlem
Kollar på kartan, vilken skidåkning menar du? Knappt 2h till St Moritz, är ju helt ok. Eller jämför du med Malmö/Lund? :ROFLMAO:

Ja jag skulle ju få närmare till St Moritz än en del andra, eller hur! ;-)

Nja jag tittar på orter där jag möjligen skulle kunna bo och ha både jobb och skidåkning inom räckhåll (kan ju inte tyska men väl italienska). Men att bo i Italien och åka skidor i Schweiz är ju inte helt optimalt.
Får inte riktigt napp på de mail jag skickat till Ticino - antagligen får de mängder av sådana från hela världen...

Flaine verkar ha ett riktigt fint skidområde, förstår jag från min bror som UCPA-at där. Synd att det ser så förortsaktigt ut i byn.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Då slänger vi in en sommarbild. Vad heter denna park, och vad "användes den" till?

Bilagor

• 20220708_100529.jpg
    20220708_100529.jpg
    702.3 KB · Besök: 30

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Parque de la Torre del Moro? Vad den användes till, bra fråga. Står ju ett försvarstorn där, så för att skydda saltindustrin, och krig förstås...

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Parque de la Torre del Moro? Vad den användes till, bra fråga. Står ju ett försvarstorn där, så för att skydda saltindustrin, och krig förstås...
Precis! Första tornet ryktas ha byggts redan på 1300-talet som utkikspost för att spana efter allehanda pirater vilka då härjade längs kusten.

Go ahead Kalle.

PisteCarver

Aktiv medlem
Den har du haft med tidigare, Kalle.
Och jag vann den bildgåtan, men jag har glömt vad svaret var!:ROFLMAO:

Jag är på besök igen i ”Das Reich” och sitter med Ifånen på en liten italiensk ”Kneipe”.
Men det ser ju ut att vara de ”mytiska bergen” där till höger.:unsure:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tackar också SP som verkar gilla området kring Alicante, går det att rekommendera? Spanien är alltid en fin bekantskap.
Spanien är trevligt, så är det. Nu är väl kanske inte Alicante-området ett val vi gjort för att vi uppskattar det väldigt mycket, utan snarare en trevlig lyx då svärfar har lägenhet där. (Torrevieja). Och det måste ju nyttjas.
Därmed inte sagt att det inte är trevligt och går att rekommendera. För det är ju Spanien, och Spanien var ju trevligt sade vi. :)
Torrevieja har lite trevligheter att erbjuda, men skulle inte rekommendera det då det är alldeles för mycket nordbor, vilket gör det hela lite ....tråkigt.

Jag slår ett slag för Calpe. Väldigt trevligt. Bra stränder, bra strandpromenader och en fantastisk klippa med både dykning och klättring.
San Juan strax utanför Alicante har en grym strand och kan där rekommendera Casa Julio för lunchen. Men boka i tid, det är populärt. Minst en vecka innan.

fredw

Aktiv medlem
Frontalpstock, Stoos. Tack till PC.

Edit geeez såg medan jag skrev att någon hann in emellan, trodde jag snubblat på mållinjen igen... :ROFLMAO:

fredw

Aktiv medlem
Här var det lugnt och folktomt. Bara att köra in och ta en titt. Vi hade gärna tagit en sväng med drönaren men en kabel behagade inte fungera så det blev litet stillbilder.

Vad är detta för anläggning och var ligger den?

1664443939639.jpeg

Topp