Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
Vilken utgångshastighet uppnådde du i Parabolica med din Volvo XC60?🏎️:unsure:

Det var svårt att komma in där, annars hade det nog gått undan, men jag körde i ca 5 km genom tunneln vinkelrätt under målrakan...

1664446884423.png

fredw

Aktiv medlem
1. Vad heter den lilla ort vars inlopp är inringat på bilden?
2. Fotot är tagen från en plats ca 600 meter över havet som går att nå med en kabinbana, där vi övernattade. Vad heter platsen?

1664454309910.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Hade de fint portugisiskt starkvin på hotellet? ;) 🍷
Portofino och Montallegro?
Vi hade en mycket fin middag på terrassen med utsikt över bukten utanför Santa Margherita Ligure! Som skymtar till höger i bild. Mkt trevlig plats.

Visst är det en av medelhavets pärlor Portofino (se annans bild nedan) vid ringen, från Montallegro.

Luzern, dix points! Ordet till Kalle!

1664459897335.jpeg

erik_lagg

Aktiv medlem
Rätt svar! Din tur @erik_lagg Hail the King!
Ibland gissar man rätt.
Då provar vi med lite äkta small mountain.
Den här tror jag är skitsvår men man vet ju aldrig och norr om Sveg är det. Är ute efter orten.

Ledtråd: ett sjukt ställe?

Bilagor

• C28F8246-956D-4884-A19B-E584F060608E.jpeg
    C28F8246-956D-4884-A19B-E584F060608E.jpeg
    652.1 KB · Besök: 33
Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Hmm, men där börjar Tower Bridge i varje fall.
Ok. Jag får ändra till ”ibland gissar man kanske rätt”. Fast står inte frun på bron ändå.

Eller kan det vara London bridge - men det tror jag inte. Någon som vet? Eller struntsamma - gissa på min bild istället! Nu med ledtråd!

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Bra spanat! Fick du hjälp av ledtråden eller tog du det ändå? Över till @STORPOTATEN
Jaha, där var en sjukdoms-ledtråd också, den såg jag inte faktiskt, utan jag kände igen Anåfjället. Främst den vänstra flanken som är ganska enkel att känna igen.

Nu är det dags att spana berg, och jag undrar vad den högsta toppen i denna bild heter.
1664513675692.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu var det riktiga bilder igen!🏔️:)

Jag har bara lilla Ifånen tillgänglig, men jag tycker mig se skidområde Fendels och Ötztaler Alpen i bakgrunden. Visst skymtar även Wildspitze massivet där?
Wildspitze är ju då högst, och en annan viktig hög topp i det massivet är ju Kartoffelkopf!;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ok. Jag får ändra till ”ibland gissar man kanske rätt”. Fast står inte frun på bron ändå.

Eller kan det vara London bridge - men det tror jag inte. Någon som vet? Eller struntsamma - gissa på min bild istället! Nu med ledtråd!
1664517528790.png

Vid krysset ungefär måste frun ha stått. Rampen till Tower bridge.

Din bild var för svår för mig. 😅

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nu var det riktiga bilder igen!🏔️:)

Jag har bara lilla Ifånen tillgänglig, men jag tycker mig se skidområde Fendels och Ötztaler Alpen i bakgrunden. Visst skymtar även Wildspitze massivet där?
Wildspitze är ju då högst, och en annan viktig hög topp i det massivet är ju Kartoffelkopf!;)
Ja här finns det riktiga berg. Vi ser bland annat Watzespitze (3532), Schwabenkopf (3379), Rofelewand (3353) och Rostizkogel (3392).
Men långt bort till höger skymtar vi även Wildspitze 3768 möh, och dess numer legendariska lillebror - Kartoffelkopf. :)

Så bra spanat och helt korrekt! PC tar över.

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Tack för klargörandet @Kalle_Luzern ! En lustig sak i sammanhanget är att många blandar ihop London bridge och Tower bridge - såpass många så att det inte ens funkar att bildgoogla på London bridge. Ibland får man dock upp originalet av London bridge som nu finns i Arizona.

KaitsuH

Aktiv medlem
Visa bilaga 19789
Vid krysset ungefär måste frun ha stått. Rampen till Tower bridge.

Din bild var för svår för mig. 😅
Ja, där stod vi. Om ni reser till London jag kan rekommendera Hotel One London Tower Hill. Tysk ägare, modern, mycket bra frukost, och mycket billigare än andra hotel på området, eller i hela London. 5-10 minuter att gå till Tower Bridge.

PisteCarver

Aktiv medlem
Puitkogel? Försöker SP kanske bara coacha oss andra att ge oss in i "gejmet"?! :unsure:

Hohe Geige?
Hohe Geige med 3394 möh är rätt.
Syns som en liten vit pyramid alldeles till vänster strax bakom Puitkogel.
Högst i bilden är annars jag eftersom jag står på Hinterer Brunnenkogel 3440 möh.
Nertill i förgrunden syns Schlepplift Brunnenkogel, och för dem som gillar pistnära offpist så bjuder den på ett par trevliga kilometerlånga puderrepor.

Över då till @fredw igen.
Blir det något nytt spännande från din stora Europatour i somras?

fredw

Aktiv medlem
Det blev faktiskt två stora europaturer i somras... Återkommer! :)
SP - krya på dig och tack för ledtråden!

Topp