Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jaha, vilket håll kan ni ha svängt åt då då? :unsure: :oops: Notre-Dam-du-Pré?
Det var just det, spåren går nästan rakt mot Notre-Dam-du-Pre, vilket är rätt svar. Tänkte precis hysta ut denna som ledtråd, dvs att man måste upp på denna knölen (Mont Jovet) först.
1665404269211.png

Men det behövdes ju inte - din bild @Kalle_Luzern

PisteCarver

Aktiv medlem
Det var just det, spåren går nästan rakt mot Notre-Dam-du-Pre, vilket är rätt svar. Tänkte precis hysta ut denna som ledtråd, dvs att man måste upp på denna knölen (Mont Jovet) först.
Visa bilaga 19970

Men det behövdes ju inte - din bild @Kalle_Luzern
Götapetter! Den där kammvandringen är inget för en skåning med anlag för svindel!😨

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja det verkar märkligt. Jag har ju alltid trott han var ett stort fan av Tolkien och störtlopp...🤔
Nu är ni ”osnälla”, jag googlade bilder och tyckte det såg lite ”hoch-ybrigt” ut. :oops:
Det är ju bara en liten fönsterglugg och snön på bilden är ju jättegammal, och jag orkar inte riktigt anstränga mig.
Davos-Parsenn då?
Fast där har väl Kalle aldrig varit på vintern. Eller så är det i Grindelwald eller någon annanstans? ;)

Edit: Öööh… man skulle tydligen svara på vad liftarna heter, och de kanske inte ens finns längre? :unsure:
Det här är ju jäääättesvårt.😥

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kollade innan, liftarna står kvar och har samma namn som när jag var där senast. Andra liftar har tillkommit eller uppgraderats i området men syns inte från stället där bilden togs.
Transportmedlet som bilden är tagen från är också fortfarande i drift. :)

fredw

Aktiv medlem
De där gigantiska liftstolparna för Arven ledde fel, trodde det var en sorts megagondol. Får känslan att man i Schweiz oftare drar liftarna "fågelvägen" högt upp, medan man annars i större utsträckning föredrar att följa bergets kontur.

Förresten - missade chansen till en kul bild i somras. Valde vägen förbi Domodossola (där vi bunkrade mat på Lidl för att överleva 24 timmar med plånboken i behåll i Schweiz) med viss baktanke att fotografera vägskylten till mytomspunna Macugnaga - men så glömde jag det hela och körde bara förbi! 😩 😴:ROFLMAO:

Man blir förresten litet orolig när PC först svarar fel (!!) och sedan kommer med diffusa gissningar av typen "...eller så är det i Grindelwald eller någon annanstans?"

Återkommer! Uj, krav på bild med snö på: Får kanske titta i frysen, där ligger nog nån gammal ärtpåse med rimfrost på.

PisteCarver

Aktiv medlem
Man blir förresten litet orolig när PC först svarar fel (!!) och sedan kommer med diffusa gissningar av typen "...eller så är det i Grindelwald eller någon annanstans?"
Mitt konto var ju hackat! :oops:
Återkommer! Uj, krav på bild med snö på: Får kanske titta i frysen, där ligger nog nån gammal ärtpåse med rimfrost på.
Högst på din julklappslista måste du skriva minneskort till mobilen, så att du får plats med fler bilder när du reser till bergen.;)

fredw

Aktiv medlem
Mitt konto var ju hackat! :oops:

:ROFLMAO: Iofs den mest rimliga förklaringen...

Högst på din julklappslista måste du skriva minneskort till mobilen, så att du får plats med fler bilder när du reser till bergen.;)

Min iPhone pajade i somras, går nu omkring med en gammal iPhone 7. Håller på att titta på en NAS med 2x4 TB hårddiskar där vi kan lagra alla gamla bilder för snabb åtkomst från hela världen. Har absolut inget att göra med den här tråden! :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Min iPhone pajade i somras, går nu omkring med en gammal iPhone 7. Håller på att titta på en NAS med 2x4 TB hårddiskar där vi kan lagra alla gamla bilder för snabb åtkomst från hela världen. Har absolut inget att göra med den här tråden! :)
Jaja, men du måste också komma ihåg att ta bilder (med snö på)! :ROFLMAO: ;)

fredw

Aktiv medlem

Yup! Överst i den fina skid-dal som leder ner mot Valtournenche, 1372 fhm längre ner. Mitt i en av världens mesta fallhöjdsbackar... Det är svårt att tro att så högt ovan molnen finns det typ 600 meter fin fallhöjdspist bakom fotografen.
Förutom den mycket korta sittliften (längd 215 m / 35 m fallhöjd) strax bakom fotografen (ja det är jag, ca 2010) så har man 1956 obrutna fallhöjdsmeter med fin röd backe från Testa Grigia ner till Valtournenche. Som ändå ligger 100 m högre än toppen på Sveriges bästa skidberg.

Turen går till PC!

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Där var du ju på lite försäsong om jag minns. Inte riktigt så tidigt, men en morgon i slutet av november. På vilken toppstations frostiga tak stod jag här?
004.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Den har varit med förut tror jag.
Men om ingen annan kommer ihåg den så gör det ju inget, och jag kan låta bli att svara. :ROFLMAO: ;)
Mycket möjligt. :rolleyes: Har ju tyvärr varit på en hel del ställen där jag inte tagit några bilder. Och sen ställen jag varit många gånger med effekten att jag har liknande bilder och svårt att komma ihåg vilka jag haft med eller ej. :oops:🤷‍♂️

fredw

Aktiv medlem
Om man tittar noga så ser man övre delen av det bekanta berget Weisssespitze 3518 m sticka upp i bakgrunden.

Bekant? :oops: I meningen att det hör till allmänbildningen att visuellt känna igen alla 397 alptoppar över 3500 möh? Från alla väderstreck? Vi är väl snart där iofs... :) Men tur (för en som mig) att det ofta finns andra metoder att vaska fram ett rimligt svar!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bekant? :oops: I meningen att det hör till allmänbildningen att visuellt känna igen alla 397 alptoppar över 3500 möh? Från alla väderstreck? Vi är väl snart där iofs... :) Men tur (för en som mig) att det ofta finns andra metoder att vaska fram ett rimligt svar!
Inte ens säker jag hittar den i den bilden faktiskt… :oops:

Snödjup

Topp