Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Exactemente, Col de la Traversette skall det vara. Således varken Italiensk snö eller sten, utan franskt så det förslår! ;)
Nu vet vi att både Potäter och Elefanter har tagit sig över Col de la Traversette.🥔🐘
1669394770673.png

fredw

Aktiv medlem
Mycket lurigt. Det verkar finnas två Col de la Traversette i alperna, båda på It/Fr gränsen, båda med teorier om att Hannibal tog sig över just där.
Ni får helgen på er att reda ut det! 😄

Först tänkte jag att nu måste de ha hudat väldigt långt från normala skidområde …

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket lurigt. Det verkar finnas två Col de la Traversette i alperna, båda på It/Fr gränsen, båda med teorier om att Hannibal tog sig över just där.
Ni får helgen på er att reda ut det! 😄

Först tänkte jag att nu måste de ha hudat väldigt långt från normala skidområde …

Det borde inte var så svårt att veta var, det borde ju finnas både elefantskelett och soldatskelett längs rutten kan man ju tycka. :unsure:
Men varför tog han inte Mont Blanc tunneln i stället?:rolleyes:

PisteCarver

Aktiv medlem
Vasaloppet och Vallåsen?😲
Kalle, Kalle vad är det som händer?
Men du har rätt om låten och du har hittat rätt land.;)🇸🇪

Ledtråd: På den här resan har jag åkt skidor tillsammans med en person som har stått överst på pallen i alpina världscupen.
En av de sex personer som ingick i vårt resesällskap.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har lagt till en (del av en) bild i originalinlägget.
Också taget av mig på samma resa (eller rättare sagt den första bilden är tagen av blivande fru PC).

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu borde ju gåtan vara lite lättare.
Eller kollar alla på Idol-finalen?:oops:
Frun tittar just nu på möget medan jag står vid spisen och försöker få in takten i matlagningen till några beat av Dr Alban 🔊

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Att det är Åre är ju helt omisskännligt (undrar hur många gånger jag åkt i östra ravin som syns i bilden, tusentals..?)

Årtalet kan jag bara chansa på: kanske -88?

PisteCarver

Aktiv medlem
Att det är Åre är ju helt omisskännligt (undrar hur många gånger jag åkt i östra ravin som syns i bilden, tusentals..?)

Årtalet kan jag bara chansa på: kanske -88?
Ja, Åre är det ju.👍
Och året då jag var i Åre var 1994, samma år som Capella släppte sin hit ”Move On Baby”, som @Kalle_Luzern redan hade svarat.
På Bygget var det bra tryck för där spelade Lars Vegas trio. 🥳🎉👯‍♀️
Din bild @Ivo del Scandi !

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Är det första (och enda) bild från din omtalade Åre resa?

Jag var på konsert häromkvällen med Jämtlandsbandet Hoven Droven.

Men här får ni hjälpa mig att lista ut vilket fjäll som de har till bakgrund (jag vet inte själv)

Bilagor

• 847199B4-8B65-4CF3-AFFB-BB287CDFEE6B.png
    847199B4-8B65-4CF3-AFFB-BB287CDFEE6B.png
    435.4 KB · Besök: 21

PisteCarver

Aktiv medlem
Men vem var den alpina åkaren som var med på resan? :unsure:
Eftersom jag inte känner personen vill jag inte skriva ut namnet här. Det var ett par som var goda vänner till våra goda vänner som vi hade rest dit med.
En skidåkare som har åkt slalom och storslalom i Världscupen.
Det var roligt förutom när vi åkte Åre störtloppspist som vid tillfället var ganska uppåkt och pucklig, då kände man sig ganska oduglig som skidåkare i jämförelse.:oops:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hur var dagens skidåkning?
Idag var det kul.⛷️ Kommit lite snö i veckan, så var riktigt bra på glaciären. Strul med stolsliften där uppe så vi vågade ner i Rotegg utan att träffa allt för mycket sten... :LOL: Igår öppnade de pist Stand-Trübsee, så blev ett par åk där också trots typisk konstsnökänsla. Över 3000 fhm totalt, inte så illa på ett par timmar. Galningar körde Steinberg, de fick nog några hack i skidorna/brädan...

Se hur det går med den här. Var är bilden tagen? Vill ha bra beskrivning eller kryss på karta. ;)
IMG_4629.JPG

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Idag var det kul.⛷️ Kommit lite snö i veckan, så var riktigt bra på glaciären. Strul med stolsliften där uppe så vi vågade ner i Rotegg utan att träffa allt för mycket sten... :LOL: Igår öppnade de pist Stand-Trübsee, så blev ett par åk där också trots typisk konstsnökänsla. Över 3000 fhm totalt, inte så illa på ett par timmar. Galningar körde Steinberg, de fick nog några hack i skidorna/brädan...

Se hur det går med den här. Var är bilden tagen? Vill ha bra beskrivning eller kryss på karta. ;)
Visa bilaga 20927
Låter inte så illa. Inte alls illa. Själv har jag promenerat i geggan som blir av allt smältvatten nu när +50 cm snö skall töa bort... 😑

Har ingen aning men gissar på att du är i Bern, men det räcker väl inte. Så kanske Rosengarten?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Låter inte så illa. Inte alls illa. Själv har jag promenerat i geggan som blir av allt smältvatten nu när +50 cm snö skall töa bort... 😑

Har ingen aning men gissar på att du är i Bern, men det räcker väl inte. Så kanske Rosengarten?
Usch, låter trist. Barmark i Luzern som tur är. Fyrhjulssladd in mot parkeringen i morse i Engelberg efter klar natt. 😅 Kan nog bli flera minusgrader inatt med klart väder.
Bern är det, men från Rosengarten är det inte. Där ser man nästan inga alper, hur konstigt det än låter.
Ledtråd i torsdags. ;)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Usch, låter trist. Barmark i Luzern som tur är. Fyrhjulssladd in mot parkeringen i morse i Engelberg efter klar natt. 😅 Kan nog bli flera minusgrader inatt med klart väder.
Bern är det, men från Rosengarten är det inte. Där ser man nästan inga alper, hur konstigt det än låter.
Ledtråd i torsdags. ;)
Hmm, Bundesplatz ser jag. Men kanske Bundesterasse?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bundeshausterasse tänkte jag, men även Bundesterasse ser jag på kartorna. Politikerna hade koll på var de får otrolig utsikt när de byggde parlamentet. ;) Såg stor del av panoramat från tåget när jag rullade in mot Bern, men prioriterade öl och mat innan jag hann till terrasen.😁
Nog få huvudstäder med bättre utsikt?

Ta oss in i lördagsnatten @STORPOTATEN

PisteCarver

Aktiv medlem
Will do! Då följer vi upp freaky friday och rivstartar Satanic Saturday! Tungt och satans röjigt. Så att säga. Kanske till och med tillräckligt tungt för @Christiam ? ;)

Videon: Vilket år gjordes inspelningen?
Bilden: Vad heter "pisten"?
Visa bilaga 20935
Holy growly fuck! 👿😲
Här har vi kommit till avec:en men detta var för brutalt för en soft avslutning på middan.😮
Skidterrängen ser skön ut!:)

Christiam

Aktiv medlem
Såja @STORPOTATEN , nu börjar det likna nått.
Utan att ha besökt festivalen så gissar jag på Summer breeze open air i Tyskland. Tyskar gillar allt med Viking referenser.
Låten släpptes 2008 så gissar på att videon spelades in 2009.
Edit: pisten var redan besvarad.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Såja @STORPOTATEN , nu börjar det likna nått.
Utan att ha besökt festivalen så gissar jag på Summer breeze open air i Tyskland. Tyskar gillar allt med Viking referenser.
Låten släpptes 2008 så gissar på att videon spelades in 2009.
Edit: pisten var redan besvarad.
Summer Breeze Open air stämmer bra, men de har varit där flera ggr och detta var inte 2009. Tyvärr.
Obs, notera när videon lades upp på tuben, så får man ett hum om när det kan ha varit.

Snödjup

Topp