Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tack! Skulle gärna säga att jag besökt orten, dessvärre inte. Tänker det skulle vara akademiskt intressant om inte annat. Nu undrar jag vad det är för kåkar på bild?
Ser onekligen ut som norra delen av Isfallsglaciären och Gaskkasbakti i bakgrunden. Saknar Tarfalasjön, men det kanske är lite zoomat så den inte syns? Slår till på Tarfalastugan?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det är inte alltid det är pangväder bara för att lampan lyser så gott den kan.
Vilken topp är vi på väg mot här? Ljud på för bästa känsla.

antikvitet

Aktiv medlem
Gillar algoritmen som jobbar i bakgrunden och föreslår videosnuttar efter "blåsigt". Den har hittat temat.

Får väl slänga in en gissning: Lillskarven.

1675756018051.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tänkte jag inte skulle godkänna det då jag var ute efter toppen och inte massivet, men va fan, :)
Toppen heter Ånnfjället och massivet är ju precis som du säger Anåfjället.
Visa bilaga 22853
Det där fjällmassivet borde man göra ett liftsystem av så man får lite fallhöjd och storlek jämfört med det fjuttiga Funäsberget mittemot. Finns ju vägar ända fram.

EDIT: Skulle kunna ge 600-700 fhm och skidåkning i olika riktningar, och Sveriges högst belägna lift.

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det där fjällmassivet borde man göra ett liftsystem av så man får lite fallhöjd och storlek jämfört med det fjuttiga Funäsberget mittemot. Finns ju vägar ända fram.
Mmmm, men det är ett riktigt blåshål och ofta bart över stora partier där vinden dragit fram. Men det finns trevliga ställen på berget där snön ligger djup och fin. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Mmmm, men det är ett riktigt blåshål och ofta bart över stora partier där vinden dragit fram. Men det finns trevliga ställen på berget där snön ligger djup och fin. :)
Det är väl så det ofta är i svenska fjällen?
Det enda ställe det inte blåste på när vi var där under Påsken var på Funäsbergets östsida som låg i lä.
Värst var det i Tänndalen där det blåste från en vindpinad högslätt vid alla liftars toppstationer. Och det blåser ju även när det är fint väder.
Jag har iofs inte mycket erfarenhet av fjällen, men det blåste rejält uppe på toppen i Norefjell också när jag var där.
Påsken i Röldal var solig och vindstilla. Är det tillfälligheter eller blåser det mindre i de brantare bergen och djupare dalarna på norska Vesterlandet?

PisteCarver

Aktiv medlem
Då får du allt ha ett jevvla världsmästarglid på prylarna! Jag skulle nog vilja påstå att 500 fhm är max att få ut på det berget, sen blir det nog lite väl flackt.. :rolleyes:
Ja, de nedre backarna blir gröna ”familjepister”. ;)
Östsidan på Blåstöten skulle ge 600 fhm.
Ånnfjällstoppen skulle ge 500 fhm i olika riktningar, vilket är bra för svenska skidorter.

antikvitet

Aktiv medlem
Anå/Ånnfjället är en luring. Se fantastiskt dramatiskt ut på avstånd. Går man från sommar/vinterparkeringen väst om toppen är det mer av en fjälltur än maxad skidåkning. Bitvis skoj, bitvis väldigt platt och avblåst. Men finfin utsikt. Är f ö en av topparna i Femtoppsmärket.

Bild kommer. Ska bara....

antikvitet

Aktiv medlem
Färdigfikad. En lätt en;
Var är bilden tagen och vad kan man göra alldeles bredvid, förutom åka skidor? Närmsta hotell är OK att ange som plats.

Ledtråd eftersom det verkar lite dött här: Söder om Sveg.

utsikt.jpg

Senast ändrad:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Över till nordligare (sunnmörs-) alper

Vad heter toppen som syns genom fönstret?
(Notera hur takvinkeln lirar med den här toppen)

Bilagor

• 588D19BC-126F-4341-98CA-9711135E2F4D.png
    588D19BC-126F-4341-98CA-9711135E2F4D.png
    172.6 KB · Besök: 41
Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Visst är det Rinerhorn ovanför Davos, där PC körde puder så det sprutade om det i fjol.
Nu överdriver du lite, det var några dagar gammalt puder där på Rinerhorn.
Tjockaste och bästa puderlagret hade vi i Davos Parsenn några dagar tidigare. Det var där jag med hjälmkameran råkade få med en annan åkare som gjorde en torped-vurpa i pudersluttningen.

Topp