Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det är alldeles utomförträffligt rätt!(y)
STORPOTATENS Bergsspanarskola har förmodligen landets bästa utbildning i ämnet.;)
Din (eller Lillpotatens) bild nästa!
Och vi har även intensivutbildningar för vuxna med genomgång av satelliter och övriga fuskverktyg! ;)

Vi går över till inte så avancerad pistspaning für alle. Jag säger orten, och ni säger pisten. Och då säger jag La Plagne.

1679130803444.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jaha, vad kan den heta? Olika namn på pisterna beroende på var man kollar. Antagligen inte La piste de grand et petit pomme… 😜 Teppes?

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Klassiskt franskt, när man för en gångs skull är ambitiös och går på officiella sidan och kollar pistkartan så finns inte namnet med på den. :rolleyes:

Lite mer action här, var är bilden tagen?
IMG_4846.JPG

fredw

Aktiv medlem
Någon har pillat med bilden och suddat ut två ortsnamn.
1. Längst upp, namnet på skidorten.
2. På den översta svarta skidan stod ett annat ortsnamn. Ledtråd finns på samma skida.

1679235682318.jpeg

1679241565790.jpeg

Senast ändrad:

Emmis

Aktiv medlem
Jag har inte provlegat dem, bara sett reklamen och i 9/10 fall flyger jag till Geneve.. men bra att veta om det blir aktuellt. Var exakt hittar man detta krucifix?

Edit: vi zoomar ut lite

Bilagor

• 218AD861-048C-463E-BD03-8C2A99ECD531.jpeg
    218AD861-048C-463E-BD03-8C2A99ECD531.jpeg
    280.8 KB · Besök: 69
  • 310CB807-8642-4BC4-BFE0-F76DC19B00AD.jpeg
    310CB807-8642-4BC4-BFE0-F76DC19B00AD.jpeg
    70.6 KB · Besök: 40
Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
På väg mot min barndoms skidbackar.
Vad heter skidområdet där framme?
1679335434416.png

Här syns skidområdet från lite högre höjd och med lite mer vyer runt omkring.
1679382556495.jpeg

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Enough is enough.
Ni sitter i en bil (obviously) på väg mot Watles, men inte till Watles. Antagligen till Sulden am Ortler. För tillfället är ni i Österrike men närmar er (inte så snabbt dock, då ni frekvent blir omkörda) den italienska gränsen och Reschenpass. Härifrån har ni en trevlig utsikt över Schöneben-Belpiano där ni naturligtvis också planerat in ngn dags nöje i de italienska pisterna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Enough is enough.
Ni sitter i en bil (obviously) på väg mot Watles, men inte till Watles. Antagligen till Sulden am Ortler. För tillfället är ni i Österrike men närmar er (inte så snabbt dock, då ni frekvent blir omkörda) den italienska gränsen och Reschenpass. Härifrån har ni en trevlig utsikt över Schöneben-Belpiano där ni naturligtvis också planerat in ngn dags nöje i de italienska pisterna.
Mycket utförligt svar, men vi var inte på väg mot Sulden den här dagen, utan just mot Schöneben-Belpiano som det alldeles riktigt också hette då jag som nybliven tonåring åkte där tillsammans med mina föräldrar.
På den tiden fanns det ingen gondolbana upp från dalen, utan man fick köra bil upp till skidområdet som då började på 2000 möh. Numera är det ihopbyggt med St Valentin a.d. Heide (Haideralm) där vi bodde då, och har blivit lite större med fina pister ner till dalen. Framför allt är det Schöneben som har byggts ut. Vi är alltså i Italien, men samtidigt i Südtirol där språket är tyska.

Över till @STORPOTATEN !

Topp