Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Och där har jag precis varit i januari och jag tog inte den. Pinsamt!!!:oops::oops::oops:
Och jag var där i februari. Fast det var väldigt väldigt dimmigt då. White-out, flat light och som sagt, väldigt dimmigt.
Edit: Det var faktiskt i mars... Dimmigt.
Det var en lite klurig gåta, med ganska lite information i. Kan vi väl säga. ;)

Det var länge sedan med en kyrka va? Vad heter den här kyrkan, och vad heter skidorten i bakgrunden?
1680009349678.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Och jag som hade förberett en bild från... ja, ni förstår. Hmm får gräva litet djupare! ,-)

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är en inte så lätt från mobilen och samtidigt från en vinkel som jag inte har sett de här bergen, men om vi försöker med Matterhorn, Pollux och Monte Rosa massivet. Skidorten då, Pila?

EDIT: Från den här vinkeln är det nog Lyskamm som ligger framför Monterosa.

fredw

Aktiv medlem
Det är en inte så lätt från mobilen och samtidigt från en vinkel som jag inte har sett de här bergen, men om vi försöker med Matterhorn, Pollux och Monte Rosa massivet. Skidorten då, Pila?

EDIT: Från den här vinkeln är det nog Lyskamm som ligger framför Monterosa.

Jag hade tänkt mig något annat än Pollux. För övrigt ausgezeichnet förstås. Ja, från fina Pila.

Jag tror Lyskamm syns men trodde den räknades till Monte Rosa-massivet som var det jag avsåg så korrekt där i vilket fall. Kunde inte heller avgöra om Dufourspitze syns, troligen inte.

Men är det verkligen Pollux? Jag är inte helt beredd att ge mig på den ännu.

Edit: om Lyskamm står det på Wikipedia: Despite a prominence of well over 300 metres, Lyskamm is sometimes considered to be part of the extended Monte Rosa group (in fact the Dufourspitze is only 107 metres higher).

PisteCarver

Aktiv medlem
Som sagt jag sitter med mobilen.
Om Kalle eller Potätan sitter vid datorn kanske de kan kolla. Hade jag jag haft datorn hade det varit lätt att identifiera säkert.
Nu har jag laddat färdigt, måste vidare:

fredw

Aktiv medlem
Som sagt jag sitter med mobilen.
Om Kalle eller Potätan sitter vid datorn kanske de kan kolla. Hade jag jag haft datorn hade det varit lätt att identifiera säkert.
Nu har jag laddat färdigt, måste vidare:

Visst är det Pollux. Det var jag som vände de två bröderna (Castor och Pollux) en gång för mycket, sorry. Matterhorn, Pollux och Monte Rosa (med Lyskamm strax framför). Från Pila.

Ordet till PC (när du måste ladda nästa gång kanske)…

PisteCarver

Aktiv medlem
Edit: om Lyskamm står det på Wikipedia: Despite a prominence of well over 300 metres, Lyskamm is sometimes considered to be part of the extended Monte Rosa group (in fact the Dufourspitze is only 107 metres higher).
Det måste vara nån amatör som har skrivit det på Wikipedia. ;)
Monte Rosa massivet (till vänster) och Lyskamm (till höger) är två separata berg.🏔️🏔️
En blick på den här bilden räcker för konstatera det.🤓;)
1680026989001.png

fredw

Aktiv medlem
Det måste vara nån amatör som har skrivit det på Wikipedia. ;)
Monte Rosa massivet (till vänster) och Lyskamm (till höger) är två separata berg.🏔️🏔️
En blick på den här bilden räcker för konstatera det.🤓;)
Visa bilaga 24163

Författaren verkar iofs hålla med dig eftersom han påpekar prominensen, men han påpekar också att en del har annan uppfattning.
Jag betvivlar inte att du och en del andra här väl skulle kvala in som redigerare och författare till liknande artiklar på Wikipedia.

fredw

Aktiv medlem
Ivo har visat upp imponerande tidigare okända färdigheter i skidbacken, det kommer de närmaste dagarna att presenteras bevis på det…. ;)

Hoppas att vi inte talar om bildbevis på de anatomiska "färdigheter" som pryder hans logga här..? Eller andra revirmarkerande bravader på diverse bergstoppar som vi hört ryktas om? :oops::LOL:

Topp