Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
Kanske den svarta fläcken🤨
Är det ett svart hål som förvränger rum och tid? 😉

Jag tänkte samma som Kaitsuh. Det ser lustigt ut - man ser åkare försvinna bort på en transport som ser märkligt bred ut jämfört med bergen strax bortom. Gissar att där är en bred dal mellan.

Emmis

Aktiv medlem
Är det ett svart hål som förvränger rum och tid? 😉

Jag tänkte samma som Kaitsuh. Det ser lustigt ut - man ser åkare försvinna bort på en transport som ser märkligt bred ut jämfört med bergen strax bortom. Gissar att där är en bred dal mellan.
10p på dalen men så bred e den nog inte(längden på snöret)

Emmis

Aktiv medlem
...om vi ska få nån retro/disco/hårdrocks-fredag ska jag börja droppa ledatrådar verkar det som... Nåja vi är i Franrike

fredw

Aktiv medlem
Det är inte en av de där byarna i Portes du Soleil i det svarta hålet? Länge sedan jag var där.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
I vilken lift satt jag här?
1680241779448.jpeg

lamboren

Aktiv medlem
den här bilden skulle också kunna passa i ’Visa din lunch i backen’-tråden - det var en trevlig lunchutsikt iallafall.
Jag undrar vad hütten som ligger en bit bakom våra ryggar heter - stängd den dagen - så hade planerat för matsäck (tror jag bänkar @Kalle_Luzern eftersom vi diskuterat kring detta)
Ledtrådar:
- vi är i klassiskt freeride/touringområde
- nu tagit bort beskärningen av bilden
- om man håller sig närmare liften som vi tog upp tar man en namnkunnig väg för att komma tillbaka - från hütten var det också en fostrande väg tillbaka (iallafall för mig på bräda) men lutade iallafall hela vägen
D35EC41A-3592-4ACB-9AE6-3951DC392A9C.jpeg

Senast ändrad:

lamboren

Aktiv medlem
inte mycket gissningar här, trodde att de erfarna bergsspanarna skulle knäcka även denna snabbt - hoppas det är för att alla är ute i vårvintern☀️❄️😄 - börjar lägga till ledtrådar i originalinlägget

KaitsuH

Aktiv medlem
Tack! Jag visste bara, att någonstans i Andermatt.

Nu, 1. Vilken stad? 2. Varför har ganska många finska skidåkare besökt staden?
IMG_20230303_182838.jpg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då hänger jag på med en hütte. Den här gången med i bilden. Vad heter den?
IMG_2226.jpg

Kanske inte mest kända stället, lägger till en bild på bergen bakom och glaciären som har samma namn... Tagen från lite längre håll.
IMG_2224.jpg

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Fortsatt segt, tom för en söndag... Här en bild tagen lite tidigare samma dag. En känd 3000-metare, jag har haft med bilder från toppen... Nu borde det gå att hitta hütten. ;)
IMG_2222.jpg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nähä, vad kan jag spä på med? Startade och avslutade med buss från/till en känd alport som har flera skidområden. Högsta punkt i kommunen är toppen i förra ledtråden. Vandringen startade från en bekant passväg.

Hawk100

Aktiv medlem
Det är det också! Eller Chamanna da Grialetsch CAS som de säger lokalt, är på Engadin-sidan av passet. Flüela Schwarzhorn som ledtråd ovan.

Äntligen går stafettpinnen vidare, till @Hawk100
Till slut så…. 😉
Då lämnar vi de höga bergen och vänder blickarna mot våra lite mer beskedliga kullar längre norr ut där inlandsisen till stora delar har sabbat förutsättningarna för riktigt bra skidåkning!!
Vilket ortsnamn saknas på skylten??
74079C92-E846-4FF9-A5FF-F82EEEC57E53.jpeg

Christiam

Aktiv medlem
Helt rätt!!
Färsk bild från igår. Tyvärr verkade backen stängd för säsongen ….. 😉
Där har vi en backe som drivs av eldsjälar!
Nästan så jag borde bänkat mig själv på den. Boende i Falun och aktiv i främjandet 😂
Tömt telefonen så det får bli en FB bild med delfrågor.
Var är bilden tagen? Vill veta mer än vilken anläggning samt vad är kopplingen till Hoforsbacken.
Edit: uppenbarligen kass på ordval 😂

Bilagor

• 5CB31DFD-20A7-4281-980E-BB4B68ED2B40.jpeg
    5CB31DFD-20A7-4281-980E-BB4B68ED2B40.jpeg
    92.8 KB · Besök: 30
Senast ändrad:

czklvgn

Aktiv medlem
riksgränsen, fast ingen aning om koppling till hofors, eller vart hofors ligger. men detdär är ju stugan som ligger på gatternjunni på norska sidan gränsen. där har jag ätit mackor åtta tusen gånger, och jag har en diskHO hemma, plus vart i sörFORS.

kanske stugan är förankrat med järn från hofors bruk?

Senast ändrad:
Topp