Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Bultfeber

Aktiv medlem
Vår nye Norge expert slår till igen 🇳🇴

För att gå upp på Sjövdöla kan man inte fuska och ta bilen till snögränsen. En mastig tur med kramp i lårmusklerna på nervägen. Men känslan när man är på toppen och tittar rakt ner på sjön 1700m längre ned: svårslaget.

Sjövdöla var mitt livs första ”riktiga” topp. Mäktigt återseende så här 33 år senare 👌

Över till @PisteCarver
Var ligger detta åk?
Turbeskrivning?

fredw

Aktiv medlem
Mysko med en ny lift för en enda blå backe som mest ser ut att gå på skrå längs med kammen. :unsure: Men nog bra freeride direkt under liften? ⛷️
I vilken lift satt jag här?
Visa bilaga 24980

Trübsee-Jochpass?​

Jag fick inte heller klart för mig syftet med den där gondolen i See. Som en lösning utan problem typ. Kanske hade de pengar över. Men det var räligt väder den dagen så jag kanske missade att förstå något.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

Trübsee-Jochpass?​

Jag fick inte heller klart för mig syftet med den där gondolen i See. Som en lösning utan problem typ. Kanske hade de pengar över. Men det var räligt väder den dagen så jag kanske missade att förstå något.
Visst var jag på väg till Jochpass. Tack @fredw :LOL:

De kanske har planer för att bygga pister under den? Men ser ju bitvis rätt brant ut...

fredw

Aktiv medlem
Jag antar att det blir ”fortsättning följer” i See. Där fanns redan flera trevliga backar.

Vad heter den högsta toppen som gömmer sig i det gröna?

1684697062950.jpeg

antikvitet

Aktiv medlem
Måndag, så vi tar en enkel igen. Var är bilden tagen?
1684756033905.jpeg

Edit: kanske varit med tidigare? Senil…

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Litet läskig stämning, som ett skid-fik där ett gäng skidåkare gick in för afterski 1983 och sitter kvar där inne ännu…
…typ ”Hotel California”, You can check out any time you want, but you can never leave…

antikvitet

Aktiv medlem
Det är inte hemma hos mig. Bra uppslag för frågebild annars. Jag testgooglade och det finns fler bilder från platsen.
Åkej här behövs ledtrådar:
- inte så väldans långt från @fredw gåta ovan. Går att åka med samma kollektivtrafikbiljett hela vägen. Dock ett urval olika färdmedel.
- om man ska envisas åka skidor där är det nog en helt annan sort skidor
- platsen har en namne i ett närliggande land österut
- finns en liten ledtråd i mitt inlägg ovan

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Kan det vara i närheten av Väsjöbacken? Nejförresten, annan sorts skidor var det ju...

antikvitet

Aktiv medlem
Sollenkollen hoppbackar då? Men ser inget sånt hus där.
Nä. Riktningen ovan är nu kollad. Den stämmer. För att ta mig från förra resmålet kan jag nyttja fyra olika kollektiva färdmedel.
Edit: jag behöver utnyttja fyra olika.
Det är förresten inte Gotland även om det här också i första hand är ett sommarmål.
Edit: men det finns de som passerar på vägen mot öjn.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
180 grader… men frågan är från vilken riktning. ”I närheten av Väsjöbacken” kan man väl stå vänd åt vilket håll som helst?

antikvitet

Aktiv medlem
180 grader… men frågan är från vilken riktning. ”I närheten av Väsjöbacken” kan man väl stå vänd åt vilket håll som helst
Fast jag tänkte att du står vid din utsiktspunkt och njuter av massivet framför dig. Sen börjar du målmedvetet trampa norrut mot ditt tilltänkta mål Vösjöbacken. Efter en kort stund slår det dig att du inte fått ”ok” på din gissning. Du kollar i tråden och inser att du ska göra ett lappkast* och gå åt helt andra hållet; från Hammarbybacken och Väsjöbacken med näsan mot… och se fram mot gruvliga åk.

Edit: *) det går förstås lika bra med en kickturn eller låta übern göra en 180gradare.

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Inte alltid lätt att hitta något lämpligt som inte är åt helvete för svårt och inte åt helvete för lätt. Provar den här semi-fulingen med full självpromotering. Vilket känt (-ish?) åk är jag på väg ner i här?

IMG_3673-FullSize.jpg

Ledtråd: Bilden är tagen i år och jag har inte åkt utför utanför Norges gränser under 2023. Kommer kanske en bild från turen upp senare under dagen också - under tiden kan jag bara konstatera att jag tror inte det är många ställen (om ens några) i Sverige (apropå första gissningen) man hittar fullt så stora och överhängande seracer/glaciärfall som olycksbådande stirrar rakt ner i åkets nedre del.

Ledtråd 2: Det blev ingen bild från turen upp, istället får ni en bild från utmarschen. Den skarpögde kan se att vårt spår korsat hela den här nedre glaciären och ursprungligen kommer från andra sidan moränen som syns långt bortifrån.
utmarsch.jpg

Fjällsidan till vänster i bilden ovan såg ut enligt nedan, delen som fortfarande är i sol är en mycket omtalad fjällsida som numera har åkts både på skidor och bräda.
face.jpg

Ledtråd 3: Den svensk som har gjort förstaåket i rännan som söks har lovordat det ordentligt. Fjällsidan från ledtråd 2 är sydvänd - åket vi gjorde delar insteg med åket som gjorts på fjällsidan, men åt andra hållet. Vi är norr om Sveg.

Ledtråd 4: Åket har benämnts som en framtida klassiker. På grund av seracerna är det inte rekommenderat att att klättra upp i rännan. På vår tur gick vi istället upp normalvägen upp. Normalvägen går upp på motsatta sidan av fjället jämfört med åket. En bild från vägen upp kommer här:
upp.jpg

PS: Om det är svårt med namn på åket går det lika bra med nåt streck/markering på karta, beskrivning av vars vi är eller liknande. Men namnen på åken i Norge är sällan väldigt fantasifulla :)

Rännan som åks är Nordöstrännan på Jiehkkevarri. Glaciären som visas och omnämns i ledtråd två är Sydbreen under Jiehkkevarri, en extrasväng vi var tvungna att gå ut (via Sløkedalen) för att vi inte hade någon transportmöjlighet från Furuflaten.

Svensken som körde förstaåket och benämnde det "A future classic" är Andreas Fransson, som körde den tillsammans med bröderna Morgan och Bjarne Sahlén. Mycket på grund av att man får tre grejer på en gång - högsta toppen i Lyngen, ett riktigt bra och spektakulärt åk och (om man gör det som är vanligt och åker ut till Furuflaten istället för att behöva gå tillbaka) att traversera över Lyngen från väst till öst.

Fjällsidan är Sydsidan på Jiehkkevarri, ett åk som Andreas Fransson och co. backade från när de var där, men som sedermera åkts av Finn Kristoffer Hovem och Eivind Jacobsen 2021, följt av Finn Kristoffer Hovem (en gång till, vem som får för sig att åka en sån linje två gånger... ja...), Krister Furnes Kopala (på bräda) och Jacob Wester 2022.

Normalvägen som omnämns är normalvägen upp på Jiehkevarri, som går via Holmbukttinden och sen vidare upp på den väldigt platta toppen.

Senast ändrad:
Topp