Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Med hopp om att få någon ledtråd börjar jag gissandet med Rullevarerännan?
Var ligger Rullavare? ^^' Jag tror ju Keb-området nånstans, men trots idogt kart-sökande går jag bet...

En ledtråd liten ledtråd bjuder jag på oavsett - bilden är tagen i år och jag har inte åkt utför utanför Norges gränser under 2023. Kommer kanske en bild från turen upp senare under dagen också - under tiden kan jag bara konstatera att jag tror inte det är många ställen (om ens några) i Sverige (apropå första gissningen) man hittar fullt så stora och överhängande seracer/glaciärfall som olycksbådande stirrar rakt ner i åkets nedre del.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Baserat på andra trådar här tror jag det är i Jotunheimen någonstans. Var hittar man namn på åk där är frågan... :unsure: Kanske ner över Bjørnbrean?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Baserat på andra trådar här tror jag det är i Jotunheimen någonstans. Var hittar man namn på åk där är frågan... :unsure: Kanske ner över Bjørnbrean?
Nej, det är inte något vid Bjørnbrean - men var faktiskt uppe på Storebjørn när vi var där, så du kanske kan få ett plus i kanten för det :)

Lägger upp en ny ledtråd i originalinlägget.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kveita ner på Vestbreen? Så här typ...
1684927994209.png

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Kveita ner på Vestbreen? Så här typ...
Visa bilaga 25005
Nej, men det är närmare än din första gissning!

För den som vill åka från Kveita ner till Vestbreen skulle jag dock rekommendera att antingen åka glaciärrampen öst om 1666 eller möjligen den icke isbelagda rampen öst om 1663. Den där strängen av glaciär strax innan högersvängen i din bild tror jag mest är en gigantisk serac-hög som jag är mycket osäker på om den skulle gå att navigera säkert oavsett färdmedel...

Jag slänger upp en ny ledtråd i originalinlägget!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Östra couloiren på Jiehkkevarri då?
1684932469157.png

I så fall ser jag förslag på namn på åket: "If the couloir doesn’t have a name already, I suggest Linus’ couloir for the passionate skier Linus Johansson who have already skied part of the line and who pointed it out for us!"

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Östra couloiren på Jiehkkevarri då?
Visa bilaga 25007
I så fall ser jag förslag på namn på åket: "If the couloir doesn’t have a name already, I suggest Linus’ couloir for the passionate skier Linus Johansson who have already skied part of the line and who pointed it out for us!"
Helt korrekt! Är väl inte mer än rätt att du får tillbaka bollen efter att jag tog din förra ganska lätta bild :)

Ja, det är helt korrekt - nästa ledtråd skulle nog bland annat innehålla något i stil med att även om förstaåkaren gav ett mer kreativt namnförslag än det klassiska har det inte blivit vedertaget i folkmun. Den har helt enkelt fått fortsätta heta Nordöstrännan på Jiehkkevarri.

EDIT: Nu har jag lagt till facit på alla ledtrådar i originalinlägget också!

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ser ut som ett spännande åk, lite för mycket jobb för min smak kanske bara. 😅 Schysst att du la till förklaringar i originalinlägget. 👍
Vädret här i dag påminner om november, dimma och duggregn. Så en höstbild med första snön tyckte jag kunde passa. Några bekanta toppar syns också. Var är den här bilden tagen?
IMG_1530.JPG

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Alphubel, Tächhorn, Dom, Nadelhorn och Matterhorn syns.
Bilden har du tagit ovanför Grimselpass.
Jaha, släng upp några 4000-metare så är han plötsligt vaken? :LOL: Täsch- stavas det väl iofs?😜 Sidelhorn på andra sidan passet, som jag haft med bilder från toppen av tidigare. Kanske syns Lagginhorn också? Sen vad som sticker upp för övrigt låter jag vara osagt...
Ovanför Grimsel så klart, går en stig österut som tar en fram till utsikt över Rhonegletscher.

Över till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, visst stavas det Täschhorn, annars blir ju även uttalet fel. Får skylla på mobilens plottriga tangentbord.:oops:

Nu har vi en bild på en by i nattljus där man kan skönja bergstopparna mot den mörka himlen. Även några stjärnor syns.
Vad heter byn?
1684944731615.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Det här åket uppskattar inte locals om man sprider, så jag nöjer mig med skidorten det ligger i. Gissningar belönas med ledtrådar eller fler bilder om det skulle visa sig vara svårt. Visa bilaga 25013
Ett kort åk i en kalhyggesränna genom skogen under en kraftledning?:rolleyes:
Får de gärna behålla för sig själva, Vångabacken utanför Kristianstad ser roligare ut.;)

Jag gissar på Sunne?:unsure:

Wille1504

Aktiv medlem
Ett kort åk i en kalhyggesränna genom skogen under en kraftledning?:rolleyes:
Får de gärna behålla för sig själva, Vångabacken utanför Kristianstad ser roligare ut.;)

Jag gissar på Sunne?:unsure:
Ser ut som Södra berget, Sundsvall

Haha, jag insåg nu att det faktiskt ser lite tråkigare ut än det är. Jag kikade lite på fatmap och åket som helhet är knappt 300 falhöjdsmeter. Ca 175 av de är "bra", så det är väl helt okej med fjällmått. Norr om Sveg är det vi befinner oss.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Ser ut som ett spännande åk, lite för mycket jobb för min smak kanske bara. 😅 Schysst att du la till förklaringar i originalinlägget. 👍
Vädret här i dag påminner om november, dimma och duggregn. Så en höstbild med första snön tyckte jag kunde passa. Några bekanta toppar syns också. Var är den här bilden tagen?
Visa bilaga 25009
Sjukt fint åk, definitivt värt klassiker-status :) Men potentiellt stora konsekvenser om något går fel, man ska ha koll på sina saker innan man droppar in. Kortaste vägen är det inte ens 2000 höjdmeter att ta sig totalt ;)

Tänkte att det inte är mer än rätt att skriva lite längre förklaring med svar på alla ledtrådarna med tanke på att gissarna fick jobba lite!

Wille1504

Aktiv medlem
Karl XIs väg, dvs nära Klövsjö?
Precis, det stämmer! Lite stubbar, små drops och ris gör det till ett ganska hyggligt åk. Det är en välbevarad hemlighet med tanke på hur få som åker där. Fotot taget förra året och bortsett från fem centimeter några dagar tidigare hade det inte snöat på en månad.
IMG_20220222_133104.jpg

Över till @Kalle_Luzern

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Precis, det stämmer! Lite stubbar, små drops och ris gör det till ett ganska hyggligt åk. Det är en välbevarad hemlighet med tanke på hur få som åker där. Fotot taget förra året och bortsett från fem centimeter några dagar tidigare hade det inte snöat på en månad.
Visa bilaga 25014

Över till @Kalle_Luzern
Lite oväntat ja, om man har en kompis och en bil kan man ju turas om att köra varv där utan allt för mycket slit ser det ut som. ⛷️ :)

Ingen hemlighet det här stället, men oftast ganska lugnt ändå. Var är bilden tagen?
IMG_1115.JPG

fredw

Aktiv medlem
Trodde att det ingick i den franska allemansrätten 😉🤔 ledtråden är alltså att detta är i Frankrike! 🇫🇷

Allemansrätten gäller tydligen inte inom pist-/liftanläggningar (som jag antar att detta är). Tur att det inte var i Sverige, då hade SLAO nog haft synpunkter på det hela! (Hoppas ingen därifrån läser denna tråd, då blir det nya SLAO-paragrafer som reglerar takåkning för att undvika blodiga massaker på alla tak.)

För övrigt tycker jag mig känna igen den där maffiga bergsformationen bortom dig, hmmm... (försöker låta som PC och potaten men har ingen aning)...

Topp