Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

SoulRider

Aktiv medlem
Allemansrätten gäller tydligen inte inom pist-/liftanläggningar (som jag antar att detta är). Tur att det inte var i Sverige, då hade SLAO nog haft synpunkter på det hela! (Hoppas ingen därifrån läser denna tråd, då blir det nya SLAO-paragrafer som reglerar takåkning för att undvika blodiga massaker på alla tak.)

För övrigt tycker jag mig känna igen den där maffiga bergsformationen bortom dig, hmmm... (försöker låta som PC och potaten men har ingen aning)...

Haha, som tur var skadades varken tak eller åkare eller någon annan just denna gång.

Ja, det är ett mäktigt bergsmassiv!

PisteCarver

Aktiv medlem
Du befinner dig i utkanten av Alpe d’Huez området, i Auris en Oisans kanske?
Till vänster i bakgrunden syns La Meije som är nästan 4000 meter högt.

SoulRider

Aktiv medlem
Du befinner dig i utkanten av Alpe d’Huez området, i Auris en Oisans kanske?
Till vänster i bakgrunden syns La Meije som är nästan 4000 meter högt.

Helt riktigt!

Bilden är tagen ovanför Auris en Oisans som ligger inom det stora Alpe d’Huez-systemet. Mäktiga La Meije sticker som sagt upp till vänster i bakgrunden. Mitt i bakgrunden tror jag att man ser glaciären i Les 2 Alpes-systemet där man kan åka skidor på nära 3600 m.ö.h. och även under sommaren (sommarskidåkningen verkar nu för tiden dock mest vara för de som tävlar i alpint).

Bilden är din @PisteCarver. Bjuder du på fredagsfeeling?

PisteCarver

Aktiv medlem
Helt riktigt!

Bilden är tagen ovanför Auris en Oisans som ligger inom det stora Alpe d’Huez-systemet. Mäktiga La Meije sticker som sagt upp till vänster i bakgrunden. Mitt i bakgrunden tror jag att man ser glaciären i Les 2 Alpes-systemet där man kan åka skidor på nära 3600 m.ö.h. och även under sommaren (sommarskidåkningen verkar nu för tiden dock mest vara för de som tävlar i alpint).
Jag har åkt mycket sommarskidåkning i mina dar, och det är som du säger en publik då till övervägande del bestående av skidåkare på träningsläger.
Förra sommaren fick nog bli den sista sommarskidåkningen för mig, det var helt enkelt för dåligt snöläge.
Bilden är din @PisteCarver. Bjuder du på fredagsfeeling?
Va?! Gillar du också 90-tals techno-disco?🔊🎶🎉
Trodde jag var ensam om det här….:unsure:

SoulRider

Aktiv medlem
Jag har åkt mycket sommarskidåkning i mina dar, och det är som du säger en publik då till övervägande del bestående av skidåkare på träningsläger.
Förra sommaren fick nog bli den sista sommarskidåkningen för mig, det var helt enkelt för dåligt snöläge.

Va?! Gillar du också 90-tals techno-disco?🔊🎶🎉
Trodde jag var ensam om det här….:unsure:
Beror på vad för 90-tals techno-disco det är men några guldkorn finns det alltid!

PisteCarver

Aktiv medlem
OK, @SoulRider har efterfrågat Retro-Friday, och då får det bli Retro-Friday!🏔️🔊🎶🎉🥳💃🕺

Det här blir den trettonde Retro-Friday gåtan.
Som vanlig gäller det att hitta i vilken skidort jag tog bilden och vilket år jag tog den. Bilden ger skidorten och musiken ger årtalet.
1685107642682.png

fredw

Aktiv medlem
OK, @SoulRider har efterfrågat Retro-Friday, och då får det bli Retro-Friday!🏔️🔊🎶🎉🥳💃🕺

Det här blir den trettonde Retro-Friday gåtan.
Som vanlig gäller det att hitta i vilken skidort jag tog bilden och vilket år jag tog den. Bilden ger skidorten och musiken ger årtalet.

Hmmm jag googlade på PC dansar disco...

speedball-saturday-night-fever.gif

SoulRider

Aktiv medlem
Egentligen ingen aning men tycker att det pyramidformade berget påminner lite om Bec des rosses i Verbier. Gissar på det. Året har jag heller ingen aning om men drar till med -92.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Här manglas det på för fullt i tråden ser jag, det känns tryggt att veta. (y)

Jag skulle nog vilja påstå att Kalle är på väg upp till, eller ner från, Lago d'Orsino. Omgiven av Pizzor, men däremot inte i Italien. 😦

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Här manglas det på för fullt i tråden ser jag, det känns tryggt att veta. (y)

Jag skulle nog vilja påstå att Kalle är på väg upp till, eller ner från, Lago d'Orsino. Omgiven av Pizzor, men däremot inte i Italien. 😦
Tryggt att veta att du kollar in ibland. 😄 Visst är det så, på väg ner efter en vandring som startar och slutar på Gotthardpasset som syns i bild. På vägen passerar man fem små sjöar. Monte Prosa till vänster, i övrigt gott om Pizzo där uppe som sagt.

Stafettpinnen till @STORPOTATEN

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tryggt att veta att du kollar in ibland. 😄 Visst är det så, på väg ner efter en vandring som startar och slutar på Gotthardpasset som syns i bild. På vägen passerar man fem små sjöar. Monte Prosa till vänster, i övrigt gott om Pizzo där uppe som sagt.

Stafettpinnen till @STORPOTATEN
Jodå, jag kollar in ibland för att säkerställa att ni sköter er. ☝️ ;)

Då undrar jag var denna bild är tagen någonstans? Gammal och suddig, men lite ser man ju i alla fall...
1685217557950.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Jodå, jag kollar in ibland för att säkerställa att ni sköter er. ☝️ ;)

Då undrar jag var denna bild är tagen någonstans? Gammal och suddig, men lite ser man ju i alla fall...
Visa bilaga 25021
Snart dags för avec efter 2 flaskor "rödtjut" från Bourgogne, och jag ser lite dimmigt men det ser ju ut att vara i Schmittenhöhe eller Saalbach trakterna.... 🍷🤪:unsure:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Snart dags för avec efter 2 flaskor "rödtjut" från Bourgogne, och jag ser lite dimmigt men det ser ju ut att vara i Schmittenhöhe eller Saalbach trakterna.... 🍷🤪:unsure:
Nej då, det är bara bilden som är lite dimmig. Det finns nog utrymme för ytterligare 2 flaskor där. 😁
Trakten kan säkert stämma, men det är vare sig Schmitten eller Saalbach.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
OJ! Ja, det var större!! Är det gudamoderns halssmycke eller vad det kallas, Ama Dablam? Lite ovanlig vinkel för en annan. Är det från den lilla sketna hyllan där man brukar övernatta? :)
1685223646610.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ni är ju omöjliga!! Det är Ama Dablam men det är innan den lilla hyllan som jag inte kan rekommendera... Men så här i efterhand så borde man kanske haft skidorna med sig...
Över till dig @STORPOTATEN
Mäktigt! :love:
Ama Dablam har man ju sett på otaliga bilder genom åren, vore väldans trevligt att se det på närmre håll någon dag. Var du upp på toppen?

Vad heter då denna lilla snöfattiga håla?
1685225215165.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då kör jag på en dagsfärsk bild. :) Dessvärre lite disigare än de förutsått redan på morgonen. Ligger som synes kvar lite snö i skuggiga lägen.
Ger två alternativ som svar:namn på närmaste topp med en lift, eller namn på högsta topp som syns.
IMG_5162.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Trodde folk jobbade i Sverige i dag, så borde haft massa tid att hitta svaret. 😜
En ledtråd till då, så här såg det ut när jag åkte ner med liften.
1685379520001.jpeg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jobbar på en lösning! 😉
Stanserhorn? Ahh sorry ska läsa bättre.

Visa bilaga 25039
Visst var jag på väg till Stanserhorn! Fint åk med kabinen där, utsikt över sjön och vind i håret. Cabrio kallar de den. Den du hittat bild på är väl snarare del av buiräbähnli-safari... https://www.engelberg.ch/en/summer/buiraebaehnli-safari/buiraebaehnli-pass
Högsta topp som syns är Uri Rotstock, 2929 m, pyramidformad till vänster i bild. Brunnistock, 2952 m, dold i molnen.
Tog en promenad från Wirzweli till Stanserhorn, bra uppvärmning så här på försäsongen med ca. 700 fhm totalt.

Din tur igen @fredw

fredw

Aktiv medlem
Många fina utflykter hos dig! Både sommar och vinter känns nog för korta! 😉

1. Ort?
2. Berg i bakgrunden?
3. Lunchställets namn?
4. Vad finns i den gröna ringen?

1685440483134.jpeg

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Många fina utflykter hos dig! Både sommar och vinter känns nog för korta! 😉

Ja, synd att klaga när man har bergen nära! 😁 Nja, sommaren får gärna vara kort. Hösten är bra däremot. (y)
Ingen annan som vill svara på den fina bilden?
1. Courmayeur
2. Monte Bianco, eller söker du någon av alla sidotoppar?
3. Chalet Chez Croux
4. Rifugio Monzino

Topp