Var i svenska fjällen finns det snö just nu?

johan

Administrator
Kommit bra med snö de senaste dagarna i Stöten. Men innan dess måste det varit dåligt i terrängen.

C4770D8A-C0C5-4A04-B134-5576F0EB7EEB.jpeg

AdamSeb

Medlem
Ja det verkar hoppfullt nu, så skoj!
men det här är ju lite sorgligt: Vänligen åk inte i avstängda pister. De är att betrakta som arbetsområden där det kan förekomma maskiner.... från Skistars hemsida
Så vitt jag vet så ska man aldrig åka i avstängda pister eftersom att det är just en arbetsplats men det görs det ju ändå! Varenda avstängd pist man kan nå med lift är full med spår framåt 3 tiden dom senaste dagarna och sen fyllts i med nysnö tills nästa dag! Var i Björnrike idag och åkte skog och drog inte i en enda sten eller gren, åker dock bräda så jag flyter över det mesta rätt så enkelt! Såg att spåren efter skidåkare hade dragit upp några stenar dock så man borde inte köra fullt ös medvetslös riktigt än..

Schoobang

Aktiv medlem
Jag kan bekräfta att det är fin snö i sälen just nu. Dock lite dålig sikt, långa köer, och folk beter sig som att pandemin inte existerar här. Undviker man sittliftarna så funkar det ganska bra.

pd

Aktiv medlem
Så vitt jag vet så ska man aldrig åka i avstängda pister eftersom att det är just en arbetsplats men det görs det ju ändå!
Är det inte skillnad på avstängd, alltså med ett rep över eller efter stängningstid, och ej öppen, alltså med en röd plupp i appen men inom öppettiderna? I det förra fallet så är det att betrakta som en arbetsplats, i det senare fallet så betyder det väl bara att skidanläggningen i princip inte tycker att det är en bra idé att åka i den med de uthyrda skidorna eller att någon lift står vilket gör att man får ta sig tillbaka upp på egen hand.

hassel99

Medlem
Daniel-LAB skriver att det inte är så mkt liftkö i Sälen och Schoobang att det är långa köer :)

Var i Sälen är ni och vad är definitionen på liftkö :) ?

Funderar på att åka dit om 1 vecka men det är just liftköerna och hur lång tid man spenderar där som kanske inte är så najs.

Schoobang

Aktiv medlem
Daniel-LAB skriver att det inte är så mkt liftkö i Sälen och Schoobang att det är långa köer :)

Var i Sälen är ni och vad är definitionen på liftkö :) ?

Funderar på att åka dit om 1 vecka men det är just liftköerna och hur lång tid man spenderar där som kanske inte är så najs.
jag tror att köerna ökar ju närmre nyår vi kommer, så vi har nog båda rätt =). Jag är i Lindvallen och idag fick jag nog köa 15-20 min de gånger jag åkte sittlift, men det var knappt kö alls till ankarliftarna.

ingen aning om v1 men antar att det är mindre folk då.

ByB3rg

Aktiv medlem
Är det inte skillnad på avstängd, alltså med ett rep över eller efter stängningstid, och ej öppen, alltså med en röd plupp i appen men inom öppettiderna? I det förra fallet så är det att betrakta som en arbetsplats, i det senare fallet så betyder det väl bara att skidanläggningen i princip inte tycker att det är en bra idé att åka i den med de uthyrda skidorna eller att någon lift står vilket gör att man får ta sig tillbaka upp på egen hand.
Nja skulle nog säga samma sak i båda fallen.
En avstängd backe, är en avstängd backe. Även när resterande backar i anläggningen är öppen.

Man vet ju aldrig om det ligger slangar för snötillverkning eller nån anställd på t.ex. skoter eller pistmaskin bakom nästa krön. Bara för du ser den betyder inte att den ser dej..

Aid

Ny medlem
Snöläget i fjällen verkar ju vara extremt dåligt just nu, brukar det inte vara mer öppet än så här vid den här tiden? Har bokat Vemdalen vecka 1 men det är avbokningsbart och nu funderar jag på om det möjlligen är mer snö någon annanstnans?

Så himla deppigt, först var det coronaoro, nu oro för snö...

Tips någon?
kom hem från Vemdalen idag. Typ ings backar eller liftar öppna. Bara massa kö! Ingen idé att åka upp.

KarinLager

Aktiv medlem
Fast nu öppnar de ju backar och liftar, det snöar och ska bli riktigt kallt! Hoppas på drt bästa!

AdamSeb

Medlem
Fast nu öppnar de ju backar och liftar, det snöar och ska bli riktigt kallt! Hoppas på drt bästa!
Har personligen aldrig ångrat en resa oavsett förhållanden osv, man ångrar sig mer om man inte åker än om man åker! Ingen idé att nojja över vad som är öppet eller inte, en ”dålig” dag i backen är bättre än en bra utanför✌

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp