lmk30 sa:
Antar att den norska distributören är XC Sports i sånt fall? Skulle vara intressant att veta om de upplever att det bär sig? Hade Norge bara varit med i EU hade det ju varit mycket enklare, då hade samdistribution inte varit så svårt...
XS Sports går säkert bra då de har en hel del andra prylar i sortimentet. Däremot har jag svårt att tro att de tjänar mycket pengar på just Intuition.
Man ska ha i åtanke att butikerna vill ha minst 40% i marginal.
Som distributör drar du inte in många kronor/ såld sko. Jag köpte själv in bulk men i slutändan var det inte många kronor i vinst.
Utöver den lilla förtjänsten är det är det en hel del jobb då skorna kommer från Canada.
Förtjänst kontra jobb. Summa kardemumma, det är inte värt.
Ifall distributören har har andra prylar, då kan Intuition ses som ren service vilket är bra.
Jag hade få varumärken och körde enbart highend vinterprodukter vilket inte var lönsamt men kul.
Butiker kunde köpa vissa modeller från leverantören av Dalbello, Full Tilt och Skarpa. De modellerna är dock inte att jämföra med originalen. Det finns flera skäl till det. Vill någon ha reda på hur, vad och varför är ni välkomna att skicka ett PM.
Flera utländska märken har kommit och gått i sverige just på grund av att förtjänsten är såpass liten.
Intuition är ingen volymvara och därför blir vinsten nästan obefintlig.
Kolla stora internationell märken såsom Spyder, Phenix, Bollé, Reush mfl.
De har haft mängder med olika distributörer i Sverige. Ingen har lyckats driva runt det hela på ett bra sätt då förtjänsten är låg sett till insatsen. Internationellt sett är nämnda märken giganter.