Var köpa Intuition?

arraksboll

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Hej!

Någon som har tips på ett bra ställe att beställa Intuition liners ifrån? Intuition själva vill ha 85 dollar i frakt. Jag tänker att man borde kunna komma billigare undan hos någon handlare inom EU.

/Johan

lmk30

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Intuition är sjukt jobbiga att få tag på men XC sports i Norge www.xcsports.com har hela sortimentet. Beställde nyligen ett par Pro Tour från dem och de levererades till en kompis i Oslo på en dag. Kostade 1899 NOK. Har du möjlighet att fixa leveransen via bekanta i Norge slipper man tullen. De kan skicka till Sverige också men då tror jag det tillkommer tull.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Behöver du få dem skickade? Annars brukar väl varenda vettig skidbutik på skidorter ha att tillgå? Av prylar som man gärna vill köpa i butik och få hjälp med att "installer" så kommer väl dessa rätt högt på listan? Jag har inte direkt hittat till bättre priser på nätet heller.

arraksboll

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Befinner mig just nu i Engelberg. Var precis och gick en liten runda i några butiker, märkligt nog utan att tänka på att kolla om någon säljer Intuition... nå, såg inte till några men jag är här några dagar till så jag kan ta en ny runda. Någon som till och med känner till återförsäljare här? Finns ingen enl. Intuitions hemsida.

Jag har tyvärr inte med mig skalen som de ska petas in i... Ja, jag hade väl tänkt få de skickade (bor i Sthlm).

lmk30

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?

@Pillard Finns tydligen ingen svensk agent. Varken Skistore, Alpint, Alpingaraget eller Åre skidsport har lyckats tas in dem. Brukar dock inte vara problem att (ibland mot en peng) få hjälp med värma och ev modda hos butik.

Pillard

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
lmk30 sa:
@Pillard Finns tydligen ingen svensk agent. Varken Skistore, Alpint, Alpingaraget eller Åre skidsport har lyckats tas in dem. Brukar dock inte vara problem att (ibland mot en peng) få hjälp med värma och ev modda hos butik.
Jaha! Då lär man sig nåt nytt... Ganska säker på att ha sett förr dock

lmk30

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Pillard sa:
lmk30 sa:
Det kan ha funnits förr men nu svårt pga avsaknaden av agentur här. Kanske kunde köra som extraknäck...

Jarle

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
lmk30 sa:
Pillard sa:
lmk30 sa:
Det kan ha funnits förr men nu svårt pga avsaknaden av agentur här. Kanske kunde köra som extraknäck...
Det går fortfarande köpa dem från Dalbello och Full Tilts agenturer, det gör vi på skistore. Jag skulle bli mycket glad om någon ville ta distributionen direkt här i Sverige.

steglund

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Jarle sa:
lmk30 sa:
Pillard sa:
Det går fortfarande köpa dem från Dalbello och Full Tilts agenturer, det gör vi på skistore. Jag skulle bli mycket glad om någon ville ta distributionen direkt här i Sverige.
Jag tror det har gjorts försök tidigare, men efterfrågan på separata innerskor är inte tillräckligt stor för att svenska butiker och distributörer ska kunna hålla ett sortiment.
@GALSAC kanske vet mer?

lmk30

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Men det fulla sortimentet (inkl alla storlekar) går väl inte att köpa via Dalbello och FT
@Jarle? Har försökt via olika butiker att få tag på en pro tour men inte lyckats förrän jag köpte via Norge.
Tycker det är konstigt att en agentur inte skulle bära sig, många som behöver separata innerskor för att få bra passform tänker jag.

Pillard

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Känns som att distributionsproblemet borde vara tämligen lättlöst. Det är ju inte direkt en produkt som kanske måste lagerhållas i samtliga storlekar på alla platser utan ett lager skulle ju lätt täcka Sverige. Vill man köpa går man in i butik med sina skal och sin fot. Dessa mäts upp och rätt liner beställs hem. Sen kommer man tillbaka 2 dagar senare för anpassning av sin liner. Att hålla på och prova ut storlekar är ju helt meningslöst eftersom en ovärmd intuition i rätt storlek är som att stoppa foten i ett krokodilgap i vilket fall.

GALSAC

Ny medlem
Var köpa Intuition?
steglund sa:
Jarle sa:
lmk30 sa:
Jag tror det har gjorts försök tidigare, men efterfrågan på separata innerskor är inte tillräckligt stor för att svenska butiker och distributörer ska kunna hålla ett sortiment.
@GALSAC kanske vet mer?
Det finns en distributör i Norge. Jag hade hand om distributionen i Sverige under tre år.
Dessvärre var det få i sverige som köpte innerskor för 2000 kr. Att fortsätta hålla lager var inte hållbart rent ekonomiskt därför slutade jag efter tre år. Gav upp sportbranschen helt och hållet och allt är borta.
När jag sålde ut lagret för 1000 kr skorna var det desto fler som köpte men det priset var endast genom mig och inte via butik. Butiker behöver som de flesta kanske vet en riktigt duktig marginal...

Lustigt att representant från Skistore skrev. För tre år sedan var det inte lika intressant att köpa in original Intuition från distributör i Sverige ;)

G

Senast ändrad:

lmk30

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
GALSAC sa:
steglund sa:
Jarle sa:
@GALSAC kanske vet mer?
Det finns en distributör i Norge. Jag hade hand om distributionen i Sverige under tre år.
Dessvärre var det få i sverige som köpte innerskor för 2000 kr. Att fortsätta hålla lager var inte hållbart rent ekonomiskt därför slutade jag efter tre år. Gav upp sportbranschen helt och hållet och allt är borta.
När jag sålde ut lagret för 1000 kr skorna var det desto fler som köpte men det priset var endast genom mig och inte via butik. Butiker behöver som de flesta kanske vet en riktigt duktig marginal...

Lustigt att representant från Skistore skrev. För tre år sedan var det inte lika intressant att köpa in original Intuition från distributör i Sverige ;)

G
Antar att den norska distributören är XC Sports i sånt fall? Skulle vara intressant att veta om de upplever att det bär sig? Hade Norge bara varit med i EU hade det ju varit mycket enklare, då hade samdistribution inte varit så svårt...

GALSAC

Ny medlem
Var köpa Intuition?
lmk30 sa:
GALSAC sa:
steglund sa:
@GALSAC kanske vet mer?

G
Antar att den norska distributören är XC Sports i sånt fall? Skulle vara intressant att veta om de upplever att det bär sig? Hade Norge bara varit med i EU hade det ju varit mycket enklare, då hade samdistribution inte varit så svårt...
XS Sports går säkert bra då de har en hel del andra prylar i sortimentet. Däremot har jag svårt att tro att de tjänar mycket pengar på just Intuition.
Man ska ha i åtanke att butikerna vill ha minst 40% i marginal.
Som distributör drar du inte in många kronor/ såld sko. Jag köpte själv in bulk men i slutändan var det inte många kronor i vinst.
Utöver den lilla förtjänsten är det är det en hel del jobb då skorna kommer från Canada.
Förtjänst kontra jobb. Summa kardemumma, det är inte värt.
Ifall distributören har har andra prylar, då kan Intuition ses som ren service vilket är bra.
Jag hade få varumärken och körde enbart highend vinterprodukter vilket inte var lönsamt men kul.
Butiker kunde köpa vissa modeller från leverantören av Dalbello, Full Tilt och Skarpa. De modellerna är dock inte att jämföra med originalen. Det finns flera skäl till det. Vill någon ha reda på hur, vad och varför är ni välkomna att skicka ett PM.

Flera utländska märken har kommit och gått i sverige just på grund av att förtjänsten är såpass liten.
Intuition är ingen volymvara och därför blir vinsten nästan obefintlig.
Kolla stora internationell märken såsom Spyder, Phenix, Bollé, Reush mfl.
De har haft mängder med olika distributörer i Sverige. Ingen har lyckats driva runt det hela på ett bra sätt då förtjänsten är låg sett till insatsen. Internationellt sett är nämnda märken giganter.

lmk30

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
GALSAC sa:
lmk30 sa:
GALSAC sa:

G
XS Sports går säkert bra då de har en hel del andra prylar i sortimentet. Däremot har jag svårt att tro att de tjänar mycket pengar på just Intuition.
Som distributör drar du inte in många kronor/ såld sko. Jag köpte själv in bulk men i slutändan var det inte många kronor i vinst.
Utöver den lilla förtjänsten är det är det en hel del jobb då skorna kommer från Canada.
Ifall distributören har har andra prylar, då kan Intuition ses som ren service vilket är bra.
Jag hade få varumärken och körde enbart highend vinterprodukter vilket inte var lönsamt men kul.
Butiker kunde köpa vissa modeller från leverantören av Dalbello, Full Tilt och Skarpa. De modellerna är dock inte att jämföra med originalen. Det finns flera skäl till det. Vill någon ha reda på hur, vad och varför är ni välkomna att skicka ett PM.

Flera utländska märken har kommit och gått i sverige just på grund av att förtjänsten är såpass liten.
De har haft mängder med olika distributörer i Sverige. Ingen har lyckats driva runt det hela på ett bra sätt då förtjänsten är låg sett till insatsen. Internationellt sett är nämnda märken giganter.
Intressant och bra svar
@GALSAC ! Då kanske jag ska sluta fantisera om att bli ekonomiskt oberoende genom att börja ta in innerskor! ??

GALSAC

Ny medlem
Var köpa Intuition?
lmk30 sa:
GALSAC sa:
lmk30 sa:

Intressant och bra svar
@GALSAC ! Då kanske jag ska sluta fantisera om att bli ekonomiskt oberoende genom att börja ta in innerskor! ??
Jag kan lova att det är kul i början men som sagt, det är inte värt.
För att få det att funka måste man ha minst en volymprodukt. Utöver det är det bra om du har både sommar och vinterprodukter.
Jag hade bara vinterprodukter och jag riktade mig bara till kategorin duktiga åkare vilket inte är lönsamt då marknaden är liten och många vill inte betala för bra grejer.
Jag hade flera som hörde av sig och ville pruta trots att skorna till slut endast kostade 1000 kr.
Då kan man ju börja undra lite...
Sedan fanns det många som uppskattade servicen också. Jag skickade tex ner ett par skor till ett hotell i Frankrike åt en kund som skulle åka nedåt och hade bråttom. Skorna fanns vid hotellet dagen innan snubben anlände. Han var ganska nöjd.

Ifall du vill veta mer finns det oändligt mycket att berätta. Det finns skidbutiker som är kanonbra att ha att göra med, sedan finns det mindre bra butiker och inköpare. I Göteborg finns det en bra butik sett ut mitt perspektiv. De övriga två känns inte ens seriösa.

G

Jarle

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
lmk30 sa:
Men det fulla sortimentet (inkl alla storlekar) går väl inte att köpa via Dalbello och FT
@Jarle? Har försökt via olika butiker att få tag på en pro tour men inte lyckats förrän jag köpte via Norge.
Tycker det är konstigt att en agentur inte skulle bära sig, många som behöver separata innerskor för att få bra passform tänker jag.
Fullt sortiment går inte att köpa (och allt eftersom Dalbello går över till sin egen tillverkning blir sortimentet mindre), och som
@GALSAC skriver finns det vissa skillnader. Motsvarande Pro Tour från Dalbello skulle vara den innerskon Lupo Factory kommer med (ID Max hike med tunga).

Tyvärr är det inte många som vill lägga de pengarna det kostar att få en riktigt bra innersko. Det är bara ett fåtal intuitiondojjor per år så det är nog, precis som Galsac skriver, svårt att få någon riktig rull på den typen av produkt.

GALSAC sa:

G
Jag är inte insatt i hur er diskussion såg ut för tre år sedan då jag studerade vid den tiden och endast jobbade extra i butiken. Min nuvarande roll i företaget är annorlunda och jag skulle gärna se att vi hade utvalda modeller i de vanligaste storlekarna på hyllan - något vi försöker göra med Dalbello och Full Tilts sortiment i brist på en svensk agentur.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Ja jag förstår ju fortfarande inte varför man inte kan ha ett gemensamt europeiskt lager mer eller mindre. Att nån går in på Skistore och behöver en innersko med sig samma dag lär ju inte vara så troligt. Så tillgång till skor i olika storlekar med 2 dagars varsel borde ju räcka?

GALSAC

Ny medlem
Var köpa Intuition?
Pillard sa:
Ja jag förstår ju fortfarande inte varför man inte kan ha ett gemensamt europeiskt lager mer eller mindre. Att nån går in på Skistore och behöver en innersko med sig samma dag lär ju inte vara så troligt. Så tillgång till skor i olika storlekar med 2 dagars varsel borde ju räcka?
Det låter som en kanonidé. Dessvärre faller den på olika omständigheter.
Volymerna är små och därmed får man inget bra fraktavtal.
Ska grejerna skickas från landet där de tillverkas till ett lager, för att sedan tas hand om för att skickas vidare igen med internationell post blir det ohållbart. Det funkar inte i Europa tyvärr. I USA går det jättebra då kostnad för frakt är minimal. Priset för en innersko blir ändå runt 2000 kr och det är få personer i Sverige som betalar det för en sådan sko idag.
Steget upp till en sprutad sko är inte så högt... Därmed inte sagt att en sprutad sko är bättre, varmare eller skönare.
De två enskilt största fördelarna med Intuition är enligt mig att skorna är varma och har bra passform.
Sedan finns det många pjäxtillverkare idag som också göra väldigt bra innerskor.

G

Pillard

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Bumpar den här tråden lite. Är det nån som vet ifall det går att få tag i Intuition Pro Tour, med kunnig anpassning nånstans i Sverige numera? Åre Skidsport har men inte i den storlek vi behöver. De hinner inte heller få hem innan vi är har åkt härifrån...

lmk30

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Trist! Enligt Åre skidsport finns det nu en europeisk agentur i Österrike. Kan vara värt att kolla där!

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Jag letade ifjol men gav upp till slut. Beställde ett par tour wrap direkt från Intuition. Blev lite väl dyrt. Affären där jag köpt orginalpjäxorna var hyggliga och hjälpte mig att värma. Men det löste mina problem.

xviggenx

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Ett alternativ är ju att gå på någon av Palau:s liners, betydligt enklare och billigare att få tag på här/inom EU iom att dom är franska.

xviggenx

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Jag har inte riktigt någon egen erfarenhet av deras egna "ersättnings-innerskor", dom som satt original i mina TLT6or var ju från Palau. Dynafit körde ju rätt länge mer eller mindre uteslutande liners från Palau. Just dom har väl lite blandad kritik beroende på fot och så. Men dom höll ändå ihop ett rätt bra gäng säsonger även om dom va lite för tunna för att jag skulle få en bra passform med mina tunna fötter.

Men jag tror att deras egna liners håller bra kvalité, min bror fick ett par eftermarknads-Palau nerkörda i sina Vulcan hos Sole i Chamonix och han är väldigt nöjd och har ett solklart fall av problemfötter modell anka.

Jag tänkte länge skaffa ett par Palau till nämnda TLT6or, sen trillade jag över ett par K2 Spyre 130 med deras finaste Intuition/K2-liner för en femhundring..

skidmannen

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
K2, Scarpa, Full Tilt osv som levererar Intuition med sina pjäxor, det är ingen av dessa som kan sälja innersko som "reservdelar"?

tmlarsson

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
Jag skulle slå ett slag för atomics mimic liner. Den är förvisso lite tyngre och lite mer restriktiv i gåläget men är så mycket mer liner. Vansinnigt nöjda med mina. 1600 sek från atomics hemsida!

Hawkeye61

Medlem
Var köpa Intuition?
Jag skulle slå ett slag för atomics mimic liner. Den är förvisso lite tyngre och lite mer restriktiv i gåläget men är så mycket mer liner. Vansinnigt nöjda med mina. 1600 sek från atomics hemsida!

(liten trådkapning...) Intresserad av dessa också till mina orginal Hawx Ultra XTD. Formade du dem själv, eller hos en bootfitter (verkar som om Atomic anser att man inte klarar av att forma Mimic själv)?

tmlarsson

Aktiv medlem
Var köpa Intuition?
(liten trådkapning...) Intresserad av dessa också till mina orginal Hawx Ultra XTD. Formade du dem själv, eller hos en bootfitter (verkar som om Atomic anser att man inte klarar av att forma Mimic själv)?
Jag har gjort det på egen hand då jag inte haft access till någon bootfittning hela vintern och det verkar ha gått bra. Körde samma som deras vanliga memory fit.

Men ska in och göra en sväng på skidsport när jag nu är i Åre :)

Topp