Var skulle du köpa lägenhet?

fredw

Aktiv medlem
Två italienare, men vore ju intressant med en motivering varför. Vad säger @fredw och @Martin-J ?
Ligurien har kanske Europas bästa klimat, milda vintrar (sällan under 10 plus), många soldagar och ändå inte alltför heta somrar.
Världens bästa mat.
Nära till några av de finaste kustremsorna vid världens finaste hav och världens bästa skidåkning, med överlappande bad- och skidsäsonger.
Bra kommunikationer till Sverige via Nice och Milano.
Billigt boende bör gå att hitta om man kan tänka sig utanför turistorterna vid havet.
Gott om brittiska ex-pats att umgås med tills man lärt sig italienska.
Trevliga infödningar som älskar svenskar, även om man inte är duktig på italienska.
Nära till Frankrike. Katalonien inom räckhåll med bil.

mjuk

Medlem
Vilka skidorter med någorlunda ”kvalitet” ligger närmst? Inget behov av insta-vänliga hashtags men fallhöjd, snösäkerhet och hyfsat lättillgänglig offpiste gillas. Och topptursmöjligheter

fredw

Aktiv medlem
Välj själv. Du når i princip hela alperna med bil samma kväll om du går från jobbet kl 16.
Närmast i södra alperna är bl a Limone, Sauze, Isola. Via Lattea och Serre Chevalier etc är också nära.

KalleBackeus

Aktiv medlem
Jag måste ju slå ett slag för i närheten av Comosjön. Många av anledningarna som @fredw nämner gäller även där, men på sommaren har man höga berg att vandra/klättra/cykla i precis utanför knuten (sen är jag väl lite partisk eftersom min fru kommer från de trakterna, men...)

Martin-J

Medlem
Två italienare, men vore ju intressant med en motivering varför. Vad säger @fredw och @Martin-J ?

Av ungefär samma anledningar som fredw skrev. Fast jag hade föredragit att bo på skidorten och ta bilen till badet eller hamnpromenaden i tex Monaco på sommaren. Stora flygplatser nära och tågstation i byn. Flera skidsystem inom vettigt avstånd om man vill ha omväxling.

fredw

Aktiv medlem
Vilka skidorter med någorlunda ”kvalitet” ligger närmst? Inget behov av insta-vänliga hashtags men fallhöjd, snösäkerhet och hyfsat lättillgänglig offpiste gillas. Och topptursmöjligheter

Ligurien forts... Vidare ligger t.ex. Chamonix och La Grave mindre än fyra timmar från Italienska Rivieran (ungefär som mellan Stockholm och Säfsen...) OK fallhöjd och universums bästa freeride verkar en del tycka och det är svårt att säga emot. (Inte Säfsen alltså).
Martin och Kalle har dock kloka synpunkter också. Det är en fin del av världen, det där.

mjuk

Medlem
Välj själv. Du når i princip hela alperna med bil samma kväll om du går från jobbet kl 16.
Närmast i södra alperna är bl a Limone, Sauze, Isola. Via Lattea och Serre Chevalier etc är också nära.
Det låter najs. Framför allt om man bor där nere permanent. Jag tänkte dock snarare att man bor i Sverige och skulle ha ett ställe att dra ner till på lov och långhelger. Så jag vill gärna ha skidåkningen nära. I en perfekt värld når man stället någorlunda smidigt utan att behöva hyra bil

Finns det vettigt alternativ i norra alperna? Jag fattar att beachmöjligheterna på sommaren är begränsade då... Nattfärja över Östersjön. Och från norra tyskland är man ju nere på 10-12h.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Finns väl massa trevliga ställen i norra alperna. Problemet är kanske att prisläget är ett annat än längre söderut.
Vad gäller beachhäng finns det ju väldigt fina sjöar som med svenska mått mätt har lång badsäsong.

Själv skulle jag vilja köpa lägenhet i Davos, perfekt på sommaren tack vare höjden. Slipper >30 grader som jag personligen inte uppskattar.

Pillard

Aktiv medlem
Ska man ha en lägenhet som är smidig att ta sig till och går att bo i lite längre stunder utanför skidåkningen också är det väl bara Chamonix som gäller. Du är ju i lägenheten på en timme ungefär från flygplatsen i Geneve. Gott om lågprisflyg och flyg i största allmänhet. Stan har ett liv som inte finns på så många andra skidorter. Det är nog enda skidorten jag tillbringat fler downdays än skiddagar i och är helt nöjd med det.

Anzom

Aktiv medlem
Fint att få drömma men miljöfrågan gör väl att det här med lägenhet söderöver för enbart semester känns sådär.

larchii

Aktiv medlem
Fint att få drömma men miljöfrågan gör väl att det här med lägenhet söderöver för enbart semester känns sådär.

Vi körde ner till alperna med elbil förra vintern, så det går miljövänligt också. Förhoppningsvis kommer el-flyg snart men det är väl ett par år bort. Det bästa hade ju varit om det varit smidigare och billigare att ta tåg.

Pillard

Aktiv medlem
Om du ändå tänker åka dit spelar det ju ingen roll om du åker till en egen lägenhet eller bor på hotell. Isf är väl kanske snarare den egna lägenheten bättre för miljön

Anzom

Aktiv medlem
Egen lägenhet gör ju att man åker dit oftare. Att hyra är ett större steg för de allra flesta. Nyttjandegrad är ju oftast bra, men inte i en semesterbostad 150 mil bort. Om du inte tänkt enbart hyra ut den till lokala och regionala invånare.

Edit. Vi nutidsmänniskor måste bestämma oss ibland. Fine om du tänkt bo där 3 månader om året. Men det här "flyga ner 1 gång varannan månad för en härlig långweekend".

xviggenx

Aktiv medlem
Om en fick drömma lite så vore väl Briancón eller Villenueve i Serre Chevalier rätt optimalt och drömmigt av bara fan.

Om framtiden bara kunde styra upp bättre tågförbindelser ner till kontinenten så.

fredw

Aktiv medlem
Egen lägenhet gör ju att man åker dit oftare. Att hyra är ett större steg för de allra flesta. Nyttjandegrad är ju oftast bra, men inte i en semesterbostad 150 mil bort. Om du inte tänkt enbart hyra ut den till lokala och regionala invånare.

Edit. Vi nutidsmänniskor måste bestämma oss ibland. Fine om du tänkt bo där 3 månader om året. Men det här "flyga ner 1 gång varannan månad för en härlig långweekend".
Ja, fler borde testa att helt enkelt flytta ut. Bort från sin comfort zone. Och stanna där ett tag.
Spontant gillar jag mer att fritt botanisera bland kort- och långtidshyra. Marknaden är oändlig. Ger stor flexibilitet. Åk nån annanstans nästa år. Man behöver inte ha en egen ägd lägenhet som man fyller upp med onödiga prylar. Lev med lätt bagage.

Vi håller på att reka husköp i Aostadalen, målsättningen är att max en timme upp till Cervinia mfl och att kunna utnyttja det på sommaren också men utan +35 graders värme som det är mer söderut. Möjligheten till distansjobb för oss båda har ju onekligen gjort det ännu mer lockande (två barn gör dock att den totala flexibiliteten får vänta...)

KalleBackeus

Aktiv medlem
Vi håller på att reka husköp i Aostadalen, målsättningen är att max en timme upp till Cervinia mfl och att kunna utnyttja det på sommaren också men utan +35 graders värme som det är mer söderut. Möjligheten till distansjobb för oss båda har ju onekligen gjort det ännu mer lockande (två barn gör dock att den totala flexibiliteten får vänta...)
I så fall slår jag återigen ett slag för att också titta runt norra änden av Comosjön. Närmare Milano, på sommaren har man både sjön och höga berg att fly till vid värmeslag och på vintern har man flera både mindre och större skidorter (Madesimo, Chiesa in Valmalenco, Bormio och (lite längre bort) St Moritz) på bra avstånd.

I så fall slår jag återigen ett slag för att också titta runt norra änden av Comosjön. Närmare Milano, på sommaren har man både sjön och höga berg att fly till vid värmeslag och på vintern har man flera både mindre och större skidorter (Madesimo, Chiesa in Valmalenco, Bormio och (lite längre bort) St Moritz) på bra avstånd.
Jo vi har tittat på det också, problemet är bara att då blir huspriserna väsentligt mycket högre...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp