Ligurien har kanske Europas bästa klimat, milda vintrar (sällan under 10 plus), många soldagar och ändå inte alltför heta somrar.
Vilka skidorter med någorlunda ”kvalitet” ligger närmst? Inget behov av insta-vänliga hashtags men fallhöjd, snösäkerhet och hyfsat lättillgänglig offpiste gillas. Och topptursmöjligheter
Det låter najs. Framför allt om man bor där nere permanent. Jag tänkte dock snarare att man bor i Sverige och skulle ha ett ställe att dra ner till på lov och långhelger. Så jag vill gärna ha skidåkningen nära. I en perfekt värld når man stället någorlunda smidigt utan att behöva hyra bilVälj själv. Du når i princip hela alperna med bil samma kväll om du går från jobbet kl 16.
Närmast i södra alperna är bl a Limone, Sauze, Isola. Via Lattea och Serre Chevalier etc är också nära.
Fint att få drömma men miljöfrågan gör väl att det här med lägenhet söderöver för enbart semester känns sådär.
Om du ändå tänker åka dit spelar det ju ingen roll om du åker till en egen lägenhet eller bor på hotell. Isf är väl kanske snarare den egna lägenheten bättre för miljönFint att få drömma men miljöfrågan gör väl att det här med lägenhet söderöver för enbart semester känns sådär.
Om du ändå tänker åka dit spelar det ju ingen roll om du åker till en egen lägenhet eller bor på hotell. Isf är väl kanske snarare den egna lägenheten bättre för miljön
Du kan ju hyra ut den när du inte är där och därmed få full nyttjandegradBorde väl vara tvärtom om man ska se på nyttjandegrad.
Ja, fler borde testa att helt enkelt flytta ut. Bort från sin comfort zone. Och stanna där ett tag.Egen lägenhet gör ju att man åker dit oftare. Att hyra är ett större steg för de allra flesta. Nyttjandegrad är ju oftast bra, men inte i en semesterbostad 150 mil bort. Om du inte tänkt enbart hyra ut den till lokala och regionala invånare.
Edit. Vi nutidsmänniskor måste bestämma oss ibland. Fine om du tänkt bo där 3 månader om året. Men det här "flyga ner 1 gång varannan månad för en härlig långweekend".
I så fall slår jag återigen ett slag för att också titta runt norra änden av Comosjön. Närmare Milano, på sommaren har man både sjön och höga berg att fly till vid värmeslag och på vintern har man flera både mindre och större skidorter (Madesimo, Chiesa in Valmalenco, Bormio och (lite längre bort) St Moritz) på bra avstånd.Vi håller på att reka husköp i Aostadalen, målsättningen är att max en timme upp till Cervinia mfl och att kunna utnyttja det på sommaren också men utan +35 graders värme som det är mer söderut. Möjligheten till distansjobb för oss båda har ju onekligen gjort det ännu mer lockande (två barn gör dock att den totala flexibiliteten får vänta...)
Jo vi har tittat på det också, problemet är bara att då blir huspriserna väsentligt mycket högre...I så fall slår jag återigen ett slag för att också titta runt norra änden av Comosjön. Närmare Milano, på sommaren har man både sjön och höga berg att fly till vid värmeslag och på vintern har man flera både mindre och större skidorter (Madesimo, Chiesa in Valmalenco, Bormio och (lite längre bort) St Moritz) på bra avstånd.