Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Anzom

Aktiv medlem
-Varför skaffar inte alla skidåkare (längd och utför) med lite självrespekt elbil eller åker tåg längre sträckor?
-Varför är så många skidunfluencers sponsrade av företag som inte verkar bry sig om mer än sin produkt. Trots att man verkar och tjänar pengar i en vintervärld.
-Varför börjar vi konsumenter inte sätta press?
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
-Vad kan ni som läser detta på freeride göra, mer än att lägga in en skön gif och skriva något om elbilens problem eller att ni åtminstone inte besökt Kina som släpper ut mer än Sverige.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
-Varför skaffar inte alla skidåkare (längd och utför) med lite självrespekt elbil eller åker tåg längre sträckor?
För att elbil är väldigt dyrt, inte alla skidåkare är höginkomsttagare. Tåget funkar dåligt och är (relativt) långsamt i en stressad värld där folk har för lite fritid.
-Varför är så många skidunfluencers sponsrade av företag som inte verkar bry sig om mer än sin produkt. Trots att man verkar och tjänar pengar i en vintervärld.
För att inget företag bryr sig om något annat än sin produkt.
-Varför börjar vi konsumenter inte sätta press?
För att konsumentansvar och konsumentpress är en lögn.
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
Nu vet jag inte allt om alla på den listan, men Jenny Råghall och Micke af Ekenstam checkar, så långt jag vet, av alla dina punkter.
-Vad kan ni som läser detta på freeride göra, mer än att lägga in en skön gif och skriva något om elbilens problem eller att ni åtminstone inte besökt Kina som släpper ut mer än Sverige.
Rösta miljövänligt. Minimera prylkonsumtion. Flytta till fjällen. And don't let perfect be the enemy of good.
- Varför sitter miljörörelsen fast i ett femtio år gammalt tänk om att det är enskilda individer som genom sina val skall rädda klimatet och miljön?
Det är ju nästan så man kan undra när skidbranschen ska ta sitt miljöansvar ;)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Den krassa verkligheten:
Bästa skidåkningen finns i alperna. För de allra flesta är tåget eller elbil inget alternativ då.

Men om man ändå ska till alperna kan man välja ett land med bra energimix;
Om du vill att ditt hotellrum värms av Putins gaz så väljer du Österrike (även Italien är ganska gasberoende)
I Frankrike drivs liftarna (och allt annat) till stor del av kärnkraftsel, om det känns bättre..

För er som suktar efter långväga puder i Japan eller Kanada är Norge ett bra alternativ:
Voss. Myrkdalen och Stranda får ungefär samma snömängder och fallhöjder

ps. några klipp i ämnet:
"i ett berömt uttalande i Expressen från 2006 spår meteorologen Pär Holmgren (MP) att Vasaloppet inte skulle överleva sin 100-årsdag 2022"

"Men mätningar från Siljansfors strax utanför Mora visar ingen signifikant minskning av snödjupet under de senaste 100 åren"

Christiam

Aktiv medlem
"Men mätningar från Siljansfors strax utanför Mora visar ingen signifikant minskning av snödjupet under de senaste 100 åren"
Medans sälen inte längre har några fjäll då trädgränsen smög upp på topparna runt 2007. Så visst finns det tecken på varmare väder.
Och mildare vinter ger mer snö så det är väl inget konstigt att snömängden inte ändrats än.
Frågan är om den ändrats om 15 år.

Anzom

Aktiv medlem
- Varför sitter miljörörelsen fast i ett femtio år gammalt tänk om att det är enskilda individer som genom sina val skall rädda klimatet och miljön?

Alla förändringar börjar hos individen. Som också jobbar på företaget. Eller företaget som sätter press på individer. Oavsett är vi själva med i loopen och kan med lätthet påverka.

Anzom

Aktiv medlem
För att elbil är väldigt dyrt, inte alla skidåkare är höginkomsttagare. Tåget funkar dåligt och är (relativt) långsamt i en stressad värld där folk har för lite fritid.

För att inget företag bryr sig om något annat än sin produkt.

För att konsumentansvar och konsumentpress är en lögn.

Nu vet jag inte allt om alla på den listan, men Jenny Råghall och Micke af Ekenstam checkar, så långt jag vet, av alla dina punkter.

Rösta miljövänligt. Minimera prylkonsumtion. Flytta till fjällen. And don't let perfect be the enemy of good.

Det är ju nästan så man kan undra när skidbranschen ska ta sitt miljöansvar ;)

Tog tåget till alperna i vintras för 750 kronor enkel väg direkt till Österrike med Snälltåget. Elbil går fint att leasa om man nu nödvändigtvis vill ha egen bil.

Rösta miljövänligt? Rösta energivänligt.

Vad bra att det finns föredömen i den listan, skulle gärna sett att de fick komma fram oftare. Alldeles för ofta jag ser bilder på en snabb flygresa. OM man nu nödvändigtvis ska flyga borde man som regel kunna tänka att omvandla timmes flygresa till vecka. 3 timmar flyg blir 3 veckor på plats. Så vi får bort det jet-setiga liv som många storstadsbor hamnar i.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tog tåget till alperna i vintras för 750 kronor enkel väg direkt till Österrike med Snälltåget. Elbil går fint att leasa om man nu nödvändigtvis vill ha egen bil.
Hm; för det priset gissar jag på sittplats/boskapsvagn..?
Väl på plats i Österrike lät du dig värmas av Putins sköna gas...

jo, jag leasar elbil - men att ta den till alperna stretchar alla mina gränser (dessutom skulle jag behöva kanske 10-12 laddstopp, varav de flesta med Tysk kol/gas-el

RandoScando

Turtok
Forumvärd

Rösta miljövänligt? Rösta energivänligt.

Vad bra att det finns föredömen i den listan, skulle gärna sett att de fick komma fram oftare. Alldeles för ofta jag ser bilder på en snabb flygresa. OM man nu nödvändigtvis ska flyga borde man som regel kunna tänka att omvandla timmes flygresa till vecka. 3 timmar flyg blir 3 veckor på plats. Så vi får bort det jet-setiga liv som många storstadsbor hamnar i.
OK.

Måste fortfarande vara höginkomsttagare för att leasa elbil.

Potato tomato.

Som sagt, människor har för lite fritid.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Skidorter med tåganslutning klättrar på min lista. Bonus-sonen tar tåget för en tusenlapp (med stor packning och dubbel douchebag på köpet utan vikt-stress) från Malmö till Mayrhofen och är framme samma kväll. Visst, ibland boskapsvagn och fyra byten men ändå bekvämare än att åka bil. Och tåget rullar även medan man fikar och kissar etc.

Tror att Italien, trots att de röstat bort inhemsk kärnkraft, konsumerar ganska mycket kärnkraft (från Frankrike), även om just uppvärmningen oftast går på gas. När ett träd föll över en kraftledning i Schweiz 2003 ledde det till att ett ställverk i Frankrike pajade och inom tre minuter blev nästan hela Italien strömlöst inklusive Sicilien (bara Sardinien klarade sig)!

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Konstig rubrik på tråden.
Är skidåkare en speciellt ”miljöomedveten” grupp?
Finns det någon statistik på det?
Hur står sig gruppen skidåkare när det gäller ”miljöomedvetenhet” jämfört med gruppen Mallis-charterresenärer?
Eller jämfört med gruppen veteranbilsintresserade, etc.?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hur står sig gruppen skidåkare när det gäller ”miljöomedvetenhet” jämfört med gruppen Mallis-charterresenärer?
Håller med. Att påstå att folk är mijöomedvetna idag känns konstigt. Nästan alla är idag medvetna om vad de borde göra. När man reser är det ju snarare ett medvetet val man gör, fast man vet att det är ett miljöproblem. Orsaken är väl olika. Finansiell, dåligt utbyggd kollektivtrafik där man bor, tror man lever så korrekt resten av året att man unnar sig lite extra utsläpp på semestern, osv.

Anzom

Aktiv medlem
What about them ja.. Särskilt på ett skidforum. Vad jämför du med då, andra som reser utomlands eller folk som inte reser alls. Tycker vi gott kan fokusera på skidåkare i ett skidforum.

PisteCarver

Aktiv medlem
What about them ja.. Särskilt på ett skidforum. Vad jämför du med då, andra som reser utomlands eller folk som inte reser alls. Tycker vi gott kan fokusera på skidåkare i ett skidforum.
Jaha, du har utifrån dina preferenser (vad de nu är) klassificerat gruppen skidåkare som ”miljöomedveten”. Det får stå för dig.
Jag har faktiskt ingen aning om hur det står till med skidåkares ”miljöomedvetenhet” generellt.

Christiam

Aktiv medlem
Du kör väl inte en sådan här snowboard, eller går den på biobränsle?😁
Haha. Jag vill också ha en kompis som bygger fräna manicker.

Skulle varit dieseldriven. Det ska ju både synas och höras när man åker ner ( och upp). Bränslet förvaras i en camelback.
Som kompensering har jag en POW klibba på brädan.

Karlstad

Aktiv medlem
Känns som att TS tillhör skaran (miljöpartister) som anser att lösningen på klimatproblemen ligger hos individen. Annars hade nog TS hängt utanför riksdagen eller SSAB i Luleå med stora plakat och megafon istället för att beklaga sig på oss skidåkare som inte har ekonomin eller tiden för elbil och tågresor. Att man inte håller politiker och industrin ansvarig tyder på mycket okunskap.

Kan tillägga att senast vi (två vuxna och två barn) åkte upp i påskas ville SJ ha 8000 tor Sthlm-Luleå, vidare behövde vi transfer Karlstad-Sthlm samt Luleå-Pajala. Flyget ville endast ha 2000 tor Sthlm-Luleå men pga all transfer tog vi bilen hela vägen.
Det ska tydligen vara en lyx att resa miljövänligt 😉

Kungpulan

Aktiv medlem
En annan vinkel som inte påtalats ännu är ju att om vi inte vore tvungna att jobba hela jävla tiden och få ynka 25 semesterdagar per år så kanske jag skulle kunna tänka mig ta buss/tåg till alperna. Tid är dyrbar när man är löneslav, jag kommer alltid välja flyget till Innsbruck kontra 30 h tåg med massor av byten eller 20 timmar bussresa till St Anton från min hemort. Inte sällan är ju flyget billigare än tåget också.

Är ju lätt för de med kapital och flexibla låtsasjobb som pappa fixat att resa miljövänligt 😊 unemployment is only for the rich så att säga.

Christiam

Aktiv medlem
En annan vinkel som inte påtalats ännu är ju att om vi inte vore tvungna att jobba hela jävla tiden och få ynka 25 semesterdagar per år så kanske jag skulle kunna tänka mig ta buss/tåg till alperna. Tid är dyrbar när man är löneslav, jag kommer alltid välja flyget till Innsbruck kontra 30 h tåg med massor av byten eller 20 timmar bussresa till St Anton från min hemort. Inte sällan är ju flyget billigare än tåget också.

Är ju lätt för de med kapital och flexibla låtsasjobb som pappa fixat att resa miljövänligt 😊 unemployment is only for the rich så att säga.
Du är inte tvungen att jobba hela tiden. Du får välja rätt yrke : )
Har några kompisar som jobbat med att lägga asfalt. Dom har varit lediga en hel del under vinter/vår. Samma med dom som varit på oljeplattformar.
Som lärare har jag möjlighet att åka en hel del skidor och även råd att åka tåg.
Men om jag hellre hade tillbringat mina skidresor utanför skanderna så hade jag säkerligen valt flyg. Har fortfarande mardrömmar om ucpa’s sovbuss.
Baksidan med läraryrket är att den längsta ledigheten är på sommaren, tur att det är kul att cykla utförs också.

Handlar till stor del om prioritering.
Kompisar åker med sina kids till nå all inklusive i medelhavet på sommaren och undrar hur jag har råd att åka till gränsen med mina på våren.
Nej nu har jag svamlar klart.

larchii

Aktiv medlem
För att elbil är väldigt dyrt, inte alla skidåkare är höginkomsttagare.
Hur har man råd att inte ha elbil undrar jag som har elbil? Bränslepriserna är ju typ 7-8ggr högre på icke-elbil. Plus att skatten på icke elbil är på flera tusen kronor om året istället för 360kr/år. Plus service på ett par tusen. Men den stora kostnaden är ju värdetappen på icke elbilar. En icke elbil halverar väl sitt värde var 3-4 år? Min elbil kostade 600k när jag köpte den ny för 3.5 år sedan. Idag har min bil ett värde på ca 530k efter 10k mil. Har kanske laddat för motsvarande 10k på dessa åren (bor i bra elområde förvisso) (har dock haft 3 års gratis laddning så i verkligheten är det mycket mindre). Försäkring 6000kr/år. 2% ränta. Så säg en kostnad på ca 35k om året inklusive allt (ränta, värdeminskning, bränsle 3000 mil/år, försäkring, skatt). Har svårt att se att en icke elbil skulle kunna vara billigare? Bara bränsle för en diesel som drar 0.6L/mil kostar ju över 40k om året på 3000 mil. Eller 20k på 1500 mil om året som kanske är mer snittet i Sverige.
-------------------------
För övrigt så borde ni införskaffa toppturs-utrustning ASAP (om ni inte har såklart). Med tanke på stundade energi-kollaps i vinter med galna elpriser så kommer liftkort-priserna bli orimlig dyra. Ja så länge det kommer finnas ström över huvud taget till att driva liftarna med vill säga. (https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-skena-efter-att-putins-ryssland-strypt-gasen) 😅

Så vill ni åka skidor i vinter skynda att fynda innan all toppturs-utrustning är slutsåld. 😘

RandoScando

Turtok
Forumvärd

fredw

Aktiv medlem
Olyckligt med stor osäkerhet kring elpriserna just nu, särskilt för oss i södra Sverige. Och brist på elbilar verkar hålla uppe priserna på både nytt och begagnat. Annars håller jag med larchii, sammantaget är årskostnaden för elbil inte alls vad många tror.
Å tredje sidan är nog inte elbilar globalt sett någon stor pusselbit i klimatproblemen som ju definitivt är globala.

Anzom

Aktiv medlem
Olyckligt med stor osäkerhet kring elpriserna just nu, särskilt för oss i södra Sverige. Och brist på elbilar verkar hålla uppe priserna på både nytt och begagnat. Annars håller jag med larchii, sammantaget är årskostnaden för elbil inte alls vad många tror.
Å tredje sidan är nog inte elbilar globalt sett någon stor pusselbit i klimatproblemen som ju definitivt är globala.

Det största problemet är att tro att det man själv gör inte hjälper. Både privat och i tjänsten. Kan svenska elbilar göra att man får ner fossila bilar i Europa med 5% så är det ett av många steg.

Christiam

Aktiv medlem
Jag lägger upp denna text och går ut till garaget för att skruva lite.

”I ett globalt perspektiv är det ett betydande problem. Enligt IEA står världens omkring nio miljoner datacenter för drygt en procent av världens energianvändning. Men det finns också andra beräkningar från exempelvis Uppsala universitet, där professor Mike Hazas beräknar att streaming står för så mycket som 3 procent av den globala energianvändningen. Det är mer än hela flygindustrin.* ”
Energimyndigheten.se

fredw

Aktiv medlem
Det största problemet är att tro att det man själv gör inte hjälper. Både privat och i tjänsten. Kan svenska elbilar göra att man får ner fossila bilar i Europa med 5% så är det ett av många steg.
Iofs har Sverige bara 1,5% av Europas totala fordonsflotta men visst utgörs de alla av fordon som körs av individer. Och om alla ska ha elbilar så kan de inte bli "fossilfria" så länge inte all elproduktion och bilproduktion är det. Men jag tänker mer på politisk nivå. Frågan är var subventionerna och fokus ska läggas på högre nivå. Att det nu finns ekonomi i elbilar beror ju på att man av miljöskäl valt att fördela beskattningen på ett visst sätt.
Man hoppas att de olika åtgärderna vägs mot varandra och inte bara säger "miljön måste få kosta".

TailGunnar

Aktiv medlem
Vad tror du själv?
Dubai har inga egna naturresurser utan allt måste importeras oavsett hur fin fabriken är. Sen har vid frågan om mänskliga rättigheter.
Jag tycker att du bara spekulerar utan att egentligen ha mycket koll. Växer det paulownia direkt utanför Åre Skidfabrik? Eller kommer olika kompositerna från Järpen? Dubai har (högst förvånande) omfattande petrokemisk industri och SWS gör mycket claim för sin hållbara produktion.

Senast ändrad:

Karlstad

Aktiv medlem
Jag arbetar på S:t Eriks, Sveriges största leverantör av prefabricerade betongprodukter. Är det mitt ansvar som individ och arbetstagare att få S:t Eriks att använda mindre, eller helst inte alls, cement?
Alternativt tvinga våra speditörer och leverantörer att skrota alla sina lastbilar för att ersätta dem med eldrivna diton?

unsuspected

Aktiv medlem
Jag tycker att du bara spekulerar utan att egentligen ha mycket koll. Växer det paulownia direkt utanför Åre Skidfabrik? Eller kommer olika kompositerna från Järpen? Dubai har (högst förvånande) omfattande petrokemisk industri och SWS gör mycket claim för sin hållbara produktion.
Fortfarande ett vinstdrivande företag som producerar produkter i en diktatur.

Anzom

Aktiv medlem
Jag arbetar på S:t Eriks, Sveriges största leverantör av prefabricerade betongprodukter. Är det mitt ansvar som individ och arbetstagare att få S:t Eriks att använda mindre, eller helst inte alls, cement?
Alternativt tvinga våra speditörer och leverantörer att skrota alla sina lastbilar för att ersätta dem med eldrivna diton?

Finns väl vissa delar grön betong som minskar utsläppen. Tror på steg för steg princip snarare än att vi ska vänta in en superlösning.
Del 2 med lastbilar, absolut. Eller kravställa vätgasvarianter för dem. Själv försökt dra i att mitt tidigare företag skulle använda tåg från Kina. Likt Polestar nu framöver gör med sina bilar istället för båt.

larchii

Aktiv medlem
Som sagt. För att elbil är väldigt dyrt, inte alla skidåkare är höginkomsttagare.
Jag har svårt att se att man måste vara höginkomsttagare för att få ett lån på 400-600k? Jag är förvisso medelinkomsttagare men lever å andra sidan själv, så ett hushåll med två "låginkomster" har troligtvis högre lön ihop än mig.

Men verkar tydligen vara svårt att tänka långsiktigt för många. Precis samma tankesätt som folk har som menar att det är för dyrt att installera en luftvärmepump när man ar direktverkande el som uppvärmningssätt. Kostnaden för installationen tjänar man ju in på typ 1-3 år med dagens priser.

EDIT: Sen behöver inte elbil kosta så mycket heller. Min särbo köpte en begagnad Nissan Leaf för 40k. Med den klarar hon vardagens alla bestyr. Sen hyr man en bil med längre räckvidd de få gånger man ska åka längre.

fredw

Aktiv medlem
Jag har svårt att se att man måste vara höginkomsttagare för att få ett lån på 400-600k?
Det som i praktiken många jämför med är ju inte att köpa en ny dieselbil för 600 000 utan att istället behålla sin gamla bil (kanske värd 85000 om någon vill ha den) ett par år till. Då utfaller kalkylen nog oftare till fördel att behålla sin gamla bil, även om bränsle, reparationer och skatt etc kostar mer. Jag är själv i ungefär den sitsen. Har en fin gammal XC60, den är snart värdelös men har just bytt kamrem, batteri och AC-kompressor och den går som tåget. Och jag kan köra hemifrån till Mayrhofen på ett (1) tankstopp.
Har dock redan tagit till mig (och t o m vidarebeordrat) tipset om att det kan finnas gamla elbilar till salu för en hygglig peng. Och att deras batteri inte behöver vara så slitet som många av oss nog tror.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det som i praktiken många jämför med är ju inte att köpa en ny dieselbil för 600 000 utan att istället behålla sin gamla bil (kanske värd 85000 om någon vill ha den) ett par år till. Då utfaller kalkylen nog oftare till fördel att behålla sin gamla bil, även om bränsle, reparationer och skatt etc kostar mer. Jag är själv i ungefär den sitsen. Har en fin gammal XC60, den är snart värdelös men har just bytt kamrem, batteri och AC-kompressor och den går som tåget. Och jag kan köra hemifrån till Mayrhofen på ett (1) tankstopp.
Har dock redan tagit till mig (och t o m vidarebeordrat) tipset om att det kan finnas gamla elbilar till salu för en hygglig peng. Och att deras batteri inte behöver vara så slitet som många av oss nog tror.
När det gäller köp av begagnad elbil bör man kolla hur mycket batteriet har degenererat (vet inte hur man kollar det, men antar att det går att göra).
Batteriet håller bra i många år om det sköts rätt. Det är mycket att tänka på jmf med fossilbil.
T ex:
- Snabbladda aldrig med DC till mer än 80%
- Ladda hemma (med lågeffekt AC) endast till 100% när det verkligen behövs för en långkörning, och kör då iväg direkt efter laddningen. Låt inte bilen stå med fulladdat batteri.
- Låt inte bilen stå ute kallt på vintern med halvtomt batteri (under 20-30%).
Köper man den ny så kan man ju sköta den rätt från början. Det hjälper att vara lite tekniskt intresserad och ha koll på detaljer.

Edit:
Jag skulle inte privat köpa en ny elbil. Det finns förmånliga privatleasing erbjudanden (bättre än för företag). Verkar märkligt men jag tror att det beror på att tillverkarna vill ha ut så många bilar som möjligt, och då även till de personer som annars inte har möjlighet att lägga upp 500.000+ för en ny bil.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det måste ju vara enkelt (och viktigt!) att kolla batteriets status på begagnade elbilar - vad säger ni som kan?

Christiam

Aktiv medlem
Finns en uppsjö av saker att göra utöver att köpa en elbil.
Det handlar om konsumtionen i stort. Nytt eller begagnat, vad vi äter och hur vi transporterar oss.
Naturvårdsverket har en sammanställning ” vad kan jag göra för klimatet” . Står inte mycket om elbil där.

Har en kompis som sålde sin två år gamla passar och köpte ny Tesla. Och jädrans så stolt han var och förklarade att han tänkte på miljön.
Sen att han flög flera ggr om året, äter mat som påverkar klimatet negativt, köper nytt utan att ett riktigt behov finns det var inget han ville lyssna till.

Menar absolut inte att alla elbilsägare resonerar på detta sätt men att byta bil till elbil är ett sjukt enkelt sätt att stilla sin ångest över sin klimatpåverkan. Jag vill ju fortsätta köpa kläder jag inte behöver, äta kött och annat med stor klimatpåverkan, nya skidor/ brädor vet vi ju alla att det är ett måste trots att utrustningen vi har fungerar.

Och nej. Jag har ingen elbil, äter gladeligen kött, familjen på 4 har totalt 11 cyklar och runt 25 skidor/brädor så jag är ofta kass när det kommer till att tänka på konsumtion. Men fokus behöver inte ligga på ett bilköp för stora ( eller små) summor, det går att göra annat också för att försöka minska sin påverkan på klimatet.

PisteCarver

Aktiv medlem
Menar absolut inte att alla elbilsägare resonerar på detta sätt men att byta bil till elbil är ett sjukt enkelt sätt att stilla sin ångest över sin klimatpåverkan. Jag vill ju fortsätta köpa kläder jag inte behöver, äta kött och annat med stor klimatpåverkan, nya skidor/ brädor vet vi ju alla att det är ett måste trots att utrustningen vi har fungerar.
Att sprida "ångest" och kräva att människor ska känna "ångest" kommer inte att leda någonstans. Det krävs ekonomiska incitament för att styra utvecklingen åt ett hållbart håll.
Det kommer tyvärr att ta tid, och det kommer att krävas att politiker tar kloka beslut (i alla länder!).
Att göra som en del miljö-aktivister/fundamentalister vill när det gäller varuproduktion mm, skulle leda till samhällsekonomisk kollaps med extrema konsekvenser. Hela samhällsekonomin sedan industrialismens början bygger på tillväxt genom produktion.
Vill du äta mindre kött och mer grönsaker? Bra (och det är bra för hälsan också).
Vill du köra elbil? Bra, osv...
Men att kräva att folk helt ska sluta flyga, resa etc.?
Exportföretag måste träffa och bygga upp relationer till sina distributörer, partners och kunder för att göra affärer (det går inte att ersätta allt med Teams och Skype etc.).
Vi vill ju ha kvar jobb och inkomster eller hur?

fredw

Aktiv medlem
Plus att det är rimligt att misstänkta att vi globalt inte kommer att kunna genomföra de drastiska förändringar som skulle hindra att medeltempen stiger betydligt. Och då kommer betydligt fler människor att råka illa ut om vi vidtagit för många åtgärder som förstör tillväxten. Typexempel är väl att se hur Nederländerna klarat att redan hantera stigande hav jämfört med Bangladesh.
Inget argument för att upprätthålla global turism etc men vi behöver avvara och skapa resurser och standard för att mildra effekterna av de klimatförändringar som ändå kommer. Ett dilemma med svåra avvägningar utan enkla lösningar.

Senaste inläggen

Topp