Varför är skidåkare miljöomedvetna?

pd

Aktiv medlem
Men om lavinrapporten säger mycket hög fara, du står på en brant nordsida och det redan gått 2 laviner på din ort samma dag (låter detta scenario motsvara dagens klimatrapporter), kommer du då ändå åka (för att Kina och Saudi inte lyssnade på prognosen och utlöste de andra lavinerna) eller kommer du vända hem och försöka stoppa alla andra dårar som är påväg mot samma åk som du?

KIna och Saudi står väl i så fall snarast ovanför mig och kommer garanterat att dra iväg en lavin på mig och andra längre ner i backen så då låter vi som fan för att få så många som möjligt till att ta sig mot så oexponerad mark som möjligt. Vilket då motsvarar att se till att inte bygga nära vatten, bygga upp vallar och i övrigt anpassa sig till de förändringar som skall komma. Alternativet "åka hem" finns inte riktigt vad gäller klimatet. Det skulle vara att flytta till Mars i så fall.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Men om lavinrapporten säger mycket hög fara, du står på en brant nordsida och det redan gått 2 laviner på din ort samma dag (låter detta scenario motsvara dagens klimatrapporter), kommer du då ändå åka (för att Kina och Saudi inte lyssnade på prognosen och utlöste de andra lavinerna) eller kommer du vända hem och försöka stoppa alla andra dårar som är påväg mot samma åk som du?
Fredw kommer ju bara att köra på låter det som. Ska man lita på massa tjafsiga människor med kunskap som sabbar allt det roliga liksom? Sen hoppas på att någon hittar honom ifall det skiter sig. Man har väl Recco sensor typ… 🙄

fredw

Aktiv medlem
Fredw kommer ju bara att köra på låter det som. Ska man lita på massa tjafsiga människor med kunskap som sabbar allt det roliga liksom? Sen hoppas på att någon hittar honom ifall det skiter sig. Man har väl Recco sensor typ… 🙄

Klart man lyssnar. Men man tänker själv också. Och man agerar utifrån att experternas prognoser och teorier inte alltid stämmer.

Och man lägger inte all energi på att försöka förebygga laviner. Man inser att laviner kommer ändå. Och man agerar därefter, ser till att förbereda sig trots alla jaskeplyskar.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem

Vad har vi för slutdatum för alpskidåkning på 1000 meter? 2000 meter? 3000 meter?

Samtidigt accelererar uppvärmningen som mest närmast polerna, vilket gör att det går snabbare hemma hos oss.

Wille1504

Aktiv medlem

Vad har vi för slutdatum för alpskidåkning på 1000 meter? 2000 meter? 3000 meter?

Samtidigt accelererar uppvärmningen som mest närmast polerna, vilket gör att det går snabbare hemma hos oss.

Nu har det varit en ovanligt snöfattig vinter i nordöstra Alperna än så länge, men jag skulle tro att skidåkningen runt 1000 eller under 1500 meter snart lever på övertid. När det inte längre är "säkert" att man kan producera konstsnö innan nyår kan jag tänka mig att investeringarna slutar. Pay off-kalkylerna blir nog inget vidare och bankerna kanske inte godkänner lånen.

fredw

Aktiv medlem
En del beror på var man lyckas få fram grön el och inte har vattenproblem. Så att man kan köra snökanoner.

Före 1990-talet, före snökanonernas tid, hade de flesta alpskidorter betydligt sämre snö i lågt liggande backar, på sydsluttningar och ner mot byn än idag. Och man visste att en del skidsäsonger nästan förstördes av snöbrist, särskilt för lägre ”svenskorter” som Zell am See och Saalbach. Det blir en återgång till hur det var då, under Stenmark-eran.

Och i Sverige blir det kanske en långsam övergång till liftoberoende skidåkning av olika slag.

Anzom

Aktiv medlem
En för närvarande utopisk tanke. Skulle man i teorin, när vi har obegränsat med energi, då våra små modulära kärnkraftverk ger oss tillräckligt med energi. Skulle man då kunna täcka in berget med kylslingor. Så när det regnar blir det en stabil bas av konstsnö/is. När det är lite kallare kan man skapa ett mikroklimat och börja spruta snö som lägger sig fint runtom.

fredw

Aktiv medlem
Har ändå svårt att se att konstsnö kan kompensera för uppvärmningen i längden. Det handlar ju om enorma ytor pist. Tror mer på att man i alperna flyttar skidåkningen successivt högre upp. Det finns gott om åkbara ytor och backar där. Inte så mycket skog iofs så det är ju riktigt inte samma sak.

Förlorare blir väl bl a den stora mängden mindre skidorter i föralperna, där man redan är uppe på sina toppar och åker.

PisteCarver

Aktiv medlem
Förlorare blir väl bl a den stora mängden mindre skidorter i föralperna, där man redan är uppe på sina toppar och åker.
Nja, de låga föralperna innehåller ju även väldigt stora liftsystem som Saalbach-Fieberbrunn, Kitzbühel-Brixen-Hopfgarten, Ski Amadé som tillsammans har tusentals km pist och liftar.
Nästan all skidåkning här sker under 2000 möh (oftast kring 1500 möh), och de höjderna har inte mycket till vintersäsong längre.

Anzom

Aktiv medlem

Om vi räknar med att vi i Sverige på 30 år fått 1-3 grader varmare medeltemperatur. I så fall köper jag ett minialaska i Sverige.. 5-10 grader lägre temperatur och ett slut på vintrar med vind från sydväst. Finns det något man hatar mer än vind från SV??

JAndersB

Aktiv medlem
Och för 2 år sedan var det sagolikt mycket snö (och lite folk....) i alperna. Variation kontra trend framtvingar ju viss försiktighet i analyserna.

Man verkar ha råd med sedvanlig kanonsnötillverkning på många ställen än så länge. Dalnedfarterna till både Ischgl och Samnaun i sedvanligt bra, t.o.m. osedvanligt bra, skick.

fredw

Aktiv medlem
Jag blir nyfiken på vilka alla dessa miljödebattörer är som vill inskränka demokratin. Kan du nämna några svenska sådana?

Här är en till. När demokratin går förlorad så är det inte säkert att den kommer tillbaka. Någonsin.

Tänkvärd artikel nedan. Kanske finns det värre scenarion än klimatförändringarna?

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Intressant och tankvärt @fredw
För min egen del, när det gäller demokratin, är jag mest oroad av auktoritära och nationalistiska rörelser som de ser ut i Polen, Ungern och Kina, Eller hos Putin, Bolsonaro, Le Pen, Trump eller SD i andra länder. Detta ihop med att många slutar läsa tidningar och se på nyheter. Globalisterna, som de kallas ibland, framstår mer som den goda sidan som jag ser det.

fredw

Aktiv medlem
Intressant och tankvärt @fredw
För min egen del, när det gäller demokratin, är jag mest oroad av auktoritära och nationalistiska rörelser som de ser ut i Polen, Ungern och Kina, Eller hos Putin, Bolsonaro, Le Pen, Trump eller SD i andra länder. Detta ihop med att många slutar läsa tidningar och se på nyheter. Globalisterna, som de kallas ibland, framstår mer som den goda sidan som jag ser det.
Två tummar upp på den.

pd

Aktiv medlem
Globalisterna, som de kallas ibland, framstår mer som den goda sidan som jag ser det.
Alltså det här med att sätta etiketter som "god" och "ond" på politiska läger vänder jag mig emot. Det gör det inte enklare att överbrygga meningsskiljaktigheter eller att övertyga andra till att byta åsikt. Tycker också att det finns allt för många som poserar med "goda" åsikter utan att varken ha en aning om eller bry sig om de faktiska konsekvenserna. Råkar det vara en politiker så blir det då huvudlösa beslut med goda föresatser, men katastrofala konsekvenser.

erik_lagg

Aktiv medlem
@pd håller med om att en uppdelning i goda och onda är en dålig start för en politisk analys eller diskussion. Det jag menade var att många ser globala rörelser och mellanstatliga överenskommelser på miljöområdet som problemet. Jag ser det som en viktig del av lösningen. Ihop med att länder följer överenskommelserna.

anulaikar

Medlem
-Varför skaffar inte alla skidåkare (längd och utför) med lite självrespekt elbil eller åker tåg längre sträckor?
-Varför är så många skidunfluencers sponsrade av företag som inte verkar bry sig om mer än sin produkt. Trots att man verkar och tjänar pengar i en vintervärld.
-Varför börjar vi konsumenter inte sätta press?
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
-Vad kan ni som läser detta på freeride göra, mer än att lägga in en skön gif och skriva något om elbilens problem eller att ni åtminstone inte besökt Kina som släpper ut mer än Sverige.
#goelectrictothemountains.
Kör elbil och biogasbil i Jämtland sedan 14 år.
Funkar alltid.

Bra inlägg btw!

pd

Aktiv medlem
@pd håller med om att en uppdelning i goda och onda är en dålig start för en politisk analys eller diskussion. Det jag menade var att många ser globala rörelser och mellanstatliga överenskommelser på miljöområdet som problemet. Jag ser det som en viktig del av lösningen. Ihop med att länder följer överenskommelserna.
Håller helt och hållet med. Klimatet är ju tämligen globalt till sin natur.

Topp