Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Christiam

Aktiv medlem
Att sprida "ångest" och kräva att människor ska känna "ångest" kommer inte att leda någonstans.
Håller absolut med i det du skriver. Jag överdrev en del men ville trycka på att många som ändå vill göra skillnad kanske inte gör det på rätt sätt. Vill man göra skillnad så får man se över fler aspekter än vilket fordon jag sätter mig i.

a128

Medlem
Hmm hörde en artikel på radions P1 häromdagen om järnvägen mellan Oslo och Stockholm, resa med tåg tar ca 5½-6 timmar, har kommit på om man slopade alla miljöbilspremier så hande man kunnat vidta seriösa åtgärder för att korta restiden

KaitsuH

Aktiv medlem
Hälsningar från Pite älven Trollforsarna. Åker ni elbilägare skidor bara i städer? Eller, om ni är ute nånstans längre borta, åker ni varje kväll till nån stad bara för att ladda bilen? Jag har varit nu i Piteälven Trollforsarna och Kalix älven Pahakurkkio. Och där kan man inte ladda bil, inte ens telefoner. En elbil är omöjlig där.

P.S. Bara små harr och jätte små öringar.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Hälsningar från Pite älven Trollforsarna. Åker ni elbilägare skidor bara i städer? Eller, om ni är ute nånstans längre borta, åker ni varje kväll till nån stad bara för att ladda bilen? Jag har varit nu i Piteälven Trollforsarna och Kalix älven Pahakurkkio. Och där kan man inte ladda bil, inte ens telefoner. En elbil är omöjlig där.

P.S. Bara små harr och jätte små öringar.

Nog klarar du dig där uppe med en bensinbil med 50-60 mil. Och nog klarar du dig i samma sits 50-60 elmil. Kollade lite snabbt, fanns såklart stationer inom räckvidd även för en finne :)

KaitsuH

Aktiv medlem
Nog klarar du dig där uppe med en bensinbil med 50-60 mil. Och nog klarar du dig i samma sits 50-60 elmil. Kollade lite snabbt, fanns såklart stationer inom räckvidd även för en finne :)
Vår lejr år på Nedre Trollselet. Mellan Söndag och fredag körde vi flera gånger mellan järnvägsbron och övre Trollselet, också till Abmoälven för fiske. Men inte annanstans. Var kunde man ladda elbil där?

Btw. Bor du i Stockholm? Jag har några vänner, som bor i Helsingfors och har en elbil och delar din elbilreligion. Varje gång, vi borde köra litet längre för forspaddlings skull, måste vi ta min Transporter.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Jag har svårt att se att man måste vara höginkomsttagare för att få ett lån på 400-600k? Jag är förvisso medelinkomsttagare men lever å andra sidan själv, så ett hushåll med två "låginkomster" har troligtvis högre lön ihop än mig.

Men verkar tydligen vara svårt att tänka långsiktigt för många. Precis samma tankesätt som folk har som menar att det är för dyrt att installera en luftvärmepump när man ar direktverkande el som uppvärmningssätt. Kostnaden för installationen tjänar man ju in på typ 1-3 år med dagens priser.

EDIT: Sen behöver inte elbil kosta så mycket heller. Min särbo köpte en begagnad Nissan Leaf för 40k. Med den klarar hon vardagens alla bestyr. Sen hyr man en bil med längre räckvidd de få gånger man ska åka längre.
Det finns gott om folk, även skidåkare, som inte får ut ett billån på 400+k. Och för många skidåkare är en "stadselbil" inte ett vettigt köp eftersom de ofta kör längre sträckor då de bor i glesbygd.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vill man ha ren el så föreslår jag att man propagerar för kärnkraft istället för vad det nu är man gör nu med diverse ineffektiva lösningar.
Eller säg så här; vill du att folk ska ha elbilar så se till att det finns effektiv och billig el.
Avstängd el i vinter lär inte göra att fler människor skaffar elbil.

Brushanen

Ny medlem
Den krassa verkligheten:
Bästa skidåkningen finns i alperna. För de allra flesta är tåget eller elbil inget alternativ då.

Men om man ändå ska till alperna kan man välja ett land med bra energimix;
Om du vill att ditt hotellrum värms av Putins gaz så väljer du Österrike (även Italien är ganska gasberoende)
I Frankrike drivs liftarna (och allt annat) till stor del av kärnkraftsel, om det känns bättre..

För er som suktar efter långväga puder i Japan eller Kanada är Norge ett bra alternativ:
Voss. Myrkdalen och Stranda får ungefär samma snömängder och fallhöjder

ps. några klipp i ämnet:
"i ett berömt uttalande i Expressen från 2006 spår meteorologen Pär Holmgren (MP) att Vasaloppet inte skulle överleva sin 100-årsdag 2022"

"Men mätningar från Siljansfors strax utanför Mora visar ingen signifikant minskning av snödjupet under de senaste 100 åren"
Men Vasaloppet skulle väl knappast överlevt om det inte fraktades snö med lastbil kors och tvärs?! Och det brukar ju vara barmark i Mora så ja, metrologiska hade väl ganska rätt, eller? Och har inte Vasaloppet blivit inställt pga snöbrist en gång?!

Brushanen

Ny medlem
Elbilistens bästa vän är kompisen som fortfarande kör fossilt 😊
Fel.
Jag körde från Kungsbacka till:
Jotunheimenområdet, ca 60 mil 2 ggr fig säsong
Sälen 2 ggr
Norefjell 1 gång
Har en Tesla Model3 longrange. Kostar 3300kr/månad och är billigare i drift än en diesel.
Det tar ca 1 timma längre tid per resväg än med vad det gjorde med min VW Passat combi Hybrid.
Jag tycker att det är för få som går på i samma hjulspår.
Läs på och spara pengar och miljö så kommande generationer kan få njuta av en lång härlig skidsäsong.

KaitsuH

Aktiv medlem
Fel.
Sälen 2 ggr
Norefjell 1 gång
Har en Tesla Model3 longrange. Kostar 3300kr/månad och är billigare i drift än en diesel.
Det tar ca 1 timma längre tid per resväg än med vad det gjorde med min VW Passat combi Hybrid.
Läs på och spara pengar och miljö så kommande generationer kan få njuta av en lång härlig skidsäsong.
Men bodde du hela veckan nånstans i Jotunheimområdet, utan en enda möjlighet att ladda din fina elbil?

Christiam

Aktiv medlem
Fel.

Kul att höra att det funkar fint för dig att åka elbil på dina resor. Det börjar bli bättre med laddstationer, sen nått år finns det på Storulvåns fjällstation, vilket givetvis är bra.
Dock är ju elbil endast en ( liten) del i den negativa påverkan vi har på klimatet. Lägger du lika mycket fokus på vad du äter, dina inköp av kläder etc och hur eventuella sparpengar är placerade? Sen är ju givetvis varje sak man gör för att minska utsläppen bra, jag menar inget annat.

Jag tycker det är bra att klimatfrågan lyfts. Speciellt i ett forum för skid/brädåkare där det enligt min uppfattning ofta sker inköp av kläder och åkdon trots att de man har fungerar utmärkt.
Det har blivit mycket fokus på just elbilen i tråden, andra områden lyfts inte på samma sätt vilket jag tycker är synd.
Senast jag köpte öl valde jag att köpa lokalproducerad istället för importerad : )

pd

Aktiv medlem
Jag tycker det är bra att klimatfrågan lyfts. Speciellt i ett forum för skid/brädåkare där det enligt min uppfattning ofta sker inköp av kläder och åkdon trots att de man har fungerar utmärkt.
Det har blivit mycket fokus på just elbilen i tråden, andra områden lyfts inte på samma sätt vilket jag tycker är synd.
Slår man ihop nya prylar + bil så kan vi titta på klimatpåverkan från tillverkningen av nya bilar, i synnerhet elbilarnas batterier. Eller resursslöseriet i att dagligen köra två mil till jobbet med batterier som har kapacitet för 40 mil. Skall vi ställa om hela fordonsflottan världen över så kommer det att bli brist på en del sällsynta metaller.
Klimatfrågan är tyvärr inte så enkel att lösa att det bara handlar om att betala för "rätt" pryl.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är ju trevligt och bra att vi 10 milj invånare i Sverige tar det här på allvar. Då har vi bara kvar att övertyga 1400 milj kineser, 1400 milj indier, 330 milj amerikaner och 145 milj ryssar, som fortfarande skiter i miljön och klimatförändringarna. ;)

Brushanen

Ny medlem
Slår man ihop nya prylar + bil så kan vi titta på klimatpåverkan från tillverkningen av nya bilar, i synnerhet elbilarnas batterier. Eller resursslöseriet i att dagligen köra två mil till jobbet med batterier som har kapacitet för 40 mil. Skall vi ställa om hela fordonsflottan världen över så kommer det att bli brist på en del sällsynta metaller.
Klimatfrågan är tyvärr inte så enkel att lösa att det bara handlar om att betala för "rätt" pryl.
Sant, mindre resursslöser på prylar är önskvärt. Har en kompis som kör ifrån de flesta med sina Rossignol Bandit XX från 2005.
Gällande elbil så kommer de snart att få konkurrens av vätgasbil.
Bra att miljöfrågan lyfts här. Jag får nog betecknas som liberal politiskt men tycker fanimej att det är läge speciellt för vintersportare att ta sitt miljöansvar, var och en av oss. Det ska inte behövas en ekonomisk kris eller krig i vår närhet får att man ska tänka till och dra sitt strå till stacken och minska sitt klimatavtryck.
Som någon skrev, gör det du kan, så blir det bra i längden.

Anzom

Aktiv medlem
Det är ju trevligt och bra att vi 10 milj invånare i Sverige tar det här på allvar. Då har vi bara kvar att övertyga 1400 milj kineser, 1400 milj indier, 330 milj amerikaner och 145 milj ryssar, som fortfarande skiter i miljön och klimatförändringarna. ;)

Vad bra att övriga 4 miljarder då kan förändras och gör så. I övrigt så är det tonläget likställt med att slänga in en gif. Sverige har världens chans, och fortsätter ta kliv, i att ligga längre fram. Gå före och implementera, skapa ett system som håller.

fredw

Aktiv medlem
Vad bra att övriga 4 miljarder då kan förändras och gör så. I övrigt så är det tonläget likställt med att slänga in en gif. Sverige har världens chans, och fortsätter ta kliv, i att ligga längre fram. Gå före och implementera, skapa ett system som håller.

Jag tycker att det är en värdefull synpunkt, och apropå tonläge så är det ett tråkigt sätt att avfärda sådana funderingar. Välkommen till den svenska åsiktskorridoren - annars... Typ.
De av våra lösningar som bara är meningsfulla i i-länder med god ekonomi kommer kanske ge oss exportinkomster och good-will. Men det är inte säkert att de är effektiva om vi verkligen vill göra någon skillnad på ett globalt plan. Vilket ju är enda meningsfulla anledningen till att syssla med CO2-begränsning överhuvudtaget.
Därmed inte sagt att det vi gör är meningslöst. Men det globala perspektivet är det enda meningsfulla för alla åtgärder. Inte för föroreningar i allmänhet, men för CO2.

Karlstad

Aktiv medlem
Apropå att tänka igenom hela sitt levene och inte bara hur man transporterar sig, finns det någon/några här som fortfarande åker heli- och/eller catskiing? Alternativt drar till Thailand eller annat chartermål några gånger per år?
Vågar förresten ens någon här erkänna om hen tex använt sig av flygplatsen i Sälen 😉

Anzom

Aktiv medlem
Jag tycker att det är en värdefull synpunkt, och apropå tonläge så är det ett tråkigt sätt att avfärda sådana funderingar. Välkommen till den svenska åsiktskorridoren - annars... Typ.
De av våra lösningar som bara är meningsfulla i i-länder med god ekonomi kommer kanske ge oss exportinkomster och good-will. Men det är inte säkert att de är effektiva om vi verkligen vill göra någon skillnad på ett globalt plan. Vilket ju är enda meningsfulla anledningen till att syssla med CO2-begränsning överhuvudtaget.
Därmed inte sagt att det vi gör är meningslöst. Men det globala perspektivet är det enda meningsfulla för alla åtgärder. Inte för föroreningar i allmänhet, men för CO2.
Om det, att andra utanför inte gör något, hade varit en ståndpunkt som kommit fram och fört debatten om alternativ framåt tycker jag den vore relevant. Att det leder till att vi utvecklar andra I- länder eller U-länder, och skickar hjälp.

Är det inte så att det leder till att andra alternativ utforskas blir kommentaren en upprepning, uppgivenhet och/eller ryggdunkningar om att vad vi gör ändå inte ger någonting. Jag är fortfarande mer säker på att folk här inne kan se över sin privata konsumtion eller jobbleverans än att klura ut kreativa idéer i andra länder.

Så åsiktskorridoren är frågan om inte den är smalare i klimatmotarbetar/uppgivenhets-gänget, och jag undrar alltid varför. När det på riktigt skulle kunna gynna oss alla att börja i någon ände av problemet. Kanske borde fokus vara att skriva en positiv klimatnyhet varje dag, och skapa en rörelse av det. För det finns massor av bra saker som händer i världen rörande klimatet just nu.

fredw

Aktiv medlem
Jag tror på allvar att en hel del (men inte allt!) av det vi sysslar med i klimatfrågan är "mental masturbation" som tar resurser och fokus från andra åtgärder som hade gjort mer nytta. De gängse perspektiven är "många bäckar små", "gräv där du står", "börja i någon ände" etc men de perspektiven står faktiskt ibland i motsats till att man aktivt utvärderar var man i första hand ska gräva (kanske inte där man står?), i vilken ände man ska börja (kanske inte i den egna änden?) och vilka "bäckar", små eller stora, som leder till bäst resultat på ett globalt plan. Vi kan inte göra allt samtidigt.
Ett annat perspektiv som är alltför vanligt är att "det måste få kosta". Ja, men inte hur mycket som helst, och om en åtgärd kostar för mycket så har vi inte råd med en annan åtgärd som hade gjort mer nytta.

PisteCarver

Aktiv medlem
OK, jag raljerade lite i mitt tidigare inlägg, men ibland måste man påtala det självklara, vilket är att det krävs övernationella globala lösningar.
Inte som svenska miljöpartister som hellre ägnar sig åt meningslösa saker som skattesubventionerade elcyklar, överbeskattning av energi, nedläggning (och stopp för nybyggnation) av ren och väl fungerande kärnkraft när det råder elbrist i södra halvan av landet, och därtill allmän förstörelse av samhällsekonomin.
Sambandet att det krävs ökad elproduktion för att ladda alla nya elbilar verkar vara för komplicerat för dem. Fast i Miljöpartiets ideal-Sverige kommer antagligen ingen att ha råd med att köpa en elbil, och det är väl där elcyklarna kommer in i bilden…. 🥴

KaitsuH

Aktiv medlem
@KaitsuH , allt är förlåtet när det gäller den finska Covid-politiken.
Finland är bättre än Sverige på energipolitik, försvarspolitik, utrikespolitik, skolpolitik etc. ;)
Jag accepterar skolpolitik, där är vi bättre. Men, ni är bättre med musikpolitik, matpolitik, ölpolitik, också trafikpolitik.

En gång, i Elimäki gymnasiet, pratade vi lärare om skillnader mellan Finland och Sverige. En äldre lärare har en stuga i Hemavan. Vi funderade, vad som är bättre i Finland, vad i Sverige. Efter en stunds diskuterande kom vi i samförstånd, att vi i Finland har bättre skolsystem och bättre torrskåp (med halster) i köket. Men, kanske inget annat.

P.S. Vi grillade i går kväll här hemma i Kuusankoski entrecote, vi köpte i Älvsbyn. Även det var bättre än Finskt.
20220801_223330.jpg

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Kära unga skidåkande elbilister!

Ursäkta mig, att jag är gammal och fattig. Jag har inte råd för en elbil. Men, tacka mig litet! Jag har räddad världen för er redan många gånger!

Först, det var början av 1970-talet. En stor hungersnöd i Biafra. Ja, jag var i dagis då. Men vi räddade världen med att äta allt. Vet du ung kille, hur smakar det att äta först sipatti (rökt fläsk sås i mjölk) och för efterrätt vaniljepudding? Jag vet! Jag åt det flera timmar, bara för Biafras skull! Jag spydde ett par gånger, men tanten sade, att jag måste äta för Biafras skull.

Vet du ung kille, hur känns det, då du vet för säkert, att världskriget kommer och vi skall dö mycket snart? Leonid Breznev och Ronald Reagan börjar kasta atombombar, och vi har bara några veckor tid? Jag vet! Vi löste hela helvetes hot med att lysna punk rock och dricka potatisvin/gråvin och bete oss mycket dumt! Vi hade nåt fredståg, supandet och punk veckotals i rad! Vad hände? Det kom inget atomkrig! Vi klarade!
Men, men men, så kom nästa öljekriset! Och vi hörde, att nästa kriget börjar av vatten! Men vad görde vi? Rumstemperaturen var 16, och vi lägde tegelstenar i toaletten för att inte slösa så mycket vatten. Och vad hände? Det kom inget nya världskrig! Vi lyckade igen!

Nu, unga killen, saken är så, att jag har gjort tillräckligt med mycket. Allt för mycket. Nu är det din tur! Jag skall åka med diesel och flyga till St. Anton. Nu är det din tur att göra något!
KaitsuH

Senast ändrad:

jakeplisken

Aktiv medlem
-Varför skaffar inte alla skidåkare (längd och utför) med lite självrespekt elbil eller åker tåg längre sträckor?
-Varför är så många skidunfluencers sponsrade av företag som inte verkar bry sig om mer än sin produkt. Trots att man verkar och tjänar pengar i en vintervärld.
-Varför börjar vi konsumenter inte sätta press?
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
-Vad kan ni som läser detta på freeride göra, mer än att lägga in en skön gif och skriva något om elbilens problem eller att ni åtminstone inte besökt Kina som släpper ut mer än Sverige.

Frågan borde kanske ställas "Varför är inte alla skidåkare aktivit engagerade i att stoppa den globala uppvärmningen?"

I denna tråden verkar det finns många anledningar till varför man inte kan göra något. Vi fick dessutom precis avnjuta ett skönt videoklipp, istället för en skön gif.

Finns få vetenskapsmän som säger att vi inte behöver ändra våra beteenden.

Det man bl a kan göra för att minska utsläpp är:

Reduse, reuse, recycle.
Äta (mer) vegetariskt.
Rösta på ett parti med en seriös klimatpolitik.
Placera hållbart.

Frågorna du ställer handlar i slutändan om vad man har för moral. Värderar man sitt eget nöje och välmående högre än de konsekvenser ens handlingar får?

Stortlopp

Aktiv medlem
Fel.
Sälen 2 ggr
Norefjell 1 gång
Vem har du myst med för att få till en M3 LR för 3300/mån?

Det här är vad vi dödliga människor får betala för en M3 LR nedan (om vi dessutom orkar vänta 2 år på en):

Får väl lägga på 15.000kr/mån för inköp av laddstation (villa) för 5 MSEK också då så att jag kan ladda hemma och spara några få tusenlappar per år i driftkostnad.

TESLA.png

Stortlopp

Aktiv medlem
Det finns hur många alarmrapporter om klimatet som helst, hur många miljöåtgärder som politiker och tjänstemän skiter i, fråga Greta. Här är en intressant läsning.
Du är ju bara här för att trolla och agitera. Uppenbart troll.

Eller inte. Man blir fan mörkrädd när man läser i tråden hur vissa vill kontrollera och begränsa andras liv. Kommenterar inte mer här. Drygt jävla urspårad tråd.

Brushanen

Ny medlem
DNB finans billån
Nu har räntan gått upp på mitt lån från 1,90% till ca 2,30% men samma månadsavgift, lägre andel amortering. De fösta 6 månaderna betalade jag 5600kr/mån, sen fick jag 70.000kr av staten som gick till amortering -> 3300kr/mån resterande 30månader.

Bilagor

• 6D76BB53-B76F-4AEF-AA40-62B0FAC57F0E.jpeg
    6D76BB53-B76F-4AEF-AA40-62B0FAC57F0E.jpeg
    53 KB · Besök: 43

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Vet inte om vi skall dra alla skidåkare över en kam, för visst finns det skidåkare som drar mer än andra.... (Varning, kan vara mkt störande för en del)

Jag tänker inte lägga mig i debatten så mycket här, men lyssna på @fredw, han är något på spåren. Han har säkert lyssnat på den mycket smarte Björn Lomborg - något alla politiker, och gemene man, borde göra. Det finns en mängd videor med honom på tuben, men jag passar på att rekommendera denna, enjoy.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
Vet minst två av deras ambassadörer som gör allt för att minska utsläppen via tåg, elbil och segelbåt till där de skall åka skidor. Men det har du kanske missat?

PisteCarver

Aktiv medlem
Vet minst två av deras ambassadörer som gör allt för att minska utsläppen via tåg, elbil och segelbåt till där de skall åka skidor. Men det har du kanske missat?
Segelbåt till Alperna? 😲
Över Östersjön fattar jag hur det går till, men hur gör man sedan?
Går man in i någon flodmynning och tar sig ner via kanal/flodsystemet?⛵🌊
Har du en ruttplanerare?

Tåg och elbil verkar vara bättre alternativ.;)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Segelbåt till Alperna? 😲
Har du en ruttplanerare?

Det finns andra ställen att på åka skidor ån alperna, tro det eller ej; men även om det inte fanns:
0EBBC1A0-812F-4CEA-97DF-035C68E1E126.jpeg

Alperna finns också i fler länder än Österrike vet du ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Det finns andra ställen att på åka skidor ån alperna, tro det eller ej; men även om det inte fanns:
Jag är ganska bekant med världskartans geografi. Därför bedömde jag att den av dig föreslagna segelturen via Gibraltarsundet knappast kommer att bli en efterfrågad reserutt i framtiden. ;)
Alperna finns också i fler länder än Österrike vet du ;)
Näha?
Det var kanske därför som jag besökte fem schweiziska skidorter i februari.;)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Segelbåt till Alperna? 😲
Har du en ruttplanerare?

Du kan kanske segla till andra ställen och åka skidor.. Typ Lyngen. Och andra ställen. All skidåkning är inte i Alperna. ;)

Denne åkte oxå tåg/färja till Japan

Topp