Varför är skidåkare miljöomedvetna?

stojje

Aktiv medlem
Måste bara säga på tal om enkelriktning, att det är väl ingen enkelriktning alls i detta land eller Europa för övrigt. Just nu drar vi ju bort från allt miljötänk. Vi behöver säkert kärnkraft men kärnkraften hjälper oss inte ett dyft de kommande ca 20 åren. Då är det stor risk att det redan är för sent att vända utvecklingen. Och till andra förståsigpåare på detta forum så vill jag säga att all seriös miljö-och klimat forskning är tämligen ense om att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser väldigt snabbt för att vi inte ska inte skall riskera drabbas av stora övergripande förändringar vare sig vi vill det eller inte. Och då handlar det inte om det kommer mer eller mindre snö i svenska fjällen.

Ska vi då sitta på arslet och vänta på att Colombia eller Kina tar initiativet eller ska vi försöka göra nåt åt problemet?

fredw

Aktiv medlem
Ska vi då sitta på arslet och vänta på att Colombia eller Kina tar initiativet eller ska vi försöka göra nåt åt problemet?

"Problemet" är att det finns en mängd olika problem här i världen, som går att förbereda sig för på en mängd olika sätt. Och där finns konflikter och prioriteringar.

pd

Aktiv medlem
Och till andra förståsigpåare på detta forum så vill jag säga att all seriös miljö-och klimat forskning är tämligen ense om att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser väldigt snabbt för att vi inte ska inte skall riskera drabbas av stora övergripande förändringar vare sig vi vill det eller inte.

ATT något bör ske går det ofta att bli överens om. Det är i HUR det skall ske som åsikterna går brett isär.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Fundera på varför du behöver veta det. Hur påverkas dina möjligheter till förändring av hur jag lever?
Eftersom du förespråkar att dina medmänniskor ska ändra beteende i "klimatvänlig" riktning så är det intressant att höra vilka förändringar du själv gjort. Kan vara inspirerande, om inte annat

(mina egna "strån till stacken": Kört biogasbil i 15 år - numer elbil, byggt timmerhus som lagrar 150ton co2, huset värms med ved/frånluftsvärmepump. Försöker hålla nere köttkonsumtion men det är inte lätt med 3 hungriga söner i hushållet, största delen av köttet är dock ren/älg/gris/lamm direkt från jägare/bonden. Försöker hålla igen på flygresor men här är jag torsk...)

jakeplisken

Aktiv medlem
"Problemet" är att det finns en mängd olika problem här i världen, som går att förbereda sig för på en mängd olika sätt. Och där finns konflikter och prioriteringar.
ATT något bör ske går det ofta att bli överens om. Det är i HUR det skall ske som åsikterna går brett isär.
Vetenskapen berättar vad som behöver göras.

jakeplisken

Aktiv medlem
Eftersom du förespråkar att dina medmänniskor ska ändra beteende i "klimatvänlig" riktning så är det intressant att höra vilka förändringar du själv gjort. Kan vara inspirerande, om inte annat

(mina egna "strån till stacken": Kört biogasbil i 15 år - numer elbil, byggt timmerhus som lagrar 150ton co2, huset värms med ved/frånluftsvärmepump. Försöker hålla nere köttkonsumtion men det är inte lätt med 3 hungriga söner i hushållet, största delen av köttet är dock ren/älg/gris/lamm direkt från jägare/bonden. Försöker hålla igen på flygresor men här är jag torsk...)
Av princip är jag lite motsträvig att redovisa mina egna livsval, eftersom det som sagt inte påverkar andras möjlighet till förändring. För den som söker inspiration finns det oändligt med sådant en googling bort.

Men
Äter huvudsakligen vegetarisk. Köper så lite kläder som möjligt. Åker kollektivt eller cyklar, etanolbil om jag behöver bil. Lagar det som är trasigt. Flyger inte. Återvinner. Grönt elavtal.

fredw

Aktiv medlem
Vetenskapen berättar vad som behöver göras.

Jaså?

"Vetenskapen berättar" att rökning orsakar ca 12000 förtida dödsfall i Sverige varje år. Varje år.

"Vetenskapen berättar" att alkoholrelaterade kostnader per år för vård och behandling uppgår till 15 miljarder kronor , 35 miljarder kronor för produktionsbortfall, 10 miljarder för brottslighet och 43 miljarder kronor motsvarande försämrad livskvalitet. Varje år. I Sverige.

Men nej, vetenskapen "berättar" inte vad som "behöver göras" åt detta.

packåsna

Medlem
Det var intressant att jämförelsen med en cancerdiagnos togs upp här för några inlägg sedan. Om något så kan man lära sig av folks vilja till förändring genom att titta på folk som lever med obesitas. Det kan sägas vara en dödsdom, och det råder i princip vetenskaplig konsensus om att det förkortar din förväntade livslängd med x antal år. Ändå är det många (kanske majoritet?) som inte tycker det är värt att göra de livsstilsförändringar som krävs för att få sin hälsa på banan igen.

Med tanke på hur låg acceptansen är för omfattande livsstilsförändringar i syfte att undvika negativa effekter av klimatförändringarna borde acceptansen för alternativa ansatser vara större hos miljöaktivister (jag räknar in mig själv där, under "miljörealist"). Det finns inget som tyder på att man kommer kunna övertala folk att genomföra de radikala förändringar som föreslås, det har mig veterligen aldrig genomförts i världshistorien. Då borde ansatser som bygger på teknikoptimism utforskas och evalueras istället för att förkastas direkt.

Jag förstår att det vore bättre för klimatet om alla gjorde radikala förandringar i sina konsumptionsvanor omedelbart, men det är fortfarande bättre än inget att förbereda oss för fortsatt växande behov av energi genom att bygga ut de energikällor som har minst klimatpåverkan (och det råder vetenskaplig konsensus om att kärnkraft är inkluderat där) samt effektivisera tillverkningsprocesser och återvinningsrutiner.

erik_lagg

Aktiv medlem
Snäv syn på vetenskap i några av inläggen. Naturvetenskapliga belägg visar att vi bör minska koldioxiden i atmosfären för att dämpa klimatförändringen. Nationalekonomer kan ge rimliga råd om hur skattesatser bör se ut för att koldioxidutsläpp ska minska och öht hur incitament och subventioner bör se ut.
Förhoppningsvis kommer det också ny teknik som kan reducera koldioxidutsläppen/koldioxid i atmosfären.
Jag tycker att politiker borde fatta beslut med förankring i både naturvetenskap och nationalekonomi för att minska koldioxid i atmosfären. Jag tycker att varje person kan bidra till minskade koldioxidutsläpp (genom exempelvis minskad köttkonsumtion, minskat flygande, minskat bilåkande).

krister_jonson

Ny medlem
Det var intressant att jämförelsen med en cancerdiagnos togs upp här för några inlägg sedan. Om något så kan man lära sig av folks vilja till förändring genom att titta på folk som lever med obesitas. Det kan sägas vara en dödsdom, och det råder i princip vetenskaplig konsensus om att det förkortar din förväntade livslängd med x antal år. Ändå är det många (kanske majoritet?) som inte tycker det är värt att göra de livsstilsförändringar som krävs för att få sin hälsa på banan igen.

Med tanke på hur låg acceptansen är för omfattande livsstilsförändringar i syfte att undvika negativa effekter av klimatförändringarna borde acceptansen för alternativa ansatser vara större hos miljöaktivister (jag räknar in mig själv där, under "miljörealist"). Det finns inget som tyder på att man kommer kunna övertala folk att genomföra de radikala förändringar som föreslås, det har mig veterligen aldrig genomförts i världshistorien. Då borde ansatser som bygger på teknikoptimism utforskas och evalueras istället för att förkastas direkt.

Jag förstår att det vore bättre för klimatet om alla gjorde radikala förandringar i sina konsumptionsvanor omedelbart, men det är fortfarande bättre än inget att förbereda oss för fortsatt växande behov av energi genom att bygga ut de energikällor som har minst klimatpåverkan (och det råder vetenskaplig konsensus om att kärnkraft är inkluderat där) samt effektivisera tillverkningsprocesser och återvinningsrutiner.
Hallå.
Bra om även skidåkare börjar tänka större och börja ta klimatansvar.
Fundera på var man åker och hur, behålla sin utrustning under längre tid. Uppmana tillverkare att inte ändra färg och motiv på skidorna ex.vis för varje år…
Pistmaskiner
Har länge ansett att detta pistande av skidbackar var och varje kväll som utförs av dieselslukande pisten bullys är helt vansinnigt. En sådan dras mellan 40-60l i timman och i ex.vis Åre kan jag tänka mig att dom har 3-4 st i vart fall som far runt för att skapa Manchester snö i 4-5h varje dag!
Bättre om folk lär sig åka skidor

krister_jonson

Ny medlem
Hallå.
Bra om även skidåkare börjar tänka större och börja ta klimatansvar.
Fundera på var man åker och hur, behålla sin utrustning under längre tid. Uppmana tillverkare att inte ändra färg och motiv på skidorna ex.vis för varje år…
Pistmaskiner
Har länge ansett att detta pistande av skidbackar var och varje kväll som utförs av dieselslukande pisten bullys är helt vansinnigt. En sådan dras mellan 40-60l i timman och i ex.vis Åre kan jag tänka mig att dom har 3-4 st i vart fall som far runt för att skapa Manchester snö i 4-5h varje dag!

fredw

Aktiv medlem
Ja jag tror att just pistmaskinerna är något som man kan dra in på. Kanske börja med att endast pista en mindre, smalare del av de bredare backarna. Själv lärde jag mig åka på den tiden det varken fanns pistmaskiner eller snökanoner i överflöd, så det går ju. Hellre utan sånt än att man stänger helt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Pistmaskiner är väl allt oftare eldrivna numera?

Frågan är om en barnfamilj som betalat dyra pengar för en skidsemester inte ska förvänta sig lite pistade backar?
"Varför är uppåkna pisterna inte fixade? Puckelpister överallt ju?"
"Ah men du vet klimaaatet serru."

PisteCarver

Aktiv medlem
Pistmaskiner
Uj…. det var ord och inga visor!
De tuffa skidorterna deklarerar att nybörjare och medelgoda skidåkare inte är önskvärda. Klarar ni inte av att åka i sluffiga, opistade och puckliga nerfarter, så håll er borta.
Vilken affärsidé!

Surt när de flesta gäster sedan uteblir nästa säsong.:rolleyes:
Den stora majoriteten skidåkare är nybörjare/ovana.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Uj…. det var ord och inga visor!
De tuffa skidorterna deklarerar att nybörjare och medelgoda skidåkare inte är önskvärda. Klarar ni inte av att åka i sluffiga, opistade och puckliga nerfarter, så håll er borta.
Vilken affärsidé!

En utebliven skidgeneration är ett litet pris för att rädda klimaaatet.
Man måste knäcka några ägg för att göra en omelett. Eller vad var det Lenin sa (eller var det Robespierre?).

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
om pistmaskinerna drar mellan 40-60 liter diesel/tim så har jag svårt att se batteridrift som realistiskt. Möjligtvis hybridmaskiner som kan återvinna en del an energin när maskinen kör nedför?

Däremot borde elskotrar kunna funka i skidanläggningar: oftast korta sträckor med tid där skotern kan laddas nere vid liftstationen mellan körningarna.
Ren upp- och nerkörning passar bra för eldrift då elmotorn kan regenerera (elbroms) på nervägen.

Sen är frågan varför alla Svenska pistörer använder skotrar. I alperna är det ju sällsynt..

pd

Aktiv medlem

Är ju bara att se hur det tunnar ut i backarna när de mjuka och fina eftermiddagspucklarna växer. Tänk då hur gott om utrymme det skulle vara på morgonen med återfrusna pucklar.

Därtill vill jag hävda att de som är beredda att betala mest inte direkt är aktuella för puckel-VM.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
om pistmaskinerna drar mellan 40-60 liter diesel/tim så har jag svårt att se batteridrift som realistiskt. Möjligtvis hybridmaskiner som kan återvinna en del an energin när maskinen kör nedför?

Däremot borde elskotrar kunna funka i skidanläggningar: oftast korta sträckor med tid där skotern kan laddas nere vid liftstationen mellan körningarna.
Ren upp- och nerkörning passar bra för eldrift då elmotorn kan regenerera (elbroms) på nervägen.

Sen är frågan varför alla Svenska pistörer använder skotrar. I alperna är det ju sällsynt..
Bara gissar, men har inte det en del med lutning och längd att göra? De flesta svenska fjäll är korta med inte allt för brant lutning = Bra med skoter.
Svårt att se att man kan köra runt med skoter hur som helst i t.ex. La Grave, men i Orsa går det bra. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
50 liter diesel motsvarar 500 kWh.
En elmotor är tre ggr effektivare och skulle då behöva ett 160-170 kWh batteri för en timmes drift. Ett sådant batteri skulle väga ca 1000 kg.
Inte idealiskt, men inte heller omöjligt.
Ett batteri på 2000 kg skulle ge 2 h drift.
En pistmaskin väger 5-6 ton, så batterivikten skulle förhållandevis bli ungefär samma som på en elbil.
Borde väl vara möjligt?

Anzom

Aktiv medlem

Lite fakta:
Lättaste pistmaskinen på marknaden som endast väger 7 ton
Max. effekt: 270 HK (200 kW)
Batteri: 190 kWh
Körtid: upp till tre timmar

Arnals

Medlem
I work as sustainability designer and i think that The most unsustainable aspect of skiing is transportation, are not the slopes, but the skiers, a machine can consume 50L of diesel hour as u say, or it can be electric and do it in Kwh so it will be great, but you have to divide this among all the skiers in the station, to see what it is equivalent to divide it for 2000 skiers?.... The real problem is in ski vacations and especially air transport, going skiing by plane consumes 4L per second, the same happens in a car with a consume of + - 8L/100km. (*UE Inphography) and these emissions are distributed among much fewer people than those in a ski resort. If there are 2000 skiers who have come by car driving among 50 km = 8000L of gasoil/diesel
I totally agree that the resorts must seek sustainable solutions to the current problem, in the same way, sports brands must stop using chemicals for waxes and other maintenance products of 1 use, that are made of plastic.... just as they should build the ski with recyclable materials and all the things that you all argued before.
But above all we must think about what we do to contribute to it, if we don't see a change in everyone's mentality and especially in actions, it is a bit of a hypocrat to ask others to do it for you. So let's try to make our sport and our actions a little more sustainable, use the railway, share transports, go mountain skiing/freetouring, and try to buy and give benefits to sustainable brands of our sport, which exist, especially in waxes, or in companies like WNDR which is from the USA, or all the brands of artisan skis in Europe (they do not use macro-production, so their CO2 consumption is much lower and they tend to use closer and also more sustainable materials in comparison) these are good examples of where you should go our sport.
I think that what we neeed is to SHARE AND TO ANOUNCE to every skier, all the sustainable options to take to be more sustainable. we can start making a list of Real Sustainable brands inthe ski industry,or making a top of the most in every sector, skis, manteinance, poles, texile, ski stations.... etc
I will make a new Forum to share this.

Bilagor

• Captura de pantalla 2022-10-19 134104.png
    Captura de pantalla 2022-10-19 134104.png
    31.2 KB · Besök: 35

fredw

Aktiv medlem
Vi går mot en klimatkatastrof. Som nu bara kan förhindras av en annan katastrof. Så säger klimatkorrespondenten på Sveriges statstelevision.

"Det enda som skulle kunna göra skillnad är om världen skulle drabbas av en katastrof, som att ett stort vulkanutbrott kyler ner planeten eller en ny global pandemi som stänger ner världsekonomin."

Ok, klimatkolla tomaterna och skidstavarna etc, men ändå bör vi nog förbereda oss ordentligt på att hantera någon av dessa tydligen närmast oundvikliga katastrofer? Eller? Har hon fel? Hur tänker man?

Och vilket är värst egentligen - att det blir 2,5 grader varmare eller att "stänga ner världsekonomin"?

jakeplisken

Aktiv medlem
"Det enda som skulle kunna göra skillnad är om världen skulle drabbas av en katastrof, som att ett stort vulkanutbrott kyler ner planeten eller en ny global pandemi som stänger ner världsekonomin."
"Om inte världens ledare kommer med radikalt förnyade klimatlöften"...

"Det som skulle kunna ändra prognosen är om världens ledare på det stundande klimattoppmötet COP27 i Egypten skärper sina klimatlöften redan till 2025. "

Och vilket är värst egentligen - att det blir 2,5 grader varmare eller att "stänga ner världsekonomin"?
Sannolikt är 2,5 graders uppvärmning katastrof för världsekonomin.

Jag tycker vi ska rädda möjligheten att åka skidor istället för att lägga oss platt och bygga skyddsvallar.

jfredri1

Medlem

"Det som skulle kunna ändra prognosen är om världens ledare på det stundande klimattoppmötet COP27 i Egypten skärper sina klimatlöften redan till 2025. "

Sannolikt är 2,5 graders uppvärmning katastrof för världsekonomin.

Jag tycker vi ska rädda möjligheten att åka skidor istället för att lägga oss platt och bygga skyddsvallar.
Och när vi passerat ett par tipping points så går det inte att reparera skadan av sådan uppvärmning (under en tidsrymd som människan kan relatera till).
En nedstängning/panikinbromsning av världsekonomin går att göra "come back" från även om det säkerligen skulle kosta mänskligheten stort lidande.

Det finns rätt mycket skrivet om 2.5-3 graders uppvärmning. Kul läsning är det inte!

fredw

Aktiv medlem

Ok, och hur stor är chansen att världens ledare kommer att göra det? Nära noll säger jag. Vad tror du? 50 procent? Och vad gör du annars?

Så alltså typ 50-99% risk för uppvärmning som kallas katastrofal. Då är det ansvarslöst att inte lägga mycket stora resurser på att förbereda världen och dess ekonomi för denna katastrof. Att inte ”bygga skyddsvallar” som du glättigt uttrycker det vore nu vansinne. Vi kan inte fortsätta låtsas att ”det måste gå” för det gör det tydligen inte. Du har ingen nytta av din klimatanpassade stavtruga då.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
En nedstängning/panikinbromsning av världsekonomin går att göra "come back" från även om det säkerligen skulle kosta mänskligheten stort lidande.

Ja typ några miljarder döda i förtid det närmaste decenniet och en medellivslängd tillbaka till förindustriuella nivår, dvs ca 45 år. Vi kan ju också glömma sådant här efter "En nedstängning/ panikinbromsning av världsekonomin":

Att föredra "nedstängning/ panikinbromsning av världsekonomin" istället för att fortsätta utveckla en allt bättre världsekonomi och under under 80 års tid successivt anpassa oss till och förbereda oss för 2,5 grader varmare global temp verkar inte helt självklart för mig.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Diverse "världsledare" ska ta sina privatjets till Sharm El Sheik för klimatmöte; trots att de nyss hade klimatmöte i Glasgow med en armada av taxibilar som stod på tomgång, för att prata om ännu mer begränsningar för vanligt folk?

Haha. Ja vad ska man säga.

jakeplisken

Aktiv medlem
Ok, och hur stor är chansen att världens ledare kommer att göra det? Nära noll säger jag. Vad tror du? 50 procent? Och vad gör du annars?

Så alltså typ 50-99% risk för uppvärmning som kallas katastrofal. Då är det ansvarslöst att inte lägga mycket stora resurser på att förbereda världen och dess ekonomi för denna katastrof. Att inte ”bygga skyddsvallar” som du glättigt uttrycker det vore nu vansinne. Vi kan inte fortsätta låtsas att ”det måste gå” för det gör det tydligen inte. Du har ingen nytta av din klimatanpassade stavtruga då.
De procentuppskattningarna får stå för dig.

Om man kan förmå världens ledare att lägga stora resurser på att förbereda sig för klimatkonsekvenserna kan man lika gärna förmå dem att lägga stora resurser på att hindra uppvärmningen.

Jag tycker vi ska göra allt för att bevara möjligheterna till skidåkning.
Innebär "klimatanpassad stavtruga" att den passar bättre för plastbackar?

fredw

Aktiv medlem
Jag tycker vi ska göra allt för att bevara möjligheterna till skidåkning.

Jaså, "allt"? Till vilket pris som helst? Här förordas (ja en del verkar nästan hoppas!) en "nedstängning/ panikinbromsning av världsekonomin". Inte många lär ägna sig åt skidåkning efter det. Möjligen för att jaga fjällripa med pilbåge i de nedsläckta förorterna åt sina svältande barn. Då kan man ju iofs ha viss glädje av sina klimatanpassade trugor.

Jag stödjer alltså också klimatvänliga åtgärder etc men det behövs en reality check här. Nu säger t o m IPCC att det ser ut att faktiskt bli minst 2,5 grader mer. Då kan vi inte bara fortsätta hoppas på och arbeta för att det inte ska bli så, utan också (eller kanske t.o.m. framför allt) förbereda oss på att vi inte lyckas vända detta. Vilket verkar allt mer troligt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
När Obama med anhang säljer sina strandtomter; då tror jag att havsnivåerna höjs. Tills dess? Avvaktar.

Det ska ju bli en 90-talsvinter i år sägs det så plastbackarna kan nog vänta.

lollypop

Ny medlem
Diverse "världsledare" ska ta sina privatjets till Sharm El Sheik för klimatmöte; trots att de nyss hade klimatmöte i Glasgow med en armada av taxibilar som stod på tomgång, för att prata om ännu mer begränsningar för vanligt folk?

Haha. Ja vad ska man säga.
Det är allt sant. Vi måste själva ta hand om miljön och oroa oss för den ekonomiska krisen. Varför är detta för ledare?

jakeplisken

Aktiv medlem
Jaså, "allt"? Till vilket pris som helst? Här förordas (ja en del verkar nästan hoppas!) en "nedstängning/ panikinbromsning av världsekonomin". Inte många lär ägna sig åt skidåkning efter det. Möjligen för att jaga fjällripa med pilbåge i de nedsläckta förorterna åt sina svältande barn. Då kan man ju iofs ha viss glädje av sina klimatanpassade trugor.

Jag stödjer alltså också klimatvänliga åtgärder etc men det behövs en reality check här. Nu säger t o m IPCC att det ser ut att faktiskt bli minst 2,5 grader mer. Då kan vi inte bara fortsätta hoppas på och arbeta för att det inte ska bli så, utan också (eller kanske t.o.m. framför allt) förbereda oss på att vi inte lyckas vända detta. Vilket verkar allt mer troligt.
Ja, IPCC säger att vi inte kommer nå målen om inte förändringar sker, vilket alltså är vad de alltid har sagt. De förespråkar inte en inbromsning av världsekonomin. En uppvärmning över 1,5 grader kommer skada världsekonomin.

Och ja, även om det sjukt nog verkar vara en kontroversiell åsikt på ett skidforum, så tycker jag att vi ska vidta alla åtgärder som är möjliga för att rädda möjligheterna till skidåkning :)

fredw

Aktiv medlem
IPCC påpekar, i rapport efter rapport, att inte tillräckligt görs för att nå målen. Inte ens i närheten. Tvärtom, nu *stiger* utsläppen av växthusgaser…
Så - dags att hantera verkligheten istället för att fortsätta plädera för förändringar som inte blir verklighet.

rkpf

Medlem
Ja typ några miljarder döda i förtid det närmaste decenniet och en medellivslängd tillbaka till förindustriuella nivår, dvs ca 45 år. Vi kan ju också glömma sådant här efter "En nedstängning/ panikinbromsning av världsekonomin":

Att föredra "nedstängning/ panikinbromsning av världsekonomin" istället för att fortsätta utveckla en allt bättre världsekonomi och under under 80 års tid successivt anpassa oss till och förbereda oss för 2,5 grader varmare global temp verkar inte helt självklart för mig.
Förbättrad världsekonomi och ökad tillväxt/produktion/konsumtion medför nog att uppvärmningen inte klockar in på "bara" 2,5° om 80 år :)

jakeplisken

Aktiv medlem
IPCC påpekar, i rapport efter rapport, att inte tillräckligt görs för att nå målen. Inte ens i närheten. Tvärtom, nu *stiger* utsläppen av växthusgaser…
Så - dags att hantera verkligheten istället för att fortsätta plädera för förändringar som inte blir verklighet.

Att "hantera verkligheten" och anpassa sig efter uppvärmningens konsekvenser kommer innebära att rika länder skyddar sig själva medan fattiga länder som drabbas mest får klara sig själva. Det innebär dessutom att man accepterar kortare och snöfattigare vintrar, en märklig ståndpunkt om man gillar skidåkning så mycket att man är aktiv på ett forum dedikerat för sporten.

För varje dag som går är det mer bråttom än någonsin att man börjar göra något för att nå målen.

Topp