Varför är tjejer SÅ mycket sämre än killar?

JaroV

Ny medlem
SGM sa:
...och all den här hysterin runt detta förbannade snurrandet? Tekniskt imponerande? Japp, tveklöst. Snyggt? Nej inte värst...det ser mest ut som en torktumlare som släppts loss.

Få saker (om vi pratar snowboard) slår en riktigt stor, och lugn 360 mute, eller en riktigt, riktigt fet backside air med 30 meters travel...det handlar om finess och stil, men det verkar det inte läggas överdrivet med vikt på längre?

Och det är klart som fan att så länge det handlar om hur många varv du hinner rotera i båda axlarna, så är det muskelsyrka det handlar om, och då är brudarna chanslösa, lamt, men sant.
Jag håller med dig. Gillar med stil än att kunna snurra 10000 varv.
Men som du kanske såg när tjejerna körde pipen så såg det ju verkligen inte bra ut. Även fast de gjorde typ 5.or o 7.or

talliali sa:
hon är garanterat mycket bättre än många av oss här på freeride !!!!!och hon är bara 9 år :)
Spelar väl ingen roll, hon är väl bästa 9:åringen på skidor, men det finns väl fler killar vid 9 års ålder som är bättre än henne!
Där har du fel talliali. I den åldern är det knappt någon skillnad på den fysiska styrkan mellan killar och tjejer. Det är faktiskt större chans att tjejerna är mer fysisk utvecklade i den åldern eftersom att de mognar tidigare. Kelly är sjukt duktig, och hon är den duktigaste 9åringen jag har sett på skidor, både bland killar och tjejer.

--

Jag tror även att mycket sitter mentalt som folk sagt tidigare, man måste ha något som peppar en själv att ta det till nya nivåer. Om jag inte har fel så slog väl Jon Olsson igenom med en sw 10a? Inte allt för många år sen var det vanligaste tricket för herrar i big air tävlingar just sw 10a. Idag gör Både Kaya Turski och Maria Bagge samma trick. Sporten är relativt ny för tjejerna och ju större intresset blir för sporten, så tror jag att nivån på åkningen blir högre.
Tycker det är skitskoj med tjejer i parken, och hoppas det blir fler.

I

IngemarH79

Guest
Trolling bör vara roligt annars är det bara töntigt, tönt.

magnusericsson

Ny medlem
jibbkrille sa:
Kolla Simon dumont i x games 2005:

Kaya turski x games 2012:

Tjejerna kommer ikapp, dem ligger bara några år efter killarna :)
Fast så kan man inte heller se det riktigt då freestyleskidåkningen inte hade funnits jätte länge då.
Jag har inte sett någon tjej som snurrar unnatural så bra ännu och ingen tjej har ens varit i närheten till att landa någon dubbel (mer än dubbel backflip). Om jag inte minns helt fel så var det runt detta årtal som Jon lyckades landa sin kangaroo?

jibbkrille

Ny medlem
magnusericsson sa:
jibbkrille sa:

Fast så kan man inte heller se det riktigt då freestyleskidåkningen inte hade funnits jätte länge då.
Jag har inte sett någon tjej som snurrar unnatural så bra ännu och ingen tjej har ens varit i närheten till att landa någon dubbel (mer än dubbel backflip). Om jag inte minns helt fel så var det runt detta årtal som Jon lyckades landa sin kangaroo?
Men antalet tjejer på den tiden var inte heller så många då jämfört med nu va?
Unnatural 5a tror ja ändå jag sett en brud dra.
Joo, jon kom med kangaroon och införde dubbeln vell typ på joi 06? Fett synd för den är inte snygg nånstans :)

Senast ändrad:

Vinter-Paul

Medlem
Nu är det så att alla sporter är skapade av män och för män. (förutom ringette som är skapat av en man för kvinnor) Sen har damerna så småningom tagit över i till exempel konstsim, balett och rollerderby.
Vem vet, om några år när 9-årigen växt upp kanske skillnaderna är mindre.

Perkal

Ny medlem
Vinter-Paul sa:
Nu är det så att alla sporter är skapade av män och för män. (förutom ringette som är skapat av en man för kvinnor) Sen har damerna så småningom tagit över i till exempel konstsim, balett och rollerderby.
Vem vet, om några år när 9-årigen växt upp kanske skillnaderna är mindre.
Tror fortfarande herrarna dominerar i dom sporterna dock. Tjejer är duktiga på mycket, men ja.. Sport har vi ju andra förutsättningar i.

magnusericsson

Ny medlem
jibbkrille sa:
magnusericsson sa:
jibbkrille sa:

Joo, jon kom med kangaroon och införde dubbeln vell typ på joi 06? Fett synd för den är inte snygg nånstans :)
Fortfarande så läs vad jag skrev.
Ingen tjej kan rotera unnatural med stil och inte med en rev mute på sin 5:a så vitt jag vet!

jibbkrille

Ny medlem
magnusericsson sa:
jibbkrille sa:
magnusericsson sa:
Ingen tjej kan rotera unnatural med stil och inte med en rev mute på sin 5:a så vitt jag vet!
Okej då "ingen tjej kan rotera unnatural med stil och inte med en rev mute på sin 5:a" bra då vet vi det.
Det jag menade med filmklippen var att tjejerna nu inte är så långt ifrån vad killarna var på den tiden, och att dem utvecklas hela tiden.

linder

Aktiv medlem
Stepup sa:

nja, hittar ni någon bättre än henne i den åldern?
sluta länka wanted... det är ju hennes säsongsedit från förra året...

Här har ni kellys första videoblogg från i år ... och hon fyller inte 10 förens i februari :p

magnusericsson sa:
Kelly snurrar åt båda hållen med mute ...

Senast ändrad:

JaroV

Ny medlem
jibbkrille sa:

Några år? De ligger minst 7 år efter.

Plus att hur vet du att det är tjejerna som kommer ikapp och inte tvärtom? Killarna gör nuförtiden tripplecorks.
Helt ärligt tror jag att den första tjej som gör en tripplecork kommer vara år 2020 eller nåt sånt.

Tänk efter själv, ingen tjej har dragit dubbelcork än, tänk dig då att de måste ta det steget först, och sedan ta steget till tripple.

Så jag var snäll när jag skrev 2020.

StudsarN10

Ny medlem
Jag är lite sent ute, jag vet ;)

Men när jag kollade på de länkade filmerna om Kelly Sildaru kom jag att tänka på Aspen Spora (som är två är äldre än Kelly). På de länkade filmer här under Aspen Sporas säsongsedit från 2011, och en film med Kelly Sildaru från Mayrhofen Freeski Open tidigare i år. På filmerna är de alltså lika gamla, och vad jag (som inte har någon jättelång erfarenhet av denna typ av skidåkning) kan se så är de ganska lika även om Aspen Spora är bättre på big air.

Kelly Sildaru 11 år:
Aspen Spora 11 år:

Tycker det är helt begripligt att det är skillnader inom vissa sporter eftersom fysiska förutsättningar helt enkelt är olika.

Vad jag däremot inte begriper är varför det skiljer så mycket rent tekniskt ibland. Ta damfotboll som exempel: Det är ju rent skämmigt att se på! Passningssäkerheten suger. Målvakterna dräller! Var är cykelsparkarna? Varför är nedtagningarna sämre? Obegripligt! Övar man inte?

SwedishMountain

Ny medlem
Ridsport är en utav få sporter som tjejer och killar tävlar mot varandra och där tjejerna kammar hem minst lika mycket som killar.
(men själva styrkemomentet är det ju hästen i första hand som utför... :))

tittti540

Ny medlem
om du kollar på ninequeens nu i år.
hur mycket sämre påstår du att tjejerna är då?
det är ett hopp byggt efter tjejers fysik och förutsättningar och då kommer tricken därefter.
att ha tjejer och killar tävlandes i samma banor byggda efter killars fysik och kroppstyngd ju givetvis också resultat därefter.
Tjejer ligger ett par år efter killar i slopestyle men du kan ju kolla på xgames slopestyle killar tex för fem år sedan och jämföra med tjejerna i år så kan ni ju se själva.
dessutom är det inte bara fysiken som sätter spår utan även folks (läs: killars) tråkiga och enligt mig ofta vidriga attityd som tillexempel TS visade ganska klart som gör att tjejer inte vågar ta för sig och låta sig ta plats, våga misslyckas osv. Detta skulle jag vilja våga påstå är en följd av dej patriarkala könsmaktsordningen.
Dessutom har jag under min skidkarriär stött på väldigt mycket motstånd i form av exempelvis fördomar, elaka kommentarer, yadayada som bevis för att det faktiskt går till på detta sett med könsdiskriminering inom sporten osv.
eventuella grammatikfel, meningsuppbyggnadsfel, stavfel, gemener och versaler på fel ställen samt särskrivningar skyller jag på att jag är trött, sur på kränkta vita män och att jag har åkt skidor hela dagen.
hejdå

tittti540

Ny medlem
mattiasborg sa:
Tycker det är helt begripligt att det är skillnader inom vissa sporter eftersom fysiska förutsättningar helt enkelt är olika.

Vad jag däremot inte begriper är varför det skiljer så mycket rent tekniskt ibland. Ta damfotboll som exempel: Det är ju rent skämmigt att se på! Passningssäkerheten suger. Målvakterna dräller! Var är cykelsparkarna? Varför är nedtagningarna sämre? Obegripligt! Övar man inte?
mattias borg och andra KARLAR har ni tänkt på att mycket mindre pengar läggs ut på damfotboll och damsporter hela tiden. samt jättemånga andra argument och påståenden och forskning som går att läsa bla här: http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2010/4_2010/SVIF 104 s28-31 Grahn.pdf

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
linder sa:
Stepup sa:

nja, hittar ni någon bättre än henne i den åldern?
sluta länka wanted... det är ju hennes säsongsedit från förra året...

Här har ni kellys första videoblogg från i år ... och hon fyller inte 10 förens i februari :p

magnusericsson sa:
Kelly snurrar åt båda hållen med mute ...
Varför drar alla upp Kelly som en kontring till att tjejer är lika bra som killar? Kelly är ett underbarn, ett undantag som inte kan jämföras. Hon är den enda tjejen som verkligen har imponerat inom sporten då hon åker bättre än alla i sin ålder.
Kollar du på x-games eller freeride world tour så är det så sjukt stor skillnad, tjejerna ser ut som amatörer i jämförelse PUNKT!
Anledningen är väll att tjejerna inte har det manliga testosteronet i sig. De har inte alls samma muskeluppbyggnad, de är försiktigare med allt. Det är ju därför många kvinnliga elit idrottare stoppar i sig manliga hormoner så de blir bättre och starkare som män.
Jag vill verkligen inte förnedra kvinnor men that´s the way it is, sorry girls.

la_grave

Aktiv medlem
tittti540 sa:
dessutom är det inte bara fysiken som sätter spår utan även folks (läs: killars) tråkiga och enligt mig ofta vidriga attityd som tillexempel TS visade ganska klart som gör att tjejer inte vågar ta för sig och låta sig ta plats, våga misslyckas osv. Detta skulle jag vilja våga påstå är en följd av dej patriarkala könsmaktsordningen.
Löjligt. Så bara för att du inte aktivt uppmuntras vågar du inte visa hur duktig du är?

Den patriarkala könsmaktsordningen är en myt - kan varje man intyga. Män hjälper inte andra män, män tävlar och trycker ner andra män så fort chansen ges. I själva verket är det ofta tvärtom, män hjälper kvinnor i stort och smått, oftast med tveksamma avsikter i botten, och dessa tveksamma avsikter gör att de ser varje annan man som en rival.

Björn Borg stod och övade timmar varje dag mot en garageport. Behövs ingen uppmuntran, resurser osv för att göra något sådant. Samtidigt slipper man omgivningens ev nedlåtande kommentarer (om de nu skulle ställa till med så stort besvär) om man tränar på egen hand. Bara att sätta igång.

rabbit

Aktiv medlem
la_grave sa:
Den patriarkala könsmaktsordningen är en myt - kan varje man intyga.
Detta påstående, liksom det mesta av signaturen la_grave's skriftliga exkrement, är falskt.

Däremot finns det gott om ignoranta män som glidit på patriarkatets räkmacka samtidigt som dom blivit indoktrinerade med Ayn Rand's så kallade "objektivism" att dom alla är "grädden som stigit till ytan", "gjort det själv" osv...

Senast ändrad:

eevez

Medlem
tittti540 sa:
det är ett hopp byggt efter tjejers fysik och förutsättningar och då kommer tricken därefter.
att ha tjejer och killar tävlandes i samma banor byggda efter killars fysik och kroppstyngd ju givetvis också resultat därefter.
Tjejer ligger ett par år efter killar i slopestyle men du kan ju kolla på xgames slopestyle killar tex för fem år sedan och jämföra med tjejerna i år så kan ni ju se själva.
Dessutom har jag under min skidkarriär stött på väldigt mycket motstånd i form av exempelvis fördomar, elaka kommentarer, yadayada som bevis för att det faktiskt går till på detta sett med könsdiskriminering inom sporten osv.
eventuella grammatikfel, meningsuppbyggnadsfel, stavfel, gemener och versaler på fel ställen samt särskrivningar skyller jag på att jag är trött, sur på kränkta vita män och att jag har åkt skidor hela dagen.
hejdå
tack titti för det första vettiga inlägget i denna debatt :)
likt fotbollen läggs det mer pengar på den manliga skidåkningen, inte så konstigt att utfallet blir som det blir.
det handlar om hur vi redan som små barn stöps i de aktuella könsnormerna som finns i vårt samhälle. medvetet som omedvetet. vi förväntas agera olika utifrån vilket kön vi tillhör. tjejer förväntas inte vara risktagande och adrenalinsökande, det är inte kvinnligt. jag kan själv bevittna om hur (skid)killar slänger ur sig vidriga kommentarer om det ena och det andra. detta gäller inte endast i skidvärlden, utan i de flesta mansdominerade sammanhang/sporter/yrken. det handlar inte om hur man som enskild person känner sig kränkt, det är utifrån hur GRUPPEN kvinnor ständigt står i lägre ställning i förhållande till GRUPPEN män. ett strukturellt problem som inte bottnar i sporten skidåkning, utan som genomsyrar hela samhället.
tack å hej.

tittti540 sa:
walloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftextwalloftext
hyfsat ganska skitmysche

la_grave

Aktiv medlem
rabbit sa:
la_grave sa:
Den patriarkala könsmaktsordningen är en myt - kan varje man intyga.
Detta påstående, liksom det mesta av signaturen la_grave's skriftliga exkrement, är falskt.

Däremot finns det gott om ignoranta män som glidit på patriarkatets räkmacka samtidigt som dom blivit indoktrinerade med Ayn Rand's så kallade "objektivism" att dom alla är "grädden som stigit till ytan", "gjort det själv" osv...
Olyckligtvis tvingades jag läsa en termin sk genusvetenskap som en del av min utbildning och inget av det som presenterades där klarade ett popperianskt falsifieringskriterium. Upp till bevis - finns det något inom genusvetenskapen som klarar grundläggande krav på vetenskaplighet?

Sedan kan man konstatera att det endast är staten, eller statligt understödda verksamheter (typ Systembolaget) som kan ägna sig åt irrationellt diskriminering (rationell diskriminering: tex att man föredrar en läkare med 20 års erfarenhet framför en nyexad för en komplicerad operation) annat än tillfälligt.

Jag kan skriva ett långt utlägg här om myter om löneskillnader etc men passar på det tillsvidare.

la_grave

Aktiv medlem
eevez sa:
tittti540 sa:
hejdå
likt fotbollen läggs det mer pengar på den manliga skidåkningen, inte så konstigt att utfallet blir som det blir.
det handlar om hur vi redan som små barn stöps i de aktuella könsnormerna som finns i vårt samhälle. medvetet som omedvetet. vi förväntas agera olika utifrån vilket kön vi tillhör. tjejer förväntas inte vara risktagande och adrenalinsökande, det är inte kvinnligt. jag kan själv bevittna om hur (skid)killar slänger ur sig vidriga kommentarer om det ena och det andra. detta gäller inte endast i skidvärlden, utan i de flesta mansdominerade sammanhang/sporter/yrken. det handlar inte om hur man som enskild person känner sig kränkt, det är utifrån hur GRUPPEN kvinnor ständigt står i lägre ställning i förhållande till GRUPPEN män. ett strukturellt problem som inte bottnar i sporten skidåkning, utan som genomsyrar hela samhället.
tack å hej.
Guess what! Du kan bryta dig ur det där mönstret. Du behöver inte umgås med människor som är otrevliga. Men är man för feg för att ens ta det lilla obehaget att "göra slut" med osympatiska människor i sin omgivning då är man troligen inte av det virke som krävs för att nå långt.

Detta har ingenting med kön att göra utan med personlighet. Finns som bekant även gott om sk toffelhjältar. Jag spyr när manliga kollegor säger saker som "jag måste fråga regeringen [dvs flickvän/sambo/fru] om jag kan gå ut och ta en öl efter arbetet på fredag". Är du vuxen bestämmer du sådant själv. Har du redan bokat fredagkvällen för något annat tackar du nej till öl, är den inte bokad tackar du nej om du inte vill (och ja om du vill). Enkelt och helt genusbefriat.

Tompan14

Ny medlem
Vad är det för satsningar och pengar ni pratar om som unga killar får tillgång till men inte tjejer?

millgard

Ny medlem
10.000 timmar, bra tumregel. Klart viktigare än kön.

Jag tror att det är såhär: Tjejer blir vuxna vid 15-16 års ålder och då slutar de leka. Killar leker tills de är 25 (om de ens slutar då).

Leken innebär att massor av tid läggs på helt onyttiga saker som träning, slå en boll mot en garageport, utmana sig själv nedför branter etc. Det fåtal tjejer som också gör det blir också jäkligt bra. Sedan är det inte socialt accepterat på samma sätt att leka som tjej. Tyvärr, men så är det.

Pengar har inget med saken att göra. Killar blir bättre även i länder där de får exakt noll kronor i stöd för någonting. Det är tiden de lägger på onyttiga dumheter och galenskaper som i slutändan renderar en högre nivå. Sedan f7nns det givetvis generella fysiska skillnader som muskelmassa, ledband osv som gör att tjejer blir mer skadedrabbade men det är en annan sak.

Det finns inga hinder för tjejer att bli lika bra, det är poängen. Men tyvärr blir de vuxna tidigare och samhället förväntar sig inte att en tjugoårig tjej leker 85% av sin vakna tid medan det är naturligt att killar gör det.

eevez

Medlem
la_grave sa:
eevez sa:
tittti540 sa:
hejdå
tack å hej.
Guess what! Du kan bryta dig ur det där mönstret. Du behöver inte umgås med människor som är otrevliga. Men är man för feg för att ens ta det lilla obehaget att "göra slut" med osympatiska människor i sin omgivning då är man troligen inte av det virke som krävs för att nå långt.

Detta har ingenting med kön att göra utan med personlighet. Finns som bekant även gott om sk toffelhjältar. Jag spyr när manliga kollegor säger saker som "jag måste fråga regeringen [dvs flickvän/sambo/fru] om jag kan gå ut och ta en öl efter arbetet på fredag". Är du vuxen bestämmer du sådant själv. Har du redan bokat fredagkvällen för något annat tackar du nej till öl, är den inte bokad tackar du nej om du inte vill (och ja om du vill). Enkelt och helt genusbefriat.
guess what! om du läst vad jag skrivit, så poängterade jag just att det inte handlar om de individuella fallen, utan om GRUPPEN KVINNOR samt GRUPPEN MÄN. det är helt olika perspektiv. du verkar ha missat detta under dina 30hp genusvetenskap.
det är strukturella normer, där det manliga är normen och det kvinnliga avvikande. det är ingen som menar att det "kvinnliga" ska förvandlas till manligt. vad poängen är att det inte ska ligga någon värdering eller norm i vad manligt eller kvinnligt är. på det individuella planet tror jag att det är väldigt få kvinnor som går omkring och känner sig kränkta av män. men om man ser till gruppen kvinnor är det mycket tydligare; ett vanligt exempel är lägre lön, eller den låga representationen av kvinnor på chefspositioner. hur förklarar du detta? att kvinnor är sämre på att löneförhandla? det håller inte.
kvinnor som gör manliga saker ses inte som kvinnor i samma utsträckning. hur ofta hör man att tjejer som spelar fotboll är homosexuella? att flickor som leker med bilar, är busiga och högljudda är POJKfklickor? att det är oattraktivt med tjejer som är bossiga?....osv. det finns oändligt med exempel. du menar då att kvinnor är födda men denna personlighet, som gör att de inte kan exempelvis stå upp för sig själva? löneförhandla? en helt annan kollektiv personlighet gentemot män? att kvinnor har en gen som gör dem mer ödmjuka och lågmälda? (än en gång - på det strukturella planet). det är kontentan av ditt personlighets-argument. kvinnligt och manligt är en social konstruktion, inget som är biologiskt medfött.
om vi kunde kassera könsnormerna, skulle vi få ett mer jämlikt samhälle, där färger inte är könsindikatorer, där pojkar inte förväntas vara stökiga och busiga och där flickor inte förväntas vara snälla och avvaktande.

för att på något vis knyta an till trådens ämne, så handlar genus om att försöka hitta förklaringar till varför det ser ut som det gör. det är exempelvis betydligt fler killar än tjejer som åker skidor, och förklaringen är inte att killar har en biologiskt medfödd skidgen. förklaringen ligger i könsnormer, som i sin tur påverkar tillverkare, sponsorer, projekt, tävlingar, som i sin tur påverkar den mediala rapporteringen osv. 50 % av befolkningen består av tjejer, 50% av skidorna som tillverkas är inte tjejskidor. detta på grund av att det inte är lönsamt att producera så många "tjej"skidor. hur kommer det sig? jo, för det är inte lika många tjejer som åker skidor. och hur kommer det sig? .......

millgard

Ny medlem
Nu är ju den strukturella könsmaktsordningen ingalunda oomtvistad. Överhuvudtaget så är strukturalistisk samhällsanalys på väg ut och ersätts alltmer av individualistisk sådan.
Men oavsett vilken syn man har på detta så är det nog bra att man faktiskt tittar på om det finns saker som vi kan göra något åt och som hindrar män/kvinnor/tyskar/somalier/raggare/bordtennisspelare eller skidåkare att göra sina val här i livet eller få sämre utfall av dem som grupp.

Det åtminstone jag reagerar på/mot är att man missar individen i allt detta. Marx hade inte den utgångspunkten och de första starka femtio- och sextiotalsstrukturalisterna hade knappast det heller - här gällde kollektivet och de enkla sanningarna. Som ibland såklart var sanna men långt ifrån alltid.

Skidåkningen då? Jag tycker att verkligheten talar för sig själv. Tjejer blir självklart lika duktiga som killar om de tränar lika mycket. Att det finns ett underläge i form av muskler, vikt etc må vara hänt, men alla killar som åker sämre än Lindsay Vonn (dvs definitivt alla räkor på detta forum) kan ju lämpligen knipa käft så länge. :)

millgard

Ny medlem
Man kan ju lägga till att könsfördelningen i alpinsvängen är 75/25 till tjejernas favör. Är då killarna sämre?

Nog sagt för denna gång. :)

la_grave

Aktiv medlem
eevez sa:
guess what! om du läst vad jag skrivit, så poängterade jag just att det inte handlar om de individuella fallen, utan om GRUPPEN KVINNOR samt GRUPPEN MÄN. det är helt olika perspektiv. du verkar ha missat detta under dina 30hp genusvetenskap.
det är strukturella normer, där det manliga är normen och det kvinnliga avvikande. det är ingen som menar att det "kvinnliga" ska förvandlas till manligt. vad poängen är att det inte ska ligga någon värdering eller norm i vad manligt eller kvinnligt är. på det individuella planet tror jag att det är väldigt få kvinnor som går omkring och känner sig kränkta av män. men om man ser till gruppen kvinnor är det mycket tydligare; ett vanligt exempel är lägre lön, eller den låga representationen av kvinnor på chefspositioner. hur förklarar du detta? att kvinnor är sämre på att löneförhandla? det håller inte.
kvinnor som gör manliga saker ses inte som kvinnor i samma utsträckning. hur ofta hör man att tjejer som spelar fotboll är homosexuella? att flickor som leker med bilar, är busiga och högljudda är POJKfklickor? att det är oattraktivt med tjejer som är bossiga?....osv. det finns oändligt med exempel. du menar då att kvinnor är födda men denna personlighet, som gör att de inte kan exempelvis stå upp för sig själva? löneförhandla? en helt annan kollektiv personlighet gentemot män? att kvinnor har en gen som gör dem mer ödmjuka och lågmälda? (än en gång - på det strukturella planet). det är kontentan av ditt personlighets-argument. kvinnligt och manligt är en social konstruktion, inget som är biologiskt medfött.
om vi kunde kassera könsnormerna, skulle vi få ett mer jämlikt samhälle, där färger inte är könsindikatorer, där pojkar inte förväntas vara stökiga och busiga och där flickor inte förväntas vara snälla och avvaktande.

för att på något vis knyta an till trådens ämne, så handlar genus om att försöka hitta förklaringar till varför det ser ut som det gör. det är exempelvis betydligt fler killar än tjejer som åker skidor, och förklaringen är inte att killar har en biologiskt medfödd skidgen. förklaringen ligger i könsnormer, som i sin tur påverkar tillverkare, sponsorer, projekt, tävlingar, som i sin tur påverkar den mediala rapporteringen osv. 50 % av befolkningen består av tjejer, 50% av skidorna som tillverkas är inte tjejskidor. detta på grund av att det inte är lönsamt att producera så många "tjej"skidor. hur kommer det sig? jo, för det är inte lika många tjejer som åker skidor. och hur kommer det sig? .......
Guess what! Alla grupper består av individer. Och inga av beskrivningarna av de påstådda strukturella normerna höll ens för det enklaste falsifieringskriterierna (Vet du ens vad kritisk rationalism innebär? Det är det vetenskapsteoretiska fundament i princip alla seriösa akademiker bekänner sig till, från humaniora till naturvetenskap.)

Nu tog du upp lönefrågan. Hur påläst är du? Har du läst den bästa statistik som finns för Sverige http://www.scb.se/statistik/am/am9902/2004a01/am9902_2004a01_br_am78st0402.pdf ? Förmodligen inte för då skulle du inte komma med den sortens grovt felaktiga påståenden. Starta ditt eget företag och anställ bara kvinnor.

Jag behöver inte förklara företeelserna du pekar på. För att försvara dem räcker det med att konstatera att vi har avtalsfrihet. Om vuxna människor kommer överens om saker frivilligt har varken du eller jag någon som helst rätt att lägga oss i deras mellanhavanden, oavsett om det handlar om att mötas för att meta eller en löneförhandling.

Vad gäller fotboll, leka med bilar osv borde du byta umgänge och medievanor, du vet - ta lite eget ansvar för vilka man umgås med. Jag hör den sortens utsagor du berättar om extremt sällan, mindre än en gång per år.

Jag menar ingenting om någons personlighet, jag skrev ju redan i förra inlägget att det är ett val man gör som vuxen vad man står ut med och hur mycket obehag men är beredd att ta för att hävda en avvikande åsikt. Är man inte beredd att ta minsta obehag kan man ju glädja sig åt att man kommer bli en perfekt medlöpare den dagen samhället blivit totalitärt. Ett bekvämt men knappast tillfredsställande liv.

Är det ens fler män än kvinnor som åker skidor? Just där jag befinner mig är det definitivt så men det är ju bara ett par hundra besökare här så det är en marginell företeelse. I typ Åre känns ju könsbalansen rätt jämn men Skistar har kanske statistik som pekar på något annat?

Kvinnor lägger förmodligen mindre pengar/capita på skidor. Det har väl lite olika anledningar men en anledning man inte kan komma ifrån är att 60 kg kvinna som kör lagom fort för sin muskelmängd kör långsammare än 90 kg man i samma fysiska form: F = mv^2/2 och säg 30% högre hastighet gör att mansskidor utsätts för mer än 150% större krafter än kvinnoskidor. Prova att få en stenkänning med den kraften. Skidorna går helt enkelt sönder. Jag körde sönder 3 par skidor förra säsongen, knäckta, böjda, utdragna kanter etc - irreparabla. Samtidigt hörde jag inte talas om en enda kvinna som bröt ett par skidor (det kan säkert ha hänt men det är alltså ovanligt). I år har har jag, ännu, inte totaltförstört något par med skidor, däremot 2-3 bindningar. Allt detta måste naturligtvis ersättas vilket garanterat påverkar försäljningsstatistiken. Var glad för att era grejor håller och bara behöver bytas när de blir omoderna.

Men allt det här spelar ingen roll. Du är vuxen, du bestämmer själv om du vill åka skidor/spela fotboll/leka med bilar. Om någon fäller nedlåtande eller negativa kommentarer kring dina val av intressen är det ditt vuxenansvar att välja hur du förhåller dig till dessa personer. Om du bara accepterar så, trist för dig, men då får du leva med det valet. Patetiskt att försöka skjuta över det ansvaret på utomstående. Var inte så konformistisk.

Dreven

Ny medlem
Fysiken är en stor förutsättning för att sätta de riktigt feta tricksen, dock tror jag helt klart att tjejerna skulle kunna träna till sig fysiken som behövs. Det finns något som heter gym, frågan är om brudarna tar det på tillräckligt stort allvar för att faktiskt gå dit och göra det som krävs för att få fysiken som krävs. Sen är det självklart jävligt tekniskt också.

Finns ju en möjlighet att de sätter betydligt fetare grejer på mattorna men med en tegelsten(snowboard) under fötterna så kanske det blir lite svårare att sätta de tunga grejerna. Tror inte det är några spärrar som sätter stopp för brudarna alls, då skulle de aldrig kommit så långt som de har vid det här laget. Klart det finns en gräns för hur farliga saker man utsätter sig för men tror inte det är problemet.

Jag tror fysiken är största boven och att tjejerna inte vill gå till gymmet för att bygga upp styrkan eller explosiviteten som behövs för det fetaste rotationerna. Tror inte de har nått sin gräns, de kommer garanterat utvecklas mera men den finns en fysisk gräns också jag undrar hur långt bort den är både för männen och kvinnorna. Vissa saker känns rätt så overkliga redan nu.

Utter

Aktiv medlem
Dreven sa:
Fysiken är en stor förutsättning för att sätta de riktigt feta tricksen, dock tror jag helt klart att tjejerna skulle kunna träna till sig fysiken som behövs. Det finns något som heter gym, frågan är om brudarna tar det på tillräckligt stort allvar för att faktiskt gå dit och göra det som krävs för att få fysiken som krävs. Sen är det självklart jävligt tekniskt också.

Finns ju en möjlighet att de sätter betydligt fetare grejer på mattorna men med en tegelsten(snowboard) under fötterna så kanske det blir lite svårare att sätta de tunga grejerna. Tror inte det är några spärrar som sätter stopp för brudarna alls, då skulle de aldrig kommit så långt som de har vid det här laget. Klart det finns en gräns för hur farliga saker man utsätter sig för men tror inte det är problemet.

Jag tror fysiken är största boven och att tjejerna inte vill gå till gymmet för att bygga upp styrkan eller explosiviteten som behövs för det fetaste rotationerna. Tror inte de har nått sin gräns, de kommer garanterat utvecklas mera men den finns en fysisk gräns också jag undrar hur långt bort den är både för männen och kvinnorna. Vissa saker känns rätt så overkliga redan nu.
Detta stämmer inte. Som hoppen är byggda nu så spelar kroppskontrollen in oerhört mycket mer än styrka. Därför kan en kille på säg, 13 år med lår som mina underarmar utan problem köra de största tricket på dom största hoppen.

Tjejerna skulle behöva ett större sporre/morot, tävla mot killarna är jag ambivalent mot trots att jag tror att det är det enda sättet för dem att komma ikapp på riktigt. Problemet är nog att inställningen saknas i dagsläget vilket skulle innebära att väldigt många föll bort omedelbart.
Slutsatsen är att det behövs större konkurrens bland tjejerna och en inställning mer lik den i gymnastik (utan det kinesiska tankesättet dock).

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp