Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Apropå diskussionerna om högzon; vad är egentligen anledningen till att liftar och kabinbanor går till topplattån, inte den faktiska toppen?
Det verkar lite konstigt varför man inte går hela vägen utan stannar 200 meter söder om den.
Nog för att det säkert är mer plats där, men Åreskutans topp är ju ingen Mount Everesttopp, nog finns det väl plats där?
 

Pillard

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Apropå diskussionerna om högzon; vad är egentligen anledningen till att liftar och kabinbanor går till topplattån, inte den faktiska toppen?
Det verkar lite konstigt varför man inte går hela vägen utan stannar 200 meter söder om den.
Nog för att det säkert är mer plats där, men Åreskutans topp är ju ingen Mount Everesttopp, nog finns det väl plats där?
Typiska killgissningar men kanske svårt att få till bra pister därifrån? Påverkar siluetten av berget mer? Mer vindkänsligt?
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Verkar finnas mycket som är konstigt med Åre (förutom ett för mig obegripligt liftsystem, dåligt väder etc.).
Vem kom på idén från början att bygga en kabinbana med en kapacitet på knappt 400 pers i timmen som matarlift dal till topp, och som dessutom inte funkar när det blåser?
Kabinbanor bygger man endast när topografin inte tillåter något annat, t ex om det måste vara mer än 500 m mellan liftstolparna, djupa breda klyftor osv.
En gondolbana är alltid matarmässigt överlägsen en kabinbana.
 

mgbgt66

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Verkar finnas mycket som är konstigt med Åre (förutom ett för mig obegripligt liftsystem, dåligt väder etc.).
Vem kom på idén från början att bygga en kabinbana med en kapacitet på knappt 400 pers i timmen som matarlift dal till topp, och som dessutom inte funkar när det blåser?
Kabinbanor bygger man endast när topografin inte tillåter något annat, t ex om det måste vara mer än 500 m mellan liftstolparna, djupa breda klyftor osv.
En gondolbana är alltid matarmässigt överlägsen en kabinbana.
Kabinbanan byggdes 1976 enligt wikipedia. Skidåkningen såg lite annorlunda ut på den tiden...
 

pd

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Vem kom på idén från början att bygga en kabinbana med en kapacitet på knappt 400 pers i timmen som matarlift dal till topp, och som dessutom inte funkar när det blåser?
För att det var ett alltigenom politiskt beslut i mitten på 70-talet. Då blir det så.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Innan Doppelmayr uppfann kopplingsbara liftar 1981 fanns väl inga gondoler?
Jag kan inte någon exakt liftteknik historia men jag äger en ADAC Alpen Skigebiet Atlas år 1978 (som min far köpt en gång), och det finns massor av gondolliftar i den.
Om jag inte har helt fel byggdes den första Stubaier Gondelbahn 1968.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Verkar finnas mycket som är konstigt med Åre (förutom ett för mig obegripligt liftsystem, dåligt väder etc.).
Vem kom på idén från början att bygga en kabinbana med en kapacitet på knappt 400 pers i timmen som matarlift dal till topp, och som dessutom inte funkar när det blåser?
Kabinbanor bygger man endast när topografin inte tillåter något annat, t ex om det måste vara mer än 500 m mellan liftstolparna, djupa breda klyftor osv.
En gondolbana är alltid matarmässigt överlägsen en kabinbana.
Statligt beslut från Palmeregeringen. Det säger väl det mesta. :D

Men likväl; man borde köra till toppen. Nedfarten från toppen till platån är ju tämligen enkel om man vill ha enkel nedfart (blå/grön). Eller så åker man rakt söderut så är det mer avancerat.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Efter att ha sett den här skidvloggen så är jag än mer övertygad; dra liftarna till toppen. Hela skutan ska användas! :)

 

Henke79

Ny medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Verkar finnas mycket som är konstigt med Åre (förutom ett för mig obegripligt liftsystem, dåligt väder etc.).
Vem kom på idén från början att bygga en kabinbana med en kapacitet på knappt 400 pers i timmen som matarlift dal till topp, och som dessutom inte funkar när det blåser?
Kabinbanor bygger man endast när topografin inte tillåter något annat, t ex om det måste vara mer än 500 m mellan liftstolparna, djupa breda klyftor osv.
En gondolbana är alltid matarmässigt överlägsen en kabinbana.
Helt otroligt vilken dålig vibe du sprider i det här forumet. Det enda du gör är att klaga...åk lite mer skidor istället för att bara snacka skit.

Förut var det här ett forum som levde upp till sitt namn men nu är det mest Audifarsor och folk som inte har vett att googla som hänger här

För övrigt är det bra att liftarna inte går till toppen. Mer snö till oss som orkar gå några hundra meter och mindre jobb för skistars pistörer att leta folk som åkt vilse på baksidan...
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Helt otroligt vilken dålig vibe du sprider i det här forumet. Det enda du gör är att klaga...åk lite mer skidor istället för att bara snacka skit.

Förut var det här ett forum som levde upp till sitt namn men nu är det mest Audifarsor och folk som inte har vett att googla som hänger här

För övrigt är det bra att liftarna inte går till toppen. Mer snö till oss som orkar gå några hundra meter och mindre jobb för skistars pistörer att leta folk som åkt vilse på baksidan...
Har ingen Audi...
 

fredw

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Dålig regionalpolitik, övertro på kabinen som positiv symbol (fast tidvis har den nog fungerat så) plus att äggliftar (senare kallade gondoler) verkligen var ovanliga på den tiden. Hade säkert blivit en bättre lösning om det lokala näringslivet fått motsvarande "stöd" genom lägre skatter (fast jag brukar vända mig emot att kalla det stöd om man får behålla sina egna intjänade pengar). När andra betalar tänks det ofta fel.

Det är bara att inse att vädret på skutan är som det är - fantastiskt att vara där när det är fint men ogästvänligt ganska ofta. Som den svenska sommaren - årets bästa dag! :) Välkommen till Sverige och vårt väder, love it or leave it. Frustrerande, men inget att göra åt. Det finns redan liftar upp från två olika håll när vädret tillåter, och entusiasterna kan huda upp genom isvindarna när gondolen står still. Ganska charmigt med en "mini-topptur" upp till Åreskutan för den som vill, för egen maskin eller med tolkning, och åkningen den lilla biten (syns på bilden) är ändå inget revolutionerande.
Jag tror mer på fortsatt optimering av lågzonen.

1616484564388.png
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Dålig regionalpolitik, övertro på kabinen som positiv symbol (fast tidvis har den nog fungerat så) plus att äggliftar (senare kallade gondoler) verkligen var ovanliga på den tiden. Hade säkert varit bättre om det lokala näringslivet fått motsvarande "stöd" genom lägre skatter (fast jag brukar vända mig emot att kalla det stöd om man får behålla sina egna intjänade pengar).

Det är bara att inse att vädret på skutan är som det är - fantastiskt att vara där när det är fint men ogästvänligt ganska ofta. Som den svenska sommaren - årets bästa dag! :) Välkommen till Sverige och vårt väder, love it or leave it. Frustrerande, men inget att göra åt. Det finns redan liftar upp från två håll när vädret tillåter, och entusiasterna kan huda upp genom isvindarna när gondolen står still. Jag tror mer på fortsatt optimering av lågzonen.

Visa bilaga 8872
Och kanske en rejäl utbyggnad av lågzon i fler väderstreck. Åre växer ju i antal bäddar hela tiden, men utan att den högkvalitativa åkningen utökas i samma takt
 

pd

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Och kanske en rejäl utbyggnad av lågzon i fler väderstreck. Åre växer ju i antal bäddar hela tiden, men utan att den högkvalitativa åkningen utökas i samma takt

Blir lätt så när ett byggbolag köper anläggningen. Det ligger liksom i deras DNA. Å andra sidan så är det den bästa anläggningen vi har i Sverige.

Sen skall man inte stirra sig blind på antalet boenden utan man får också ta med hur de används. En liten lägenhet som hyrs ut varje vecka ger mer folk i backen än ett hus som används av ägarna några helger då och då.
 

Pillard

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Blir lätt så när ett byggbolag köper anläggningen. Det ligger liksom i deras DNA. Å andra sidan så är det den bästa anläggningen vi har i Sverige.

Sen skall man inte stirra sig blind på antalet boenden utan man får också ta med hur de används. En liten lägenhet som hyrs ut varje vecka ger mer folk i backen än ett hus som används av ägarna några helger då och då.
Nä förstås! Men har för första gången besökt Åre via boende i Sadeln/Björnen. Noterade att det byggs enorma mängder bostäder samtidigt som pisterna inte utökas med mer än flacka transporter. Flaskhalsarna vid tex Sadelexpressen och Hermelinen blir ju enorma. Och då var vi där när alla sportloven var slut, så kan ana hur det var på just sportloven
 

fredw

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Ja en massiv utbyggnad av bäddar i Björnen/Sadeln de senaste 30 åren och fortfarande bara en enda (vindkänslig!) lift därifrån till det närliggande Åresystemet... Riktigt dåligt, även med tanke på att de enda lokala röda backarna nås från just denna lift (Sadelliften).
 

pd

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Nä förstås! Men har för första gången besökt Åre via boende i Sadeln/Björnen. Noterade att det byggs enorma mängder bostäder samtidigt som pisterna inte utökas med mer än flacka transporter. Flaskhalsarna vid tex Sadelexpressen och Hermelinen blir ju enorma. Och då var vi där när alla sportloven var slut, så kan ana hur det var på just sportloven

För att inte tala om Vargenliften två minuter efter att skidskolorna har börjat.

Det intressanta är att flaskhalsarna Sadelexpressen och Hermelinen är ganska nya. Sadel- och Fjällgårdsexpressen invigdes i december 2013 och var startskottet för byggboomen vi ser i Björnen. Här är en pistkarta från 2003 och som jag minns det såg det likadant ut när jag var där 2011.

1616488178602.png
 

PerK

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Jag tror att man måste ha ett rimligt perspektiv på utbyggnaden i Åre. Det är lätt att man historielöst yrvaket säger "Vaffö gjorde man på detta sättet!?".
Jag minns Åre innan kabinen och ÅKAB. Allt var bättre i Duved, ingen anledning att åka till Åres trånga isiga backar i lågzon. Trillevallen, Bydalen, Storlien - det fanns massor av bättre alternativ.
Tack vare en statlig satsning (Ingvar Carlsson var framsynt minister) satsades på utbyggnaden. Visst, kanske mer symboliskt än helt meteorologiskt sunt att placera kabinen där det blåste mest. Men utan den tydliga prestigesatsningen hade det aldrig blivit världscup i denna omfattning, och framförallt inga VM eller extensiv utbyggnad (och inget Skistar i Åre).
Lyssna gärna på intervjun med Nalle Hansson:

Utan statlig satsning (och Ingemar) hade inte Åre sedan 70-talet vuxit till en skidort av internationellt snitt. Men först kom tåget, en annan statlig satsning utan kortsiktig lönsamhet. Men en självklar anledning varför Åre vuxit fram som svensk skidort nr 1. Det finns fortfarande jämtar som tycker tåget inte skulle dragits över Åre-Storlien. Tänk om Edsåsdalen, Kall eller Huså varit dagens centrala turistort med kommersiell tyngd?

Men högzon är helt avgörande för att Åre ska fortsätta utvecklas. Nästa steg är självklart att bygga ända upp på toppen, öppna baksidan för både pist och mer friåkning (Huså o Gruvbacken är till salu!), elbussar mellan de olika delarna (Duved/Tege-Rödkullen-Björnen och centrala Åre By). Detaljerna var nya liftar borde läggas diskuteras i en annan tråd. Skistar som profiterat på framsynt statlig satsning (på den blåsigaste punkten i Jämtland) borde ta sitt ansvar men gör det bara om det lönar sig kortsiktigt. Tyvärr lär vi fortsätta få tolka upp sista biten ett tag till.
 

PerK

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
För att inte tala om Vargenliften två minuter efter att skidskolorna har börjat.

Det intressanta är att flaskhalsarna Sadelexpressen och Hermelinen är ganska nya. Sadel- och Fjällgårdsexpressen invigdes i december 2013 och var startskottet för byggboomen vi ser i Björnen. Här är en pistkarta från 2003 och som jag minns det såg det likadant ut när jag var där 2011.

Visa bilaga 8873
Även om jag inte förstår varför ngn, annat än småbarnsfamiljer, satsar på dyra lägenheter och annat boende eller dyr semester v9 o påsk i Björnen ens idag, så minns jag denna pistkarta och hur låååång tid det tog mellan Björnen och de "riktiga backarna" på den tiden. Segt var det. :ROFLMAO:
 

fredw

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Instämmer inte i att "högzon är helt avgörande för att Åre ska fortsätta utvecklas". Såvida det inte är bättre väder som menas...
Dels så är liftkapaciteten i lågzon som sagt eftersatt. Som det är nu är det segt att ta sig från Björnen/Sadeln till en ev ny supergondol i Åre utan först låång kö i en Sadelexpress-lift som dessutom ofta stänger pga vind.
Frågan återstår dessutom hur många som verkligen vill upp i högzon de dagar vädret är så dåligt att gondolen står stilla. Troligen finns där ett intervall för förbättring, dvs de dagar/timmar när en hel del vill upp dit trots att gondolen står stilla pga dåligt väder. Men man bör hålla i sinnet att det är bara detta mindre intervall av dagar timmar man utökar på marginalen med nya investeringar på toppen. Dagarna med äkta sk#tväder i högzon är många, och då hjälper det inte om det går en perfekt vädersäkrad lift ända upp.

Nog om det här, som PerK säger finns det en separat tråd för den diskussionen.
 

PerK

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Instämmer inte i att "högzon är helt avgörande för att Åre ska fortsätta utvecklas". Såvida det inte är bättre väder som menas...
Dels så är liftkapaciteten i lågzon som sagt eftersatt. Som det är nu är det segt att ta sig från Björnen/Sadeln till en ev ny supergondol i Åre utan först låång kö i en Sadelexpress-lift som dessutom ofta stänger pga vind.
Frågan återstår dessutom hur många som verkligen vill upp i högzon de dagar vädret är så dåligt att gondolen står stilla. Troligen finns där ett intervall för förbättring, dvs de dagar/timmar när en hel del vill upp dit trots att gondolen står stilla pga dåligt väder. Men man bör hålla i sinnet att det är bara detta mindre intervall av dagar timmar man utökar på marginalen med nya investeringar på toppen. Dagarna med äkta sk#tväder i högzon är många, och då hjälper det inte om det går en perfekt vädersäkrad lift ända upp.

Nog om det här, som PerK säger finns det en separat tråd för den diskussionen.
På samma sätt som att alla hoppas och tror (trots bittraste erfarenhet) på sol och badväder när man planerar sommarsemestern i Sverige (jag själv vill inte vara ngnannanstans!) så är högzon den attraktion som gör att Åre står ut framför annat i Sverige. Och det kan bli mer tillgängligt och välutbyggt, även om vi bara långsiktigt kan korrigera vädret (just nu åt det sämre tyvärr, för alla skidåkare). Äggliftar via mellanstationer till skutans topp - Ja! Dessförinnan andra bättre sätt att ta sig upp (från Byn, Rödkullen och via Stendalen/Tväråvalvet). Men, viktigast att när det är fina dagar ha en återuppstånden 1000-meterslift, lite österut, längre upp, som sväljer mer människor. Efter en underbar dag i högzon vill man tillbaka, och slutar aldrig hoppas på den där dagen med fint väder och oemotståndlig åkning, i och vid sidan av pisterna. Därför kommer alla tillbaka. Och självklart vill vi upp på riktiga toppen!
 

fredw

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Instämmer i det mesta. Tusenmetersgrytan är ju nu sorgligt outnyttjad. En gondol från Stjärntorget med första sträckning typ som VM6-an (med både av- och påstigning typ vid dess nuvarande topp) och sedan i vinkel vidare upp till valfri topp eller platå känns som plan A. Men tydligen är laviner och väder problematiska även där.

Baksidans liftar är också sorgebarn. Ser likadana ut som när jag senast var där i slutet av 80-talet (är det samma liftar?!?). Så här såg det ut när Tväråvalvet I stod stilla förra lördagen, med enorma köer som följd.

1616496412985.png
 

PerK

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
PS Nyss stängde även Stendalsliften. Hela högzon är stängd idag. Så oavsett vart liftarna går så bestämmer vädret...
 

PerK

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Instämmer i det mesta. Tusenmetersgrytan är ju nu sorgligt outnyttjad. En gondol från Stjärntorget med första sträckning typ som VM6-an (med både av- och påstigning typ vid dess nuvarande topp) och sedan i vinkel vidare upp till valfri topp eller platå känns som plan A. Men tydligen är laviner och väder problematiska även där.

Baksidans liftar är också sorgebarn. Ser likadana ut som när jag senast var där i slutet av 80-talet (är det samma liftar?!?). Så här såg det ut när Tväråvalvet I stod stilla förra lördagen, med enorma köer som följd.

Visa bilaga 8879
Samma liftar som på 70-talet! Och pga C19 samma köer.
 

xviggenx

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Hela skutan ska användas!

Fyfan vilken jävla mardröm med race-farsor och barnfamiljer som tumlar ut för baksidan. Det är illa nog vissa veckor med dom som tar skotertolken upp till toppstugan och sen "ska testa lite för jag har hört att den här Baksidan är så bra"....
Har mött mer sällskap än jag kan räkna som VERKLIGEN INTE ska ut i seriös lavinterräng, för det är vad det som i folkmun kallas för Baksidan är. 1000% lavinterräng överallt med ett helt oändligt antal terrängfällor och väldigt få, om några, säkra stopp.

Har fått det sagt till mitt ansikte: "Vi följde efter er, för ni ser ju ut som sådana som har koll och vet va ni ska". Då stod jag och mitt sällskap ovanför insteget i Blåsten. Jag fick knappt ur mig ett svar, vände ryggen till och vägrade åka en meter till. Jag ville inte vara den som skulle försöka hitta någon i en lavinkägla utan transceiver på kroppen, sen gräva fram någon avsvimmad/död person, ringa på fjällräddningen och meddela att X antal kroppar/skadade fanns att hämta från Åres absolut farligaste sluttning. Dit en räddningsinsats knappt ens går att genomföra. Självklart var det två farsor på FIS-GS lagg, puffiga dunjackor, POC-race hjälmar och helt utan vett + ryggsäckar (spade, sond, transceiver, karta och kompass) med deras tonårssöner.

Det märks att du inte spenderat jättemycket tid i Åre, det är tämligen utmärkt för alla inblandade att det inte är enkelt/smidigt att nå Baksidan eller Blåsten (och i förlängningen Västerskutan med dess baksida). Området som patrullen skulle behöva lavinsäkra varje dag är fullständigt enormt och 90% går inte att nå (ur räddnings- och jobbsynpunkt) med skoter. Det är BRA att liftarna inte går till toppen och att inte vemsomhelst tar sig ut på baksidan, det kan du fråga vemsomhelst som jobbar i Åredalen om och framförallt dom som jobbar i patrullen/fjällräddningen. Det finns verkligen inget att vinna på att exploatera den ytan.

Jag har personligen brutit nyckelben och behövt gå/klättra ett par hundra höjdmeter utför för egen maskin för att kunna bli upphämtad av fjällräddningen och varit med om att min brors sambo fick ligga still i nästan två timmar med ett benbrott innan fjällrädningen kunde dyka upp med skoter och pulka fram på vårkanten. Det är inget en bara löser sådär.

Och för att illustrera kan en titta på artikeln om "Baksidan" i Magasin Åre från -15/16:
2021-03-23 17_58_14-Magasin are winter 2015 by Magasin Åre - issuu - Opera.png
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Fyfan vilken jävla mardröm med race-farsor och barnfamiljer som tumlar ut för baksidan. Det är illa nog vissa veckor med dom som tar skotertolken upp till toppstugan och sen "ska testa lite för jag har hört att den här Baksidan är så bra"....
Har mött mer sällskap än jag kan räkna som VERKLIGEN INTE ska ut i seriös lavinterräng, för det är vad det som i folkmun kallas för Baksidan är. 1000% lavinterräng överallt med ett helt oändligt antal terrängfällor och väldigt få, om några, säkra stopp.

Har fått det sagt till mitt ansikte: "Vi följde efter er, för ni ser ju ut som sådana som har koll och vet va ni ska". Då stod jag och mitt sällskap ovanför insteget i Blåsten. Jag fick knappt ur mig ett svar, vände ryggen till och vägrade åka en meter till. Jag ville inte vara den som skulle försöka hitta någon i en lavinkägla utan transceiver på kroppen, sen gräva fram någon avsvimmad/död person, ringa på fjällräddningen och meddela att X antal kroppar/skadade fanns att hämta från Åres absolut farligaste sluttning. Dit en räddningsinsats knappt ens går att genomföra. Självklart var det två farsor på FIS-GS lagg, puffiga dunjackor, POC-race hjälmar och helt utan vett + ryggsäckar (spade, sond, transceiver, karta och kompass) med deras tonårssöner.

Det märks att du inte spenderat jättemycket tid i Åre, det är tämligen utmärkt för alla inblandade att det inte är enkelt/smidigt att nå Baksidan eller Blåsten (och i förlängningen Västerskutan med dess baksida). Området som patrullen skulle behöva lavinsäkra varje dag är fullständigt enormt och 90% går inte att nå (ur räddnings- och jobbsynpunkt) med skoter. Det är BRA att liftarna inte går till toppen och att inte vemsomhelst tar sig ut på baksidan, det kan du fråga vemsomhelst som jobbar i Åredalen om och framförallt dom som jobbar i patrullen/fjällräddningen. Det finns verkligen inget att vinna på att exploatera den ytan.

Jag har personligen brutit nyckelben och behövt gå/klättra ett par hundra höjdmeter utför för egen maskin för att kunna bli upphämtad av fjällräddningen och varit med om att min brors sambo fick ligga still i nästan två timmar med ett benbrott innan fjällrädningen kunde dyka upp med skoter och pulka fram på vårkanten. Det är inget en bara löser sådär.

Och för att illustrera kan en titta på artikeln om "Baksidan" i Magasin Åre från -15/16:
Visa bilaga 8907
Lugn nu. "Hela skutan" åsyftade framsidan.
Givetvis ska inte oförberedda och oerfarna människor ut på baksidan.
 

xviggenx

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Lägger du upp en film/vlogg från när ett gäng drar ut och åker runt Blåsten och sen skriver: "Efter att ha sett den här skidvloggen så är jag än mer övertygad; dra liftarna till toppen. Hela skutan ska användas!"

Tro fan att jag tolkar det som att du tycker det är en bra idé att göra HELA Skutan inklusive dess baksida samt "baksidans baksida" tillgänglig med lift..
 

gubbfan

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Jag tror att man måste ha ett rimligt perspektiv på utbyggnaden i Åre. Det är lätt att man historielöst yrvaket säger "Vaffö gjorde man på detta sättet!?".
Jag minns Åre innan kabinen och ÅKAB. Allt var bättre i Duved, ingen anledning att åka till Åres trånga isiga backar i lågzon. Trillevallen, Bydalen, Storlien - det fanns massor av bättre alternativ.
Tack vare en statlig satsning (Ingvar Carlsson var framsynt minister) satsades på utbyggnaden. Visst, kanske mer symboliskt än helt meteorologiskt sunt att placera kabinen där det blåste mest. Men utan den tydliga prestigesatsningen hade det aldrig blivit världscup i denna omfattning, och framförallt inga VM eller extensiv utbyggnad (och inget Skistar i Åre).
Lyssna gärna på intervjun med Nalle Hansson:

Utan statlig satsning (och Ingemar) hade inte Åre sedan 70-talet vuxit till en skidort av internationellt snitt. Men först kom tåget, en annan statlig satsning utan kortsiktig lönsamhet. Men en självklar anledning varför Åre vuxit fram som svensk skidort nr 1. Det finns fortfarande jämtar som tycker tåget inte skulle dragits över Åre-Storlien. Tänk om Edsåsdalen, Kall eller Huså varit dagens centrala turistort med kommersiell tyngd?

Men högzon är helt avgörande för att Åre ska fortsätta utvecklas. Nästa steg är självklart att bygga ända upp på toppen, öppna baksidan för både pist och mer friåkning (Huså o Gruvbacken är till salu!), elbussar mellan de olika delarna (Duved/Tege-Rödkullen-Björnen och centrala Åre By). Detaljerna var nya liftar borde läggas diskuteras i en annan tråd. Skistar som profiterat på framsynt statlig satsning (på den blåsigaste punkten i Jämtland) borde ta sitt ansvar men gör det bara om det lönar sig kortsiktigt. Tyvärr lär vi fortsätta få tolka upp sista biten ett tag till.
Tolka, trams det går ju att gå upp 20 till 25 minuter hälsosam promenad spendera pengarna på en våffla i toppstugan i stället.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
men om liften går till toppen så är ju baksidan sjukt lättåtkomlig för ”fel” folk? Hur tänker du där?
Den är lättåtkomlig även nu. Man kan gärna inte förbjuda människor att åka där. Isåfall får man ha kontroller till högzon så att enbart erfarna åkare får åka upp.
 

pd

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Har fått det sagt till mitt ansikte: "Vi följde efter er, för ni ser ju ut som sådana som har koll och vet va ni ska". Då stod jag och mitt sällskap ovanför insteget i Blåsten. ...

Alltså det där hade kunnat vara jag. Nä, jag kör inte Audi och har varken puffig dunjacka eller POC-hjälm. Inga tonåringar i släptåg heller för den delen. Men vi skulle över till Huså för första gången och blev just i ett lite vilset ögonblick omkörda av en kille som "såg ut att ha koll och veta vart han skulle". Det hade varit lätt att falla för impulsen att haka på honom. Insåg när jag läste artikeln att det hade tagit oss rakt ut i Blåstensbranten. Tack och lov så plingade det till något i huvudet om att inte följa andras spår utan vi stannade till, orienterade oss och hittade snabbt tillbaka till leden. Helt odramatiskt.
 

Ocean_

Medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Fyfan vilken jävla mardröm med race-farsor och barnfamiljer som tumlar ut för baksidan. Det är illa nog vissa veckor med dom som tar skotertolken upp till toppstugan och sen "ska testa lite för jag har hört att den här Baksidan är så bra"....
Har mött mer sällskap än jag kan räkna som VERKLIGEN INTE ska ut i seriös lavinterräng, för det är vad det som i folkmun kallas för Baksidan är. 1000% lavinterräng överallt med ett helt oändligt antal terrängfällor och väldigt få, om några, säkra stopp.

Har fått det sagt till mitt ansikte: "Vi följde efter er, för ni ser ju ut som sådana som har koll och vet va ni ska". Då stod jag och mitt sällskap ovanför insteget i Blåsten. Jag fick knappt ur mig ett svar, vände ryggen till och vägrade åka en meter till. Jag ville inte vara den som skulle försöka hitta någon i en lavinkägla utan transceiver på kroppen, sen gräva fram någon avsvimmad/död person, ringa på fjällräddningen och meddela att X antal kroppar/skadade fanns att hämta från Åres absolut farligaste sluttning. Dit en räddningsinsats knappt ens går att genomföra. Självklart var det två farsor på FIS-GS lagg, puffiga dunjackor, POC-race hjälmar och helt utan vett + ryggsäckar (spade, sond, transceiver, karta och kompass) med deras tonårssöner.

Det märks att du inte spenderat jättemycket tid i Åre, det är tämligen utmärkt för alla inblandade att det inte är enkelt/smidigt att nå Baksidan eller Blåsten (och i förlängningen Västerskutan med dess baksida). Området som patrullen skulle behöva lavinsäkra varje dag är fullständigt enormt och 90% går inte att nå (ur räddnings- och jobbsynpunkt) med skoter. Det är BRA att liftarna inte går till toppen och att inte vemsomhelst tar sig ut på baksidan, det kan du fråga vemsomhelst som jobbar i Åredalen om och framförallt dom som jobbar i patrullen/fjällräddningen. Det finns verkligen inget att vinna på att exploatera den ytan.

Jag har personligen brutit nyckelben och behövt gå/klättra ett par hundra höjdmeter utför för egen maskin för att kunna bli upphämtad av fjällräddningen och varit med om att min brors sambo fick ligga still i nästan två timmar med ett benbrott innan fjällrädningen kunde dyka upp med skoter och pulka fram på vårkanten. Det är inget en bara löser sådär.

Och för att illustrera kan en titta på artikeln om "Baksidan" i Magasin Åre från -15/16:
Visa bilaga 8907
Hade blivit en stärkande promenad i rejspjäxorna hem till sadeln för dem om inte annat 🥴

Är det bara jag som tycker det finns nått fint i att inte exploatera och tillgängliggöra allt? Oavsett lavinterrängeller ej. Den s.k "framsida" är rätt ocharmig så fort liftarna stannar.

En viss del av Åres mystik och dragningskraft är just friåkningsterrängen, eller närvaron av den. Iaf om man kollar på modet hos alla skidåkare.

Vädret är för övrigt ofta mycket hårdare just på själva toppen.
 
Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Alltså det där hade kunnat vara jag. Nä, jag kör inte Audi och har varken puffig dunjacka eller POC-hjälm. Inga tonåringar i släptåg heller för den delen. Men vi skulle över till Huså för första gången och blev just i ett lite vilset ögonblick omkörda av en kille som "såg ut att ha koll och veta vart han skulle". Det hade varit lätt att falla för impulsen att haka på honom. Insåg när jag läste artikeln att det hade tagit oss rakt ut i Blåstensbranten. Tack och lov så plingade det till något i huvudet om att inte följa andras spår utan vi stannade till, orienterade oss och hittade snabbt tillbaka till leden. Helt odramatiskt.
Ni borde fortsatt lite mer, hamnat i vildmarken och blivit adopterade av någon sameby. :D
 

pd

Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Ni borde fortsatt lite mer, hamnat i vildmarken och blivit adopterade av någon sameby. :D

Då får man nog kavla upp sina bara knän och käka renlav eller något sånt för samebyarna håller hårt i sina privilegier. Vi fick i alla fall se en hjord renar på vägen hem.
Och svarta backen i Huså var helt opistad så den var ett litet roligt äventyr i sig.
 

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp