Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå toppen och baksidan. Har tittat på de fina finalåken från Xtreme Verbier och det slog mig; hade man kunnat ha något liknande på skutans baksida?
Det är kanske inte Bec de Rosses, men finns ju en del fallinjer?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Apropå toppen och baksidan. Har tittat på de fina finalåken från Xtreme Verbier och det slog mig; hade man kunnat ha något liknande på skutans baksida?
Det borde någon av de från FWT svara som bor där uppe men efter mina åk där mot tävlingar i Europa så är min spontana tankar nej.

tmlarsson

Aktiv medlem
Alla "åk" på skutan är tyävrr typ 4 svängar långa. Finns ingen terräng som är ihållande annat än just någon enstaka sväng innan man måste traversera, boota eller på annat sätt transportera sig till nästa "åk".

Skutan är superfint, men några stora åk finns inte.

Det skulle isf vara från mullfjället ner mot ullådalen, där finns det faktiskt något åk som skulle kunna gå att tävla på :)

tmlarsson

Aktiv medlem
Appropå att dra lift i lavinterräng eller inte. Har man det som ett liftsystem där all terräng ska vara kontrollerad, säker, man ska enkelt kunna få hjälp och så blir det hela mer eller mindre omöjligt. Jag kan redan nu bli less på att snö sprängs bort eller att man inte får ta sitt eget beslut om man vill åka ett åk eller inte. Men så snart det är inom liftsystemet så har vi (skidåkarna) inget att säga till om. Vill pistörerna stänga av för att spränga så kan vi inte åka.

Precis som @xviggenx var inne på är det helt orimligt att Skistar i detta fallet ska kontrollera exakt hela berget. Det tar tillräckligt med tid redan idag att få komma ut på vissa åk om man ligger lite på. Det skulle dessutom kosta orimliga mängder pengar att ha pistörer som ska patrullera exakt hela berget.

Alternativet är ju att ha det som i Cham eller La grave. Det finns lift men all åkning anses vara på egen risk. Det hade i mina ögon varit fint då jag mycket hellre tar mina egna beslut än att någon annan gör det åt mig. Men det kommer ju leda till att folk som inte är medveten om att man måste tänka till innan hamnar i sitsar de kanske inte önskat, precis som det är när man går på tur.

Men det där är ju dilemmat. Precis på samma sätt som att vi kanske borde stanna hemma och inte åka till fjällen när det är snöstorm och ishalka på vägen kan vi ju inte göra det olagligt. Vill man ta den risken att ev. köra av vägen, krocka med älg eller annan bil tycker jag man bör få göra det, men självklart då på egen risk. Samma sak med skidåkning i lavinterräng.

Lite sidospår här men det känns som att det är lite i detta skon klämmer som gör att vi inte har lättillgänglig* offpist av någon brantare karaktär.

Jag hade mer än gärna sett en släplift typ från gamla 1000 dal till toppen så man kan få in lite laps på toppen. Är sjukt mycket arbeta att ta sig till kabin berg, gå till toppen, åka 10 sväng på baksidan och sedan skråa sig tillbaka till sadeln. Hade varit magiskt med lite mer access så man slipper allt skråande dagarna i ända :)

*Man kan ju hävda att baksidan är lättillgänglig jämfört med annat i jämtland, men jämfört med alperna är det sjukt otillgängligt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Efter det fina uppslaget från Magasin Åre om baksidan på skutan lades upp så mailade jag magasinet och frågade om de inte skulle vilja trycka upp dessa i stormformat så man kan sätta upp på väggen.
Fick svar att de kan skicka den till mig. 220 kronor för en 50x70-affisch inkl frakt. Perfekt att sätta upp på väggen. :)

(Visste förresten någon varför liftarna inte går upp till toppen? Tror vi missade det när vi började prata baksidan och risker med off-pist 😃 )

Bilagor

• 20210429_140522.jpg
    20210429_140522.jpg
    621.6 KB · Besök: 98

Dubbis

Medlem
Helt otroligt vilken dålig vibe du sprider i det här forumet. Det enda du gör är att klaga...åk lite mer skidor istället för att bara snacka skit.

Förut var det här ett forum som levde upp till sitt namn men nu är det mest Audifarsor och folk som inte har vett att googla som hänger här

För övrigt är det bra att liftarna inte går till toppen. Mer snö till oss som orkar gå några hundra meter och mindre jobb för skistars pistörer att leta folk som åkt vilse på baksida
Det är väl helt naturligt som hängiven skidåkare att man kan ha synpunkter på saker som kan förbättras? Och när det gäller Åre finns det en hel del som kan förbättras. Men... man kan ju också hålla käften, buga och bocka inför allt som Skistar företar sig.

PisteCarver

Aktiv medlem
Används på sommaren också vad jag förstår!?
Har inte med saken att göra.
Inlägget är månader gammalt....
Kommentaren var menad som en markering mot "dumheten" att bygga en kabinbana med 300-400 pers/h i kapacitet när man kunde ha byggt en gondolbana med flerdubbla kapaciteten i stället.

Dubbis

Medlem
Kommentaren var menad som en markering mot "dumheten" att bygga en kabinbana med 300-400 pers/h i kapacitet när man kunde ha byggt en gondolbana med flerdubbla kapaciteten i stället.
BFDE0A2E-009D-46EF-8DD2-3E78FFCBDE60.jpeg
Såg att det rådde lite delade meningar om när gondolerna såg dagens ljus. Den här från Poma byggdes 1973 med en kapacitet på 1066 personer/timme och får väl anses vara upphovet till ordet ägglift. Just denna pensionerades förra året. Med andra ord - man hade kunnat smälla upp en gondol 1976 men den ansågs kanske inte tillräckligt ”flashig”...

PisteCarver

Aktiv medlem
Första Gondelbahn till Eisgrat 2900 möh i Stubai öppnade också 1973.:)
Av någon för mig obekant anledning byggde man i Frankrike och Italien "ägg-formade" liftar, men inte så vitt jag vet i Österrike.
Jag kallar än idag gondolliftar för "äggliftar" i talspråk.
1620819636948.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Första Gondelbahn till Eisgrat 2900 möh i Stubai öppnade också 1973.:)
Av någon för mig obekant anledning byggde man i Frankrike och Italien "ägg-formade" liftar, men inte så vitt jag vet i Österrike.
Visa bilaga 10067
Runda gondoler är mindre vindkänsliga. Enda fördelen med Rotair på Titlis, minst vindkänsliga liften på berget fast den hänger exponerat och går upp till 3020m.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då har jag lärt mig något nytt idag! (y)
Att det blåser mindre i Österrike!:LOL:
Nog en bra slutsats, iaf säkert mer skyddat från (nord-)västliga stormar jämfört med stora delar av Schweiziska och Franska alperna. Titlis ligger dåligt till ur den synpunkten, inga högre berg i vägen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nog en bra slutsats, iaf säkert mer skyddat från (nord-)västliga stormar jämfört med stora delar av Schweiziska och Franska alperna. Titlis ligger dåligt till ur den synpunkten, inga högre berg i vägen.
Faktiskt ingen aning. Det var bara en skämtsam kommentar med tanke på att jag aldrig sett ägg-formade gondoler i Österrike.
Men att runda gondoler borde vara mindre vindkänsliga låter logiskt. Dock så är de väl mindre platseffektiva att få in folk i jmf med "fyrkantiga".
Den finaste gondolbana jag åkt med är den nya Eisgrat 3S Bahn i Stubai, med lädersäten för 20 pers i varje gondol. (y)

fredw

Aktiv medlem
Jag med, vilket vållade viss förvirring i Branäs i påskas. Jag frågade en något yngre skidåkare ”Är det lång kö till ägget?” och han såg mycket förvirrad ut, tror hans tankar gick till något påskägg… 😀

Försöker säga ”gondååål” sedan dess. Låter finare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag med, vilket vållade viss förvirring i Branäs i påskas. Jag frågade en något yngre skidåkare ”Är det lång kö till ägget?” och han såg mycket förvirrad ut, tror hans tankar gick till något påskägg… 😀

Försöker säga ”gondååål” sedan dess. Låter finare.
Ja, på svenska säger jag alltid ”ägglift”.
I Österrike har jag dock aldrig frågat efter vägen till ”Eier-Lift”! :LOL:

Papajonny

Medlem
Sorry, tänkte mer på det där med toppen. På sommaren vill folk kunna gå upp på en topp utan att se en stillastående lift med tillbehör även om det finns andra toppar i Jämtland (men mest folk i Åre). På det sättet känns det mer rimligt med en liten tur upp. Ha de fint

Alex27

Medlem
En annan galen gondollift är ju den relativt nya liften i zermatt som tar dig från trockener steg, upp till Matterhorn glacier paradise. Stor gondollift med 28 säten och när jag kollade på pistkartan efteråt så såg jag att det var nästan 950m i fallhöjd men jag är inte helt säker, i slutet av liften går den så brant så det är nästan lite läskigt. Dessutom så har fyra av gondolerna glas golv

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Haha, kul att min tråd lever och frodas. Trådfrågan har fortfarande inte besvarats dock; varför stannade man 200 meter från toppen? :D

zerode

Aktiv medlem
Haha, kul att min tråd lever och frodas. Trådfrågan har fortfarande inte besvarats dock; varför stannade man 200 meter från toppen? :D

Om jag kommer ihåg, så skall jag höra med grannen. Han är bortrest just nu, men han kan ha koll, skulle tro att han hade ett finger med i byggandet utav kabin.

Men skall jag ge mig på en rejäl killgissning, så hoppas jag att de la den där för att det var det "bästa" stället för dem, hade de fortsatt de 200m som du efterfrågar, så hade man fått staka sig fram till backarna börjar då det är rejält platt på många områden där.
Dessutom gjorde man så på den tiden, att man kollade var det mest lämpligt att åka ner någonstans. Dvs, man la liften i anslutning till gällande nerfarter.

Sen kan det varit en kostnadsfråga med, hade man förlängt kabin 200m till, så hade man varit tvungen att sätta en till liftstöttta, och kostnader för att göra det för att få en längre sträckning till ingen nytta tror jag inte var aktuellt då.

Men som sagt, skall försöka komma ihåg att fråga när han är hemma igen

Alex27

Medlem
Tror att det kan finnas många anledningar. Dels dem som sagt innan men också t.ex att de kanske inte ville att folk skulle hitta offpisten så lätt men även att om t.ex gondolen gick upp till skutan istället så skulle den vara stängd mycket mer.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp