Varför gör skidorna såhär mot mig?

Dockie

Medlem
Ja, nu behöver jag er hjälp igen. Hade en märklig dag i backen igår…

Skrev här om råd till min nästa skida för ett tag sedan och beskrev mig som åkare men jag får nog göra det igen.

46 år, 85 kg, 179cm
Har åkt skidor i hela mitt liv. Har en tävlingsbakgrund som slutade redan vid 15 år ålder.
Är skidåkaren som åker med hög fart i blå och främst röda backar med större sväng.
Min uppfattning är att jag lägger hårt tryck på ytterskidan för att verkligen åka på skär oavsett lutning och fart.
Åker 95% pist.
Åker 100% på allmountainskidor

Jag har i 5 år åkt på Extrem Project 100 (radie 19) och älskat varje sekund. Framförallt stabiliteten och tryggheten. ”Dom ligger ju som ett par strykjärn i pisten”

Nu fick jag för mig att jag skulle byta skidor och i samband med det satsa på en lite mjukare skida med snävare radie. Valet föll på K2 Mindbender 89TI (radie 15.4)

Ok…så långt allt gott.

Igår så åkte jag på min jungfruresa med mina nya Mindbender. Underlaget var till en början stenhårt men blev lite lättsammare ju längre dagen gick. När jag låg och mysåkte i typ gröna och blå backar kändes de klart roligare än mina pensionerade Extrem. Kvickare och roligare i låg fart. Kul!

MEN när jag började lägga på fart och tryck och i röda backar så hände något jag aldrig varit med om….inte på de senaste 5 åren iaf. I min vänstersväng (vilket är den sväng jag känner att jag verkligen kan maxa ur i) så början skidan uppföra sig märkligt….så märkligt att jag flera gånger tittar ner på sidan i full fart. Skidan (den del som är framför bindningen) liksom börjar stöta, studsa, hacka, slå för att sedan i högersvängen uppföra sig naturligt. Det har absolut inget med kantgreppet att göra. Jag bytte även fot på skidorna utan någon skillnad. Jag har säkert minimalt olika tekniker i höger och vänstersväng, men det jag absolut känner är att kraften ner vi skidan är större i vänstersvängen.

En duktig kompis till mig testade skidorna och var lyrisk. Han åker i vanliga fall på carvingskidor från Völkl (klassisk midja) där han med god teknik bemästrar backen med något kortare svängar. Han väger in på 10kg mindre än mig. Jag testade dessa såklart och upplevde inget av det märkliga jag beskrev ovan.

Så, va tusan är det jag varit med om? Vad är det som spökar?

Är det skillnaden på radie som bråkar? Dvs försöker jag tvinga skidan till en större sväng än vad den vill?
Är skidan för mjuk/hård för mig som åkare?
Eller hade jag bara en dålig dag i backen och bör ge skidan fler chanser?

Ja, har du orkat läsa hit så får du mer än gärna skriva ut ett recept!

Tack på förhand!

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
ingen aning men jag kan tänka mig att det är detta:
"Dvs försöker jag tvinga skidan till en större sväng än vad den vill?"
Så du kanske lägger för mycket tryck för den sväng du vill göra.
Jag har märkt något liknande med mina völkl revolt 121 - att jag nästan får ett kast in i för snäv sväng om jag trycker på onödigt mycket. Och om jag då släpper efter kan det kanske uppfattas som att skidan slår. Eller/och kan det ha att göra med att du är van att stå mindre mittcentrerat och har för mycket tryck framåt? Jag har själv provat att åka på en skida i taget i flack backe för att få lite bättre känsla för hur jag ska fördela vikten för att få till rena skär på ett mer naturligt sätt.

Redigerat: när jag provar att åka på en skida (jag har den andra på men balanserar på ett ben) så var det tydligt att jag behövde betydligt mer plöstryck med mina pist-allmountain skidor än med mina revolt där jag kunde stå helt neutralt.

Senast ändrad:

Dockie

Medlem
ingen aning men jag kan tänka mig att det är detta:
"Dvs försöker jag tvinga skidan till en större sväng än vad den vill?"
Så du kanske lägger för mycket tryck för den sväng du vill göra.
Jag har märkt något liknande med mina völkl revolt 121 - att jag nästan får ett kast in i för snäv sväng om jag trycker på onödigt mycket. Och om jag då släpper efter kan det kanske uppfattas som att skidan slår. Eller/och kan det ha att göra med att du är van att stå mindre mittcentrerat och har för mycket tryck framåt? Jag har själv provat att åka på en skida i taget i flack backe för att få lite bättre känsla för hur jag ska fördela vikten för att få till rena skär på ett mer naturligt sätt.
Efter att ha tittat på bilderna så känns det som att bindningarna är monterade på liknande vis. Jag har då en bättre känsla för när du pratar om onödigt mycket tryck. Men det känns avigt att anpassa sig efter skidan. Vill ju att skidan ska följa mig och inte tvärtom. 🙈. Tack för tipset om hur jag ska fördela trycket.

Bilagor

• CB6A91C7-333A-4514-B0E3-C9E3A174678B.jpeg
    CB6A91C7-333A-4514-B0E3-C9E3A174678B.jpeg
    908.3 KB · Besök: 60
  • B4D221BB-0AFE-435E-93B6-81D1A4351AB9.jpeg
    B4D221BB-0AFE-435E-93B6-81D1A4351AB9.jpeg
    982 KB · Besök: 60

StefanAaroe

Aktiv medlem
Skumt ändå. Jag har haft den där skidan (om än i en tidigare iteration) och upplevde den som relativt trygg skida som rullar på som tåget oavsett lång eller kortsväng. Men din kompis upplevde aldrig samma sak eller?

Det som jag upplevt någon gång med nya skidor är att deras "tuning" är lite skev. Typ att när de slipade kanterna på fabrik så har de blivit lite fel och då kan man känna hugg. Du kanske ska testa att bara gå över stålkanterna lätt eller lämna in hos någon?

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
skidorna är väl helt enkelt för mjuka för din åkstil. Är väl bara ett lager titanal i dom Och inte ens fullbordad mer än under foten.
jämför med Enforcer 88, som du tyvärr inte provkörde. Dom tycker jag är betydligt rappare än 97:an
jag som 60-årig gubbe utan någon som helst tävlingbakgrund eller annan träning än att åka skidor uppfattar dom inte som annat än jäkligt bra och med prestanda som jag då aldrig kommer bli begränsad av. Även om man dundrar fram i närmare 80 och pressar svängarna så gott jag kan så är dom lika stabila och rappa.
Jämfört med vad jag kan minnas av att testkört P100 så känndes dom plankiga och sävliga, gillade aldrig de jag provkörde. Men det är ju också en bastant skida med dubbla lager titanal.
så summa summarum så tror jag faktiskt att du köpt en allt för ”klen” skida för din åkning.

Dockie

Medlem
Skumt ändå. Jag har haft den där skidan (om än i en tidigare interation) och upplevde den som relativt trygg skida som rullar på som tåget oavsett lång eller kortsväng. Men din kompis upplevde aldrig samma sak eller?

Det som jag upplevt någon gång med nya skidor är att deras "tuning" är lite skev. Typ att när de slipade kanterna på fabrik så har de blivit lite fel och då kan man känna hugg. Du kanske ska testa att bara gå över stålkanterna lätt eller lämna in hos någon?
Tack för input!

StefanAaroe

Aktiv medlem
skidorna är väl helt enkelt för mjuka för din åkstil. Är väl bara ett lager titanal i dom Och inte ens fullbordad mer än under foten.
jämför med Enforcer 88, som du tyvärr inte provkörde. Dom tycker jag är betydligt rappare än 97:an
jag som 60-årig gubbe utan någon som helst tävlingbakgrund eller annan träning än att åka skidor uppfattar dom inte som annat än jäkligt bra och med prestanda som jag då aldrig kommer bli begränsad av. Även om man dundrar fram i närmare 80 och pressar svängarna så gott jag kan så är dom lika stabila och rappa.
Jämfört med vad jag kan minnas av att testkört P100 så känndes dom plankiga och sävliga, gillade aldrig de jag provkörde. Men det är ju också en bastant skida med dubbla lager titanal.
så summa summarum så tror jag faktiskt att du köpt en allt för ”klen” skida för din åkning.
Har de ändrat konstruktion på den. Min hade Mindbenders klassiska titanal-laget som en stämgaffel fram och spets bak. Löpte över nästan hela skidan. Skulle beskriva skidan som en charger men med lite rocker bak som gör den lekfullare än t.ex Bonafide.

Dockie

Medlem
Hua…det e ju det svaret man inte vill ha men som jag själv är rädd för stämmer. Känns så märkligt att de skulle vara för klena men samtidigt så har ju vant mig vid att Extrem Project har två lager fullbredds titanal jämför med K2 som har ett lite anpassat lager. Kanske en vanesak men det känns träligt att behöva anpassa sig i ”fel” riktning.

Ja, Enforcer 88 eller kanske Project 90 skulle vart mer rätt. Tack för ditt svar 🙏

GoranC

Aktiv medlem
Hua…det e ju det svaret man inte vill ha men som jag själv är rädd för stämmer. Känns så märkligt att de skulle vara för klena men samtidigt så har ju vant mig vid att Extrem Project har två lager fullbredds titanal jämför med K2 som har ett lite anpassat lager. Kanske en vanesak men det känns träligt att behöva anpassa sig i ”fel” riktning.

Ja, Enforcer 88 eller kanske Project 90 skulle vart mer rätt. Tack för ditt svar 🙏
Jag , 60+ gubbe som förvisso tycker om att åka skidor och inte bara kasa runt, har dubbla lager titanal i alla mina skidor. utan det så tycker jag att skidorna har för dålig prestanda och tappar greppet när man åker genom snöhögar och kommer ut på isiga partier. Enforcer 88 är grymma på det, dom bara fortsätter i samma skär. Lika stabila och pålitliga på skär som de gamla Dobermann GSR EDT jag har. Fast så klart så mycket roliga och mångsidiga.

ulfericsson

Medlem
Personligen tror jag inte ett par Mindbender är för mjuka för dig (du angav vikt och längd) egentligen, men skulle kanske fundera på om dom kanske är för korta(?), kan bli samma känsla som om man ”trampar igenom” en för mjuk skida om man har en aggressiv åkstil.
Med radien du hänvisar till verkar du ha 176cm, prova (om du har möjlighet) en 182cm (eller 188) - skillnaden kan vara riktigt stor.
Kör själv bland annat Extrem Fusion 95 186cm, underbar! Testade en 178cm på skidtest, oskön och stökig.
Lycka till.

Dockie

Medlem
Personligen tror jag inte ett par Mindbender är för mjuka för dig (du angav vikt och längd) egentligen, men skulle kanske fundera på om dom kanske är för korta(?), kan bli samma känsla som om man ”trampar igenom” en för mjuk skida om man har en aggressiv åkstil.
Med radien du hänvisar till verkar du ha 176cm, prova (om du har möjlighet) en 182cm (eller 188) - skillnaden kan vara riktigt stor.
Kör själv bland annat Extrem Fusion 95 186cm, underbar! Testade en 178cm på skidtest, oskön och stökig.
Lycka till.
Rätt det e 176. Du har en stark poäng där. Tanken har slagit mig. Blev kanske för mkt som förändrades…radie, längd och mjukare. Tyvärr så har jag inte möjligheten att testa. Finns bara två alternativ. Sälja och ”chansa” eller behålla och anpassa. 🫤

Jarle

Aktiv medlem
Du har gjort ett ganska rejält hopp i typ av skida. Från en all mountain butiks-GS till en all mountain butiks-SL.
Efter att ha läst ditt köpråds-inlägg skulle jag tro att du skulle trivts bättre på en mjukare P100 (står inte vilken årgång du har) eller en P100-liknande konstruktion med något kortare radie.
Skidor med kort radie är oftast byggda för att vakna till liv vid lägre hastigheter och är därmed mjukare. Att kasta sig in med full kraft på sväng i lite högre fart ger en hel del oönskade beteenden.
Nu har du de skidor du har, får du samma beteende om du har en mjukare initiering av svängen och mer gradvis ger full last?

Dockie

Medlem
Du har gjort ett ganska rejält hopp i typ av skida. Från en all mountain butiks-GS till en all mountain butiks-SL.
Efter att ha läst ditt köpråds-inlägg skulle jag tro att du skulle trivts bättre på en mjukare P100 (står inte vilken årgång du har) eller en P100-liknande konstruktion med något kortare radie.
Skidor med kort radie är oftast byggda för att vakna till liv vid lägre hastigheter och är därmed mjukare. Att kasta sig in med full kraft på sväng i lite högre fart ger en hel del oönskade beteenden.
Nu har du de skidor du har, får du samma beteende om du har en mjukare initiering av svängen och mer gradvis ger full last?
Klokt inlägg. Jag känner att du ligger nära sanningen. Mitt givna köp var ju egentligen Project 90 då det är samma skida men med 10mm mindre midja vilket då skulle få den effekt jag sökte - lite kortare radie men med bibehållen stabilitet. MEN tyckte det va liiiite tråkigt så därför kastade jag mig ut i djungeln.

Eftersom högersvängen funkar precis som den ska så är jag övertygad nu om att skulle jag ta det lite lugnare så skulle det inte vara några problem. Oroligheterna började en bit in i svängen. MEN har inte riktigt tiden på snö för att förändra tekniken. Känns bökigt….vill ju bara ut och njuta den lilla tid som ges.

Jag har kört på Project 100 -2018.

Känns tyvärr som mina K2 hänger löst….bra pris, endast körda 10-15 åk 😂

GoranC

Aktiv medlem
Klokt inlägg. Jag känner att du ligger nära sanningen. Mitt givna köp var ju egentligen Project 90 då det är samma skida men med 10mm mindre midja vilket då skulle få den effekt jag sökte - lite kortare radie men med bibehållen stabilitet. MEN tyckte det va liiiite tråkigt så därför kastade jag mig ut i djungeln.

Eftersom högersvängen funkar precis som den ska så är jag övertygad nu om att skulle jag ta det lite lugnare så skulle det inte vara några problem. Oroligheterna började en bit in i svängen. MEN har inte riktigt tiden på snö för att förändra tekniken. Känns bökigt….vill ju bara ut och njuta den lilla tid som ges.

Jag har kört på Project 100 -2018.

Känns tyvärr som mina K2 hänger löst….bra pris, endast körda 10-15 åk 😂
Är det inte så att dom där skidorna behöver åkas med mer kraft rätt ner i hälen.
Skulle tro att det uppkommer då du trycker på med plösen med det starkare högerbenet. Du belastar den gansk mjuka tippen på skidan med mer kraft än den klarar. Korta skidor och mycket rocker ger en mindre sweetspot.
Så du får troligen stå mer rakt och mindre plöstruck och mer rätt ner i skidorna via hälen än vad du kunnat press dina P100 som troligen behöver mer plöstruck för att svänga på rejält. Jag märker en jäkla skillnad på hur jag måste driva skidorna beroende på vilka jag för dagen åker på. Så ge dom en chans till och köp ett par skidor till. Man behöver betydligt många fler än ett par 😉

Dockie

Medlem
Är det inte så att dom där skidorna behöver åkas med mer kraft rätt ner i hälen.
Skulle tro att det uppkommer då du trycker på med plösen med det starkare högerbenet. Du belastar den gansk mjuka tippen på skidan med mer kraft än den klarar. Korta skidor och mycket rocker ger en mindre sweetspot.
Så du får troligen stå mer rakt och mindre plöstruck och mer rätt ner i skidorna via hälen än vad du kunnat press dina P100 som troligen behöver mer plöstruck för att svänga på rejält. Jag märker en jäkla skillnad på hur jag måste driva skidorna beroende på vilka jag för dagen åker på. Så ge dom en chans till och köp ett par skidor till. Man behöver betydligt många fler än ett par 😉
Haha ja jag hade gärna haft 5-6 par skidor. Men det går inte att försvara riktigt. Fler dyra intressen 🙈. Nä, dom ligger ute nu. Jag gör om och gör rätt. Kommer bli galen på det annars.

Tack för alla tips. Skönt att ha så många duktiga folk att fråga. 🙏

Topp