Varför har så få snowboardproffs hjälm?

Helldude

Ny medlem
Jag har funderat allt mer på det. Det är ju endast ett fåtal åkare som har hjälm i filmerna (Terje, Jeremy Jones, Xavier de le Rue och en handfull till).

Varför är det så? Och varför är just snowboardproffs så anti mot hjälm?
Vi ser det ju även i sverige, tex Hampus Mosesson eller Byssas videoblogg.

Nån som har en idé?

U

user93315

Guest
De vill kanske visa upp sina egentillverkade mössor.

Eller så har de inte fått tillräckligt bra sponsorkontrakt från något hjälmmärke och därför vill de inte ha någon.

Eller så har de dåliga erfarenheter från hjälmbärande som påverkar dem mentalt negativt i deras åkning.

En annan idé kan vara att de vill känna vinden blåsa genom mössan och friheten och spänningen som denna ickehjälmbärandeaktivitet kan medföra. Är ju inte direkt alla som använder cykelhjälm vid cykling fastän alla vet att det är smart att ha en sån om en ramling uppstår och slag mot huvudet.

Senast ändrad:

PlunTzkY

Ny medlem
Jag vet inte riktigt med frihetskänsla, tror bara det är en trend/mode grejj. På ett sett borde dom köra med hjälm för att föregå med gott exempel. Det spelar ingen roll hur bra man är, shit happens ibland och man kan ha otur som man inte kan påverka, spräcka en bindning och dra skallen i nåt hårt eller vad som helst.

Helldude

Ny medlem
PlunTzkY sa:
Jag vet inte riktigt med frihetskänsla, tror bara det är en trend/mode grejj. På ett sett borde dom köra med hjälm för att föregå med gott exempel. Det spelar ingen roll hur bra man är, shit happens ibland och man kan ha otur som man inte kan påverka, spräcka en bindning och dra skallen i nåt hårt eller vad som helst.
Jag håller med, sen när man ser de åk som Nicolas Muller eller Travis Rice gör så går det ju inte direkt sakta. Även på street-railsidan så är det få vilket kanske är ännu mer förvånande då det finns så mkt att slå huvudet i.

Axel-br

Ny medlem
Men det är endast för att det är töntigt med hjälm. Om man kan åka varför ska man då ha hjälm? bara noobs som har hjälm

snow_4_life

Ny medlem
Axel-br sa:
Men det är endast för att det är töntigt med hjälm. Om man kan åka varför ska man då ha hjälm? bara noobs som har hjälm
du verkar ha slagit i huvudet som säger så.. hade du haft hjälm kanske du hade varit smart nog att förstå varför man bör ha det...

om du slamar någon gång som jag är typ 100% säker på att du kommer att göra i framtiden så skulle du ha en störe chans att åka igen om du har hjälm, och inte sitta där i din rullstol och ångra att du inte hade hjälm

MountainHill

Ny medlem
RRR_crew sa:
Bara töntar och skidåkare har hjälm.
???? Hoppas de var ironiskt :)

Jag pysslar med många olika extremsporter och har gjort de mer än 10 år och under dessa år har jag bara fått användning av hjälm en gång.. den gången räddade den mina tänder och min käke!!!

Behöver ja tillägga att ja alltid använder hjälm och är de töntigt att slippa förstöra en säsong eller ett helt liv så är ja gärna en stor fet mega-tönt!!

Men så kommer ja även hoppa förbi er coolingar när ni ligger avdomnade med en sten eller rail som huvudkudde...

Lars_Ilis

Ny medlem
För att det är fult och oskönt att åka med hjälm. Det enda naturliga är utan hjälm. Man ser inte ut som en idiot då heller. Mycket moralkommunister här.

Senast ändrad:

Victors

Ny medlem
Hörde en kommentar från en proffsåkare varför han inte använde det. svaret var något i stil med, "jag använder inte det för om jag har det på mig så känns det som att jag ska crasha". typ som att om han tar på sig hjälmen för att skydda sig, så kommer han crasha.

magnusericsson

Ny medlem
Halldor och Kareem tyckte iaf att man förlorade frihetskänslan. Personligen kan jag inte åka med hjälm då jag tycker att det är obekvämt och klumpig!

dduuddee

Ny medlem
I3ea sa:
deltab0arder sa:
dduuddee sa:
jag använder det för att det känns säkrare å man vågar kötta mer!
håller helt med! blir bara lite eftertänksam ibland - känns ju dumt att ha ett helt huvud men trasig kropp.
Finns ju även andra skyddsrustningar för hela kroppen.
men huvvet kan man inte byta ut, nu för tiden kan man ju byta en hand till en plast hand osv på något kirurgiskt sätt, men huvvet går tyvärr inte att byta :(

Mountain_Man

Ny medlem
Jag använder hjälm när jag cyklar (ryggskydd DH), säkerhetsbälte i bilen, hjälm och ryggskydd alpint samt transciever, sond och spade när jag kör offpist (oavsett om lavinrisken är liten eller extrem).

Jag har aldrig haft någon riktig nytta av säkerhetsbätet i bilen eller hjälm, ryggskydd och lavinutrustning när jag kört alpint, däremot har jag en gång flugit 8 meter på cykeln och mer eller mindre landat på huvudet och spräckt hjälmen. Jag är fortfarande 10 år senare något stel i nacken ... och väldigt glad att hjälmen tog smällen!

Efter mer än 40 års mer eller mindre intensivt idrottande är jag fortfarande på banan ... men kanske är det dags för mig att känna den omtalade "friheten" genom att sluta använda säkerhetsbälte och alpin skyddsutrustning, jag har ju i alla fall inte haft någon nytta av den, eller? Men cykelhjälmen behåller jag på för den har jag ju bevisligen haft nytta av!

/MM

linder

Ny medlem
skulle jag inte haft ryggskydd när jag vurpade med snowboarden för 6 veckor sen skulle jag förmodligen suttit i rullstol, nu slutade det med en kotkompression och har fått en korsett och jag kan göra allt som vanligt och om 6 veckor är man helt läkt...

Den som säger att skydd är överskattat är dum i huvudet och har väl inget att skydda med en hjälm så jag säger bara lycka till!

Heinz_p

Ny medlem
Själv använder jag alla typer av skydd (knäskydd, ryggskydd, hjälm osv.), eftersom jag vet att det fungerar.

Hurvida andra gör det eller ej skiter jag fullständigt i.

AdamClaeson

Ny medlem
Haha, shit vilka idioter det finns!!! Töntigt att åka med hjälm? Vilket jävla stolpskott!!! Helt ärligt, ni som skriver att det är töntigt att åka med hjälm har ju tappat det helt!!! Vaddå töntigt, jag förstår inte ens dealen med att anse att det är töntigt att skydda sin knopp...???

Ni som tycker detta är ju förmodligen bara barnsliga losers eller kids med dålig självkänsla. Visst jag kan köpa att man tycker det är oskönt att åka med hjälm och att man skippar det för den sakens skull. Men att man skriver att det är töntigt är ju bara banalt. Men som Mountainhill säger, säger jag likadant, i så fall är jag med gärna en mega-tönt!

Frihetskänsla, oskönt med hjälm?!? Ni har bara inte hittat rätt hjälm!!! Min hjälm väger nästan mindre än en mössa (nåja, kanske inte riktigt, men ändå) den är också rätt så "kompakt" Känner knappt att jag har den på mig. Grymt skön. Vega är märket....

Även hjälm har skyddat mig i en krach över en +20 metersplattå! Var rätt glad att jag hade hjälm då, annars hade jag förmodligen suttit som ett kolli och dräglat nu. Men det kanske är coolt?

Tancoll

Medlem
Största fördelen med hjälm är att man aldrig fryser om huvudet, även när det är -30 ute.
Rätt skydd är värt så otroligt mycket, jag skulle aldrig kunna tänka mig att åka utan varken ryggskydd eller hjälm.
Kanske inte du som gör något fel, finns oftast turister i pisten. Dom är farliga.

U

user62594

Guest
tycker det ligger mycket i det dom säger om frihetskänslan, men av egna erfarenheter använder jag hjälm när jag kör på större hopp eller testar nya trick. Ska jag bara åka runt och lattja runt i parken på jibs och dylikt så kör jag hellre utan.

Rätt konstigt egentligen att jag använder hjälm när jag åker skidor där risken att man slår sig inte är allt för stor, men ändå så kör jag inte alltid med bälte i bilen. Prioritering lol..

trattjaevel

Ny medlem
jag använder rövskydd och ryggskydd och ibland hjälm, blir dock mer och mer att hjälmen lämnar bort nu.. så jävla oskönt att ha på hjälmen och tunga är de också! (ÄVEN DE "LÄTTA" HJÄLMARNA)

Senast ändrad:

Axel-br

Ny medlem
snow_4_life sa:
Axel-br sa:
du verkar ha slagit i huvudet som säger så.. hade du haft hjälm kanske du hade varit smart nog att förstå varför man bör ha det...

om du slamar någon gång som jag är typ 100% säker på att du kommer att göra i framtiden så skulle du ha en störe chans att åka igen om du har hjälm, och inte sitta där i din rullstol och ångra att du inte hade hjälm
Jag använder hjälm men det är bara för att jag inte är så bra på att åka. Men när jag har åkt i kanske 7 år så kommer jag nog sluta använda hjälm när jag märker att jag är duktig på att åka

Heinz_p

Ny medlem
Axel-br sa:
Jag använder hjälm men det är bara för att jag inte är så bra på att åka. Men när jag har åkt i kanske 7 år så kommer jag nog sluta använda hjälm när jag märker att jag är duktig på att åka
Bra tänkt där. Ser ju fett ocoolt ut med hjälm + snowblades liksom.

Spangel

Ny medlem
Jag använder hjälm både när jag åker skidor och longboard. Ska jag dessutom åka nån riktigt fet backe med brädan drar jag på mig full face, och ibland även ryggskydd och läderställ. Jag skiter oftast i hur andra har det, även fast jag tänker tyst att vissa är dumma i huvet (folk som uppenbarligen inte kan åka, men ändå kör utan hjälm) och hoppas att folk skiter i om jag har hjälm eller inte.

Kör hur ni vill, men låt då mig köra hur jag vill.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Det är bara inse, att åka utan hjälm är mest ett sätt att visa att man inte har så väldigt mycket att skydda ^^

EmilRosenberg

Ny medlem
LarsI sa:
För att det är fult och oskönt att åka med hjälm. Det enda naturliga är utan hjälm. Man ser inte ut som en idiot då heller. Mycket moralkommunister här.
Skippa pjäxorna och bindningarna och stavarna och skidorna också då eftersom det inte är mer naturligt än en hjälm din 'QUOTE': "moralkommunist".

Bit inte i din egen svans.

latty

Ny medlem
Ni som säger att hjälmar är tunga, hur i helvete är ni skapta? syltryggar allihop...

Efter en incident när jag var i de mellersta tonåren så drog jag en ganska redig vurpa på cykeln, hade hjälm på mig vid tillfället men ansiktet tog hela smällen... krossade nästan benet precis under ögat, gick runt med den brutalaste blåtiran någonsin i ungefär en månad. Efter det så tänkte jag köpa en fullfacehjälm, så då började jag jobba, blev att jag slutade cykla och fastnade på jobbet istället. Kanske var lika bra...

Åker för övrigt alltid med hjälm, har alltid gjort och kommer alltid att göra, billigaste livsräddaren du kan hitta...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp