Varför kan inte svenskar åka skidor?

deas_J

Ny medlem
lajnus sa:
Jag har en kommentar till samtliga vilka vill ha en nypistad backe hela dagen och tycker att andra förstör för er. Ni pratar om att dessa skall "lära sig åka på skär" så att backen inte blir uppåkt för er som "kan" åka skidor i och med att ni kan carva.

Att åka på skär är sjukt överreklamerat och är ABSOLUT inte ett tecken på att man är duktig på att åka skidor. Vilken idiot som helst klarar av att följa skidans form med lite övning.

Att ni klagar på att det inte går att åka när backen är uppåkt är snarare ett tecken på att ni själva är så usla skidåkare att ni inte klarar av att gå på sladd och dämpa pucklarna, eller att ni inte klarar av en isfläck på grund av ni har blivit bortskämda med nypisatade backar. Kort och gott klagar ni och inte finner någon skidglädje i att åka i uppåkta svarta backar så är ni själva så dåliga så att ni borde hålla er borta från de svarta backarna själva, så att vi som tycker om att åka skidor och gör det med glädje oavsett före slipper höra era lama ursäkter för att ni inte behärskar förhållanden.

Iceman jag vet inte hur gammal du är men med tanke på din inställning och ödmjukhet skulle jag gissa på någonstans i fem års åldern dvs. "jag kan själv åldern" och "titta på mig åldern".

Observera att jag inte skriver att jag själv kan hantera pucklar eller isiga fläckar jag tycker stenhårda backar är löjligt svårt att åka i men jag har i alla fall kul när jag gör det och har inställningen att det inte är andra det är fel på utan på min teknik.
Bra sagt

Patrik_L

Ny medlem
Vad grundar du detta uttalande pa? Blev bara nyfiken. Har du spenderat hela vintern i diverse skidanläggningar och räknat akare eller?

Anzom

Aktiv medlem
lajnus sa:
Jag har en kommentar till samtliga vilka vill ha en nypistad backe hela dagen och tycker att andra förstör för er. Ni pratar om att dessa skall "lära sig åka på skär" så att backen inte blir uppåkt för er som "kan" åka skidor i och med att ni kan carva.

Att åka på skär är sjukt överreklamerat och är ABSOLUT inte ett tecken på att man är duktig på att åka skidor. Vilken idiot som helst klarar av att följa skidans form med lite övning.

Att ni klagar på att det inte går att åka när backen är uppåkt är snarare ett tecken på att ni själva är så usla skidåkare att ni inte klarar av att gå på sladd och dämpa pucklarna, eller att ni inte klarar av en isfläck på grund av ni har blivit bortskämda med nypisatade backar. Kort och gott klagar ni och inte finner någon skidglädje i att åka i uppåkta svarta backar så är ni själva så dåliga så att ni borde hålla er borta från de svarta backarna själva, så att vi som tycker om att åka skidor och gör det med glädje oavsett före slipper höra era lama ursäkter för att ni inte behärskar förhållanden.

Iceman jag vet inte hur gammal du är men med tanke på din inställning och ödmjukhet skulle jag gissa på någonstans i fem års åldern dvs. "jag kan själv åldern" och "titta på mig åldern".

Observera att jag inte skriver att jag själv kan hantera pucklar eller isiga fläckar jag tycker stenhårda backar är löjligt svårt att åka i men jag har i alla fall kul när jag gör det och har inställningen att det inte är andra det är fel på utan på min teknik.
Haha riktigt patetiskt det jag läser. Att åka på skär är grymt kul och trevligt och man får snabbt upp farten. Betydligt roligare, en att göra som alla andra, dvs att sladda sig nerför backen. Jag förstår om nymodigheter som det här är svårt för äldre att ta till sig.

Sen måste jag tillägga det största felet. Alla klarar INTE att åka på skär, ytterst få vill/kan åka det är betydligt LÄTTARE att sladda nerför backen!! Att sladda nerför en backe med en carvingskida kan man göra lika snyggt efter en veckas skidåkning som någon som har hållt på med det i hela sitt liv!

Angående pucklar och uppåkta backar tycker jag personligen att en svart backe är alldeles för tråkigt framåt eftermiddagen, däremot en röd lång härlighet, perfekt uppåkt är helt enormt kul.

Summa summarum så är det enkelt att sladda nerför en backe men betydligt svårare men roligare att carva.

För att samtidigt skapa ett nytt debattinlägg kan jag inte förstå när div. forskare hävdar att det blivit högre farter med carvingskidan när de allra flesta sladdar sig ner!

Senast ändrad:

lajnus

Ny medlem
Anzom 16år, lilla vän jag åkte skidor 6 år innan du föddes. De senaste två åren har jag spenderat 130dagar i backen / år detta året "endast" 50 dagar då jag skolan sätter käppar i hjulet. Det vill säga de senate två åren har jag spenderat 310 dagar i backen, av dessa kanske hälften som skidlärare det senate året nästintill uteslutande privatlektioner på de högre nivåerna.

Det är inte svårt att lära en medelgod vuxen människa att gå på skär. Tendensen bland barn i skidskolan är att fler och fler börjar få ett sorts naturligt skär i tidig ålder.

Att åka på skär är skoj när man går från vad som kan betraktas som en medelgod åkare till en god åkare. Skulle du säga att det är skillnad på att åka på skär och att åka på skär? Det vill säga hur en god åkare åker på skär och hur en person som nyss har lärt sig att utnyttja skidan åker på skär?

Du har inte funderat på att detsamma gäller sladdande svängar? Det finns åkare som åker på sladd som är nybörjare och de som är grymt duktiga. Om du tittar i världscupen så ser du att de flesta tävlingsåkare går på sladd i början av sängen (även kallat wc-ställ) innan de biter fast kanterna.

Varför tror du att många har svårt att behärska skogsåkning? Jo därför att det är mycket mycket lättare att gå på rena skär en pist än att sladda runt inne i skogen.

Vidare så du tror inte att forskarna har belägg för det dem säger? Farten har gått upp i svenska backar inte hos samtliga åkare men hos de som är medelgoda till goda åkare så måste väl ändå du också se det?

Du säger ju själv "Att åka på skär är grymt kul och trevligt och man får snabbt upp farten. Betydligt roligare, en att göra som alla andra, dvs att sladda sig nerför backen. Jag förstår om nymodigheter som det här är svårt för äldre att ta till sig" alltså att det går fort att få upp farten. Vidare undrar jag vart i hela fridens dagar du åker skidor om du är ensam i backen om att åka på skär. Såg att du hade några fina bilder från kläppen under rubriken "big mountain" verkligen kompis, kläppen är sjuuuukt stort. Skaffa dig lite perspektiv vännen.

Men men jag klandrar dig inte jag var också naiv och trodde att jag visste allt om hur världen fungerade när jag var 16. Jag misstänker att du kommer få lite annan syn på det hela om några år.

Du säger att du tycker att en svart backe är tråkig framåt eftermiddagen men att en röd pucklig kan vara riktigt rolig. I så fall tror jag att du snart kommer att upptäcka att det är sjukt mycket roligare att åka pucklar och vad vi kallar för en anpassad skidåkning istället för att hela tiden gå på rena skär. Jag rekommenderar dig att söka till skidlärarlinjen när du är färdig i gymnasiet, grymt bra sätt att utveckla sin åkteknik samt sjukt kul! www.skidlararlinjen.se

Jag säger absolut inte att jag vet allt om skidåkning men jag tror jag har en aning bättre koll än dig. Om någon som vet bättre vill rätta mig på någon punkt där jag har fel så välkomnas det varmt. I'm all about learning.

HeLium word! Perfekt avslutning på en kul dag!

lajnus

Ny medlem
Oj glömde en sak, är jag en av de där "äldre" som har svårt att ta till mig tekniken? Vet du ens hur tekniken ska vara Anzom? Höftkantning, inlutning, knän, etc etc. motrotation osv.? Jag tror inte det men du får gärna rätta mig om jag har fel.

Anzom

Aktiv medlem
lajnus sa:
Anzom 16år, lilla vän jag åkte skidor 6 år innan du föddes. De senaste två åren har jag spenderat 130dagar i backen / år detta året "endast" 50 dagar då jag skolan sätter käppar i hjulet. Det vill säga de senate två åren har jag spenderat 310 dagar i backen, av dessa kanske hälften som skidlärare det senate året nästintill uteslutande privatlektioner på de högre nivåerna.

Det är inte svårt att lära en medelgod vuxen människa att gå på skär. Tendensen bland barn i skidskolan är att fler och fler börjar få ett sorts naturligt skär i tidig ålder.

Att åka på skär är skoj när man går från vad som kan betraktas som en medelgod åkare till en god åkare. Skulle du säga att det är skillnad på att åka på skär och att åka på skär? Det vill säga hur en god åkare åker på skär och hur en person som nyss har lärt sig att utnyttja skidan åker på skär?

Du har inte funderat på att detsamma gäller sladdande svängar? Det finns åkare som åker på sladd som är nybörjare och de som är grymt duktiga. Om du tittar i världscupen så ser du att de flesta tävlingsåkare går på sladd i början av sängen (även kallat wc-ställ) innan de biter fast kanterna.

Varför tror du att många har svårt att behärska skogsåkning? Jo därför att det är mycket mycket lättare att gå på rena skär en pist än att sladda runt inne i skogen.

Vidare så du tror inte att forskarna har belägg för det dem säger? Farten har gått upp i svenska backar inte hos samtliga åkare men hos de som är medelgoda till goda åkare så måste väl ändå du också se det?

Du säger ju själv "Att åka på skär är grymt kul och trevligt och man får snabbt upp farten. Betydligt roligare, en att göra som alla andra, dvs att sladda sig nerför backen. Jag förstår om nymodigheter som det här är svårt för äldre att ta till sig" alltså att det går fort att få upp farten. Vidare undrar jag vart i hela fridens dagar du åker skidor om du är ensam i backen om att åka på skär. Såg att du hade några fina bilder från kläppen under rubriken "big mountain" verkligen kompis, kläppen är sjuuuukt stort. Skaffa dig lite perspektiv vännen.

Men men jag klandrar dig inte jag var också naiv och trodde att jag visste allt om hur världen fungerade när jag var 16. Jag misstänker att du kommer få lite annan syn på det hela om några år.

Du säger att du tycker att en svart backe är tråkig framåt eftermiddagen men att en röd pucklig kan vara riktigt rolig. I så fall tror jag att du snart kommer att upptäcka att det är sjukt mycket roligare att åka pucklar och vad vi kallar för en anpassad skidåkning istället för att hela tiden gå på rena skär. Jag rekommenderar dig att söka till skidlärarlinjen när du är färdig i gymnasiet, grymt bra sätt att utveckla sin åkteknik samt sjukt kul! www.skidlararlinjen.se

Jag säger absolut inte att jag vet allt om skidåkning men jag tror jag har en aning bättre koll än dig. Om någon som vet bättre vill rätta mig på någon punkt där jag har fel så välkomnas det varmt. I'm all about learning.

HeLium word! Perfekt avslutning på en kul dag!
Den där överlägsna faderstilen kan du ta och käka upp med det samma, nu ska jag förklara några saker för dig, du som är så duktig. Jag förstår att det är svårt att veta hur det var på freeride innan den 7 mars förra året, då du kom till Freeridevärlden, innan dess skickade man bara in fotona, man katagoriserade dem inte. Det var alltså inte jag som bestämde att de skulle ligga under den här katergorin, jag skulle personligen dock gjort samma bedömmning. Allt är relativt som det heter.

Jag vet mycket väl hur höftkantning, inåtlutning/ knä ska vara. Eftersom jag inte orkar rada upp det nu ber jag dig att läsa förra årets prylguide från Åka skidor, och du som hävdar att det inte går att läsa sig till saker har helt fel. Det är ju trots allt så vi lär oss att tex. flyga genom att först ha en teorigenomgång.

När du sedan tar upp och säger att det går att lära en vuxen person att åka på skär så har du en skev verklighetsbild. Trots att privatlektionerna ökar kan jag inte se att medelålders skidåkarna blir bättre! Kan det vara så att du och jag har olika uppfattningar om vad som är en bra skidåkare.

Angående din Wc sladd så beror det på att det är så sjuuukt brant och att man därför behöver få ner farten för att få kontroll på åket. Som Alpin skidåkare försöker man undvika detta ända in i det sista för att få så hög fart som möjligt.

Jaja vi får la se vad det blir i framtiden vem vet kanske det, kanske inte.

Senast ändrad:

aLeZ

Ny medlem
lajnus: om jag inte minns fel så är 21 - 16 = 5? även om du trillade i pjuxen när du föddes så kan du ju inte åkte skidor i 6 år innan Anzom föddes..

Jag tycker inte svenskar e dåliga på att åka skidor. Ser fler och fler som carvar. Många som går skidskola me, man kan alltid bli bättre.

Sjuk rolig diskussion att följa by the way! keep it up! :P

Senast ändrad:

OstMats

Ny medlem
Anzom sa:
Angående din Wc sladd så beror det på att det är så sjuuukt brant och att man därför behöver få ner farten för att få kontroll på åket. Som Alpin skidåkare försöker man undvika detta ända in i det sista för att få så hög fart som möjligt.
.
njää, det stämmer inte riktigt. man släpper ut sina skidor i sladd i början av svängen tills man hittar sin linje, då hugger man fast. de som åker på helt rena skär har numera lite klurigt att vinna WC-tävlingar.

Jhunt

Ny medlem
icemann sa:
Av alla åkare som åker i backarna jag varit i så är det förutom de alpina tävlingsåkarna bara 5-10% av åkarna som åker med någorlunda rätt teknik på carvingskidorna, resten av åkarna sladdar och hasar sig ner. Vad beror detta på att 90% av åkarna inte kan åka skidor? Ren okunskap? Slöhet? Ovilja att lära sig?
Jag tror snarare att det beror på att dom åker för att ha kul och skiter i hur det ser ut. Alla som åker skidor vill inte vara några proffs så låt de åka som de gör om de vill de.

lajnus

Ny medlem
Anzom sa:
När du sedan tar upp och säger att det går att lära en vuxen person att åka på skär så har du en skev verklighetsbild. Trots att privatlektionerna ökar kan jag inte se att medelålders skidåkarna blir bättre! Kan det vara så att du och jag har olika uppfattningar om vad som är en bra skidåkare.

Jaja vi får la se vad det blir i framtiden vem vet kanske det, kanske inte.
Orkar inte citera hela blir låååångt.

Visst kan vi ha en annorlunda bild på vad en god skidåkare är men jag tror att majoriteten av de som är duktiga på att åka skidor håller med mig när dem säger att man måste behärska såväl sladd som skär för att anse sig vara en duktig skidåkare. Behärskar man endast skär så klarar man sig inte i skogen / när det är puckligt osv osv. Klarar man inte att gå på skär så kan man inte behärska en nypistad backe fullt ut. Båda delarna är minst lika viktiga.

Precis som Ostmats säger så handlar det om linjeval och därmed har du i och för sig rätt att du säger att det handlar om kontroll. Det är ju precis det som är min poäng i mitt tidigare inlägg om du inte förstod det? För att ha full kontroll på skidorna så måste du behärska sladd och skär, precis vad jag sa redan från början. Finns en utmärkt bok som heter alpin skidteknik ur ett helhetsperspektiv som är mycket trevlig för den som vill läsa mera.

Håller du inte med om att en fullgod skidåkare ska kunna åka oavsett plats på fjället? Alltså ska man behärska skog, pucklar, isfläckar, branta backar, flacka backar, pistade backar, opistade backar etc. Kan du göra det genom att inte klara av sladden? Nej. Vilket är precis vad jag skrev i mitt första inlägg som du dömde ut som patetiskt.

Jag kan heller inte erinera mig om att jag någonstans i det inlägget skrev att det är tråkigt att åka på skär vilket du också gör gällande. Jag tycker att det är kul att gå på skär ibland men jag tycker också att det är roligt att nöta puckel eller sladda ner för en isig backe man lär sig mest när det är fostrande i backen.

Skev verklighetsbild? Det kan inte vara så att jag faktiskt undervisat elever och tagit dem till rena skär och därmed kanske vet vad som krävs för att klara det? Vad tror du själv är svårast att lära en person att åka på skär eller lära dem att åka effektivt inne i skogen eller i en pucklig backe med fullgod behållning av tekniken? Återigen det är skillnad på sladd och sladd. En duktig åkare klarar av båda och nyttjar skidorna utefter situationen.

Läsa sig till kunskap är en bra grund men det är den praktiska delen du lär dig mest av. Släpper man upp personen i fråga som har läst flygteorin själv första gången? Nej, släpper man ut en person i en bil själv första gången? Nej.

AleZ det är sent fredag kväll och jag har druckit ett par öl du begär väl inte att jag ska kunna räkna? :) Suck, mattekunskaperna är inte vad de har varit, det var bättre för, hoho :)

Nu tänker jag lägga ner den här diskussionen jag har inte tid eller ork att tjaffsa på ett forum när jag kan lägga tid på att åka skidor själv.

lajnus

Ny medlem
Jag kan inte heller komma ihåg att jag har skrivit någonstans att det inte går att läsa sig till kunskap? Det gör jag varje dag i skolan. Men återigen, det är en grund bara för att jag har läst om skidåkning betyder inte att jag kan åka skidor, precis som bara för att jag har läst psykologi så kan jag inte medla konflikter i mellanöstern.

aLeZ

Ny medlem
det blir nog bra! :) nu till en ny bärs!

Senast ändrad:

Turisten

Ny medlem
Härligt inlägg en ricktig brandfackla.... ps folk med härlig sladd och vickande akterparti åkte inte på 80 talet..... dom blev till då eller senare.. eller

oscarius

Ny medlem
icemann sa:
Varför kaninte svenskar åka skidor?
svenskar är överlag duktiga skidåkare om du jämför med övriga länder.
Med tanke på vad du säger, och hur du säger det, har jag svårt att tro att du är den eminente skidåkare du försöker uttrycka dig att vara.

Kan du inte någon gång bara sluta upp med att försöka döda sporten/hobbyn/fritidsintresset?
Jag var avstängd en gång för jag ville få stopp på dina fasoner, och jag skulle nog ta smällen igen.

Nej, du kan inte säga att "svenskar" inte kan åka skidor.

icemann sa:
Av alla åkare som åker i backarna jag varit i så är det förutom de alpina tävlingsåkarna bara 5-10% av åkarna som åker med någorlunda rätt teknik på carvingskidorna, resten av åkarna sladdar och hasar sig ner. Vad beror detta på att 90% av åkarna inte kan åka skidor? Ren okunskap? Slöhet? Ovilja att lära sig?
Kan man inte åka skidor om man inte "åker med någorlunda rätt teknik på carvingskidorna"?
Hur många procent förväntar du dig ska ligga på skär i pisten i 100 knyck? Tycker du min mamma inte ska åka skidor för att hon föredrar att sladda i svängarna och förlora lite fart, och att hon istället borde bli en "alpin tävlingsåkare" eller att lägga skidorna på hyllan?

Nej icemann, jag hoppas du smälter.

H

Hasse

Guest
oscarius: Beror på vad du jämför med... Schweiz och Österikare spöar oss alla tror jag. Och även en hel del fransmän och norrmän....

//H

oscarius

Ny medlem
Hasse sa:
oscarius: Beror på vad du jämför med... Schweiz och Österikare spöar oss alla tror jag. Och även en hel del fransmän och norrmän....

//H
Jag jämför med den medelmåttiga europén som åker någon vecka om året.
(Engelsmän får inte ens vara med på den listan.)
Du har säkert rätt med dina exempe, du har spenderat jävligt mycket mer tid i alperna än jag. Men i mina ögon är majoriteten av fransoserna i backarna sånna med jeans och öppen jacka och har svårt att svänga dit dom vill.

H

Hasse

Guest
Och dessa finns även i massor i Sverige. Sverige är väl på topp 7 i Europa men som sagt flera länder med flera länder med massa duktiga skidåkare som åker ibland. Framför massa länder som har åkare som åker oftare än svenskar...

Sen det där om Engelsmän. De har världens största skiclub med 37000 medlemmar och de har ungefär 1,5 miljon personer som åker skidor minst en vecka per år. Det är förmodligen mer än Sverige.

//H

oscarius

Ny medlem
Ja viss är det väl så, då.
Men jag säger inte att de har få skidåkare från England, utan att de öerlag är fruktansvärt dåliga men säger att de är "a jolly good skier".

Setermaan

Ny medlem
Jag tror helt enkelt att du har en jävligt skev bild av hur man åker skidor. Många jibbers (som du verkar vara väldigt bitter på av nån anledning) behärskar skärande sväng men kanske inte orkar köra ravingsvängar på en transportsträcka.

Jag hoppas du själv inte carvar i den gröna transportsträckan?

Sen så är det väl inget negativt att åka på sladd heller för den delen, åker du i en isig pist eller i brant offpist kan du ju knappast köra på ren carving speciellt länge, och gör du det så är det du som inte kan åka.

Sverige håller överlag god nivå inom alla dicipliner vad du än säger.

edgeman

Ny medlem
lajnus sa:
Nu tänker jag lägga ner den här diskussionen jag har inte tid eller ork att tjaffsa på ett forum när jag kan lägga tid på att åka skidor själv.
Att jag missat ditt brandtal Linus!
Men du måste ta dig i kragen och släppa studierna på vintern! Om du inte gör det finns en risk att du blir vuxen...

Anzom: Linus har helt rätt så lyssna på honom.

Förövrigt är svenskar generellt sett, precis som Iceman säger, kassa på att åka skidor.
Framför allt är vi mindre benägna att erkänna att vi är sämre.
Danskar, tyskar, ryssar, engelsmän etc vet i alla fall om att de är dåliga på att åka skidor och agerar därefter.

Ett tillägg: För att avgöra om en skidåkare är bra eller dålig måste man först definiera detta.. Så hur definierar ni en duktig skidåkare?

Senast ändrad:

Alric

Ny medlem
å nej varför rivs denna tråd upp? det är ju synd om han och alla som delar hans menig! .

LoBoMan

Ny medlem
Skit samma hur Svensson åker! Jag åker hellre med en person som har roligt och älskar skidåkning än någon som lider av prestationsångest över sin teknik...

Det handlar inte om att vara dålig/bra/bättre/bäst det handlar om att ha roligt på berget och har man roligt så utvecklas man i regel till en bättre skidåkare.

Vill du mäta dig med andra så tävla istället för att snegla på söndagsåkare i konstiga mössor! Att sneglande jmfr. sig med andra åkare på berget är väl lite samma sak som kukmätning i bastun, ett tecken på osäkerhet?

Bästa tråden på länge, mera brandfacklor på FR!!!

Djsteffo

Medlem
LoBoMan sa:
Skit samma hur Svensson åker! Jag åker hellre med en person som har roligt och älskar skidåkning än någon som lider av prestationsångest över sin teknik...

Det handlar inte om att vara dålig/bra/bättre/bäst det handlar om att ha roligt på berget och har man roligt så utvecklas man i regel till en bättre skidåkare.

Vill du mäta dig med andra så tävla istället för att snegla på söndagsåkare i konstiga mössor! Att sneglande jmfr. sig med andra åkare på berget är väl lite samma sak som kukmätning i bastun, ett tecken på osäkerhet?

Kunde inte ha sagt det bättre själv, huvudsaken är att man har kul.......

edgeman

Ny medlem
LoBoMan sa:

Självklart ska det vara kul att åka skidor! Det är grundläget.
Varför håller man annars på överhuvudtaget?

Men med en bra teknik så blir skidåkning enligt mig roligare. Och säkrare.

Det handlar inte om att jämföra sig med andra åkare. Skulle man åka runt och göra det WC-veckan i Åre skulle man lida av konstant ångest.
Det handlar om att åka på ett effektivt sätt. De flesta av oss åker inte mer än ett par tio dagar om året och att då missa tre timmar av dessa för att man åker med fel teknik är ju totalt slöseri.

OlaMelin

Aktiv medlem
Till en början måste jag bara skriva att följande inlägg skrivs med ett generellt synsätt. Med det sagt:

Österrikare, Schweizare, Italienare är uppväxta med Alperna som granne. I Sverige vi långt ifrån samma möjlighet. Kulturen skiljer sig, mentaliteten är olika och vi åker inte lika ofta.

Om man åker en vecka per år känner man sig nöjd med att ta en sittlift, bli hänförd av Sälens utsikt och trivas med familjen. Jag tror att tanken på att "åka rätt" inte spelar så stor roll då. Likaså om man tar en bussresa till Alperna tillsammans med ett gäng kompisar. Åkning, afterski och bra stämning går för många före rätt åkteknik.

Ser vi till våra parkåkare är det många av dem som inte heller har ett behov att kunna åka rätt. En fartjagande racer tuck i inrunnet, en luftfärd på 10 meter och sen en halvskakig landning för att sen gå på en raillinje. När man sen är nere så är det lift till parken igen innan samma procedur upprepas.

Många åker tekniskt rätt - många åker tekniskt fel. Men framförallt; många har roligt. Det är väl det som är huvudsaken?

P

pSundberg

Guest
tycker skidåkare kan hålla sig till pulkbacken, dom är bara i vägen....

Mange-B

Ny medlem
När man läser ett sådant här inlägg så förstår jag inte riktigt hur korkade endel personer är. Icemanm, jag slår vad om att du är en sådan där kille som alltid ta första bästa lift upp till parken, har absolut för stora kläder på dig, gogglarna innanför hjälmen, skull candy lurar, bandana så ingen känner igen dig, alldeles för korta stavar o tycker du är så jävla ghetto. Sen kanske du är duktig på att hoppa men du tar dig inte ner för pisterna bättre än någon annan du nämde i ditt inlägg.
Om du vill så får du gärna berätta hur en carving sväng ska gå till.

Ensio

Ny medlem
Vilken bra thread.

Tycker själv att man märker även här i Finland att folk har en massa super carving skidor men åker med den gamla stilen. (inte för att hi-jacka den svenska)

Personligen fick jag ett par nya ordentliga carving skidor förra året och hade jätte svårt att hitta den rätta carving stilen. De första 4 december dagarna i pisten försökte man hela tiden åka normalt och inte carving. Jag blev t.o.m frustrerad att kommer jag inte klara av det här. Sedan började jag experimentera med tyngden och kroppen. Man hamnade ju åka ganska fram balanserat och ihop krympt jämfört med den gamla stilen. Mera fart var också receptet.

Man märkte att de södra pisterna med längden 4-800 meter kanske gav några bra svängar till skidan slutade fungera.

Jag tror att de flesta äldre personer kommer säkert ha det svårt när man inte kan bara stå rakt och glida med skidorna.

Har ni några tips om hur man skulle kunna checka/förbättra sin stil? länkar etc.

JimJim

Medlem
Hehe, väldigt underhållande läsning. Först har vi då Icemann som ställer frågan.. förmodligen en kille som tycker att svenskarna borde vara bättre än andra "vanliga" turister som har det lite kärvt med hård backe. Sen har vi mister "jag har gått skidlärarlinjen ett helt år och kan därför mer än dig" killen, som jag iof har relativt stor respekt för. Han har ju trots allt läst flera böcker om hur allt går till... och så var han nog bäst i klassen också.

Sen har vi dom där personerna som är mittemellan "jag kan för jag har gått skola" och "varför är alla sämre än mig". Nämligen dom som åker i backen för att det kul. Inte för att slå rekord. Jag joinar nog dom som inte bryr sig om hur man tar sig ner bara man gör det på ett sätt man själv gillar. Det gör jag iaf under dagens slut. Parkråtta som jag är... ni vet - stora kläder, goggles under hjälmen osv... Dock så har ju min klädstil inget med min objektiva insyn på det här att göra. Jag skulle vilja att flera av er som skrivit i den här tråden, backar ut lite och sen kikar på vad ni skriver.

Icemann, jag tror att man ska ha kul i backen. Vill du ha utmaning i form av skärande svängar så kan du ju ta och söka till skidlärarlinjen. Där finns det säkert folk som är jätteduktiga på att både snacka som att dom kan, och säkert också kan backa upp det med att ta en jättehård sväng i backen med ett fett "wc-ställ" så det visslar i prylarna.

Lajnus - Du är nog grym på att åka... och har säkert gjort säsonger bland skitstora berg... och säkert lärt feta tyskar att ta svängar i både skog och pist. Men god damn! Du har ju missat hela grejen. Kan inte du bara ta det lite lugnt och komma ihåg att det finns människor som bara lätt undrar varför det är så, och inte behöver få svaret uppradat i en besserwisserform utan dess like... det är vä inte sånt ola lär ut va?

Mig vetligt så borde en skidlärare svara lugnt och lärande (även om han har ett par öl i kroppen)?

Peace.

Senast ändrad:
J

Jens8703

Guest
Jhunt sa:
icemann sa:
Jag tror snarare att det beror på att dom åker för att ha kul och skiter i hur det ser ut. Alla som åker skidor vill inte vara några proffs så låt de åka som de gör om de vill de.
Mycket bra poäng!

Oden

Ny medlem
Vem åker i pisten om man inte måste.....
testa offpisten upptäck något nytt
men innan ni börjar! träna i sälen,jag vill inte
ha er på dom stora bergen..

Jonek

Ny medlem
läste nånstans i tråden om att äldre har svårt att lära sig, visst att lära gamla hundar att sitta är svårare än valpar.. nåja gäller inte människor, det är helt upp till person till person.. o tro mig så är det.

Sen är det att det ända som gäller är att ha roligt...

Kinkan

Ny medlem
Jonek sa:
läste nånstans i tråden om att äldre har svårt att lära sig, visst att lära gamla hundar att sitta är svårare än valpar.. nåja gäller inte människor, det är helt upp till person till person.. o tro mig så är det.

Sen är det att det ända som gäller är att ha roligt...
nae, det handlar nog mest om vilja, äldre människor kanske inte bryr sig lika mycket om hur de åker som yngre

J

Jens8703

Guest
Oden sa:
Vem åker i pisten om man inte måste.....
testa offpisten upptäck något nytt
men innan ni börjar! träna i sälen,jag vill inte
ha er på dom stora bergen..
Men Yeaaah tyngsta offpistguden i landet!!!

Carlstedt

Ny medlem
Haha mycket intressant läsning även om man blir lite smått irreterad under läsningens gång. Håller med Lajnus till punkt och pricka, klart att en bra skidåkare måste kunna utöva olika dicipliner bra för att anses som en god åkare.

Anzom sa:
lajnus sa:

Haha riktigt patetiskt det jag läser. Att åka på skär är grymt kul och trevligt och man får snabbt upp farten. Betydligt roligare, en att göra som alla andra, dvs att sladda sig nerför backen. Jag förstår om nymodigheter som det här är svårt för äldre att ta till sig.

Sen måste jag tillägga det största felet. Alla klarar INTE att åka på skär, ytterst få vill/kan åka det är betydligt LÄTTARE att sladda nerför backen!! Att sladda nerför en backe med en carvingskida kan man göra lika snyggt efter en veckas skidåkning som någon som har hållt på med det i hela sitt liv!

Angående pucklar och uppåkta backar tycker jag personligen att en svart backe är alldeles för tråkigt framåt eftermiddagen, däremot en röd lång härlighet, perfekt uppåkt är helt enormt kul.

Summa summarum så är det enkelt att sladda nerför en backe men betydligt svårare men roligare att carva.

För att samtidigt skapa ett nytt debattinlägg kan jag inte förstå när div. forskare hävdar att det blivit högre farter med carvingskidan när de allra flesta sladdar sig ner!
"Riktigt patetiskt det jag läser" säger du. Om någon är patetisk så är det du. Visst är det chill att carva, men alla måste ju få åka och framför allt få tycka att det är kul.
Länge leve Lajnus! :D

Mountain_Man

Aktiv medlem
... men varför, ja varför överhuvudtaget bekymra sig över hur andra väljer att leva sitt liv och i full bredsladd kana ner till afterskin vid halvtresnåret??? Hur orkar man överhuvudtaget lägga energi på en sån här banal och meningslös frågeställning?

;-) / MM

Nojlas

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
... men varför, ja varför överhuvudtaget bekymra sig över hur andra väljer att leva sitt liv och i full bredsladd kana ner till afterskin vid halvtresnåret??? Hur orkar man överhuvudtaget lägga energi på en sån här banal och meningslös frågeställning?

;-) / MM
Precis min åsikt. Frågan är totalt meningslös. För majoriteten är skidåkning en rekreation, för entusiasten är det en hobby. Att man får roligare skidåkning ju duktigare man blir och ju bättre utrustning du har är självklart, men för de flesta av alla skidåkare är inte skidåkningen det centrala, att få tid med familj eller vänner, ha några sköna dagar med god mat och bra party är viktigare. Då spelar det inte så stor roll om man åker på skär eller inte...

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp