Varför pistas alla backar efter ett snöfall? Vill majoriteten att de gör det? Eller är det säkerhet-

Koste

Ny medlem
Varför pistas alla backar efter ett snöfall? Vill majoriteten att de gör det? Eller är det säkerhet-
Den största kostnaden en skidanläggning har bredvid personal är ju pistningen. 600 liter diesel/maskin och dygn har jag hört + avskrivning etc.

Det enklaste besparing jag kan tänka mig är att låta tex 30 % av backarna förbli opistade efter snöfall!

Det skulle ge fyra fördelar:

1. Lägre kostnader för anläggningen. Förarna kunde få ut lön iallafall. Maskinerna behöver mindre service och underhåll..
2. Möjlighet till lösnöåkning inom lavinsäkert område på ofarliga områden (inga uppstickande föremål som grenar och sten)
3. Orten skulle dra till sig folk som föredrar offpist/lössnö
4 Miljön. Vem skriver om hur mycket diesel det går åt på en säsong på en skidorts hemsida?

Att sen barnfamiljer skulle börja gnälla att de inte kan åka i alla backar är ju en nackdel, men jag tror att det är en mindre komplikation.

Det är ju kanon att hitta en "opistad" pist med 40 cm fluff, tex om liften är sönder..
Vad tycker du?

nikekl

Ny medlem
du är ju (enligt din beskrivning) erfaren, så du borde ha koll på vad som händer när många åker i pist med 40cm fluff. det blir bara puckelpist av allt. det som är nice med puder är att det är mjukt/orört vilket det inte är efter att folk har åkt i det. framåt eftermiddagen skulle det inte gå att lägga carvingsvängar i pisterna. skadorna skulle öka och pistälskare klaga.

punkt 1 och 4 stämmer dock

tips: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=18037

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag instämmer med nikekl. Jag kan se två tydliga skäl till att man i de flesta Svenska anläggningar pistar alla "backar".

1. Majoriteten av skidåkare föredrar en pistad backe. De flesta har inget emot lössnön, men precis som nikekl beskriver blir backen snabbt "uppkörd" och kommer det inte mer snö börjar pucklarna bildas sakta men säkert. Personligen gillar jag att dra på i uppkörda backar, det är en alldeles speciell känsla.

2. Arbetsinsats. Det är mycket enklare (och sannolikt mindre kostsamt) att hålla efter pisterna kontinuerligt än att behöva jämna till en uppkörd/pucklad pist för anläggningen.

För tio - femton år var det betydligt vanligare än idag att man lät bli att pista några backar i anläggningen, ofta i lite brantare hang, vilket ledde till mer eller mindre seriösa puckelpister. Något som tycks blir mer och mer ovanligt. Trist tycker jag!

That´s all kids! / MM

Jorgo

Ny medlem
Koste :lite fel har du på disel åtgången per maskin.. den är ca 18 liter i timmen.
men helt klart är pistmaskinen en av de dyrare utgifterna för en anläggning då timkostnaden totalt är ca:1000 kr.

1. att man alla dagar pistar alla backar är en service till gästerna, inte alla är goda eller medelgoda åkare som behörskar lössnöåkning och 20-30 cm "fluff" förvandlas på en timme till ,för sämre skidåkare ett helvete.

2.mer jobb för skidpatrull med att säkra områden i skidåmrådet, 20-30 cm sn ligger inte på ett och samma ställe som ett jämt litet "täcke", snö faller oftast inte rakt ner utan blåser runt lite ,oftast mycke.

3. Ortet med men bra snötillgång erbjuder oftast ändå bra offpist åkning innom lavin kontrolerade områden.

4.miljön. säkerligen skriver ingen hur mycket disel det går åt eftersom det är massor.

Visst är det "kanon" med 40 cm fluff, men vill man åka offpist så vill man ju ha lite kuperad teräng, eller... jag vill ha det iaf.
men summs sumarum så pistas alla backar av säkerhets skäl.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Koste! Det finns dessbättre fortfarande en och annan "backe" som inte pistas till glädje för oss som inte tycker att en väl preparerad pist är någon större utmaning. Besöker du någon gång Tandådalen och Hundfjället finns många goda exempel!

I Tandådalen finns (fanns åtminstone) en sällan (aldrig?) pistad backe ned mot huvudanläggningen som snabbt blir en hyggligt seriös puckel.

I Hundfjället pistas sällan (eller aldrig) den första pisten till vänster om åttastolsliften (den är dessvärre mer eller mindre eländig eftersom pöbeln envisas med att skråa eller viltsinnt sladda sig ner...). Det finns oxå ett stort offpistområde bortanför väggen som aldrig pistas. Tyvärr blir pucklarna aldrig speciellt bra där heller eftersom merparten av skidåkarna envisas med att sladdande skrååka ned! (Men för en seriös brantåkare är även detta en utmaning...)

Och som Ace beskriver finns några seriöst branta pucklar i Ramundberget...

That´s all kids! / MM

Koste

Ny medlem
Jag såg att det var blandade reaktioner..

Alltså min teori stämmer på vissa punkter. Folk vill ha blandad åkning. Och det är ju bra.

18 liter i timmen. Ok.
Jorgos
1. att man alla dagar pistar alla backar är en service till gästerna, inte alla är goda eller medelgoda åkare som behörskar lössnöåkning och 20-30 cm "fluff" förvandlas på en timme till ,för sämre skidåkare ett helvete.

Så om de du säger är sant så är det väl bra att tillgodose alla åkare? Jag bad om 30%, kanske man skulle fråga folk och köra på det? Tex om 85% vill ha pistat dagligen så pistar man 85%.

Snö faller inte rakt ner... Det finns ju väderprognoser. Om det blåser mycket så pistar man rubbet.

Ace.. Jag tar inte illa upp.. Men har du blivit tillfrågad någon gång om du vill att 100% ska pistas. Jag tror att en del vill ha det lite puckligt eller slippa manchestern. Och om det bara är 5% som vill ha det så låt dem ha det är min åsikt.

still

Ny medlem
ni som kan mycket om laviner kan väl svara på detta:

blir det inte ganska lavinfarligt då man låter ett tjocktlager nysnö ligga kvar på en isig, brant pist (brantare än 25 grader)?
bildar inte den hårda ytan ett slags glidlager till den nyfallna snön?

zladde

Ny medlem
Kan det inte vara så att skälet till att det pistas är för att anläggningarna går runt pga alla barnfamiljer som står för äckligt mycket av intäkterna...

FF

Aktiv medlem
Men Koste, många system har ju en puckelpist/opistad backe nånstans

Såklart att pister ska vara pistade... annars är det väl inga pister!
Offpist, är just - offpist.

nikekl

Ny medlem
ja still, om pisten är isig kan det bli ett glidlager, precis som på skare..

Nordgren

Ny medlem
Ja usch, du skulle sett Åre i går, snöat ganska ok efter pistning och vart uppkört direkt. Helt kasst efter en halvtimme med bara massa pucklar överallt. Helt klart gillar jag mest lössnö men uppkörd lössnö i backe stinker verkligen.

Frealsare

Ny medlem
Koste lyckas här med att slå freeriderekord i kategorin "Värdelösa rubriker"
Ett stort grattis från alla oss i juryn.
Din "present" kommer med posten.

// juryns ordförande (och samtliga medlemmar)

Koste

Ny medlem
Bra att det ibland är opistat.

Skantz

Aktiv medlem
det som är viktigt är att åka i falllinjen...
opistat, pistat, puckel, skog, öppen yta. underlag av alla dess slag.

falling= att falla på snö... det är det vi håller på med.. man faller i fallinjen

Retard

Ny medlem
men om man vill åka puder så åker man utanför.. är det så svårt, eller kanske under liften.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp