Koste
Ny medlem
Varför pistas alla backar efter ett snöfall? Vill majoriteten att de gör det? Eller är det säkerhet-
Den största kostnaden en skidanläggning har bredvid personal är ju pistningen. 600 liter diesel/maskin och dygn har jag hört + avskrivning etc.
Det enklaste besparing jag kan tänka mig är att låta tex 30 % av backarna förbli opistade efter snöfall!
Det skulle ge fyra fördelar:
1. Lägre kostnader för anläggningen. Förarna kunde få ut lön iallafall. Maskinerna behöver mindre service och underhåll..
2. Möjlighet till lösnöåkning inom lavinsäkert område på ofarliga områden (inga uppstickande föremål som grenar och sten)
3. Orten skulle dra till sig folk som föredrar offpist/lössnö
4 Miljön. Vem skriver om hur mycket diesel det går åt på en säsong på en skidorts hemsida?
Att sen barnfamiljer skulle börja gnälla att de inte kan åka i alla backar är ju en nackdel, men jag tror att det är en mindre komplikation.
Det är ju kanon att hitta en "opistad" pist med 40 cm fluff, tex om liften är sönder..
Vad tycker du?
Det enklaste besparing jag kan tänka mig är att låta tex 30 % av backarna förbli opistade efter snöfall!
Det skulle ge fyra fördelar:
1. Lägre kostnader för anläggningen. Förarna kunde få ut lön iallafall. Maskinerna behöver mindre service och underhåll..
2. Möjlighet till lösnöåkning inom lavinsäkert område på ofarliga områden (inga uppstickande föremål som grenar och sten)
3. Orten skulle dra till sig folk som föredrar offpist/lössnö
4 Miljön. Vem skriver om hur mycket diesel det går åt på en säsong på en skidorts hemsida?
Att sen barnfamiljer skulle börja gnälla att de inte kan åka i alla backar är ju en nackdel, men jag tror att det är en mindre komplikation.
Det är ju kanon att hitta en "opistad" pist med 40 cm fluff, tex om liften är sönder..
Vad tycker du?