Varför så breda skidor?

gubbfan

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Oavsett brett eller smalt har ju åkegenskaperna förbättrats alldeles enormt de senaste åren. Och vad är egentligen smalt? Många mycket bra allroundskidor är ju idag i spannet 95 till 105 där finns en hel drös utomordentligt bra skidor. Självklart inga pistracers, men dom klarar alla fören hyggligt.
Sen är min uppfattning att om man avstår från alltför mycket rocker kan man gå ner i längd, viktigt om man turar.

termons

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Micke_P76 sa:
Nu släpar inte jag heller med mig 7par för en veckas åkning. Utan planerar hemma redan vad det blir för åkning. Blir det längre resor med olika ja då blir det mer par skidor.

Jag vet ju redan hemma suftet och sannolikt vädret. Topptur, pist, eller vanlig offpist, djup eller medioker djup snö.

Flyget kompenserar jag på annat sätt.
Du är bättre än mig att förutspå förhållanden. Tycker också att två par skidor med bindningar är för mycket att släpa på. Kompensera får vi lov att göra på annat sätt.

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
iSooLi sa:
...och alla vet att det "går" att köra banracing med en original Volvo Amazon -64 med trumbromsar runt om och diagonaldäck. Hur bra det går, tja, det beror väl på vad man jämför med, eller om man måste tävla mot något modernare... men visst går det! ;)
Jag skulle vilja se en F1 på en crossbana...
Amazon är inte sämre på allt... ?

waxoff

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Ledighetskommiten sa:
iSooLi sa:
...och alla vet att det "går" att köra banracing med en original Volvo Amazon -64 med trumbromsar runt om och diagonaldäck. Hur bra det går, tja, det beror väl på vad man jämför med, eller om man måste tävla mot något modernare... men visst går det! ;)
Jag skulle vilja se en F1 på en crossbana...
Amazon är inte sämre på allt... ?
Ja vilken bra idé, den kan få tävla mot ett ånglok utan räls på samma crossbana...

mans666

Medlem
Varför så breda skidor?
Då är väl frågan besvarad?

Varför så breda skidor?
- För att man prioriterar offpistegenskaperna högre än pistegenskaperna samt inte kan/vill ha många skidor.

Är det ett problem att vissa kör med breda skidor i pisten?
- Nej.

Kan man få en bättre upplevelse i pisten med mer pistorienterade skidor?
- Öh...Ja?

Bör man därför köra med smalare mer pistorienterade skidor?
- Ja, om man prioriterar piståkning högre än offpiståkning.

Anses det coolt med breda skidor?
- Ja. precis som att turande är inne.

Påverkar det oss när vi köper skidor?
- Sannolikt. Men många av oss vet efter 40 år eller mer i snön på ett ungefär vilken åkning vi föredrar och kan fatta ett beslut utifrån det utan att vara hjärntvättade av reklam o.dyl. Ex, oavsett hur trendigt det är med stighudar och turpjäxor skulle jag aldrig köpa turutrustning. Skulle jag hamna i en sits där jag får tura (vilket jag gärna skulle göra!) så skulle jag antagligen få köpa nya grejer. Men jag skulle aldrig ha en turskida som one quiverlösning, oavsett hur trendigt det är, eftersom jag inte prioriterar turande.

Kan man skita i vad andra kör på och försöka fokusera på sin egen åkning och sin egen utrustning?
- Tydligen inte. Det är viktigt att berätta för andra att dom har FEL!

Typ så :)

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
mans666 sa:

Varför så breda skidor?
- För att man prioriterar offpistegenskaperna högre än pistegenskaperna samt inte kan/vill ha många skidor.

- Nej.

- Öh...Ja?

- Sannolikt. Men många av oss vet efter 40 år eller mer i snön på ett ungefär vilken åkning vi föredrar och kan fatta ett beslut utifrån det utan att vara hjärntvättade av reklam o.dyl. Ex, oavsett hur trendigt det är med stighudar och turpjäxor skulle jag aldrig köpa turutrustning. Skulle jag hamna i en sits där jag får tura (vilket jag gärna skulle göra!) så skulle jag antagligen få köpa nya grejer. Men jag skulle aldrig ha en turskida som one quiverlösning, oavsett hur trendigt det är, eftersom jag inte prioriterar turande.

Kan man skita i vad andra kör på och försöka fokusera på sin egen åkning och sin egen utrustning?

Mycket bra sammanfattning.

Hur trendigt det är med turande vet jag inte men många som provar på tycker det är kul. Turskida som onequiver passar säkert inte alla men utvecklingen av lättare skidor har gått mycket framåt senare år
och om man inte tar den lättaste så kan man hitta hyfsade grejor som fungerar också i pisten. Rekommenderade en turskida som onequiver till en dam som åkt sen barn, skulle säga att medel+ åkare.
Hon säger nu att de är de bästa skidorna hon någonsin ägt.

Vi har som sagt olika behov av utrustning och det är intressant att försöka förstå vad som passar en viss åkare bäst.

Gahnis

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
mans666 sa:

Varför så breda skidor?

- Nej.

- Öh...Ja?

Underbart bra!

dallan

Medlem
Varför så breda skidor?
Att berätta för andra att dom har fel är ett klassiskt beteende för oss människor. Frågan är vad som är rätt och fel, antar att svaren är lika många som frågorna, och rätt och fel är något relativt till åskådaren.

KaitsuH

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Året 2008, med en guide från Valluga till Zurs. Han frågade: "Why do you all scandinavians have so wide skis?" Han hade några 10 cm breda skidor, sade, att jovisst han har också bredare skidor, om han nån dag ska resa till Japan.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
KaitsuH sa:
Året 2008, med en guide från Valluga till Zurs. Han frågade: "Why do you all scandinavians have so wide skis?" Han hade några 10 cm breda skidor, sade, att jovisst han har också bredare skidor, om han nån dag ska resa till Japan.
100 mm räcker ju alla dagar det inte är mer än knädjupt, när det är djupare är det skönt med lite bredare. Med det sagt åker jag mest på mina 114 mm breda skidor oavsett... ;)
Mina 98 mm fick göra jobbet idag, vindpinat och återfrusen vårsnö på högzon, mjukt, tungt och klistrigt längre ner.

mans666

Medlem
Varför så breda skidor?
Aim to please :) Nu dessutom installerad i fjällvärlden för en sista vintervecka med (för) breda skidor i pisten! ;)

mgbgt66

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Jag utvecklar frågan...varför ska vissa ständigt åka med ryggsäck??? Det kommer inte att gå en lavin i Åmål, Lindvallen eller Hovfjället. Oftast killar som ser ut som ingenjörsstudenter.

Pillard

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
mgbgt66 sa:
Jag utvecklar frågan...varför ska vissa ständigt åka med ryggsäck??? Det kommer inte att gå en lavin i Åmål, Lindvallen eller Hovfjället. Oftast killar som ser ut som ingenjörsstudenter.
Det enkla svaret är väl oftast att man vill ha med sig grejer (annat än lavinutrustning). Och om man ser många med lavinryggsäck så kan väl det lika enkla svaret vara att man bara har en ryggsäck och det råkar vara en lavinryggsäck.

MEN, här har jag faktiskt mer förståelse för synpunkten än när det gäller de breda skidorna. För mig är det betydligt mer irriterande att åka runt med en ryggsäck på ryggen än vad det är att åka med lite för breda skidor :)

erik_lagg

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
mgbgt66 sa:
Det matchar de breda skidorna så bra!

termons

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
mgbgt66 sa:
Haha, here we go again. Nu åkar jag ju inte i Åmål,Lindvallen eller Hovfjället och vet inte om jag ser ut som en ingengörsstudent med skidkäderna på men...om det faktiskt inte finns någon offpist att åka eller om jag planerar att åka i pisten en dag så tar jag inte lavinryggan om jag har den lättare 28l ryggan med på resan. Om jag inte har den lättare ryggan med på resan så åker jag med lavinryggan.

I ryggan packar jag vanligtvis något att äta, vatten, och i medeltal 2 bärs. Vanligtvis finns det också i ryggan lavinutrustning och hudar som jag inte vill plocka ur om det emot förmodan skulle dyka upp något roligt oemotståndligt under dagen lopp. Tungt? Ja. Bra träning ? Ja. Är det skönt att åka utan rygga ibland? Ja, man känner sig fjäderlätt men naken...

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
mgbgt66 sa:
För att folk som stör sig på andra skall ha något annat än skidbredden att störa sig på förstås. :)

Utöver allt man kan vilja ha med sig så innehåller min även ryggskydd. Det är en liten 12 liters som fullpackad bygger mindre än 10 cm på ryggen så det stör betydligt mer att ha saker i jackfickorna.

/fd ingenjörsstudent

Mountain_Man

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Öhöh ... grundfrågan är väl uppenbar ...

Varför har så många synpunkter på vad andra har för utrustning och hur de hanterar den?

Låt mig citera Peter LeMarc:

" ... gud låt mig vara, en lycklig idiot, låt mig aldrig nånsin höra, vad dom viskar bakom ryggen på mig, låt mig förbli, en idiot ..."

Er lycklige idiot!
MM

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Revolutionrock sa:
Är det bara Stockholmare som är aktiva på detta forum?
Nej jag bor i Adelaide, South Australia...

Tillbaka till amnet. Jag ar nog en nagot mindre erfaren skidakare an de flesta har och har kanske en annan vinkel. For de flesta skidakare handlar det mycket riktigt inte sa mycket om pist vs offpist. Utan mer om perfekt pist vs icke-perfekt pist.

I perfekt pist gar det att ha kul pa vad som helst. I isig pist ar smalare skidor battre. Men vi som inte ar sa duktiga haller oss borta fran isiga pister anda (typ dricker jagerte eller valjer en annan backe). Och (och har kommer min huvudpoang) i uppkord pist eller i pist med tyngre/blotare sno, vilket ar mycket vanligt, sa tanker jag att bredare skidor ger mer fordelar an nackdelar. Och detta ar mycket vanliga forhallanden.

Sa jag tanker att bredare skidor ar en positiv trend. Och aven om den mojligen gatt for langt pa Stureplan och dess motsvarighet i svenska fjall sa tror jag att manga alp-turister inklusive infodningarna skulle ha gladje av bredare skidor nar de t ex tar sig ner for de blota snovallarna i Marmoladas pister i mars-solen. Det har jag.

mans666

Medlem
Varför så breda skidor?
Nu är det visserligen sent på sösongen och knappt nått folk här uppe, men jag har knappt sett några breda skidor i pisten. Nu kör jag visserligen 80% offpist (på riktigt alltså ;)) och där har det varit en och annan bred skida. Mest våra dock.

Så, myth busted!

Och jävlar vilka dagar vi har haft! Nysnö, sol och kallt nog för snön att hålla. Och närmast folktomt! Perfekt säsongsavslutning!

pd

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
mans666 sa:
Nu är det visserligen sent på sösongen och knappt nått folk här uppe, men jag har knappt sett några breda skidor i pisten. Nu kör jag visserligen 80% offpist (på riktigt alltså ;)) och där har det varit en och annan bred skida. Mest våra dock.

Så, myth busted!
Njae, de som är där nu är väl antingen locals eller såna som lagar allt med silvertejp. Ont om posörer i de grupperna. Tror snarare att ursprungsspaningen gällde skollovsåkare.
Case will be reopened on December 23. :)

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
mgbgt66 sa:
För utom de rent praktiska sakerna som möjligheten att bära saker och att big pack:et på magen förhindrar ryggskydd under jackan. Jag behöver ryggan för att få en neutral stance och då genom att motverka big pack:ets framåtvinklade inverkan.

Nu är jag i och för sig ingenjör så det minskar trovärdigheten på ovanstående påstående direkt.

Varför så breda skidor?
mgbgt66 sa:
Kan bara hålla med ?
Förra veckan så var det "hur många som helst" som åkte runt i tegefjäll med abs-ryggor. Man kan ju inte annat än skratta åt eländet? Fanns ju inte ens en möjlighet till seriös offpist åkning om man inte ville knata/huda låångt. Såg inte ut som det var deras plan...

dallan

Medlem
Varför så breda skidor?
Nu lever vi i ett kapitalistiskt system som bygger på att att saker ska konsumeras. Så länge det bygger på det får vi vara glada att det just konsumeras. Sen är det klart man får ha åsikter.

Men fär att återknyta till topic så får du ju praktiskt taget mer skida för pengarna ju bredare dom blir, kanske är det som lockar allmänheten :)

Less is more, eller är det tvärtemot?

Hawk100

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Ha ha!!!!
I morgon kommer väl jag bli idiotförklarad då när jag knallar upp för Hammarbybacken med stighudar på mina 118 mm Opinion......

Christiam

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Sprang på en man i Romme för några år sedan. Dps, abs, tech och allehanda andra bokstavskombinationerna.
Skum figur tänkte polaren, själv blev jag nyfiken.
Det visade sig att han nyligen köpt allt skoj och var ute för att prova inför sin första toppturs resa.
Hade långt trevligt samtal och nått år senare åkte vi på första av flera skidresor tillsammans.

Christiam

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Hawk100 sa:
Ha ha!!!!
I morgon kommer väl jag bli idiotförklarad då när jag knallar upp för Hammarbybacken med stighudar på mina 118 mm Opinion......
Förmodligen inte ens hälften av vad jag blev på toppturs camp när jag dök upp med diamir rambindning på ett par dynastar legends 192cm, utan gåläge på pjäxan....
Skidåkning handlar om att ha kul!

Trevlig tur! : )

karlj86

Medlem
Varför så breda skidor?
Pillard sa:
Två små saker som verkar ha kommit bort. För det första så väljer iaf jag skida (om jag nu bara ska ha en) utifrån att optimera de bra dagarna. Jag får ju helt enkelt väga hur mkt roligare jag har efter tokdumpen på mina 118-midjor jämfört med hur kul jag skulle ha på en 90-midja i samma före. Sen väger jag in hur mycket jag förlorar på att ha 118-midja i annat före. Och eftersom jag inte upplever att jag tappar så mycket i det övriga föret väljer jag att prioritera de finare dagarna.

Sen nummer två är det faktum att jag t.ex. kan ofta uppleva att när jag ställer mig på typ en pistskida ner mot 80mm eller ännu smalare så inser jag att den är betydligt mer lätthanterlig. Men samtidigt blir det nästan tråkigt att kunna peka och åka. Då väljer jag att utmana mig själv med en större och "klumpigare" skida och gläds åt träningen det ger.

Nu inser jag att jag talar emot mig själv eftersom jag i en egen tråd letar efter sätt att komplettera fetingarna men här utgår jag ifrån att man bara har en skida.
Håller med dig! :D

Hawk100

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Christiam sa:
Hawk100 sa:
Ha ha!!!!
Förmodligen inte ens hälften av vad jag blev på toppturs camp när jag dök upp med diamir rambindning på ett par dynastar legends 192cm, utan gåläge på pjäxan....

Breda skidorna smälte nog in bland de andra som var där i morse, men mina Guardians gjorde det inte. O Jevvlar vad tunga de var jämfört med polarens Diamir Tecton......
Bara att börja samla pengar!!!

Christiam

Aktiv medlem
Varför så breda skidor?
Hawk100 sa:
Christiam sa:
Hawk100 sa:
Ha ha!!!!

Breda skidorna smälte nog in bland de andra som var där i morse, men mina Guardians gjorde det inte. O Jevvlar vad tunga de var jämfört med polarens Diamir Tecton......
Bara att börja samla pengar
Du får se det som att du får sjukt mycket bättre träning med tung bindning kontra lätt.

Men det är en fröjd att halvera vikten, det känna efter några timmar promenad.

Topp