Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?

SkiersLinus

Ny medlem
Funderat på en sak som jag själv inte kommer fram till. Så vänder mig till er här. Tror det finns många duktiga skidåkare som känner igen sig i detta. Så detta skulle jag vilja att man svarar på i denna tråd.

- Varför tar jag (som är en duktig skidåkare) inte hjälp i min skidåkning?

Jag som har jobbat med skidåkning i 10 år och jobbar fortfarande heltid med det tar fortfarande hjälp av andra. Går själv igång på utveckling, både för mig själv och för andra.

Allt gott.
Linus.

Bjersing

Ny medlem
Jag tänker mig att inlärningskurvan ökar exponentiellt så när man är sådär hyfsat duktig krävs det ganska mycket arbete för att förbättra sig, speciellt när man kanske måste ändra en del gamla ovanor.
Det är inte så att jag inte vill bli bättre eller att det inte finns massor med hål i min åkning men den är ändå på den nivån att jag glatt kan åka det jag vill. Uppskattar alltid feedback när man är ute med guider men jag känner inte att något nytt kommer revolutionera min åkning.

Sedan kanske det är en helt annan grej om man åker mer pist där jag antar att det är lättare att upprepade gånger träna teknik. Offpist åkningen känns som den blir bäst av att åka många höjdmeter, gärna i varierande snö...

MP1

Medlem
Bjersing sa:
Jag tänker mig att inlärningskurvan ökar exponentiellt så när man är sådär hyfsat duktig krävs det ganska mycket arbete för att förbättra sig, speciellt när man kanske måste ändra en del gamla ovanor.
Det är inte så att jag inte vill bli bättre eller att det inte finns massor med hål i min åkning men den är ändå på den nivån att jag glatt kan åka det jag vill. Uppskattar alltid feedback när man är ute med guider men jag känner inte att något nytt kommer revolutionera min åkning.

Sedan kanske det är en helt annan grej om man åker mer pist där jag antar att det är lättare att upprepade gånger träna teknik. Offpist åkningen känns som den blir bäst av att åka många höjdmeter, gärna i varierande snö...
Håller med om att en nybörjare generellt gör större framsteg än en van åkare, men håller inte med om att det krävs mycket jobb, är svårt för en duktigt åkare att förbättra sig.

Med en medveten åkare kan det ofta tvärt om vara lättare att få förändringar genom instruktion än en nybörjare. Att coacha duktiga tävlingåkare är det ultimata exemplet på det. Det räcker att stå nedanför banan och ge feedback.

Jag tror svaret på grundfrågan är dålig status på skidläraryrket i Sverige. Dåliga löner och arbetsvillkor under lång tid har gjort att få duktiga skidlärare stannat kvar i yrket. Ett sakta sluttande plan till det sämre. Där gör ni en bra insats på Skiers. Jämför man med golf är det fler duktiga utövare som tar hjälp för att utvecklas i sin sport jämfört med skidåkning. Utomlands (delar av Alperna och Nordamerika) har skidläraryrket på många håll högre status, högre lön, äldre om mer kompetenta skidlärare - samt fler duktiga skidåkare som kunder.

M

mmm2017

Guest
För att betala för den tjänsten skulle jag först vilja veta vad jag får. Jag skulle vilja se en video av instruktören när hen åker skärande kortsväng med fartkontroll i brant terräng. En stilstudie på Youtube! Gärna bra kvalitet och slowmotion, speciellt i svängväxlingen. Jag brukar kolla om just Skiers lagt upp något men inte sett något hittills. ;) Sedan måste instruktionen spegla åkningen och vara konkreta beskrivningar på exakta rörelser. Inte snömos som ex "sök med överkroppen snett och fram mot nästa sväng" (ur Alpin skidteknik). Hur då "sök"? Eller "låt terrängen bla bla".

De videos jag hittar på nätet (inte Skiers) är på instruktörer i utlandet som pratar om fartkontroll i brant terräng men som sedan demar i flack terräng :rolleyes:

Senast ändrad:

SkiersLinus

Ny medlem
mmm2017 sa:
För att betala för den tjänsten skulle jag först vilja veta vad jag får. Jag skulle vilja se en video av instruktören när hen åker skärande kortsväng med fartkontroll i brant terräng. En stilstudie på Youtube! Gärna bra kvalitet och slowmotion, speciellt i svängväxlingen. Jag brukar kolla om just Skiers lagt upp något men inte sett något hittills. ;) Sedan måste instruktionen spegla åkningen och vara konkreta beskrivningar på exakta rörelser. Inte snömos som ex "sök med överkroppen snett och fram mot nästa sväng" (ur Alpin skidteknik). Hur då "sök"? Eller "låt terrängen bla bla".

De videos jag hittar på nätet (inte Skiers) är på instruktörer i utlandet som pratar om fartkontroll i brant terräng men som sedan demar i flack terräng :rolleyes:
Om du vill veta vad du får i Skiers så rekommenderar jag att du bokar en Tryout. Då får du åka med en mentor från Skiers och prova på processen och hur vi jobbar med utveckling. Smaka på en utveckling och start din resa till att bli en mer medveten skidåkare.

Men det kanske är dags för oss att göra en instruktionsfilm. Men det svåra med det är att träffa rätt med informationen i den. Det finns väldigt många olika behov och mål bland skidåkare där ute så då skulle man behöva göra väldigt många filmer. Sedan hur man skulle få åkaren att endast kolla på dom filmerna som berör den personen för att inte göra det rörigt. Då skulle man behöva gå igenom något sorts filter (frågeställningar) som väljer vilka filmer som passar för sin utveckling. Men fortfarande väldigt mycket svårare att träffa rätt så än när man träffas på snö och faktiskt lära känna personen och ens skidåkning och ta det utifrån vart den är nu och vart den vill ta vägen.

Ake_Astrom

Medlem
mmm2017 sa:

Självklart bör en skidinstruktör vara en god skidåkare och lite beronde på var man själv står så har det mer eller mindre betydelse om instruktören åker bättre än "eleven".

Men framför allt så måste instruktören vara bra på att analysera andras åkning och ge råd som kan förstås om vad som kan förbättras och hur det kan förbättras just för den aktuella "eleven".

Att sedan kunna visa vad man menar skall inte underskattas, men teknik behöver inte alltid (och bör nog inte) visas eller finslipas i allt för brant/utmanande backe.

Vore det så att instruktörerna rent genelrellt måste vara bättre åkare än "eleven" så skulle det se lite anorlunda ut på alla tävlingar ;)

M

mmm2017

Guest
Det behöver till en början inte vara en instruktionsfilm. Men det vore bra att se bevis på att aktueĺl instruktör själv inte fastnat på medel-avancerad nivå. En typ av sväng som visar expertnivå är skärande kortsväng i utmanande backe.

M

mmm2017

Guest

@Ake_Astrom det man kan konstatera är att de allra bästa på WC har blivit tränade av sina föräldrar....

belouga

Ny medlem
Kan ju vara så att dessa ”duktiga” åkare antingen är säsongare som hellre lägger pengarna på att förlänga säsongen eller att dom är medelålders veckisar som hellre spenderar pengarna på dyra viner på after ski.

Bud66

Aktiv medlem
Hej hej!

Jag hade en lång text här först där jag inte alls höll med
@Ake_Astrom..
Fast, det som han skriver, när jag tänker efter, håller även jag med om.
Annars hade ju Hirschers tränare fullständigt dominerat världscupen:)
Samma gäller ju med skidlärare, det gäller ju att få eleven att förstå samt utföra det som gör att tekniken går år rätt håll. Givetvis är det bra om skidläraren kan visa men jag tror det viktigaste är att personen kan förmedla så att verkligen eleven förstår vad som menas med vad som sägs. Samt att skidläraren har en förståelse för vilka övningar som passar bäst att träna så eleven når sitt mål.

Gällande skidlektioner så har jag allvarligt funderat på Skiers.
Det som fått mig att välja bort deras koncept är framförallt priset.
För de pengarna jag skulle lägga på det får jag rätt många skidresor med kompisar/familjen till alperna.
Även om jag är extremt teknikintresserad så väljer jag hellre "egna" dagar på snön. Och får, med mitt gjorda val, kolla teknikvideos på youtube i stället.

Vill ni kolla på, som jag tycker, är bra teknikvideos gällande skidåkning så sök på "Corso di Sci"
Italienare som både kör teori samt visar upp det som diskuteras.
Och, nu finns även vissa av instruktionsfilmerna med engelsk text:)
Reilly Mcglashan har även han en del bra teknikvideos.

Senast ändrad:

SirTM

Aktiv medlem
mmm2017 sa:
skärande kortsväng
Kortsväng på skär är något extremt sällsynt. Om man ser till SLAO:s syn på vad en kort sväng är så skulle jag säga att det är nära på omöjligt att åka på skär där, och det är därför den utförs driven.
Men av intresse, har du någon film som visar vad du menar, eller talar vi om olika saker?
Det är inte typ fun carving du tänker på?

M

mmm2017

Guest
Med skärande kortsväng menar typ de svängar Reilly McGlashan gör. Dvs ingen aktiv vridning av skidorna, bara kantställning. Skidans skärning (och böjning) får göra sitt jobb.

Pillard

Aktiv medlem
Det roliga här är ju hur olika inställning man ens har till vad som är en duktig skidåkare. Personligen skulle jag förstås också kunna åka som Reilly men det är ju inte den åkningen jag skulle använda som en allmän måttstock för bäst skidåkare. Dessutom är det inte den åkningen jag skulle lägga timmar för att nöta in.

När det gäller ursprungsfrågan så tragglade jag också massa teknik förr, när jag var på en nivå att jag kände att jag behövde och utvecklades mycket. Jag är långt ifrån fullärd idag men upplever att jag kan åka på de flesta ställen jag har en rimlig chans att hamna på. Så då blir det relativt ointressant att lägga massa pengar och tid på att traggla finlir framför att bara åka. Tänk dig själv ifall du kanske gillar att spela innebandy, badminton, squash osv med dina polare, hur sugen är du på att istället lägga den tiden då du kan lira på att istället nöta in handvinklar?

SkiersLinus

Ny medlem
Pillard sa:
Det roliga här är ju hur olika inställning man ens har till vad som är en duktig skidåkare. Personligen skulle jag förstås också kunna åka som Reilly men det är ju inte den åkningen jag skulle använda som en allmän måttstock för bäst skidåkare. Dessutom är det inte den åkningen jag skulle lägga timmar för att nöta in.

När det gäller ursprungsfrågan så tragglade jag också massa teknik förr, när jag var på en nivå att jag kände att jag behövde och utvecklades mycket. Jag är långt ifrån fullärd idag men upplever att jag kan åka på de flesta ställen jag har en rimlig chans att hamna på. Så då blir det relativt ointressant att lägga massa pengar och tid på att traggla finlir framför att bara åka. Tänk dig själv ifall du kanske gillar att spela innebandy, badminton, squash osv med dina polare, hur sugen är du på att istället lägga den tiden då du kan lira på att istället nöta in handvinklar?
Ja det är ju ganska självklart att man inte vill ta hjälp i sin skidåkning om att inte vill utvecklas utan är nöjd :)
Förstår verkligen glädjen i att hänga med sina polare och ha det gött vilket jag också trivs i som många andra.

SkiersLinus

Ny medlem
Bud66 sa:
Hej hej!

Jag hade en lång text här först där jag inte alls höll med
@Ake_Astrom..
Fast, det som han skriver, när jag tänker efter, håller även jag med om.
Annars hade ju Hirschers tränare fullständigt dominerat världscupen:)
Samma gäller ju med skidlärare, det gäller ju att få eleven att förstå samt utföra det som gör att tekniken går år rätt håll. Givetvis är det bra om skidläraren kan visa men jag tror det viktigaste är att personen kan förmedla så att verkligen eleven förstår vad som menas med vad som sägs. Samt att skidläraren har en förståelse för vilka övningar som passar bäst att träna så eleven når sitt mål.

Gällande skidlektioner så har jag allvarligt funderat på Skiers.
Det som fått mig att välja bort deras koncept är framförallt priset.
För de pengarna jag skulle lägga på det får jag rätt många skidresor med kompisar/familjen till alperna.
Även om jag är extremt teknikintresserad så väljer jag hellre "egna" dagar på snön. Och får, med mitt gjorda val, kolla teknikvideos på youtube i stället.

Vill ni kolla på, som jag tycker, är bra teknikvideos gällande skidåkning så sök på "Corso di Sci"
Italienare som både kör teori samt visar upp det som diskuteras.
Och, nu finns även vissa av instruktionsfilmerna med engelsk text:)
Reilly Mcglashan har även han en del bra teknikvideos.
Det kostar helt klart en slant. Då det är mycket som ingår i priset och för att bygga en långsiktig process. Hade varit kul om du vill köra en Tryout och testa på Skiers så får du känna på skillnaden mellan instruktionsfilm och att jobba med sin personliga behov i sin skidåkning. Hör gärna av dig om det är intressant :)

SkiersLinus

Ny medlem
mmm2017 sa:
Det behöver till en början inte vara en instruktionsfilm. Men det vore bra att se bevis på att aktueĺl instruktör själv inte fastnat på medel-avancerad nivå. En typ av sväng som visar expertnivå är skärande kortsväng i utmanande backe.
Det kan vi nog fixa fram i vinter om det är av intresse :)

kappakomplett

Aktiv medlem
Någon nämnde golf, där det kanske är vanligare med att amatörer betalar för instruktion. En rätt stor skillnad mot skidåkning är att i golf så får eleven en mätbar effekt av träningen. I golf registreras av konvention resultatet av mödan i form av antalet slag på en runda. Inte sällan tävlas det också antingen i klubbtävlingar eller med s.k. "bet" (ja, det förekommer faktiskt!). Sen är det intressant att notera att Stenson knappast kräver att tränaren ska kunna slå en järn-fyra bättre än vad han själv gör...
I skidåkningen, bortsett då från medlemmar i slalomklubbar, så tävlas det sällan under ordnade former.
Tävlingen om att komma ner först eller att guiden ska köar skiten ur i sista branten handlar med om guts än om teknik.
Så om skidåkning handlade om att åka pinnar snarare än att njuta av tyngdlagen och gott sällskap skulle nog teknikträning vara mer intressant. Alla här på forumet kan säkert åka ner (rimligt) överallt ändå.

Corin

Aktiv medlem
Det här tycker jag är intressant!

Jag har tävlat i alpint, gått ett gäng skidlärarutbildningar och åkt 100+ dagar per säsong sedan jag var 10 år gammal (är nu 23), och jag funderat mycket på den här frågeställningen.

För mig kan man koka ner det till varför man åker skidor, och vad man tycker är roligast. För mig, och många av mina kompisar, finns det ingen som helst poäng med att åka en viss typ av sväng i pisten. Det är en så oerhört liten och obetydlig del av skidåkningen. Samtidigt tar jag, och många med mig, dock hjälp av andra hela tiden. Vi åker med folk som är duktigare, och försöker hänga på, och ber om tips. Tipsen kan vara kring linjeval, hur man ska kolla i luften, balans i landningar, bromsa utan att tappa kontrollen etc. Jag som utbildad skidlärare har fått ge lite tips angående skärande svängar i pist, när vi verkligen inte har haft annat att göra, men oftast är det ganska ointressant. Det är väl alltid tävling ner till after skin/stugan/bilen ändå?

Jag tror helt enkelt att många duktiga skidåkare inte är intresserade av de som skidlärare har att lära ut, eftersom det inte handlar om att övervinna rädslor, stompa hårdare landningar, göra svårare trick eller att kunna åka fortare i skitsnö. Antagligen skulle många duktiga skidlärare ha något vettigt att säga om allt detta också, men det är inte den bilden skidläraryrket har. Och det är inte heller den bilden jag har fått av skidläraryrket på kurserna eller i jobbet.

Jag upplever att skidläreri, i alla fall i Sverige, är att göra skidåkning svårare och mer kompilerat än vad det är. Det finns inget självändamål med att göra öppen sladdande parallellsväng i en pist, förutom att få bevis på att man gjort. Det framkallar inte särskilt mycket av de fantastiska känslorna som annars är anledningen till varför man åker skidor. Så varför ska man göra det?

Med detta sagt vill jag understryka att jag tycker ändå det är riktigt roligt att jobba som skidlärare, de flesta dagarna, och att de kurser jag har gått alltid varit superkul. Men jag är en skidnörd, och jag har alltid hittat saker som jag inte hållit med instruktörerna om.

Micke_P76

Medlem
Jag försöker ofta åka med guide. Först blir det säkrare, de har lokal kännedom och sen får jag tips vad och hur jag kan bli bättre.

Lärde mig otroligt mycket av guider i Jackson Hole bla hur man åker i brant skog. Justerade tekniken osv.

När jag var yngre åkte jag aldrig med guide/skidlärare. Mycket beror på ekonomi skulle jag tro.

Ska det ge nåt är det ju privatlärare och det kostar ju på.

SkiersLinus

Ny medlem
Corin sa:
Ditt svar tycker jag lyfte fram en intressant del i hela frågan. Många kopplar utveckling till pist och skidteknik. Att jobba med förändring i sin åkning är många gånger enklast att göra i en pist. Men hela berget är arenan för skidåkning och ska därför utnyttjas om man vill. För mig handlar min egna utveckling om att kunna bemästra hela berget på det sättet jag vill vilket ofta brukar vara rätt köttigt, hög fart, "less is more", kontrollerat samtidigt med låg skaderisk så jag kan åka skidor hela livet och gärna fortsatt på detta vis så länge jag vill.

Corin

Aktiv medlem
SkiersLinus sa:
Corin sa:
Ditt svar tycker jag lyfte fram en intressant del i hela frågan. Många kopplar utveckling till pist och skidteknik. Att jobba med förändring i sin åkning är många gånger enklast att göra i en pist. Men hela berget är arenan för skidåkning och ska därför utnyttjas om man vill. För mig handlar min egna utveckling om att kunna bemästra hela berget på det sättet jag vill vilket ofta brukar vara rätt köttigt, hög fart, "less is more", kontrollerat samtidigt med låg skaderisk så jag kan åka skidor hela livet och gärna fortsatt på detta vis så länge jag vill.
Bra poäng! Det är väl just det att många kopplar ihop att utvecklas med instruktör till att svänga i pist, men som sagt, så behöver det nödvändigtvis inte vara.

Pillard

Aktiv medlem
Corin sa:
SkiersLinus sa:
Corin sa:
Bra poäng! Det är väl just det att många kopplar ihop att utvecklas med instruktör till att svänga i pist, men som sagt, så behöver det nödvändigtvis inte vara.
En aspekt som är jobbig här är ju att alla vi som skulle vilja öva på olika typer av offpistförhållanden är ju att en bra lärare behöver bokas i förväg och sen ska läraren tajmas med rätt förhållanden på rätt plats. Och alla vi som jagar det perfekta åket vet ju mkt väl hur omöjligt det är att få förhållandena rätt. Att då blanda in en faktor till gör ju det hela än värre.

linder

Aktiv medlem
Anledningen till att jag inte väljer att ta några lektioner är att jag har svårt att tro att någon skulle kunna ge mig dom tipsen som behövs för att utveckla min åkning till ett skäligt pris.

Kan lätt tänka mig att betala (nu slänger vi bara ut en summa här ...) 5000kr om jag vet att jag skulle få en märkbar skillnad i teknik. Men när man ligger på +100 åkdagar varje vinter så känns det som att dom tipsen man skulle kunna få ger ett åkningslyft värt mer en 50 lapp.

SirTM sa:
mmm2017 sa:
skärande kortsväng
Kortsväng på skär är något extremt sällsynt.
Han menar väl kortsväng som i mindre svängradie typ Slalom ~13m :p

M

mmm2017

Guest
Jag menar svängar med längden ända ner mot 6 m om du åker på en slalomskida med skärningsradien 12 m. ;)

De flesta man ser i backen åker storslalomsvängar med sina slalomskidor. :rolleyes:

M

mmm2017

Guest
På tidigare nämnda Corso di sci/Jam Session (La GrandeNeve) youtubekanal kan man se då de teståker olika slalomskidor. De visar olika åkare där en av dem verkligen kan tighta till svängen men där övriga mer åker storslalom.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
mmm2017 sa:
Ja vad menas egentligen med duktig? Hur rankar ni följande skidåkare? Medel, avancerad eller expert? Och hur förhåller sig det till tidigare nämnd term "duktig"? Det är videoupptagningar på USAs bästa skidlärare när de är med på uttagningen till demoteamet för USAs skidlärare.

PSIA National Team Selections 2016:
https://m.youtube.com/channel/UCcshnAyl_VJe9nfI_e1l8KA/videos?view=0&shelf_id=0&sort=dd
Kollade på några klipp och skulle säga att de ser ut som ganska bra skidåkare allihop. Dock är det ju helt omöjligt att avgöra hur bra någon är av att se dem åka fokuserat i halvflack terräng och vettigt bra snö. Jag vågar påstå att det där hade kunnat vara filmer på ganska många här i forumet. Nu överdriver jag lite jag vet men om du ställer mig och Seth Morrison bredvid varandra för att åka "skidskolesvängar" i en snäll pist så kommer du antagligen inte att se så stor skillnad. Men skickar du ut oss i blandad snö med rejäl lutning osv så kommer skillnaden att börja lysa igenom och dessutom kommer han att göra allting i en sjukt mycket högre fart.

Så min poäng är att hur nån åker under så där tillrättalagda former inte säger så mycket. Den stora frågan är ju hur man hanterar skitförhållanden och vilken fart man kan göra det i.

Hela diskussionen här får mig lite att tänka på ett samtal med en kompis i Chamonix för några veckor sen. Hon har jobbat som guide/lärare och åker ifrån de flesta. Samtalet gled in på hur bergsguider har en hang up på att man "ska" åka på ett visst sätt med fina korta svängar i snygga rader bredvid varandra så man aldrig korsar varandras spår. Det finns inget funktionellt i det utan det är bara något som ngn bestämt är "rätt". Vi konstaterade att vi snarare tyckte det var roligare att åka fort som fan över hela bergssidan när det dumpat. I bergsguidernas ögon gör det oss till säkert till "sämre" åkare men kan man avgöra vår funktionella åkning på det?

Nu blev det här lite flummigt men jag skulle fortfarande vilja påstå att den mest rimliga värderingen av olika skidåkare handlar om hur snabbt och kontrollerat de kan åka i blandade förhållanden.

linder

Aktiv medlem
mmm2017 sa:
Jag menar svängar med längden ända ner mot 6 m om du åker på en slalomskida med skärningsradien 12 m. ;)

De flesta man ser i backen åker storslalomsvängar med sina slalomskidor. :rolleyes:
Ahh jo det är ju sjukt tight om man tolkar svängen som jag... Jag har alltid tolkat det som 12m radie blir 24m (diameter) mellan kontaktpunkterna i en 8'a om man ligger på optimalt skär? Eller så är jag helt ute och cyklar som vanligt :D

Men ja , dom flesta i backen åker ju knappt på skär så det köper jag :lol:

M

mmm2017

Guest
Oops... jag menade svängens radie kan med "rätt" teknik och rätt material bli halva skidans radie

M

mmm2017

Guest
Kanske skall tillägga att du kan åka svängar med större radie än skidans, fortfarande på skär, om du kantställer skidan utan att (lyckas) böja den. Vid riktigt hög vinkel går skidan då rakt fram och du tappar trycket och därmed balansen helt. Händer även de "duktiga" i WC, en klassisk "innerskida!!!". Lätt hänt även vid hälsväng på snowboard. Många "duktiga" i våra backar som "carvar" trycker ifrån nya ytterbenet i början på svängen och sjunker ihop till apex och tappar därmed möjligheten att behålla trycket på skidan genom svängen vilket gör att svängradien blir större än skidradien.

SkiersLinus

Ny medlem
mmm2017 sa:
Kanske skall tillägga att du kan åka svängar med större radie än skidans, fortfarande på skär, om du kantställer skidan utan att (lyckas) böja den.
Detta betyder att radien blir mindre då den blir 0 och svängen kommer inte ha en radie ?

M

mmm2017

Guest
Du menar nog tvärtom, att radien blir oändlig eller väldigt stor?

M

mmm2017

Guest
Om du tänker dig att ditt streck är en liten del av en *väldigt* stor cirkel.

Om man tror att radien är noll eller oändlig kanske inte påverkar förtståelsen i det jag skrivit?

SkiersLinus

Ny medlem
Jag menar att det inte blir en sväng utan ett sträck. Skulle försöka vara rolig. Men vill man leta efter en tolkning så går det bra.

kappakomplett

Aktiv medlem
mmm2017 sa:
Om du tänker dig att ditt streck är en liten del av en *väldigt* stor cirkel.

Om man tror att radien är noll eller oändlig kanske inte påverkar förtståelsen i det jag skrivit?
Du menar väl att man kan åstadkomma svängar med radie större än skidans angivna radie. Det gör man helt enkelt genom att generera lite mindre tryck på skidan. Det är väl väldigt vanligt att man gör så?
Om skidläraren då tycker att svängen inte kommer att ha en radie så börjar åtminstone jag undra lite.

iSooLi

Aktiv medlem
Pillard sa:
mmm2017 sa:
Du menar nog tvärtom, att radien blir oändlig eller väldigt stor?
Snart kommer någon matematiker/fysiker med facit men på ett streck måste väl ändå radien vara noll eftersom det inte finns någon?
Jag är varken matematiker eller fysiker men är väl inte helt borttappad i geometri heller... Men ett rakt streck har per definition ingen radie, men den är därför inte lika med noll.

Men ett cirkelsegment kommer att bli rakare och rakare (böjas mindre) när radien går mot oändligheten det är helt riktigt.

Och skulle radien råka nå oändligheten, vilket den inte kan göra eftersom det då inte längre är en radie, ja då är strecket helt rakt, men det går som sagt inte..! :D

Edit, och motsatsen är naturligtvis då man låter radien bli mindre och mindre och närma sig noll. Då blir linjen istället en prick. Fast analogt med ovan kan inte radien bli noll, eftersom då finns ingen cirkel längre, så det går inte heller..! :D

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp