Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?

skalt

Medlem
xSooLx sa:
Pillard sa:
mmm2017 sa:
Du menar nog tvärtom, att radien blir oändlig eller väldigt stor?
Snart kommer någon matematiker/fysiker med facit men på ett streck måste väl ändå radien vara noll eftersom det inte finns någon?
Jag är varken matematiker eller fysiker men är väl inte helt borttappad i geometri heller... Men ett rakt streck har per definition ingen radie, men den är därför inte lika med noll.

Men ett cirkelsegment kommer att bli rakare och rakare (böjas mindre) när radien går mot oändligheten det är helt riktigt.

Och skulle radien råka nå oändligheten, vilket den inte kan göra eftersom det då inte längre är en radie, ja då är strecket helt rakt, men det går som sagt inte..! :D

Edit, och motsatsen är naturligtvis då man låter radien bli mindre och mindre och närma sig noll. Då blir linjen istället en prick. Fast analogt med ovan kan inte radien bli noll, eftersom då finns ingen cirkel längre, så det går inte heller..! :D
Jag är inte matematiker eller fysiker heller (men väl kemist!). Så för att vi i det reella fallet ska kunna prata om att åka "utan radie" behöver skidåkaren åka i ett matematiskt helt perfekt rakt streck. För att citera xSooLx: "det går som sagt inte..! :D". Jag tror nog att väldigt stor radie är närmast den matematiska sanningen vi kommer här. =)

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
skalt sa:
xSooLx sa:
Pillard sa:
Snart kommer någon matematiker/fysiker med facit men på ett streck måste väl ändå radien vara noll eftersom det inte finns någon?
Jag är varken matematiker eller fysiker men är väl inte helt borttappad i geometri heller... Men ett rakt streck har per definition ingen radie, men den är därför inte lika med noll.

Men ett cirkelsegment kommer att bli rakare och rakare (böjas mindre) när radien går mot oändligheten det är helt riktigt.

Och skulle radien råka nå oändligheten, vilket den inte kan göra eftersom det då inte längre är en radie, ja då är strecket helt rakt, men det går som sagt inte..! :D

Edit, och motsatsen är naturligtvis då man låter radien bli mindre och mindre och närma sig noll. Då blir linjen istället en prick. Fast analogt med ovan kan inte radien bli noll, eftersom då finns ingen cirkel längre, så det går inte heller..! :D
Jag är inte matematiker eller fysiker heller (men väl kemist!). Så för att vi i det reella fallet ska kunna prata om att åka "utan radie" behöver skidåkaren åka i ett matematiskt helt perfekt rakt streck. För att citera xSooLx: "det går som sagt inte..! :D". Jag tror nog att väldigt stor radie är närmast den matematiska sanningen vi kommer här. =)
Ok, jag ger mig där. Dock aningen utmanande att börja räkna radier på cirklar som uppstår ur så pass små men hela tiden föränderliga "bågar" :)

M

mmm2017

Guest
Oj det bar iväg efter skämtet om noll grader (jag har alltid haft svårt tolka emotikoner :) ) Så för att knyta ihop det hela med mitt svar på vad just jag letar efter hos en skidlärare så är det att hen kantställer och böjer skidan i reverse camber redan i början på svängen. Dvs om jag eller en kamera befinner sig uppe i backen ovanför personen så kan man se belagen på skidorna just efter svängväxlingen fram tills de når fallinjen/apex. Jag känner bara till en typ av sväng där detta är möjligt i just brant terräng eller isiga förhållanden och ett exempel på den visar Reilly.

Han visar den i pist, puckel och utanför pist. Han åker små svängar och stora svängar.

Är det någon som har video på annan typ av sväng som ger fartkontroll i brant och isig terräng?

Edit: missade skriva "kantställer och..."

Senast ändrad:
Som gammal tävlingsåkare börjar man nästan skratta åt såna här filmer tyvärr. Att visa väldigt statisk skidåkning i lagom mjuk och lagom flack pist vid friåkning är ett sjukt löjligt mått på teknik. Bara att ens få sätta sväng när man vill gör ju att alla kan prestera ok teknik nästan med lite träning. Och sätta tryck på skidan är ju hysteriskt underhållande, snöförhållandena tillåter inte ens de i de flesta filmerna. Sätt dem i schladming på balkat så får vi se vad som händer.

Men håller med om att största grejen är ju att åka bra i pisten är ju överflödigt för alla som kommit dit att de funderar inte ens vilken färg det är på backen. Att ta sig ned fort är ju också relativt meningslöst utan en definierad bana så who gives a crap.

Sedan får man ju hålla med om att en lärare behöver inte vara bäst på utförandet. Läraren ska va bra på att ge konkreta direktiv på hur du ska röra kroppen för att skapa bättre "teknik"

Heddious

Aktiv medlem
Pillard sa:
Hela diskussionen här får mig lite att tänka på ett samtal med en kompis i Chamonix för några veckor sen. Hon har jobbat som guide/lärare och åker ifrån de flesta. Samtalet gled in på hur bergsguider har en hang up på att man "ska" åka på ett visst sätt med fina korta svängar i snygga rader bredvid varandra så man aldrig korsar varandras spår. Det finns inget funktionellt i det utan det är bara något som ngn bestämt är "rätt". Vi konstaterade att vi snarare tyckte det var roligare att åka fort som fan över hela bergssidan när det dumpat. I bergsguidernas ögon gör det oss till säkert till "sämre" åkare men kan man avgöra vår funktionella åkning på det?
Sidospår, men ett skäl till att guider (och som följd även deras adepter) ofta åker kortsväng sida vid sida av varandras spår är väl för att ta upp liten yta och "spara" orörd snö i ett åk så att flera grupper kan åka på samma ställe och få lägga nya spår? Det var åtminstone den förklaringen jag fick när jag frågade några ESF:are om det härom vintern. Sen är ju det helt meningslöst på mer lätthittade ställen där det inte hinns mer än nåt varv innan allt ändå är upphackat kaos, men på åk som inte så många gör och som håller några dagar innan de är helt uppspårade kan jag förstå den bakomliggande tanken.
Så undantaget riktigt snorbranta och exponerade ställen där korta och kontrollerade svängar är en fråga om säkerhet, så tror jag inte att bergsguiderna ser storsvängande skandinaver som "sämre" åkare, snarare att vi inte drar ekonomisk fördel av att kunna leta fram orörd snö åt folk och därför inte hanterar denna ändliga resurs på riktigt samma sätt.

Pillard

Aktiv medlem
Heddious sa:
Pillard sa:
Hela diskussionen här får mig lite att tänka på ett samtal med en kompis i Chamonix för några veckor sen. Hon har jobbat som guide/lärare och åker ifrån de flesta. Samtalet gled in på hur bergsguider har en hang up på att man "ska" åka på ett visst sätt med fina korta svängar i snygga rader bredvid varandra så man aldrig korsar varandras spår. Det finns inget funktionellt i det utan det är bara något som ngn bestämt är "rätt". Vi konstaterade att vi snarare tyckte det var roligare att åka fort som fan över hela bergssidan när det dumpat. I bergsguidernas ögon gör det oss till säkert till "sämre" åkare men kan man avgöra vår funktionella åkning på det?
Sidospår, men ett skäl till att guider (och som följd även deras adepter) ofta åker kortsväng sida vid sida av varandras spår är väl för att ta upp liten yta och "spara" orörd snö i ett åk så att flera grupper kan åka på samma ställe och få lägga nya spår? Det var åtminstone den förklaringen jag fick när jag frågade några ESF:are om det härom vintern. Sen är ju det helt meningslöst på mer lätthittade ställen där det inte hinns mer än nåt varv innan allt ändå är upphackat kaos, men på åk som inte så många gör och som håller några dagar innan de är helt uppspårade kan jag förstå den bakomliggande tanken.
Så undantaget riktigt snorbranta och exponerade ställen där korta och kontrollerade svängar är en fråga om säkerhet, så tror jag inte att bergsguiderna ser storsvängande skandinaver som "sämre" åkare, snarare att vi inte drar ekonomisk fördel av att kunna leta fram orörd snö åt folk och därför inte hanterar denna ändliga resurs på riktigt samma sätt.
Jo, så är det ju säkert också till stor del. Men hela nöjet är ju att kunna åka fort och stort så att myshoppa i raka led är ju egentligen mer av ett slöseri ;) Anledningen att jag lyfte det var dock att olika smak även gäller för skidåkning och därför är det svårt att börja gradera duktighet efter youtube-klipp...

erik_lagg

Aktiv medlem
Personligen skulle jag uppskatta att få tips vid käppåkning - storslalom (saknar tävlingsbakgrund). Det tror jag skulle förbättra min teknik. Jag skulle gärna betala 500 kr för en halvdags träning i pist. Kör man grupper om ca 5-10 personer borde det väl gå att även få lönsamhet i detta. Då gör det heller inte så mycket om nivån varierar. Eller finns detta redan någonstans?

erik_lagg sa:
Personligen skulle jag uppskatta att få tips vid käppåkning - storslalom (saknar tävlingsbakgrund). Det tror jag skulle förbättra min teknik. Jag skulle gärna betala 500 kr för en halvdags träning i pist. Kör man grupper om ca 5-10 personer borde det väl gå att även få lönsamhet i detta. Då gör det heller inte så mycket om nivån varierar. Eller finns detta redan någonstans?
Annars är det ganska enkelt att bara sätta upp (be någon) filma dig när du åker och jämföra mot typ wc åkare. Kommer självfallet inte vara samma sak som att ha en tränare med sig live men du kommer hitta mycket att jobba med.

M

mmm2017

Guest
ChasingPow sa:
Som gammal tävlingsåkare börjar man nästan skratta åt såna här filmer tyvärr
Jag antar att du syftar på filmerna på PSIA-skidlärarna?!

Reilly har ju också tävlat (GS) och har samma svängteknik som de som vinner i WC.

Alla mina funderingar på ursprungsfrågan raderar jag när jag väl formulerat dem då jag inte tycker att de stämmer ändå.

SkiersLinus

Ny medlem
Hade varit trevligt om denna tråd återgick till vad den faktiskt handlar om.

"- Varför tar jag (som är en duktig skidåkare) inte hjälp i min skidåkning?"

SkiersLinus sa:

Det är väl bara OP själv som kan svara på varför han inte anser det värt pengarna?

För min del som "duktig" skidåkare är det simpelt. Jag kan ta mig fram säkert i den terräng jag hittar och som jag anser var rimligt säker att åka samt göra det så fort jag önskar. Så en kurs/lärare fyller ingen direkt funktion i mina ögon. Som tävlingsåkare vet jag också att det finns inga quick fixes för att snabbt bli mycket bättre från en redan medelgod åkning.

Så min slutledning skulle alltid vara att samma pengar som jag lägger på möjligheten att lära mig från någon annan kan jag lägga till fler skiddagar eller bättre prylar. Plus att skillnaden i skicklighet inte blir så himla stor i skidåkning när man väl fått koll på grejerna. Gissar att det är vad de flesta kommer fram till. Har nästan samma åsikt sommartid för dh cykling, dock är skillnaden där betydligt högre mellan proffs och amatörer vilket ger det lite mer värde.

Sen är det ju som någon tidigare pekat ut ett stort praktiskt problem med att både hitta bra lärare till ett rimligt pris inom ett rimligt geografiskt område och att förhållandena är bra när det väl blir av.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
För att utvecklas så behöver man förstå var man är och vad man har för mål.
Om målet är att åka mer skidor så är det inte säkert att en instruktör tillför något.
Om ett mål är mätbart och föränderligt så kanske man är mer benägen att ta hjälp för att utvecklas.
Som instruktör så måste du helt enkelt kunna visa att du tillför ett värde motsvarande det du tänker ta betalt, och hur visar man värde? och framförallt för någon som kanske inte har utveckling som sitt prioriterade mål.

Jag tror att man behöver fundera på syfte, varför? Och sen kan man fundera på hur och om man vill gå från det till hur och sen vidare till vad.

- an

KaitsuH

Aktiv medlem
Varför? En privatlärare tex. i Österrike för 3 timmar kostar 200-250 euro! Härregud! Jag måste nog säga, att om ja sku nån gång ha 250 euro för mycket pengar, jag sku inte ta en lärare för 3 timmar, för samma pris kan man köpa flygbiljetter till Innsbruck eller liftbiljetter för 6 dagar någonstans i Alperna.

Heddious

Aktiv medlem
SkiersLinus sa:
För min egen del finns det ett antal olika anledningar, men det överlägset tyngst vägande skälet är att jag inte har råd.
Sen har jag numera turen att ha en kompis som håller på att utbilda sig till skidinstruktör, så jag ställer upp när han behöver en försökskanin att tjata på och får en massa tekniktips i gengäld, och även om det är skillnad på att få tips från en kompis och att ta en lektion anpassad efter bara mig så är det åtminstone bra mycket bättre än att försöka utvecklas helt på egen hand.

erik_lagg

Aktiv medlem
SkiersLinus sa:

Jag gjorde ett försök ovan att återgå till ämnet men var kanske otydlig;
svar: för att den teknikträning jag skulle vilja ha inte verkar finnas (till ett för mig rimligt pris)

kappakomplett

Aktiv medlem
Heddious sa:
Pillard sa:
Några andra aspekter är väl säkerhet och bekvämlighet. Om du har en grupp på säg 5-6 åkare så är det ju bättre att ha dessa någotsånär samlade på berget, dels om det händer något så kan efterkommande åkare hjälpa och dels vet du som guide hur terrängen är där du låter dom åka. Att ha 5-6 åkare utspridda över bergssidan och dessa dessutom åker fort och rakt ökar risken för att du själv som guide måste ta av skidorna och klättra uppför för att hjälpa någon, ett känt hatfall för guiden. Sen är det också lite synd på snön förstås.

Pillard

Aktiv medlem
kappakomplett sa:
Heddious sa:
Pillard sa:
Några andra aspekter är väl säkerhet och bekvämlighet. Om du har en grupp på säg 5-6 åkare så är det ju bättre att ha dessa någotsånär samlade på berget, dels om det händer något så kan efterkommande åkare hjälpa och dels vet du som guide hur terrängen är där du låter dom åka. Att ha 5-6 åkare utspridda över bergssidan och dessa dessutom åker fort och rakt ökar risken för att du själv som guide måste ta av skidorna och klättra uppför för att hjälpa någon, ett känt hatfall för guiden. Sen är det också lite synd på snön förstås.
Nja, säkerhetsmässigt skulle jag nog säga att det är tvärtom. Guiden får ju ge mig yttre parametrar att hålla mig till och sen får jag åka som jag vill inom det området. Sen åker man en och en ändå. Till sist också så ger ju hög fart och stora svängar mindre punktvis tryck på svaga underliggande snölager än småhoppande åkning på begränsad yta...

Glidaren

Medlem
Nu vill jag återgå till ämnet varför duktig åkare inte väljer en skidlärare. I min värld är de flesta alldeles för inkompetenta skidåkare. Visst många kan slänga sig med fackkunskap och snygga modeord, som tidigt tryck, parallella skidor, sträckning av nya ytterbenet osv.
Men det känns som om de saknar kunskap om hur vi relativt duktiga åkare vill åka, alltså vad vi eftersträvar.
Jag vet att jag sticker ut hakan lite men när jag kikar på filmen på dessa skidlärare så känner jag att de inte är kompetenta nog att åka som en skidåkare utan de är skidåkande skidlärare.
Jag vill åka som de stora pojkarna och flickorna, de på WC touren och inom freeride touren. Vad jag vet så pratar ingen instruktör om deras teknik. Har jag fel? Visst finns här bra skidlärare också men som helhet.

Anders_Nilson

Aktiv medlem

@Glidaren Att man vill åka som man gör på WC är ju inte helt vanligt och det formuleras inte heller av åkarna.
Sak man utveckla en åkare så måste man dels förstå var hen står idag och då kan det krävas en hel del kunskap för att göra en bra analys = erfarenhet.
Idag är det inte supermånga instruktörer över 30 ute på anläggningarna, mest på grund av att anläggningarna helt enkelt inte prioriterar det utan det är enklare pengar i barnskidskola.
Tittar vi dessutom på WC så är det en sak att göra en analys, nästa svårighet är att driva en åkare dit, det tar i de flesta fall kanske en 5-10år av rätt hårt arbete och det blir kanske inte helt applicerbart om man vill utveckla åkare under en vecka.
Men pratar vi mer mjuka värden och hur man åker mer effektivt och blir mer medveten som åkare så är det enklare men det kräver erfarenhet.
Det finns otroligt mycket kunskap ute bland våra instruktörer men de får sällan chansen att visa det.
- an

termons

Aktiv medlem
Det är ju bra att det finns bra instruktörer som kan hjälpa elever som vill utveckla sin åkning.

Tycker att det är väldigt sjävklart varför de som håller sig för duktiga åkare aldrig tar hjälp till att utveckla sin skidåkning. Man vill inte ha hjälp. Man är nöjd med sin åkning. Om man vill så kan man diskutera med sina polare om dom ser något i åkningen som man kunde utveckla...

Skulle aldrig komma på tanken att betala för en timme med någon instruktör guru. Den timmen kan man ha roligt och åka var man vill och hur man vill.

kappakomplett

Aktiv medlem
Anders_Nilson sa:
@Glidaren Att man vill åka som man gör på WC är ju inte helt vanligt och det formuleras inte heller av åkarna.
Sak man utveckla en åkare så måste man dels förstå var hen står idag och då kan det krävas en hel del kunskap för att göra en bra analys = erfarenhet.
Idag är det inte supermånga instruktörer över 30 ute på anläggningarna, mest på grund av att anläggningarna helt enkelt inte prioriterar det utan det är enklare pengar i barnskidskola.
Tittar vi dessutom på WC så är det en sak att göra en analys, nästa svårighet är att driva en åkare dit, det tar i de flesta fall kanske en 5-10år av rätt hårt arbete och det blir kanske inte helt applicerbart om man vill utveckla åkare under en vecka.
Men pratar vi mer mjuka värden och hur man åker mer effektivt och blir mer medveten som åkare så är det enklare men det kräver erfarenhet.
Det finns otroligt mycket kunskap ute bland våra instruktörer men de får sällan chansen att visa det.
- an
Det finns en del uppenbara paralleller mellan skidåkningen och rollen som skidlärare och golfen och verksamheten som klubb-pro. Det verkar dock finnas en större insikt och ödmjukhet hos golfare, det är ingen som kommer och säger att "jag vill spela som Stensson, men du spelar bara som ett klubbpro så det är väl ingen ide att ta en lektion av dig"!
Det finns också, tror jag, en större medvetenhet hos golfare om vilka begränsarna de egna resurserna innebär för ett möjligt mål för träningen. Kanske det har något att göra med den kvantitativa feedback en golfare erhåller efter varje runda, dvs. antalet slag. Det lämnar inte utrymme för särskilt mycket självbedrägeri.
Muskler, leder, rörlighet, balans bollsinne mm är individuellt tilldelat och kan utvecklas men inom givna ramar.
Om vi går till skidåkningen så kan säga: jag vill åka som Hirscher sätt igång och lär mig...
Ett ärligt svar är då att det är bara att glömma - du har inte musklerna till att börja med...
Skidåkning kan nog se lättare ut än vad det är...

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
kappakomplett sa:
Anders_Nilson sa:
- an
Det finns en del uppenbara paralleller mellan skidåkningen och rollen som skidlärare och golfen och verksamheten som klubb-pro. Det verkar dock finnas en större insikt och ödmjukhet hos golfare, det är ingen som kommer och säger att "jag vill spela som Stensson, men du spelar bara som ett klubbpro så det är väl ingen ide att ta en lektion av dig"!
Det finns också, tror jag, en större medvetenhet hos golfare om vilka begränsarna de egna resurserna innebär för ett möjligt mål för träningen. Kanske det har något att göra med den kvantitativa feedback en golfare erhåller efter varje runda, dvs. antalet slag. Det lämnar inte utrymme för särskilt mycket självbedrägeri.
Muskler, leder, rörlighet, balans bollsinne mm är individuellt tilldelat och kan utvecklas men inom givna ramar.
Om vi går till skidåkningen så kan säga: jag vill åka som Hirscher sätt igång och lär mig...
Ett ärligt svar är då att det är bara att glömma - du har inte musklerna till att börja med...
Skidåkning kan nog se lättare ut än vad det är...
Om man fortsätter jämförelsen med golfen så är ju golfen en sport med stort resultatfokus dessutom, medan skidåkningen för den stora massan är helt frikopplad från kvantifierbara tävlingsresultat. Turistskidåkning är väl att jämföra med hur golf skulle vara om folk mest slog runt bollar på måfå.

Att en aktivitet med lågt resultatfokus ger ett mindre engagemang i att finslipa sin teknik känns ganska självklart

Anders_Nilson

Aktiv medlem

@termons
Det är så det fungerar i SV ja men inte i resten av världen och det är kanske märkligt, Det ligger lite mycket skola över det och det ger liksom inte ett driv till att fortsätta utvecklas och betala någon annan för att hjälpa till.
@kappakomplett
@Pillard
Och kopplingen mot golf är precis så det, resultatfokus och möjligtvis tid som man vill investera.

Det finns liksom något jante över det här med skidåkning och ett rättviseperspektiv som gör att alla tycker att de kan åka och att "du kan inte lära mig något"

Sen handlar det om förståelse och sin egen insats, vill man utvecklas och vill lägga tid på det så finns det potential :)
- an

Glidaren

Medlem
Känns som ni skjuter er i foten, visst borde man kunna göra jämförelser mellan en duktig åkare och tex Hirscher, Frida och oss andra, visst att prestera deras åkning självklart inte men vad gör tex frida för att få fast skidan på isen! Framförallt när det är brant.
Hon har bättre utrustning ok men, visst borde en skidlärare veta Hur rent tekniskt. Men jag tror inte de flesta vet det, för de jobbar i skidskolan och har grundsynen att så åker inte vi andra.
Varför ska inte vi andra titta på Frida och ta det bästa som hon använder och anpassa det till mina/våra förutsättningar?
De gånger jag frågat en instruktör om hur man åker tex offpist/lössnö får man ganska flummiga svar och om jag frågar hur får jag fast skidan på is är det ännu otydligare.
Antingen kan de inte eller så finns där inget att träna på, med instruktör. Då är det ju bättre att lägga pengarna på annat och leta själv eftersom det inte finns något konkret rörelse som behövs utan handlar bara om en känsla.
Har åkt ganska mycket med UCPA och där har de lite samma attityd, skidskola och då kommer allmänna uttryck mer än så här gör man.
Till er som inte tror det finns skidåkare som är likt golfnördar och vill utvecklas, jämföras med andra så är ni inte lyhörda, vi är många som vill det. Men tyvärr så är det svårt att hitta någon att fråga om hur.
På ett föredrag med UCPA för några år sedan pratades det teknik mycket konkret på svenska, så det borde gå att konkretisera skidåkning.
Finns det något konkret som man ska göra för att lyckas i lössnö och på is, någon som vet?

Senast ändrad:

Glidaren

Medlem
erik_lagg sa:
SkiersLinus sa:

svar: för att den teknikträning jag skulle vilja ha inte verkar finnas (till ett för mig rimligt pris)
Precis min tanke, Jag vill bli riktigt bra med bra teknik på alla underlag.
Vad saknar Du?

termons

Aktiv medlem
Glidaren sa:
Finns det något konkret som man ska göra för att lyckas i lössnö och på is, någon som vet?
Åk mycket på lössnö och is. Om du vill så filma din egen åkning och jämför med Hircher och Candide Thovex och fundera var det skiljer.

Glidaren

Medlem
termons sa:
Glidaren sa:
Åk mycket på lössnö och is. Om du vill så filma din egen åkning och jämför med Hircher och Candide Thovex och fundera var det skiljer.
Har gjort det flera gånger och visst ser jag att det ser olika ut, men vad är det som de gör som jag saknar är svårt att se. Finns det ingen rörelse som är trixet?

kappakomplett

Aktiv medlem
Anders_Nilson sa:
@termons
Det är så det fungerar i SV ja men inte i resten av världen och det är kanske märkligt, Det ligger lite mycket skola över det och det ger liksom inte ett driv till att fortsätta utvecklas och betala någon annan för att hjälpa till.
@kappakomplett
@Pillard
Och kopplingen mot golf är precis så det, resultatfokus och möjligtvis tid som man vill investera.

Det finns liksom något jante över det här med skidåkning och ett rättviseperspektiv som gör att alla tycker att de kan åka och att "du kan inte lära mig något"

Sen handlar det om förståelse och sin egen insats, vill man utvecklas och vill lägga tid på det så finns det potential :)
- an
"Alla tycker att de kan åka", ja kanske är det lite åt det hållet åtminstone för erfarna åkare. Skillnaden mot golfen är då, som jag försökte få fram, att det inte går att lura sig själv lika framgångsrikt när det gäller kompetens i golfspel. Det är också på något sätt uppenbart för de allra flesta att det är ouppnåeligt att spela som Stensson. Men när det gäller skidåkning tror kanske en del att det bara är att ändra några vinklar för att åka som Hirscher och att det bör att gå att fixa till på en eller två timmar med skidlärare? Därför blir nog en hel del besvikna när skidlektionen inte ledde till någon upplevd skillnad.
Det går naturligtvis att konkretisera och kvantifiera skidtekniska färdigheter också, kanske det vore en väg att gå för mer utvecklade skidåkare. Det behöver inte vara att åka käppar utan att åka kontrollerat utan sladd i vissa backar etc. Att filma en åkare kan vara ett effektivt sätt att visa att förmågan kanske inte är riktigt där åkaren vill ha det?
Men det är klart att om inställningen är att man är nöjd om man inte kommer efter polarna och är ståsäker så finns inte något incitament att betala för lektioner.
(Tangentiellt kan man undra hur det förhåller sig med antal utövare i Sverige, är det fler golfare än utförsåkare? Snittet är inte tomma mängden heller...Gissningsvis är det ungefär lika många. Undrar hur stor summa det läggs ner på golflektioner gentemot hur mycket som läggs på skidlektioner?)

kappakomplett

Aktiv medlem
Glidaren sa:
Känns som ni skjuter er i foten, visst borde man kunna göra jämförelser mellan en duktig åkare och tex Hirscher, Frida och oss andra, visst att prestera deras åkning självklart inte men vad gör tex frida för att få fast skidan på isen! Framförallt när det är brant.
Hon har bättre utrustning ok men, visst borde en skidlärare veta Hur rent tekniskt. Men jag tror inte de flesta vet det, för de jobbar i skidskolan och har grundsynen att så åker inte vi andra.
Varför ska inte vi andra titta på Frida och ta det bästa som hon använder och anpassa det till mina/våra förutsättningar?
De gånger jag frågat en instruktör om hur man åker tex offpist/lössnö får man ganska flummiga svar och om jag frågar hur får jag fast skidan på is är det ännu otydligare.
Antingen kan de inte eller så finns där inget att träna på, med instruktör. Då är det ju bättre att lägga pengarna på annat och leta själv eftersom det inte finns något konkret rörelse som behövs utan handlar bara om en känsla.
Har åkt ganska mycket med UCPA och där har de lite samma attityd, skidskola och då kommer allmänna uttryck mer än så här gör man.
Till er som inte tror det finns skidåkare som är likt golfnördar och vill utvecklas, jämföras med andra så är ni inte lyhörda, vi är många som vill det. Men tyvärr så är det svårt att hitta någon att fråga om hur.
På ett föredrag med UCPA för några år sedan pratades det teknik mycket konkret på svenska, så det borde gå att konkretisera skidåkning.
Hur gör man för att slå 250 meter med en spoon? Hur gör man för att slå en j-t hård backhand i tennis? Hur kontraslår man på en tioondelssekund i bordtennis. Det kräver att man har extremt goda förutsättningar genetiskt vad gäller muskulatur, hävstänger i leder och extremiteter, kopplingar i nervsystemet etc. Det är precis samma sak med skidåkning. Man ser ju skillnaden även i eliten, t. ex. om man jämför Myhrer och Hirscher... och det är inte givet att jag någonsin kan få fast skidan på isen när det är brant! Jag kanske helt enkelt inte har den timingen och balans som krävs.
Fast allt kan förbättras... i någon mån...

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Glidaren sa:
erik_lagg sa:
SkiersLinus sa:

Vad saknar Du?
Jag skulle vilja träna käppåkning - framförallt storslalom men kanske även vanlig slalom. Annars åker jag nästan bara offpist men jag tror att jag skulle utvecklas genom att köra käpp.

Glidaren

Medlem
"Alla tycker att de kan åka",

Spelar det någon roll hur många som gör vad egentligen? Det låter som du har erfarenhet av att golfare är mer seriösa i sitt tränande och att vi skidåkare inte kan mäta vår kunskap. Varje gång det är is, pucklar eller skare så vet jag att jag inte är Hirscher och vi är många som vill lägga ner tiden att träna skidteknik.
Att åka lika fort, lika starkt osv är det inte tal om men att använda elitens rörelsemönster borde väll vara möjligt! eller?
Själv spelar jag fotboll och vissa av Zlatans finter kan jag gör (absolut inte lika bra, men jag använder hans rörelser) vilket borde betyda att Fridas slalom rörelse eller bruden på lössnörullens svängrörelse borde väll inte vara omöjlig. Eller är det så att det är omöjligt utan 10 000 rep? och om jag nu är villig att göra dessa rörelser 20 000 gånger. Kan jag få rörelserna visade och beskrivna av en skidlärare? Jag är tveksam.

Men frågan kvarstår; Hur svänger man på is, i lössnö eller skare? Finns det trix? eller är det så att trixen finns bara hos golfen? Har aldrig tagit en golflektion men jag hoppas man får något konkret även där att träna på, annars är det väl bara att slänga pengarna i ruffen, eller en statusgrej att ha en pro att gå till, Lite som vissa använder PT.
Någon skidinstruktör som kan ge mig ett trix för de tre fören jag nämnde?

Fick just se filmen från Erik
Mycket bra och konkret, Om jag tolkar filmen rätt ska man stå mitt på skidan - böja och sträcka på knäna och ha skidorna tätt ihop. I hög fart ska man göra något med hälen och åka bredare.
Detta är bra och konkret, men då undrar jag varför bredare i hög fart än i låg fart? rent logiskt borde det vara tvärtom då jag tycker det är lättare att ha balans och luta mig i högre fart. Eller borde det kanske då inte vara samma i båda farterna

Glidaren

Medlem
erik_lagg sa:
Glidaren sa:
erik_lagg sa:
Vad saknar Du?
Jag skulle vilja träna käppåkning - framförallt storslalom men kanske även vanlig slalom. Annars åker jag nästan bara offpist men jag tror att jag skulle utvecklas genom att köra käpp.
Håller med, vore grymt kul. Om det skulle utveckla min teknik vet jag inte men att det skulle utmana min teknik tror jag, vilket borde göra mig till säkrare åkare med den teknik jag har (räknas nog att jag blir bättre). Men vart kan jag vända mig för den träningen utan att betala en förmögenhet eller träna med ett racelag? Men min önskan är ju att bli bättre på offpist. Vart kan man lära sig detta i skidskolan?

Anders_Nilson

Aktiv medlem

@Glidaren
Jag det finns teknik, det finns rörelser och det finns metoder, att skapa en medvetenhet för dem tar tid och kräver övning. Man blir bra på det man tränar och det man förstår blir enklare att träna.
De flesta är INTE beredda att lägga den tiden på det.
Skidåkning är en extremt komplex idrott och extremt komplexa rörelser, mycket svårare än golf som är väldigt mycket mer repetitivt.
Vi jobbar med krafter och på ett underlag som hela tiden ändrar sig.
När det gäller rörelser och skidåkning så finns det en hel del böcker runt det och jag har nog skrivit rätt mycket om det i forumet tidigare. Men det är här fokus ska ligga, ska man bli riktigt bra så måste man dels förstå rörelserna och sen sätta dem i rätt kontext, både ur ett kroppsligt perspektiv men oxå ur en backa och situation.
Utrustningen, visst den spelar roll men det är nog de där sista procenten.
Anledningen till att du får flummiga svar är helt enkelt att det finns ganska lite rätt och fel utan det är nästan uteslutande en fråga om var, när, hur och vart du är på väg, och det är ett av skälen till att man jobbar mycket mer med att utmana åkare eller deltagare i skidskolad med rätt kontext och rörelseuppgifter snarare än "gör så här"

- an

Glidaren

Medlem
Anders_Nilson sa:
@Glidaren
Anledningen till att du får flummiga svar är helt enkelt att det finns ganska lite rätt och fel utan det är nästan uteslutande en fråga om var, när, hur och vart du är på väg, och det är ett av skälen till att man jobbar mycket mer med att utmana åkare eller deltagare i skidskolan med rätt kontext och rörelseuppgifter snarare än "gör så här"

- an
Jag hör vad du säger och förstår tror jag vad du menar.
Då kvarstår problemet.
De flesta instruktörer är unga, borde betyda att de själva inte är där rent tekniskt. Om de inte kan visa rörelsen och det är för svårt/komplicerat att förklara. Vad ska jag då betala för? Eftersom jag anser mig ganska duktig och kan ta mig ner över allt hyfsat kontrollerat, Jag vill ju få något att utveckla, något konkret att träna på under säsongen. Det du beskriver är att skidläraren ska sätta mig i en situation som är utmanande för mig. Om det är så det funkar i en skidskola kan jag ju lika gärna åka med polarna i den terrängen. Vilket någon skrev tidigare i tråden.
Är det inte det som är problemet, Att träna med en skidlärare blir enormt dyrt om man inte får några konkreta rörelsetips att träna själv på. Eller handlar det om pengar och bussnies.

Dekadent

Aktiv medlem
Jag hör vad du säger och förstår tror jag vad du menar.
Då kvarstår problemet.
De flesta instruktörer är unga, borde betyda att de själva inte är där rent tekniskt. Om de inte kan visa rörelsen och det är för svårt/komplicerat att förklara. Vad ska jag då betala för? Eftersom jag anser mig ganska duktig och kan ta mig ner över allt hyfsat kontrollerat, Jag vill ju få något att utveckla, något konkret att träna på under säsongen. Det du beskriver är att skidläraren ska sätta mig i en situation som är utmanande för mig. Om det är så det funkar i en skidskola kan jag ju lika gärna åka med polarna i den terrängen. Vilket någon skrev tidigare i tråden.
Är det inte det som är problemet, Att träna med en skidlärare blir enormt dyrt om man inte får några konkreta rörelsetips att träna själv på. Eller handlar det om pengar och bussnies.
Friåkning och liknande blir extremt svårt att "träna" på samma sätt som piståkning eller park, då förutsättningarna alltid blir olika. Det finns inte speciellt mycket konkret du kan tänka på förutom att våga stå på framåt och pusha dig själv faktiskt.
Jag tror att du och många andra har hamnat i fällan att tänka på skidåkning/friåkning på samma sätt som golf/tennis och sånt. Skidåkning, för den stora massan som inte kör käppar/park-tävlar etc, handlar inte om kvantifierbara resultat. Du spelar inte tennis mot polaren och vinner 7-5, 6-3, utan du åker runt på berget och har kul. För att dra tennisexemplet vidare till sin spets så är det fokus på att övervinna någon annan, vilket gör det kul. Skidåkning är att bara ha kul, det är hela målet.
För att dra en annan parallell, så se på vågsurfing. Där sägs det ofta att den bästa surfaren är den som har mest kul, vilket jag tycker är rätt så tänkvärt.
Sättet att rent konkret träna på friåkning och liknande är helt enkelt det gamla "lär dig simma genom att simma"(bra sportparalleller idag). Du åker på med polare, stöter på olika sorters terräng/snö och försöker pusha dig själv. Det finns ingen ultimat kantvinkel eller kroppsposition eller sånt, utan det är helt beroende på situationen. Vill du konkret träna på någonting så skulle det väl vara att markträna ordentligt innan/under säsong, eller kanske testa något på snö som du sett på nätet/någon annan göra.

Det är just det med icke-kvantifierbara sporter som är det intressanta tycker jag. Själv känner jag att jag lär mig massor och tänker på nya sätt varje gång jag kommer iväg i backen, trots att jag har en helsäsong och massor med skiddagar bakom mig. Jag åker knappast perfekt eller är världsbäst på något sätt, men jag har sjukt kul. Jag, och många fler säkert, tänker inte tillbaka på skiddagar som "där åkte jag bra", utan man tänker istället på när man hade som roligast.
Med en rätt gedigen idrottsbakgrund i andra sporter så tycker jag det är trevlig att slippa hetsen kring resultat och bara ha kul. Det är egentligen det som är hela grejen, vilket är ganska unikt med skidåkning som fritidssyssla(finns säkert flera olika sporter där det stämmer, t.ex vågsurfing).

För att svara på trådstarten - jag tror inte att många som ser sig själv som "duktiga åkare" faktiskt bryr sig om att nöta käpp eller perfekta kantvinklar i blåis. I ett rent rationellt beslut så gör de kostnadsanalysen att de hellre åker själv och lär sig på egen hand. Eller inte lär sig alls, iaf inte medvetet.
De har kul, och de är det som betyder någonting.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp