Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?

@Glidaren
Om du bokar en privatlektion så kommer du sannolikt få en lite mer sr instruktör och om det finns de som är examinerade så kommer du få det och de kan det här, de kan driva dig framåt men man får ju vara med på att polletten inte trillar ner första gången du åker med en av just de skälen, det är komplext, och de kommer inte kunna leverera en lösning utan kommer kanske få 100st i huvudet och sen testa vad som funkar.
Sen finns problemet att vi inte gör det och då kommer det inga "elever" och inga instruktörer blir kvar för att det kommer inga elever och man får inte betalt osv

- an

beng122

Ny medlem
Glidaren sa:
Fick just se filmen från Erik
Mycket bra och konkret, Om jag tolkar filmen rätt ska man stå mitt på skidan - böja och sträcka på knäna och ha skidorna tätt ihop. I hög fart ska man göra något med hälen och åka bredare.
Detta är bra och konkret, men då undrar jag varför bredare i hög fart än i låg fart? rent logiskt borde det vara tvärtom då jag tycker det är lättare att ha balans och luta mig i högre fart. Eller borde det kanske då inte vara samma i båda farterna
Det handlar ju om som hon nämner fartstabilitet. För hög fart krävs mer stabiltet och därför lite bredare skidföre. Normalt sett försöker man sträva efter att åka med skidorna höftbrett för att få maximal balansyta, men när man kör puckelpist och offpist vill man istället ha skidorna så tätt som möjligt. I puckeln är det helt enkelt för att man vid bredare skidföre riskerar att hamna med ena skidan på en puckel och den andra nedanför. Och när det kommer till offpist är det för att ju tätare man har skidorna desto bättre flyter man på snön istället för att sjunka ner (speciellt viktigt om man kör med smalare skidor) och ju djupare snön är desto mer tryckkraft (ursäkta uttrycket är ingen fysiker utan en simpel skidlärare :p) utsätts man för=skidorna trycks isär och du riskerar att hamna i split =) Så kämpa för att hålla ihop skidorna, lättare sagt än gjort dock eftersom djup snö som sagt tenderar att vilja trycka iväg dom för dig. Även samma sak där som i puckelpisten, ytan är ojämnare (speciellt vid uppkörd offpist). Vid hög fart dock krävs det lite bredare skidföre som hon sa, men heller inte där lika bred som i en vanlig slät pist.

I övrigt så förstår jag inte riktigt det där med att det inte skulle finnas speciella rörelser och konkreta tips när det kommer till skidåkning som i andra sporter, klart det finns. En duktig skidlärare ska kunna se på sin elev även dom minsta små felen och kunna ge konkreta övningar och tips för detta. Såna skidlärare finns det gott om i Österrike! Kanske mer än i Sverige då yrket har mycket högre status (och lön) här och många jobbar hela sina liv med detta och har höga utbildningar.

Jag som själv jobbat som skidlärare i åtta säsonger och åkt skidor nästan hela mitt liv har fortfarande sjukt mycket att lära från andra och för mig finns inget roligare än att träna min egen teknik och verkligen lära från någon riktigt duktig. Nu har ju det ett mål för mig såklart då jag både vill vara benägen att klara nästa utbildningsnivå och hålla en hög nivå som skidlärare, och jag får ju min träning serverad gratis när vi har träningsveckor här i skidskolan så det är inte att jämföras med att behöva betala tusenlappar för någon timmas teknikträning. Men poängen är att jag som duktig åkare får ut sjukt mycket av att åka med andra mer välutbildade skidlärare, dels teknikmässigt och sen vill jag även pusha för hur jäkla kul det är!!! Allt är ju kul att utvecklas i eller hur, så att pusha sig själv och sin egen förmåga i skidåkning är ju bara en av de grejerna!

Så om det finns konkreta råd att ge när det kommer till is, skare, lössnö, puckel whatsoever, så eh jaaa självklart!! Se bara till att nämn vid bokning exakt vad du vill träna så du får rätt lärare så inga problem.

U

user152698

Guest
Floskelvarning ala toppluva...jag har ej läst mycket i denna tråd. Men ett snabbsvar till tråd-namnet: det är ej säkert att man har roligare bara för att man blir bättre på det man sysslar med. Dvs om man åker skidor ofta, ser till att ha så roligt man kan och ibland provar lite nya grejer så blir man ju per automatik oftast bättre. Och man kanske inte vill (eller har benägenheten för just detta ändamål, där själva baken är huvudsaken; bastu, brut-sprutt, dunka-dunka, klacksko, gonatt) utvecklas, dvs vecklas in - beroende på personlighet. Men givetvis kan det vara nyttigt att gå igenom en invecklings-fas för att förstå att man redan hade det som behövs: stå rätt på skidorna n enjoy (drick också mycket gräddchoklad eller bira under vägens förgrenande passager)!

Senast ändrad:

Glidaren

Medlem
beng122 sa:
Glidaren sa:
Fick just se filmen från Erik

Så om det finns konkreta råd att ge när det kommer till is, skare, lössnö, puckel whatsoever, så eh jaaa självklart!! Se bara till att nämn vid bokning exakt vad du vill träna så du får rätt lärare så inga problem.
Känns bra att veta att någon tycker det finns konkreta rörelser att träna. Problemet för mig blir då, hur vet jag att den jag möter i skidskolan kan sin sak? Jag åkte med några skidlärare från Sverige i alperna. Vi var alla gäster med UCPA och de var grymma på korta svängar i pisten men i offpisten var de nästa på samma nivå som mig (lät som om de hade steg 4 av vad då?). Om jag då skulle få dem i tex Åre att träna offpist med mig, skulle jag antagligen inte få ut något av lektionen då de inte kan mer än mig. men det låter bra att det finns de instruktörer som kan på olika orter.

Det verkar som du har turen att få träna många timmar med andra kunniga, vilket låter kanon. Om jag skulle göra det du gör skulle det kosta hela min lön och lite till, med tanke på vad en lektion kostar.
Är lite avundsjuk för visst är det ski... kul att utvecklas.

Glidaren

Medlem
Kookaburra sa:
Floskelvarning ala toppluva...jag har ej läst mycket i denna tråd. Men ett snabbsvar till tråd-namnet: det är ej säkert att man har roligare bara för att man blir bättre på det man sysslar med. Dvs om man åker skidor ofta, ser till att ha så roligt man kan och ibland provar lite nya grejer så blir man ju per automatik oftast bättre. Och man kanske inte vill (eller har benägenheten för just detta ändamål, där själva baken är huvudsaken; bastu, brut-sprutt, dunka-dunka, klacksko, gonatt) utvecklas, dvs vecklas in - beroende på personlighet. Men givetvis kan det vara nyttigt att gå igenom en invecklings-fas för att förstå att man redan hade det som behövs: stå rätt på skidorna n enjoy (drick också mycket gräddchoklad eller bira under vägens förgrenande passager)!
Med toppluvan lite på sne, känns det som om min åkning blir bättre, blir bergets alla vrån, till en större lekplats för mig. Vilket borde göra åkningen roligare. Men det är klart om annat är viktigare, får man väl följa andras spår.

Glidaren

Medlem
Anders_Nilson sa:
@Glidaren
Om du bokar en privatlektion så kommer du sannolikt få en lite mer sr instruktör och om det finns de som är examinerade så kommer du få det och de kan det här, de kan driva dig framåt men man får ju vara med på att polletten inte trillar ner första gången du åker med en av just de skälen, det är komplext, och de kommer inte kunna leverera en lösning utan kommer kanske få 100st i huvudet och sen testa vad som funkar.
Sen finns problemet att vi inte gör det och då kommer det inga "elever" och inga instruktörer blir kvar för att det kommer inga elever och man får inte betalt osv

- an
Är med på ditt tänk, men vad ska komma först? Om jag visste att den jag möter är värd pengen +700kr så kanske vi skulle komma. Jag tror nog att jag och polarna är eniga om att priset är för högt för att chansa. För vad jag hört så är utbildningsnivån ganska ojämn samt tror jag väldigt många duktiga åkare att skidnivån på de instruktörer vi ser i backen, är just över oss skidtekniskt men långt ifrån många av videoklippen på tuben.
Om det är teknik-uttryck vi får, kan man ju läsa en bok, det är ju just det personliga konkreta träningstipset vi är ute efter.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp