Varma pjäxor

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Köpte nya Tecnica Cochise 120 (2018) för ett par år sedan. Gillar tanken med hatar modellen. Har problem med att en söm i innerskon ungefär vid främre spännet skaver, trycker och leder kyla rakt in i lilltån. Innerskon är extremt tunn här, och flera tryckningar av skalet har bara delvis lindrat symptomen. Sen är pjäxorna betydligt kallare än de jag haft tidigare, och en bättre innersula har knappast hjälpt. Har hudar, Duke-bindningar och barn så jag åker mest pist.

Jag skulle därför vilja ha tips på andra hyggligt lätta pjäxor med gåläge som har tjocka, varma och goa innerskor! I år kommer man ju möjligen till Svenska fjällen, om något, och jag är less på att frysa mer än vad jag är van vid när det kryper ner mot -10 grader.

Sen är jag ju även nyfiken på om någon testat att byta till t ex Intuition-liners i dessa skor!

/A

streimert

Medlem
Varma pjäxor
Har bytt till Intuition liner sen några år sedan och det var stor skillnad med värme och komfort. Nu har jag dock köpt ett par Maestrale RS som redan har en typ av Intuition liner (om jag förstått det rätt). Tänker prova att lyfta över mina gamla intuition pro tour liners. Kan starkt rekommendera Intuition. ... Se med pjäxor är det ju passformen också som är avgörande för inga domningar,,,frysa etc,.,
/MS

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Varma pjäxor
Jag har bytt till Intuition tour wrap i mina K2 Mindbender 130. Hur nöjd som helst. Men det kändes lite surt att slänga ut orginal innerskorna. Med det var på av mina benhinnor.

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Hur har ni tänkt kring storlek? Jag har 27,5 och funderar på om jag skall välja 27 eller 28 på innerskorna?

streimert

Medlem
Varma pjäxor
Gå in o lös på Intuitions sida....om jag minns rätt är där en guide för rätt storlek.

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Hittar ingen svensk åter
Skulle väl rekommendera att köpa Intuition hos nån som kan hjälpa dig att anpassa dem med. Då har ju de koll på storlekarna.
Hittar ingen svensk återförsäljare av Intuition och funderar på att beställa från Norge. Men jag kommer inte att ge mig på att åka dit och få dom utprovade.

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Gå in o lös på Intuitions sida....om jag minns rätt är där en guide för rätt storlek.
Nja. Har fyllt i deras formulär och fått förslag på modell, (Luxury MV) och storlek (27). Den norska återförsäljarens hemsida rekommenderar dock en större storlek. Därav att jag skulle vilja höra lite erfarenheter från er som provat.

jaksu

Aktiv medlem
Varma pjäxor
Alltså bolaget är franskt 😀

Jag köpte wrap innerskor därifrån typ i 2010. Jag mejlade dem och fick bra svar och rekommendationer.

SaintX

Ny medlem
Varma pjäxor
Dalbello Panterra ID GW. Åkte i Tänndalen veckan ef nyår. -22 i dalen -12 på toppen. Frös första dagen men bytte till lite tjockare strumpor som löste det. Svettas i dem om det är varmare än -5

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Dalbello Panterra ID GW. Åkte i Tänndalen veckan ef nyår. -22 i dalen -12 på toppen. Frös första dagen men bytte till lite tjockare strumpor som löste det. Svettas i dem om det är varmare än -5
Låter ju schysst. Har inte så bra koll på utvecklingen sista åren, men det är GripWalk, funkar dessa pjäxor till vanliga alpinbindningar och original Marker Duke?

SaintX

Ny medlem
Varma pjäxor
Japp! Jag kör Marker Griffon. Baka innerskon i butik så sitter de som en smäck. Hade Dalbello Krypton före dessa. Minst lika varma, om inte varmare. De ha lite smalare läst. Panterra passade mina breda fötter bättre

Pillard

Aktiv medlem
Varma pjäxor
Panterra saknar väl dock tech-inserts. Ska du kolla på Dalbello så är det väl helt klart värt att kolla Lupo eller andra modeller med just tech. Ska du tura så kommer du ju tämligen snart lessna på Dukes...

Lenz

Aktiv medlem
Varma pjäxor
Du kommer få en helt annan passform med dessa plus att dom är mycket varmare. Funderade på att byta pjäxa först men bytte liner istället och pjäxan sitter mycket bättre nu än den gjorde när den va ny. Linern som följde med mina Scott Voodo är ett skämt i jämförelse, frågan är vad det är för liner?
Allt cred till killarna på Sole Boot lab i Chamonix!!! (FOTEN SITTER SOM I ETT SKRUVSTÄD OCH JAG FRYSER ALDRIG)

Senast ändrad:

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Du kommer få en helt annan passform med dessa. Plus att dom är mycket varmare. Funderade på att byta pjäxa först men bytte liner istället. Sitter mycket bättre än dom gjorde när dom va nya. Linern som följde med mina Scott Voodo är bara skräp i jämförelse.
Allt cred till killarna på Sole Boot lab i Chamonix!!! (FOTEN SITTER SOM I ETT SKRUVSTÄD)
Ja, det låter intressant. Då får jag ju även behålla mina tech-inserts. Men det känns ju lite risky att välja modell och storlek och beställa utan att ha provat.

SaintX

Ny medlem
Varma pjäxor
Lugn o fin nu. Hur många skiddagar har du/år? Jag älskar prylar och bra funktion men någon måtta får det vara. Special-liner från ett labb i Chamonix är säkert superfräsigt om man vill vara 18år resten av livet och har tid/råd med 100+ skiddagar/år.
Hitta ett par varma bekväma pjäxor utan överdriven flex och ett par trevliga allmountain.
Rigga ungarna med liknande och njut. Bästa som finns att se dem ha roligt och se hur de kämpar för att hänga på. Lönlöst att lägga massa pengar på tec-prylar för att kunna huda upp för ett berg 1-2ggr/säsong. Dessutom finns det många berg med rolig offpist som du når med liften.

Pillard

Aktiv medlem
Varma pjäxor
Nu är väl iof en ny liner betydligt billigare än att köpa ett par nya Panterra, som du föreslår? Framför allt att köpa ett par Panterra baserat på att en anonym person på ett forum har varma fötter i dem. Visst, nu använder Dalbello Inuition innerskor men de som medföljer när du köper en pjäxa är inte samma som de du köper löst. Det går inte att hävda att att de sitter som en smäck bara för att du värmer de innerskorna. Inte ens en after market Intuition kan garantera det om skalet är fel för din fot.

Pillard

Aktiv medlem
Varma pjäxor
Ja, det låter intressant. Då får jag ju även behålla mina tech-inserts. Men det känns ju lite risky att välja modell och storlek och beställa utan att ha provat.
Att prova den linern innan kommer inte att hjälpa dig alls faktiskt. När jag köpte mina vanliga Intuition Pro Tour (av en händelse också i Chamonix men hos Snell) testade vi dem "obakade" först och det var rent ut sagt plågsamt. Det var som att klämma ner foten i en 3 storlekar för liten pjäxa. Och så är hela processen. Först tror du att dina fötter ska dö. De tejpar på lite kuddar på dina kända tryckpunkter och sen bakar de och du står där med fötterna i och har svinont först och sen när du tar på dem färdigbakade och kylda för första gången så tänker du att de tryckts ihop alldeles för mycket. För det känns alldeles för behagligt. Men sen när man åker inser man att de sitter som de ska och det maniska uppknäppandet i liften osv är helt plötsligt överflödigt. SÅ var det iaf för mig som hade en pjäxa som ändå passade mig innan och var tryckt i skalet några gånger.

SaintX

Ny medlem
Varma pjäxor
Såså...Jag föreslår att köpa ett par bekväma varma pjäxor. Panterra är endast ett förslag som fungerar för mig och kan vara värt att titta på. Självklart ska Roadrunner testa fler alternativ.

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Att prova den linern innan kommer inte att hjälpa dig alls faktiskt. När jag köpte mina vanliga Intuition Pro Tour (av en händelse också i Chamonix men hos Snell) testade vi dem "obakade" först och det var rent ut sagt plågsamt. Det var som att klämma ner foten i en 3 storlekar för liten pjäxa. Och så är hela processen. Först tror du att dina fötter ska dö. De tejpar på lite kuddar på dina kända tryckpunkter och sen bakar de och du står där med fötterna i och har svinont först och sen när du tar på dem färdigbakade och kylda för första gången så tänker du att de tryckts ihop alldeles för mycket. För det känns alldeles för behagligt. Men sen när man åker inser man att de sitter som de ska och det maniska uppknäppandet i liften osv är helt plötsligt överflödigt. SÅ var det iaf för mig som hade en pjäxa som ändå passade mig innan och var tryckt i skalet några gånger.
OK, jag formulerade mig lite dumt. Jag menar att det känns riskabelt att köpa dom på nätet utan support av en bootfitter.

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Nu är väl iof en ny liner betydligt billigare än att köpa ett par nya Panterra, som du föreslår? Framför allt att köpa ett par Panterra baserat på att en anonym person på ett forum har varma fötter i dem. Visst, nu använder Dalbello Inuition innerskor men de som medföljer när du köper en pjäxa är inte samma som de du köper löst. Det går inte att hävda att att de sitter som en smäck bara för att du värmer de innerskorna. Inte ens en after market Intuition kan garantera det om skalet är fel för din fot.
Alltså, grundfrågan här var ju att jag vill ha tips på varma pjäxor. Det framgår av trådens namn. Har aldrig fått några konkreta tips på varma pjäxor i butik. Det brukar mest bli mummel om att passform och att alla pjäxor är ungefär lika. Men mina Cochise är ändå betydligt kallare än allt jag haft innan! Det enda tipset som hittills inkommit är Panterran.

Självklart kommer jag ju prova pjäxorna innan jag eventuellt köper dom.

Men alternativet att rädda mina Cochise till ca halva kostnaden är förstås också intressant! Skorna är egentligen är ganska trevliga (varma dagar) förutom någon olyckligt placerad söm på innerskon.

Pillard

Aktiv medlem
Varma pjäxor
Alltså, grundfrågan här var ju att jag vill ha tips på varma pjäxor. Det framgår av trådens namn. Har aldrig fått några konkreta tips på varma pjäxor i butik. Det brukar mest bli mummel om att passform och att alla pjäxor är ungefär lika. Men mina Cochise är ändå betydligt kallare än allt jag haft innan! Det enda tipset som hittills inkommit är Panterran.

Självklart kommer jag ju prova pjäxorna innan jag eventuellt köper dom.

Men alternativet att rädda mina Cochise till ca halva kostnaden är förstås också intressant! Skorna är egentligen är ganska trevliga (varma dagar) förutom någon olyckligt placerad söm på innerskon.
Det kanske finns ett svar där i avsaknaden av svar. Det är kanske så enkelt att de flesta pjäxor är ganska jämnvarma. Ungefär lika tjockt material och samma sorts material.
Intuition är kända för att vara varmare, just pga annat material och bättre passform.

Tittar man på en pjäxa så är jag tämligen övertygad om att enda anledningarna till att frysa är 1. Strypt blodflöde 2. Inte kan röra på fötterna. Själva pjäxan som sådan är tjock och isolerad nog i grunden. Så det kanske är därför alla pratar om passformen?

Som du själv skriver också så är det ju bara en söm i innerskon som orsakar problemet. Antagligen blir det ju för trångt för tån där. När det är varmare ute blir plasten lite mjukare och kylan som foten utsätts för blir förstås mindre.

Sen i diskussionen rörande byte av hel pjäxa eller innersko. Jag tänker stt man kan fundera över i vilken av dem eventuell isolering sitter ;) Och skalet verkar du ju vara nöjd med så utgå från det.

Roadrunner

Ny medlem
Varma pjäxor
Det kanske finns ett svar där i avsaknaden av svar. Det är kanske så enkelt att de flesta pjäxor är ganska jämnvarma. Ungefär lika tjockt material och samma sorts material.
Intuition är kända för att vara varmare, just pga annat material och bättre passform.

Tittar man på en pjäxa så är jag tämligen övertygad om att enda anledningarna till att frysa är 1. Strypt blodflöde 2. Inte kan röra på fötterna. Själva pjäxan som sådan är tjock och isolerad nog i grunden. Så det kanske är därför alla pratar om passformen?

Som du själv skriver också så är det ju bara en söm i innerskon som orsakar problemet. Antagligen blir det ju för trångt för tån där. När det är varmare ute blir plasten lite mjukare och kylan som foten utsätts för blir förstås mindre.

Sen i diskussionen rörande byte av hel pjäxa eller innersko. Jag tänker stt man kan fundera över i vilken av dem eventuell isolering sitter ;) Och skalet verkar du ju vara nöjd med så utgå från det.
Vi tänker på samma sätt, även om jag är fast i min övertygelse om att mina innerskor är kallare än normalt. Vid den där sömmen som skaver och leder kyla är dom bara någon mm tjocka. Men hela fotsulan domnar vid -10, även med bättre sulor.

herrgard

Medlem
Varma pjäxor
Fulltilts intuition wrap är det varmaste jag haft på fötterna, håller ner mot -30. Inte speciellt bra för turläge dock.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp