Varning för Koala Surf Camp i Hossegor (Biarritz)

U

user93315

Guest
david-bo sa:
För allas information så är jag fortfarande kvar i Hossegor och kämpar på med mina surflektioner. Det verkliga arbetet med den här tvisten kommer jag ta tag i när jag kommer hem om ett par dagar.
Denna information borde du har börjat med i ditt första inlägg. Om vi alla vetat att du varit på plats hade du säkert fått ett annat bemötande, kanske hade du på en gång fått tips på hur du skulle tänka för att kunna komma vidare med din tvist.

Istället sprider du ditt missnöje på ett forum i Sverige och tror att vi som ens inte är där ska ta åt oss din kritik samt hålla med dig. Vem vill lyssna på negativ kritik? Kanske därför många av oss ifrågasätter ditt sätt att beskriva din tvist när du utgår från att vi på en gång ska lyssna på din varning. Vem säger att Koalasufcamp kommer att bemöta oss på exakt likadant sätt som de gjort med dig? Vi kanske skulle klara situationen på ett mer annorlunda sätt.

Med detta sagt så vill jag tipsa dig om en bra surfsida där du i rätt ordning får reda på hur du kan lära dig olika surfsaker.

magnusericsson

Ny medlem
Varför ska folk alltid tro på företagen bara för att de själva har haft en trevlig vistelse?!
Tycker att en del av de som stöttar Koala Surfcamps personal är i högsta grad ute och cyklar.
Hur kan man tycka att "david-bo" har oklara argument, visst ingen mer än David vet om breven existerar men jag tycker inte att det låter som att du ljuger.
Om det nu inte hade varit så som du säger så tror jag inte att du hade lagt ner så hemskt mycket energi på det.
Tycker även att "karinkoala" har sjukt oklara argument till att kasta ut någon, det var ju inte så att du hade brutit mot någon regel.

Även jag tycker att man borde få bättre boende för ~350 kr/natt.
I Sverige får du ett bra boende för de pengarna, åtminstone av egen erfarenhet.

Tycker för övrigt att det var väldigt intressant och lärorik läsning.
Nu vet man ju i alla fall vart man inte ska ta surflektioner.
Jag hoppas att du har lärt dig att stå på den där brädan vid detta laget och hoppas även att du har en desto trevligare vistelse.

//Magnus

Nojlas

Aktiv medlem
Magnusericsson:

Nu vet jag inte vem exakt du syftar på, men man måste ju få kritisera och ifrågasätta alla fakta.

Slutsatsen som jag ser det är att det finns ett problem, och det är att David blev utkastad från campet.

Davids version är att det var oprovocerat, och det kan ha berott på att ägarna till campet helt enkelt inte uppskattade hans personliga stil, eller att det uppstod någon form av kulturkrock - eller liknande.
Stämmer detta, ska ju självklart David ha upprättelse och allmänheten ska få veta hur det går till på det här företaget.

Koalas version är att David bröt mot reglerna för hälsa och säkerhet upprepade gånger.
Därför kastade de ut honom och betalade tillbaka hans pengar.
Stämmer detta, får David faktiskt skylla sig själv.

Den som säger att sida A eller B har rätt utifrån informationen i tråden tar sig nog vatten över huvudet, för här står ord mot ord. David får nog gå vidare med det här på annan front om det ska bli någon klarhet i det.

Diskussioner om hur en fransk frukost ska se ut eller vad ett boende ska kosta är ju inte relevant, det gör mest en väldigt underhållande tråd. :D

stefan_glader

Ny medlem
Oj ojoj vad många inlägg, tog hur lång tid som helst att läsa , först och främst måste tycker jag att det är ovanligt många påhopp på Lena och Karin och personliga sådana vad har de med tråden att göra??

Jag kollade igenom deras blogg och hemsida.
Dom verkar hur seriösa som helst, de har över 500 medlemmar i sin grupp på facebook, kollar man in hemsidan så är det 267 st som gillar dem, ja kolla själva www.koala-surf.com

Du fick ju pengarna tillbaka David vad har du att klaga på????? Sedan kan du ju skriva hur långa fina mail som helst, men egentligen din personliga åsikt när det gäller frukost, Karin och Lenas personliga stil är ju inte relevant.

D

Deleted member 80259

Guest
stefan_glader sa:
Oj ojoj vad många inlägg, tog hur lång tid som helst att läsa , först och främst måste tycker jag att det är ovanligt många påhopp på Lena och Karin och personliga sådana vad har de med tråden att göra??

Dom verkar hur seriösa som helst, de har över 500 medlemmar i sin grupp på facebook, kollar man in hemsidan så är det 267 st som gillar dem, ja kolla själva www.koala-surf.com

Du fick ju pengarna tillbaka David vad har du att klaga på????? Sedan kan du ju skriva hur långa fina mail som helst, men egentligen din personliga åsikt när det gäller frukost, Karin och Lenas personliga stil är ju inte relevant.
Men tjenare koalagänget! Skrev inte ni på första sidan att ni inte skulle kommentera det här något mer?

Reine

Aktiv medlem
felix sa:
stefan_glader sa:

Men tjenare koalagänget! Skrev inte ni på första sidan att ni inte skulle kommentera det här något mer?
Busted

Nojlas

Aktiv medlem
Nämen titta, nu är det inte bara trådskaparen som har en rykande färsk profil! :lol:

Utter

Aktiv medlem
stefan_glader sa:

Haha, över 500 medlemmar på en grupp på facebook, ja det är ju sinnesbilden av ett seriöst företag! Sen hela 267 stycken som tryckt på den lilla "gilla"-knappen, ja men då så!

Om du är seriös så var detta nog dagens bästa ofrivilliga humor. Annars mycket fin ironi!

stefan_glader

Ny medlem
Ja busted jag är helt ny på detta forum från kl 09 något i morse o snart kommer bild och info upp:D

magnusericsson

Ny medlem
stefan_glader sa:

Det finns en stekpanna som har över 100 000 "likes", räknas det också som ett seriöst företag då?

stefan_glader

Ny medlem
Hhahahah underbart;D!!!!"Det finns en stekpanna som har över 100 000 "likes", räknas det också som ett seriöst företag då?" Vilken stekpanna är det måste ha, den verkar ju toppen 100 000 som gillar den, min bränner alltid fast lol

D

Deleted member 80259

Guest
D

Deleted member 80259

Guest
Nojlas sa:
felix sa:
stefan_glader sa:
Jaha Felix så då jobbar du för ett annat surf camp?
Ja, Panda-surf, vi ligger strax utanför Hossegor. Hört om oss?
Hur många vänner på facebook har ni?
Mer än Koala.

Nej David, det stämmer. Vi är ganska nya, eller väldigt nya inom det här området faktiskt, så vår hemsida m,m är inte i 100% rullning ännu utan vi har jobbat mycket med kontakter hittils. Hur som helst erbjuder vi ett helt nytt koncept ingen annan, vad jag vet, kan erbjuda just nu.

Ligger i hängmattan och skriver från telefonen så försöker hålla mig kort.

D

Deleted member 80259

Guest
mm, lite regnigt idag också faktiskt... men vad gör man inte för livsstilen? (karin och lena förstår)

Perkal

Ny medlem
felix sa:
mm, lite regnigt idag också faktiskt... men vad gör man inte för livsstilen? (karin och lena förstår)
SF27~Hang-Loose-Posters.jpg

U

user93315

Guest
felix sa:
mm, lite regnigt idag också faktiskt... men vad gör man inte för livsstilen?
:D Regn e ju bara trevligt om man samtidigt ligger i hängmattan förutsatt att det e tak över en. Surfföretaget "Panda-surf" ser jag framemot att få reda på vad det är. Misstänker att överskottet av all inkomst direkt går till att bevara Pandorna i världen.

D

Deleted member 80259

Guest
Ja ja, miljö och vår livsstil går hand i hand. Självklart kommer vi bidra.

Det vinstbringande konceptet som gör det möjligt är ungefär... surfing på dagen oavsett flagg, "vuxenaktiviteter" på kvällen. Där kan man välja på vår personal, eller lokalbefolkningen.

Perkal

Ny medlem
felix sa:

Det vinstbringande konceptet som gör det möjligt är ungefär... surfing på dagen oavsett flagg, "vuxenaktiviteter" på kvällen. Där kan man välja på vår personal, eller lokalbefolkningen.
Ink. dig? För om du är så gullig som där på din profilbild hade jag satt dig direkt.

D

Deleted member 80259

Guest
Perkal sa:
felix sa:

Ink. dig? För om du är så gullig som där på din profilbild hade jag satt dig direkt.
Sätter man på bordellmamman? Nej.
Jag håller i trådarna högre upp ifrån.

jeffa

Ny medlem
felix sa:

Reeespeeekt!

U

user93315

Guest
felix sa:

Låter larvigt att ha speciella vuxenaktiviteter på kvällen, låter för mycket camp över det hela, ett vuxenläger för dem som inte klarar sånt på egen hand.:D

Om det ska vara surfing oavsett vågförhållanden så lär det ju inte bli så mycket utveckling rent surfmässigt, men det e klart pengarna e väl viktigaste att tjäna, så alla medel är tillåtna.:rolleyes: Du får skapa en speciell forumtråd här sen o marknadsföra haha nu e ju denna tråd kopplat med sökningen av Koala surf camp på google, kommer bland de första svaren. Allt tack vare David-Bo.

david-bo

Ny medlem
OT:
Nojlas: spellflame, imponerande! Jag har Arne Næss - Empirisk Semantik i hyllan. Vill du låna?

Slut på OT

I3EA: vad spelar det förr roll var jag befinner mig för det som hänt? Jag har inte bett om hjälp att lära mig surfa, jag har försökt varna för vad jag upplever som ett oseriöst företag.

Flera har kommenterar mina kommentarer om ägarnas personlighet och smak: Ja, det borde vara irrelevant men för mig verkar det som att min personlighet och smak var relevant för dem så relevansen blir rimligen ömsesidig.

U

user93315

Guest
david-bo sa:
OT:

I3EA: vad spelar det förr roll var jag befinner mig för det som hänt? Jag har inte bett om hjälp att lära mig surfa, jag har försökt varna för vad jag upplever som ett oseriöst företag.

Flera har kommenterar mina kommentarer om ägarnas personlighet och smak: Ja, det borde vara irrelevant men för mig verkar det som att min personlighet och smak var relevant för dem så relevansen blir rimligen ömsesidig.
Din tråd handlar om en varning ja både om hur du uppfattar Koala surf camp men samtidigt hur de uppfattar dig. Alltså så uppmanar denna tråd även en varning för dig om att ha dig på ett surfcamp. Ehh e det bra? :P

Med tanke på allt du skrivit för att övertyga om din varning så tycker jag att det verkade som om du sökte efter någonslags stöd från alla som kommenterat, ett stöd över att vi också ska tycka att Koala surfcamp bör bojkottas. Du tycker ju själv att du behandlats illa och ville varna oss och då vi ifrågasatt dina motiv som du beskrivit verkar det inte okej.

Vad jag fattat så är en varning en uppmaning om en fara och det e ju bra, sen är det ju upp till varje person att testa uppmaningen och skaffa sig en egen uppfattning om vi upplever i detta fall campet som en fara. Om ingen lag stoppar oss så e det ju bara spännande o se hur de skulle bemöta mig om jag skulle hamna i liknande situation som dig. Haha din varning för mig gör bara att jag vill trotsa den och besöka campet mer för att med egna ögon uppleva det hemska.

Och ja jag tyckte det var viktigt att du skrev vart du var på en gång just för att det var relevant för din varning. Om du meddelat om hur du bodde nu t,ex att du inte hittat någe nytt boende pga alla besökare på surftävlingen och att du blev tvungen att sova på stranden under en filt så skulle det vara mycket hemskare o din varning hade blivit kraftfullare för mig.

Så klart att tråden även handlade om du lärt dig att surfa eftersom att det var detta hela tråden grundade sig på, nämligen att du missat surfsessions. Samt att du blivit avvisad på surfarin pga din nybörjastämpel.

david-bo

Ny medlem
Är det någon av alla med roliga alias i den här tråden som startat de två facebookgrupperna om Koala? Bra initiativ!

Vem det nu är kan ju kanske lägga in en länk även till tråden på Surfsverige i samma ämne.

Perkal

Ny medlem
Haha, vilken jävla fegisar dom här som jobbar på koala är. Dom vågar inte argumentera här på FR men på Surfsverige där går det bra.

Om ni ser det här meddelandet tycker jag synd om er, hur svårt är det att be om ursäkt och säga att ni har gjort fel?

EDIT:(ni är ju alla surfare och vet faran, pa andra forum har jag valt att inte kommentera hans inlägg eftersom endast surfare förstar vad röd flagg handlar om) Simma lugnt;-)

Facepalm.

Senast ändrad:
U

user93315

Guest
david-bo sa:
Är det någon av alla med roliga alias i den här tråden som startat de två facebookgrupperna om Koala? Bra initiativ!
Det var inte jag. Haha det var inte många som gillade grupperna heller när jag kollade in dem. Kanske funkar inte sökoptimeringen lika bra på facebook som här på freeride.

david-bo sa:
Vem det nu är kan ju kanske lägga in en länk även till tråden på Surfsverige i samma ämne.
Nu när du själv tänker i dessa banor så kan väl du starta en sån grupp det är ju ändå du som varnar. Kanske även nån från Koala kan skapa en motgrupp\" Varning för David-bo\" haha motgrupper på facebook e ju för roliga. Om Freeride finns på facebook kan du ju även David-bo posta din forumtråd där samt på facebooksurfsverige. Det finns många möjligheter för att marknadsföra forumet på Freeride.se .

mjuk

Medlem
David har uppenbarligen haft alldeles för stora förväntningar på surfcamp.

Standardingredienser:
*Sunkigt boende som knappast betraktas som prisvärt - check
*kass frukost-check
*"chill personal" med varierande grad av attitydproblem-check
*wanna-be surfers som medresenärer- check

Däremot verkar Koala misslyckats vad gäller leveransen av faktisk surf. Till deras försvar verkar detta bero på en kombo av halvtaskiga väder/vågförhållande och nybörjarokunskap från Davids sida (surfare är ett tålmodigt släkte- det är nog därför så många damp-kids inte har tålamod att lära sig). Däremot är det IMHO oförsvarligt om de inte anstränger sig för att se till att kunden åtminstone får möjlighet att försöka surfa mycket. "Force majeure" el likn (väder,krig, terror, kanske rentav breakdown av surfmobilen) kan man inte göra nåt åt men det kan väl knappast åberopas av Koala.

Har Koala failat i sin leverans av surfupplevelse? Ja absolut. Har David ett case i ARN el likn? Knappast

Skulle jag rekommendera nån som är seriöst intresserad av att lära sig surfa att bo på surfcamp? Nej

Eric_W

Aktiv medlem
Bara skumläst tråden lite, men får en väldigt konstig bild av det hela:

- David hävdar att han blivit utkastad på väldigt lösa grunder, vilket i princip betyder: för att han inte har "samma mentala ålder" som de som jobbar på Koala och att Koala mer eller mindre vart så oserriösa att han inte fått surfa.

- Koala hävdar att David bryter mot reglerna och propsar på att ge sig ut i vattnet under röd flagg (no good), att man tvingas ta i från honom brädan och att han inte följer "ordningsregler för hälsa" (vad det nu kan betyda..).

Ganska radikal skillnad i historia måste jag säga..
Kulturkrock javisst, och surfboende/frukost är sällan något att hänga i granen, men det försvarar inte att man kastar ut någon på en påhittad historia. Ruskigt illa om detta stämmer.

Hade vart kul med lite input från annat folk som vart där!

(Och nej, OlaMelin gills inte då de är klart man blir behandlad som en kung om man representerar Sveriges största actionsport-forum. ;) ....)

ThomasE

Medlem
felix sa:

haha felix, du ska fan ha ett pris ; skönast på freeride!
ALL MAKT TILL FELIX!!

david-bo

Ny medlem
För er som undrar så är jag 35 så jag tror inte jag faller in i kategorin DAMP-barn.

Drar jag några paralleller till skidåkning så säsongade jag alltså i Val d'Isère för en massa år sedan. Där var det nog lite samma attityd, typ upp med liften, gräva en grop och dricka öl. Gärna lite offentligt sex på natten också. Sedan dess har jag gjort ytterligare 2-3 säsonger, men då i La Grave. Där är det väldigt mycket mindre trams runtomkring (men visst, det förekommer - på nyårsafton och i samband Derby de la Meije...) och starkt fokus på skidåkning och andra alpina aktiviteter. Mitt förhandsintryck av Koala, från www-sidor och e-postväxling med dem, var att det skulle vara lite som Skiers Lodge i La Grave med guidning till bra surfställen - olika beroende på förkunskaper osv (ungefär som att Skiers Lodge kör en separat snowboardgrupp). Det var tyvärr en felaktig bild.

De kunde väl egentligen lika gärna flytta det där huset till Visby eller Båstad, livsstilen var väl Visby eller Båstad under några sommarveckor snarare än seriös surfning.

Som mjuk skriver chill personal och wannabesurfargäster.

Jaja, nästa gång bokar jag en lägenhet och sköter allting själv.

Topp