VARNING! Till alla er som funderar på att köpa ett par Guardian/Trakkers/Scott/Look

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Helt sjukt dålig konstruktion på dessa bindningar, vi är 11 personer här i Golden BC som har köpt Guardians/Trakkers i år, 8 av dem har gått sönder/är påväg att gå sönder. 4 av dem har metallskenorna gått av helt vid den bakre sprinten vid tådelen, de andra 4 bindningarna åker sprintarna (vid tådelen) ur med jämna mellanrum, åker en sprint ur är det kört och man märker inte det heller. En av bindningarna har AFD´n lossnat helt också.
Vi turar en hel del men inte extremt mycket, ungefär 15 av 60 dagar hittills i år. De som har hållit hittills kommer med största sannolikhet gå sönder inom snar framtid eftersom det är nu senaste veckorna allas bindningar har börjat gått sönder. Vi är inga klantar som använder dem fel samt några av oss är inga nybörjare på att tura så det är inte vårt fel!
Tycker det är riktigt dåligt av Salomon att inte komma fram till en bättre konstruktion, de har hållit på i 2 år med att tagit fram denna bindning med hjälp av pro åkare såsom Abma, Douglas osv...

Så alla ni som funderar på att köpa dessa bindningar säger jag bara UNDVIK! Vänta på en uppgradering eller köp något annat!
Slänger upp en bild där de 4 bindningar har gått av

Senast ändrad:

AugustAhlnas

Ny medlem
Tänkte även höra om det är några fler som upplevt liknande problem? Kanske inte just att de gått av men att "sprintarna" har åkt ut en bit eller helt. Jag äger ett par utav bindningarna som Johan skriver om men för mig är problemet bara att sprintarna vill smyga ut.

Freeridefredde

Ny medlem
Det är en person här i Revelstoke vars bindning har gått sönder på samma sätt som bilden. Jag vet inte detaljerna runt det, bara att den knäcktes på samma sätt.

Mountain_Man

Ny medlem
Katasrtof både för användare och tillverkare. Sprintarna går ju att säkra nu när man vet att de kan "ramla" ur. Men att metallskenorna går av ... När har de brustit? Vid utförskörning eller i gåläge?

/MM

ingelstroem

Medlem
Mina sprintar hade gängat ur sig nästan helt. Som tur är upptäckte jag det och skruvade in dem innan jag började åka på dem igen. Reflekterade mest över att det var konstigt att de hade gängat ur sig men några andra problem har jag inte upplevt.

Joye

Medlem
Någon i USA som upplevt detsamma

Om någon tar med sig en stukad bindning till sverige och inte skickar till Salomon kan jag vara intresserad, borde gå att utveckla ett koncept på en annorlunda turbindning av en sådandär, utan att ha med häldelen i varje lyft...

AndreasM

Ny medlem
Är det sprinten för leden för gångläget som gängar upp sig? Borde funka med gänglåsning om den inte redan har det.

De andra sprintarna som håller fast aluminiumstängerna borde inte lossna. Dock verkar ju stängerna gå av vid sprintarna i framdelen där det blir en ganska kraftig brottanvisning. Borde vara beroende på materialutmattning iom att problemen visar sig efter en tids användning. Dock borde aluminiumstängerna vara lätta att byta om man bara kan få tag på nya som reservdel. Känns dock som ett klockrent garantiärende då felet har uppstått under normal användning.

Finns lite bilder på hur sprintarna sitter här http://www.wildsnow.com/8495/salomon-guardian-boots-backcountry/

Officerider

Ny medlem
Det där låter ju som ni borde kunna reklamera. Så många trasiga bindningar, med samma typ av fel. Undrar ifall Salomon har gjort någon ändring på nya Guardian 16 och 13 som väl kommer till nästa säsong?

Krooken

Ny medlem
För mig stog det och vägde mellan guardian och Marker F12, valde F12. Känns bra..
Men det är otroligt trist att sånt går sönder....

thomas58

Ny medlem
Träffade en australiensare i Nesiko vars bindning gick av på samma sätt.
Hans bror var typ generalagent för K2 som han ringde när det hände.
Han sa att dom tydligen hade problem med brott mellan skenan och plastinfästning,det var Bekräftat av salomon
Själva.Gissa varför jag sålde mina??

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Katasrtof både för användare och tillverkare. Sprintarna går ju att säkra nu när man vet att de kan "ramla" ur. Men att metallskenorna går av ... När har de brustit? Vid utförskörning eller i gåläge?

/MM
I gåläge, jag gick som sagt på helt plan mark dessutom när de gick av, kan dock ha varit en spricka i dem innan, värdelöst i vilket fall. Har dessutom pratat med 2 personer till här i Golden som har samma problem med sprintarna.
Jag har inte kontaktat Salomon ännu, har bara kontaktat butiken där jag köpte dem, ska slänga iväg ett mail till salomon nu. Återkommer med en uppdatering

Goora

Ny medlem
Tråkigt!
Hade hört talas om problemet och efter en del turande började mina glappa i just samma in fästning där dina gått av. Insåg snart att dom skulle gå av vilken tur som helst. För att inte stå där i backen med trasig bindning så gick jag till butiken där jag köpt dom och fick valet att reklamera eller få nästan nya trackers. Använda typ 10 dagar enligt butiken. Kände och klämde och insåg att dom kändes nya. Då jag inte har så lång tid kvar här i kanada fick det bli dom något beggade men hela trackersarna. Så jag kan njuta av resten av säsongen med.
Lär ju sälja dom när man kommit hem! Sugen någon?! ;)
Men som sagt, dålig bindning. Funkar dock bra när man inte turar :)
Hoppas dom åtgärdar det tills nästa vinter....

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
thomas58 sa:
Träffade en australiensare i Nesiko vars bindning gick av på samma sätt.
Hans bror var typ generalagent för K2 som han ringde när det hände.
Han sa att dom tydligen hade problem med brott mellan skenan och plastinfästning,det var Bekräftat av salomon
Själva.Gissa varför jag sålde mina??
K2 och Salomon har ju inget med varandra att göra så det detta förstår ja inte alls

Senast ändrad:

R00bert

Medlem
Verkar vara känsligt med snöbildning just under tån i gåläge. Skenorna pallar inte av kraften som bildas när de har fullt med snö under sig.. Glad att jag släppt framebindningar helt för Dynafit. Tänker aldrig köpa en till Duke/Guardian/whatever. Bara avvakta ett år eller två och köpa Beasts istället för Duke/Guardians åtminstone :)

Mountain_Man

Ny medlem
Ser ju onekligen ut som det kan bero på snö/is under tådelen. Bör ju gå att klara sig unden om man har koll på detta samt säkrar nitarna med lämpligt "klister". Tack TS. Det här är viktig info för alla med aktuell bindning.

/MM

Lee-nus

Aktiv medlem
Fy FAN, vad glad jag är att jag litade på magkänslan, gjorde mig av med mina och bytte tillbaka till Duke innan säsongen hann börja... :)

Sveda

Ny medlem
Tog detta från en annan tråd:
Glisseur sa:
Kruus sa:
För och nackdel med Salomon/Atomics - lättare, styvare, högre din etc?
Läs recension av Salomon Guardian 16 här >>

Några skillnader mellan Guardian/Tracker och Duke:
• Lägre – nästan 1 cm lägre stack height.
• Mer vridstyv bottenplatta när man går.
• Enklare att hantera, man behöver inte ta av skidan för att växla mellan åk/gåläge.
• Mindre chans till isbildning.
• Bättre hälhöjare.
• I princip noll glapp vid åkning.
• Mer metall = bättre hållbarhet.
Hahahahahahahahahahahahahahahahaaa bajs

AndreasM

Ny medlem
Skulle tippa på att brotten beror på att man har fått snö/is mellan bindningen och skidan i framkant på bindningen i gångläge vilket har lett till att man böjer aluminiumskenorna i varje steg tills de går av. Är väldigt lite metall i skenans ovankant som förhindrar att en spricka börjar där och sen fortsätter nedåt. Hålet för sprintarna gör inte det hela bättre heller. Dessutom är skenorna platta undertill mot skidan vilket gör det lättare att snö och is förhindrar häldelen från att gå ända ner. Kan nog vara lätt att knäcka aluminiumskenorna om man inte rensar bort snö och is innan man låser bindningen igen. När man går har man ju en liten höjning av hälen vilket gör att snö och is kan byggas upp på ovansidan och sen trycker man ner bindningen med kraft för att låsa den. Kan nog vara bra att ta av skidorna för att rensa bort snö och ev is innan man låser bindningen igen. Känns som att lite av fördelen med Guardian försvann där. Dock är det första årsmodellen och det var ju en hel del problem med Duken också när den precis hade släppts.

Har svårt att se att bindningarna skulle gå sönder sådär när man åker utför med låst bindning. Blir intressant att se om de gör några uppdateringar till nästa års modell.

Senast ändrad:

CLA

Ny medlem
läsvärt, blir att rensa bindningarna på snö ordentligt i framtiden då så får man se hur länge de håller...

alltid kul att ha en anledning att köpa nya prylar dock :)

Senast ändrad:

PowderHippie

Ny medlem
Igår märkte jag en brist i Markers Tour F12.

Helt plötsligt förstod jag inte varför jag inte hade någon skida under foten när jag skulle uppför.
"Gångjärnet" i bindningen är gjort av plast och verkade inte jättehållbart.
Som tur var hade jag inte hunnit allt för långt ut på fjället och lyckades ta mig ner på en skida.

Är det någon mer som upplevt samma problem?

// Karl

Blide

Medlem
Trist! Det där är ett rätt vanligt "fel" på den bindningen, lite beroende på årsmodell (bättre på de senare). Hur gammal är (var) din?

Glisseur

Aktiv medlem
Sveda sa:
Tog detta från en annan tråd:
Glisseur sa:
Kruus sa:
För och nackdel med Salomon/Atomics - lättare, styvare, högre din etc?
Läs recension av Salomon Guardian 16 här >>

Några skillnader mellan Guardian/Tracker och Duke:
• Lägre – nästan 1 cm lägre stack height.
• Mer vridstyv bottenplatta när man går.
• Enklare att hantera, man behöver inte ta av skidan för att växla mellan åk/gåläge.
• Mindre chans till isbildning.
• Bättre hälhöjare.
• I princip noll glapp vid åkning.
• Mer metall = bättre hållbarhet.
Hahahahahahahahahahahahahahahahaaa bajs
Nä, jag har ju bara åkt runt 100 dagar med Guardians under två säsonger, så vad vet jag om bindningens hållbarhet och funktion?

Jag tror att isbildning under tån ihop med att man forcerar ner bindningen i åkläge igen utan att rensa bort isen är problemet. Vilket iofs motverkar nyttan med att kunna ta av hudarna utan att ta av skidorna. Och man kan ju alltid diskutera om det inte borde gå att konstruera bort en del av det problemet med en annan typ av bottenplatta.

JockeEN

Ny medlem
Det här är ett riktigt dunderfiasko till bindning!! Liksom TS så har jag också hängt i Golden i vinter. Mina var dom första som gick sönder.
Tror faktiskt inte att det är isbildningen som är det enda problemet. Konstruktionen är helt enkelt för klen. Plast + metall = ej hållbart! Problemet är ju som känt att metallrören tillslut går av. Och mig veteligen så har bindningarna gått av för de flesta efter ganska flitigt användande. Jag tror helt enkelt att metallen blir för klen i sprintskarven, för det är där den går av. Skarven håller inte för långvarig påfrestning i gångläge. När man går så vickas alltid bindningen lite hela tiden från sida till sida, ännu mer vid slag etc etc! Det är så pass sällan som det bildas is, eller lägger sig massa snö, att jag inte tror att det är den enda boven i dramat!

Jonte-Gille

Ny medlem
De är rena skiten.. jag har, eller a jag hade innan jag bytte över mina gamla bindningar.. Under denna säsong så har jag fått byta skiten 3 gånger pga av att metallen i mitten gick sönder, stoppen blev skev samt att vikten ändrades automatiskt när man åkte lite upp och ner.. ALDRIG MER!

la_grave

Ny medlem
Postade detta i tråden om inserts

Sprang på ett amerikanskt brödapar igår som hade utvecklat ett eget alternativ till inserts som verkade riktigt smart. En platta under tåbindningen som gör att man kan byta mellan tech-tåbindning och traditionell alpintå på några sekunder (betydligt snabbare än att plocka ihop tex stighudar). Bak hade man en vanlig alpinhäl (plus en bygel som stöd när man turar) Det löser ju förstås inte ta-med-skidor-på-flyget-problemet men känns som en rimlig kompromiss om man vill välja mellan tur- och alpinbindning

http://casttouring.com/
Kan kanske vara ett alternativ för/till turbindningar. Funderar själv på ett att ha inserts på ett par skidor och prova dessa plattor på några andra skidor.

Mountain_Man

Ny medlem
Jonte-Gille sa:
De är rena skiten.. jag har, eller a jag hade innan jag bytte över mina gamla bindningar.. Under denna säsong så har jag fått byta skiten 3 gånger pga av att metallen i mitten gick sönder, stoppen blev skev samt att vikten ändrades automatiskt när man åkte lite upp och ner.. ALDRIG MER!
Låter verkligen illa ... men vad menar du med att "vikten ändrades automatiskt"?

/MM

Von_vettet

Medlem
PowderHippie sa:
Tror det är årsmodell 2012 på de. Vet ni om årsmodell 2013 har bättre förstärkning i gångjärnet?
jag har ett par 12/13 Tour f12:eek:r. Betydligt mer metall i dem, använda cirka 25-30 dagar denna vinter utan några som helst problem!

la_grave

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Jonte-Gille sa:
Låter verkligen illa ... men vad menar du med att "vikten ändrades automatiskt"?

/MM
Jag gissar på att skribenten (könsneutralt!) menar att DIN-talet ändrar sig.

Mountain_Man

Ny medlem
la_grave sa:
Mountain_Man sa:
Jonte-Gille sa:

/MM
Skulle kunna vara så ... men mer troligt är att hen konstaterat att man går ner i vikt efter att ha åkt "lite upp och ner". Jag förstår inte riktigt vad det har med bindningen att göra, för det kan väl ändå inte vara så att bindningen automatiskt anpassar sig till åkarens viktförändring ... ;-)

/MM

la_grave

Ny medlem
Mountain_Man sa:
la_grave sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Skulle kunna vara så ... men mer troligt är att hen konstaterat att man går ner i vikt efter att ha åkt "lite upp och ner". Jag förstår inte riktigt vad det har med bindningen att göra, för det kan väl ändå inte vara så att bindningen automatiskt anpassar sig till åkarens viktförändring ... ;-)

/MM
Det där var oerhört oneutralt! »Men mer troligt är att denne konstaterat att man…»

AndreasM

Ny medlem
Ska bli intressant att se om det kommer nån uppdatering till nästa år. Dock känns det som att det inte går att lösa problemet om man inte gör om formen på railsen och plasten där de sätts fast i tå och häldel. Möjligen att det skulle gå att limma fast railsen istället för att använda sprintarna.

Sen finns det ju rimligtvis många som har denna bindning och inte har haft några problem (iaf inte ännu).

OHellsing

Ny medlem
Rumskompisen här i Chamonix knäckte sin andra Guardian för vintern idag...

Tådelen knäcks loss från sitt gångjärn när bindningen är i gåläge. Misstänker starkt att det har att göra med att skruven skruvar ur sig och tillåter stora rörelser i sidled. Vid tex skrå. Helt värdelöst och farligt. Nu hade vi massor med tur som gjorde att det gick att laga bindningen nog för att ta sig ner på, men det är ju sådär att riskera att stå på en glaciär med bara en skida...
Och juste, AFDn (den vita plastbiten) har trillat av på den ena bindningen också.

Salomon har dock tagit på sig ansvaret och skickar nya delar till en butik här som byter ut delarna kostnadsfritt. Men det skulle ta 3-7 dagar.

Tråkigt att Guardian inte verkar hålla ihop bättre då det i övrigt är en helt grym binding att åka på. Kanske där i problemet ligger, att den är för inriktad på åkningen?

Hawk100

Aktiv medlem
Tråkigt att höra.
Vågar man gå på Dynafit tech-bindningar på ett par 118-skidor eller blir det för vekt???

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp