Vart åka för att hitta snö i november/december

xmas67

Ny medlem
Hej!
Jag har en förhoppning om att vara ledig hela november och halva december iår och skulle vilja tillbringa tid med att åka skidor.
Jag är 50+, medioker men glad skidåkare som för en stund skulle vilja göra något roligt utanför ekorrhjulet.
Min fråga till er där ute med kunskap och livsglädje:
Var åker jag för att hitta snö som är lättillgänglig? Och helst till en plats/område där jag kan hitta ett någorlunda billigt boende.

Tacksam för tips av alla slag!!

Fortsatt trevlig sommar!!

Hans

iallafall

Medlem
Cervinia har meddelat att dom öppnar 16 oktober. Det brukar gå att hitta relativt billiga boenden off season.

Men man får ju avvakta och se vad som händer med covid-restriktioner.

Det är inte heller säkert att det kommit särskilt mycket snö innan december.

Anzom

Aktiv medlem
Ha lite is i magen och bestäm dig sent, lugnt med boende den perioden. Kan variera rätt rejält på plats och år. Vissa gånger södra franska alperna. Andra år norra alperna och ett tredje år östra alperna. Högre höjd kräver ofta mer snö med för att täcka spetsiga klippor i och utanför backen. Samtidigt som höjd är ett måste i november.

PisteCarver

Aktiv medlem
Stubai och Hintertux är helt öppna då.
Så här såg det ut i Stubai sista oktober veckan förra året.
Du kan bo i centrala Neustift på trestjärniga Hotel Hoferwirt med halvpension för 70 Euro/natt.
1628789773852.jpeg

Senast ändrad:

Kungpulan

Aktiv medlem
Har använt mig en del av denna sida när jag bestämde mig för att åka till alperna i mitten av december. Valet föll på valdi/tignes och det var kanonförhållanden när vi var där, nästintill alla backar var pistade och alla liftar gick, och om de inte gick berodde det på vädret. Ska du stora chanser till bra åkning i nov/december skulle jag siktar på alperna.

Boendefrågan kanske är lätt att lösa eftersom de flesta säsongare kommer i mitten/0slutet av december. Vissa orter som obergurgl och hintertux har jag hört att det kan vara mycket köer, man får armbåga sig fram med alpina-träningsläger. Men om det stämmer låter jag vara osagt då jag inte varit där😅Just det här året gissar jag att det finns ett uppdämt behov pga coronan så kanske blir extra många som är sugna på att åka på försäsongen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vissa orter som obergurgl och hintertux har jag hört att det kan vara mycket köer, man får armbåga sig fram med alpina-träningsläger. Men om det stämmer låter jag vara osagt då jag inte varit där😅Just det här året gissar jag att det finns ett uppdämt behov pga coronan så kanske blir extra många som är sugna på att åka på försäsongen.
Jag har inte haft några större problem med liftköer där under högsäsong, så varför skulle det vara det när det är lågsäsong/försäsong och hotellen bara är halvfulla?
Antalet deltagare i alpina träningsläger är betydligt färre än antalet turister under högsäsong. Det enda är att de spärrar av vissa sektioner i några pister med banor/portar, men med tanke på att pisterna i Stubai/Hintertux oftast är 100-200 meter breda så är det av mindre betydelse.

Jag var i Stubai sista oktoberveckan förra året och pisterna/liftarna var precis så tomma som på bilden i mitt tidigare inlägg (och bilderna nedan).
En skillnad är att det i huvudsak är entusiaster och lite mer vana skidåkare som är där på försäsongen, och ganska få nybörjare. Men det är fritt i nerfarterna så perfekt för vem som helst.

Jag tycker att Österrike har mest att erbjuda av alpländerna ner det gäller försäsong. Inom en timmes bilavstånd finns det 5 olika skidområden med glaciär där liftarna snurrar redan i oktober:
- Bäst: Stubai och Hintertux.
- Högst: Pitztal.
- Inte lika bra som ovanstående men helt OK: Sölden och Kaunertal
(Har varit på alla utom Kaunertal)
Ska man vara där nere under så lång period som @xmas67 , så är det ju en ypperlig möjlighet att kombinera dessa och få se och prova på flera ställen.
@xmas67 hör gärna av dig till mig med PM för personliga tips om resmål och hotell.

Nedan lite fler härliga Stubai bilder från oktober förra året 🙂:
1628812993746.png

1628813156870.png

1628813271286.png

1628813577658.png

iallafall

Medlem
Liftköer där under lågsäsong kan det bli om det är få liftar öppna. Om det kommit dåligt med snö kan det hända att dom bara öppnar högst upp. Så bättre att vänta och se hur snöläget är.

KaitsuH

Aktiv medlem
Tiroler Gletscher turnee! Om du skall köra ner med din egna bil, prova då flera glaciärer: Pitztaler Gletscher, Stubaier Gletscher, Hintertux och Kitzsteinhorn/Kaprun. På denna tid är det mycket enkelt att hitta billigt boende överallt. Och billigt menar under 100 euro för ett duppelrum med frukost /natt, enkelrum ca. 60, och då får man bo nära by center. Leta bara efter Privatzimmer eller Frühstückpension.

Och i november - tidig december har du ingen brådska. Du kan hitta billigt boende även en dag före resan (eller på samma dagen).

Om jag hade fri från jobbet på november-december, jag skulle absolut resa till Österrike för några veckor.

Här är ett exempel. Jag har övernattat där flera nätter. Bra läge, man kan gå till restauranger på kvällen, bra frukost osv. Billig: http://www.landhaus-geisler-tux.at

Redigerar. Det där var en appartment, men också bra. Vi har varit där med ett större gäng. Där är frühstückpensionen: https://schneiderau.at/de/

(Einzelzimmer med dusch 32 euro!)

Senast ändrad:

xmas67

Ny medlem
Cervinia har meddelat att dom öppnar 16 oktober. Det brukar gå att hitta relativt billiga boenden off season.

Men man får ju avvakta och se vad som händer med covid-restriktioner.

Det är inte heller säkert att det kommit särskilt mycket snö innan december.
Tackar!! Italien låter trevligt men som du säger mycket hänger ju på när snön kommer och vad som sker med covidpandemin och restriktioner kring detta.

xmas67

Ny medlem
Ha lite is i magen och bestäm dig sent, lugnt med boende den perioden. Kan variera rätt rejält på plats och år. Vissa gånger södra franska alperna. Andra år norra alperna och ett tredje år östra alperna. Högre höjd kräver ofta mer snö med för att täcka spetsiga klippor i och utanför backen. Samtidigt som höjd är ett måste i november.
Tack Anzom för tipsen. Gissade att det skulle vara lite lättare att hitta boende under försäsong så bra att få det bekräftat! Ja, ser nog ut som om jag kommer att avvakta tills det drar ihop sig :)

xmas67

Ny medlem
Har använt mig en del av denna sida när jag bestämde mig för att åka till alperna i mitten av december. Valet föll på valdi/tignes och det var kanonförhållanden när vi var där, nästintill alla backar var pistade och alla liftar gick, och om de inte gick berodde det på vädret. Ska du stora chanser till bra åkning i nov/december skulle jag siktar på alperna.

Boendefrågan kanske är lätt att lösa eftersom de flesta säsongare kommer i mitten/0slutet av december. Vissa orter som obergurgl och hintertux har jag hört att det kan vara mycket köer, man får armbåga sig fram med alpina-träningsläger. Men om det stämmer låter jag vara osagt då jag inte varit där😅Just det här året gissar jag att det finns ett uppdämt behov pga coronan så kanske blir extra många som är sugna på att åka på försäsongen.
Är som sagt inte så kunnig i att resa runt i/åka skidor i alperna så ditt länktips är mycket uppskattat, tack!

xmas67

Ny medlem
Jag har inte haft några större problem med liftköer där under högsäsong, så varför skulle det vara det när det är lågsäsong/försäsong och hotellen bara är halvfulla?
Antalet deltagare i alpina träningsläger är betydligt färre än antalet turister under högsäsong. Det enda är att de spärrar av vissa sektioner i några pister med banor/portar, men med tanke på att pisterna i Stubai/Hintertux oftast är 100-200 meter breda så är det av mindre betydelse.

Jag var i Stubai sista oktoberveckan förra året och pisterna/liftarna var precis så tomma som på bilden i mitt tidigare inlägg (och bilderna nedan).
En skillnad är att det i huvudsak är entusiaster och lite mer vana skidåkare som är där på försäsongen, och ganska få nybörjare. Men det är fritt i nerfarterna så perfekt för vem som helst.

Jag tycker att Österrike har mest att erbjuda av alpländerna ner det gäller försäsong. Inom en timmes bilavstånd finns det 5 olika skidområden med glaciär där liftarna snurrar redan i oktober:
- Bäst: Stubai och Hintertux.
- Högst: Pitztal.
- Inte lika bra som ovanstående men helt OK: Sölden och Kaunertal
(Har varit på alla utom Kaunertal)
Ska man vara där nere under så lång period som @xmas67 , så är det ju en ypperlig möjlighet att kombinera dessa och få se och prova på flera ställen.
@xmas67 hör gärna av dig till mig med PM för personliga tips om resmål och hotell.

Nedan lite fler härliga Stubai bilder från oktober förra året 🙂:
Visa bilaga 11158
Visa bilaga 11160
Visa bilaga 11161
Visa bilaga 11162
Riktigt härliga bilder!! Ser ju alldeles utmärkt ut. Uppskattar verkligen både bilder och information, snällt att du tar dig tid. Återkommer gärna till dig lite längre fram om du har tid/lust att berätta mera. Ha det gott så länge!!

xmas67

Ny medlem
Tänkte skriva något syrligt ifrågasättande av varför man vill åka en månad i november; typ sämsta skidmånaden.
Men efter @PisteCarver bilder blev jag lite sugen på höståkning....
hahaha....ja jo jag förstår din tanke, har semester som måsta tas ut innan årsskiftet det är därför och jag har ingen lust att få det utbetalt i pengar (även om dom alltid behövs), tycker att tiden är mera värdefull. Blev själv inspirerad av bilderna!

xmas67

Ny medlem
Tiroler Gletscher turnee! Om du skall köra ner med din egna bil, prova då flera glaciärer: Pitztaler Gletscher, Stubaier Gletscher, Hintertux och Kitzsteinhorn/Kaprun. På denna tid är det mycket enkelt att hitta billigt boende överallt. Och billigt menar under 100 euro för ett duppelrum med frukost /natt, enkelrum ca. 60, och då får man bo nära by center. Leta bara efter Privatzimmer eller Frühstückpension.

Och i november - tidig december har du ingen brådska. Du kan hitta billigt boende även en dag före resan (eller på samma dagen).

Om jag hade fri från jobbet på november-december, jag skulle absolut resa till Österrike för några veckor.

Här är ett exempel. Jag har övernattat där flera nätter. Bra läge, man kan gå till restauranger på kvällen, bra frukost osv. Billig: http://www.landhaus-geisler-tux.at

Redigerar. Det där var en appartment, men också bra. Vi har varit där med ett större gäng. Där är frühstückpensionen: https://schneiderau.at/de/

(Einzelzimmer med dusch 32 euro!)
Hade först tänkt flyga ner men det är klart att med bil blir man mera rörlig och kan hitta bra platser. Sedan är det väl aldrig fel att få se flera områden och platser. Tack för tipsen!

fredw

Aktiv medlem
Flyg plus hyrbil är också ett utmärkt alternativ, särskilt om man inte bor i södra Sverige. Fast kanske inte vettigt om man ska vara nere mer än några veckor.

Lustigcurry

Medlem
Hade först tänkt flyga ner men det är klart att med bil blir man mera rörlig och kan hitta bra platser. Sedan är det väl aldrig fel att få se flera områden och platser. Tack för tipsen!
Blev det någon alp-resa?

Jag är själv ledig från 7e december och funderar på att åka ner. Om du är där kanske du kan ge en lägesrapport?

xmas67

Ny medlem
Hej!
Tack för din fråga och skulle gärna gett en lägesrapport. Vände och vred på det hela och gjorde en helomvändning. Åkte till Kap Verde i tre veckor istället för att surfa. Riktigt, riktigt roligt speciellt när det blev lite "längre" tid att testa och träna. Glad att jag gjorde det men inser att skidåkning ändå är strået vassare. Vart tänker du åka, om jag får fråga?

Lustigcurry

Medlem
Hej!
Tack för din fråga och skulle gärna gett en lägesrapport. Vände och vred på det hela och gjorde en helomvändning. Åkte till Kap Verde i tre veckor istället för att surfa. Riktigt, riktigt roligt speciellt när det blev lite "längre" tid att testa och träna. Glad att jag gjorde det men inser att skidåkning ändå är strået vassare. Vart tänker du åka, om jag får fråga?

Det lät ju som en ypperlig plan B. Jag blev inspirerad av tipsen från denna tråd och tänkte Pitztaler Gletscher, Stubaier Gletscher, Hintertux och Kitzsteinhorn/Kaprun då jag också har bekanta nära Hintertux. Men även jag har dock gjort en helomvänding och satsar på de inhemska fjällen istället. Hur mycket jag än vill åka till Alperna så åker jag hellre små berg med kompisar än kör stora berg solo.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp