Vart på skidan ska jag sätta bindningen?

Martinfosho

Ny medlem
Som topic lyder, vart på skidan ska jag sätta mina bindningar, ska köra mer park detta året, men kommer också köra i vanliga pister.

Vad är fördelarna med mittmonterat och vad är nackdelen?

Varför ska man ha mittmonterat? Varför ska man inte ha mittmonterat?

issakk

Ny medlem
Du ska ha MITT!
Särkilt om du ska köra mycket park..
Det blir skönare balans på skidan, det fattar du ju själv. mitt i skidan = samma vikt fram o bak.

Om inte för något annat. För at de e så jävla coolt

EmilRosenberg

Ny medlem
Du får bra pistegenskaper med mittmonterat också. Jag kör hellre pist med mittmonterat än med bakmonterat på parkskidor.

PNyberg

Ny medlem
Köper du en symmetrisk skida (som tex Moment Jib) så ska du ju mittmontera. Är den inte symmetrisk så får du ju isf gå framför mitten för att du ska få bästa möjliga balans eftersom tipen är tyngre än tailen.
Så att mittmontera en skida som inte ska mittmonteras ger lite bättre balans, men sämre kvaliteter i övrigt.

PNyberg

Ny medlem
EmilRosenberg sa:
Du får bra pistegenskaper med mittmonterat också. Jag kör hellre pist med mittmonterat än med bakmonterat på parkskidor.
Det här är inte alla som håller med om skall sägas. Sj tycker jag att nosen initieras för mycket om man flyttar fram bindningar och leder till ett oförutsägbart beteende.
Alltså, om man har problem med att initiera nosen vid ingång av sväng så får man lättare till det om man frammonterar.

Martinfosho

Ny medlem
issakk sa:
Du ska ha MITT!
Det blir skönare balans på skidan, det fattar du ju själv. mitt i skidan = samma vikt fram o bak.

Vad är det coola med det?

Lee-nus

Aktiv medlem
du vet, man kan googla och så för att hitta svar ibland också.
man behöver inte skapa en tråd för varje tanke som dyker upp i huvet (även om jag själv många gånger varit på väg att fråga forumet vilket mat som egentligen är godast...).

sjokeckset

Ny medlem
Vad har du för skidor?

Jag har ett par Völkl Wall som är helsymetriska och på dessa har jag monterat bindningen "mittmitt" om man kan säga så. :)

Kul(Kanske dum?) fråga, hur kommer det sig att det egentligen görs osymetriska skidor till park? Är det helt enkelt för att alla inte vill montera mittmitt eller har det en annan funktion?

Lima-ko

Ny medlem
sjokeckset sa:
Kul(Kanske dum?) fråga, hur kommer det sig att det egentligen görs osymetriska skidor till park? Är det helt enkelt för att alla inte vill montera mittmitt eller har det en annan funktion?
För att de klarar allt det en mittmonterad skida klarar med bravur trots x cm bakmontering, och man får ofta lite bättre åkegenskaper, kanske framförallt ute i det mjuka.

Senast ändrad:

Tompan14

Ny medlem
Mitt standardtips är att montera bindningen på ovansidan av skidan.

Lee-nus sa:
även om jag själv många gånger varit på väg att fråga forumet vilket mat som egentligen är godast...
Bacon.
Fler frågor?

Lima-ko

Ny medlem
Martinfosho sa:
Om jag köper k2 domain då ?=)
Trots att du blott är 15 år fyllda räknar jag ändock med att du själv kan läsa dig till om K2 Domain är symmetriska eller inte, right?

iLd0tt0re

Medlem
De flesta skidor har en från tillverkaren rekommenderad boot center-linje. Att hålla sig framför denna brukar på ett par assymetriska skidor vara bättre för de som leker i park och liknande medan en bakmonterad bindning brukar föredras av de som åker mycket puder.

Men hur mycket behöver en bindning flyttas från boot center för att man ska börja märka skillnad?

PNyberg

Ny medlem
iLd0tt0re sa:
De flesta skidor har en från tillverkaren rekommenderad boot center-linje. Att hålla sig framför denna brukar på ett par assymetriska skidor vara bättre för de som leker i park och liknande medan en bakmonterad bindning brukar föredras av de som åker mycket puder.

Men hur mycket behöver en bindning flyttas från boot center för att man ska börja märka skillnad?
Ok första påståendet kan jag väl hålla med om. Skidan blir kvickare och får lägre svingvikt...lättare att hantera.
Men jag skulle gärna se statistik på hur många.som bakmonterar skidor för att få mer flyt (fransoser ej välkomna).

iLd0tt0re

Medlem
PNyberg sa:
Ok första påståendet kan jag väl hålla med om. Skidan blir kvickare och får lägre svingvikt...lättare att hantera.
Men jag skulle gärna se statistik på hur många.som bakmonterar skidor för att få mer flyt (fransoser ej välkomna).
Ja, inte jag i alla fall. Alla mina offpistskidor är monterade +0.5 cm. Inte för att jag själv valt det utan för att jag köpt dem begagnade och monterade bootcenter efter 315 mm skal. Jag har 305 mm skal och tvingas då justera fram bakdelen en cm. Så pass marginellt att det knappast gör skillnad. :)

JaroV

Ny medlem
issakk sa:
Du ska ha MITT!

aa kör mitt, skit bra.
Sen när du åker vanligt i pisten kommer allting vara fakked-up.
Och det blir bara bättre när du åker puder. Känslan att åka puder med mitt montering är som att kissa när man är skit kissnödig.

jag rekommenderar 2 cm bak.

Heinz_p

Aktiv medlem
GB25 sa:
Och det blir bara bättre när du åker puder. Känslan att åka puder med mitt montering är som att kissa när man är skit kissnödig.
Du menar alltså känslan av att vara både skitnödig och kissnödig, men endast kissa. Kan du beskriva lite mer hur den känslan kan kopplas ihop med puder och mittmontering?

snej

Aktiv medlem
Jag röstar på ovansidan...jag tycker personligen att nosen dyker så mkt om man monterar på belaget.

JaroV

Ny medlem
Heinz_p sa:
GB25 sa:
Du menar alltså känslan av att vara både skitnödig och kissnödig, men endast kissa. Kan du beskriva lite mer hur den känslan kan kopplas ihop med puder och mittmontering?
Ironi.

Nej jag menar alltså att känslan att åka puder med mitt montering är som att kissa när man är j*vligt kissnödig.

Heinz_p

Aktiv medlem
GB25 sa:
Nej jag menar alltså att känslan att åka puder med mitt montering är som att kissa när man är j*vligt kissnödig.
Är det så skönt!? Då kanske man ska ta och mittmontera alla puderlagg!

Senast ändrad:

Tompan14

Ny medlem
Om man monterar bindningen bak och fram så blir det mycket enklare att åka baklänges!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp