Vart skall vi åka? (Far och son på Puderjakt)

ething

Ny medlem
Jag behöver lite tips och råd inför 2023. Jag (gammal) och sonen (15) tröttnade på Branäs, där vi hamnat av familjeskäl de senaste åren, och slog på stort i år. Vi åkte en vecka till Banff (Sunshine Village, Lake Louise) och hade en underbar vecka. Han åker skidor och jag snowboard så vi lekte i back bowls och skogarna och hade halva veckan med puder, vilket vi älskade. Vi tar oss ner i svart offpist "ok" men är mindre bekväma i hårt pistade backar. Vi är alltså ute efter mer lek än fartrekord.

Nu börjar vi fundera på nästa resa. Eftersom det är ett par år till körkort för honom är flyg det enda alternativet och då är resekostnaden ganska konstant, därför är vi flexibla på vart vi hamnar. Det vi helst vill ha är mycket puder och öppen terräng som är tillgängligt från liftsystem, vi känner oss inte riktigt mogna för mer extrem åkning med lavinryggsäck etc.

Jag har tittat på UCPA men där kan vi inte blanda skidor och snowboard, annars hade konceptet passat oss då partyliv inte är så intressant. Vi verkar alltså få titta på eget upplägg. Vad har ni för erfarenheter och råd som möter dessa kriterier? Jag surfar runt men många orter marknadsför gärna hur extrem deras offpist är, vilket alltså inte riktigt är vad vi söker.

fredw

Aktiv medlem
Japan kanske, om inte resekostnaden spelar så stor roll? Men ni bör nog läsa på litet om laviner. Jag har själv blivit allt mer försiktig med "pistnära offpist".

ething

Ny medlem
Ja
Japan kanske, om inte resekostnaden spelar så stor roll? Men ni bör nog läsa på litet om laviner. Jag har själv blivit allt mer försiktig med "pistnära offpist".
Japan verkar häftigt, men även jag har en övre prisgräns som blir svår att hålla.

rodney_piston

Aktiv medlem
Gudauri.
Sök på forumet så hittar du mer info.
Gudauri verkar riktigt nice. Ett gäng från lokala skate och snowboard shoppen är där nu och la bl a upp den här bilden. Jag kan liksom inte låta bli att stirra mig fördärvad på den där liftlösningen. Känns den logisk när man är på plats? Kan man liksom bara åka från den vänstra dalstationen till den högra toppstationen och vice versa? Eller är det något jag missar? Kanske inte är så konstigt?Är det bara jag som har flippat på fruktkakan nu igen.

Bilagor

• Screenshot_20220307-145530__01.jpg
    Screenshot_20220307-145530__01.jpg
    114.6 KB · Besök: 299
Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Gudauri verkar riktigt nice. Ett gäng från lokala skate och snowboard shoppen är där nu och la bl a upp den här bilden. Jag kan liksom inte låta bli att stirra mig fördärvad på den där liftlösningen. Känns den logisk när man är på plats? Kan man liksom bara åka från den vänstra dalstationen till den högra toppstationen och vice versa? Eller är det något jag missar? Kanske inte är så konstigt?Är det bara jag som har flippat på fruktkakan nu igen.

Intressant lösning. Liftar på snedden. Kan ju vara ett sätt att få bort en del ineffektiv åkning på skrå i transporter och ändå ”byta backe” mellan varje åk. Fast nu får vi försöka hålla oss till ämnet! 😉

Marboh

Aktiv medlem
Gudauri har mkt lättillgängligt, var där v10 2020. Vi hade strålande sol men hade inte snöat på några veckor. Det gjorde då att det var dåligt med snö längre ner. Läs lera i backen. Men högzon kunde vi fortfarande hitta orörd kallsnö. Och när vi åkte hem kom stora dumpet…

Men man kommer åt mkt offpist från liften. Men man ska nog ha lavingrejer då man kan vara exponerad även om man inte åker det branta.

Annars Bansko tycker jag är underskattat.
Finns både öppen terräng, rännor och gles lärkskog. Men skulle rekommendera att hyra guide då.

Annars som nämnts tidigare, Riksgränsen - Sveriges roligaste fjäll (då sikten tillåter)

Pillard

Aktiv medlem
Jag behöver lite tips och råd inför 2023. Jag (gammal) och sonen (15) tröttnade på Branäs, där vi hamnat av familjeskäl de senaste åren, och slog på stort i år. Vi åkte en vecka till Banff (Sunshine Village, Lake Louise) och hade en underbar vecka. Han åker skidor och jag snowboard så vi lekte i back bowls och skogarna och hade halva veckan med puder, vilket vi älskade. Vi tar oss ner i svart offpist "ok" men är mindre bekväma i hårt pistade backar. Vi är alltså ute efter mer lek än fartrekord.

Nu börjar vi fundera på nästa resa. Eftersom det är ett par år till körkort för honom är flyg det enda alternativet och då är resekostnaden ganska konstant, därför är vi flexibla på vart vi hamnar. Det vi helst vill ha är mycket puder och öppen terräng som är tillgängligt från liftsystem, vi känner oss inte riktigt mogna för mer extrem åkning med lavinryggsäck etc.

Jag har tittat på UCPA men där kan vi inte blanda skidor och snowboard, annars hade konceptet passat oss då partyliv inte är så intressant. Vi verkar alltså få titta på eget upplägg. Vad har ni för erfarenheter och råd som möter dessa kriterier? Jag surfar runt men många orter marknadsför gärna hur extrem deras offpist är, vilket alltså inte riktigt är vad vi söker.
Utifrån det du beskriver så är det ju Hokkaido ni ska till. Det finns massa andra ställen som kan leverera samma sak, om vädret är rätt. Men ungefär alla destinationer kommer med disclaimern att det kan vara puderbrist och då är den där offpiståkningen ni söker många ggr något helt annat. Vill ni hålla er lite närmare så skulle jag föreslå Serre Chevalier eller grannorten Montgenevre.

Sen ska brasklappen in när det gäller lavinfara. Du skriver att ni inte vill ha "mer extrem åkning med lavinryggsäck". All terräng som lutar mer än 25 grader och har snö på sig är lavinterräng. Jag vet inte vad du avser med lavinryggsäck men om det är en ballonryggsäck du avser så är ju det bara en extra säkerhetsutrustning. Att man åker med den ökar/minskar ju förstås inte risken för att laviner går dock. Om du istället menar ryggsäck med spade och sond i kombination med en tranceiver så hoppas jag verkligen att ni hade det senare även i Banff? Här är ju UCPA helt överlägset utifrån att du får en guide som faktiskt gör seriösa riskbedömningar och utbildar er på lavinsäkerhet.

fredw

Aktiv medlem
Förutom säkerhetsfrågan så är ju guider otroligt mycket bättre än förstagångsbesökaren på att hitta fina sluttningar som ännu inte är uppkörda, med lämplig svårighetsgrad. Men det kostar förstås. Om pengar är begränsande (du är inte ensam...) så kan man i alperna snåla in rejält på boendekostnad genom att hitta något en bit utanför de gängse skidorterna men ändå kanske högst 20-30 minuters körning/buss till/från liftarna. Om man har ett rum med pentry så kan man käka hemlagat på kvällarna och ta med sig mackor och jägarsnus/müeslibars så klarar man sig över dagen. Och lägga motsvarande pengar på guidning.

ething

Ny medlem
Japan är definitivt inte dyrare än Kanada...
Vi löste 7 dagars åkning, boende , flyg + transfer och liftkort för ca. 18 per person. De priser jag sett på Japan är oftast på samma nivå, utan resan.

Gällande ryggsäck etc. så var det mer en beskrivning på nivån. Vi hade inget sådant i Banff men så länge du är inom området i Back bowls så har de lavinpatruller som regelbundet stängde av områden och sköta av laviner innan de öppnades igen. Det låter som att vad vi söker är en guidad resa där vi kan blanda snowboard och skidor. Tack för alla tipsen :)

Pillard

Aktiv medlem
Vi löste 7 dagars åkning, boende , flyg + transfer och liftkort för ca. 18 per person. De priser jag sett på Japan är oftast på samma nivå, utan resan.

Gällande ryggsäck etc. så var det mer en beskrivning på nivån. Vi hade inget sådant i Banff men så länge du är inom området i Back bowls så har de lavinpatruller som regelbundet stängde av områden och sköta av laviner innan de öppnades igen. Det låter som att vad vi söker är en guidad resa där vi kan blanda snowboard och skidor. Tack för alla tipsen :)
För just det ni vill ha så är ju terrängen på Hokkaido precis det ni söker. Inte så brant men lekfullt och "garanterat" puder. Det är generellt ganska enkelt och smidigt att resa på egen hand till Japan så stirra dig inte blind på arrangörernas priser. En snabbkoll bara visar att liftkort i Banff är 50% dyrare än i Niseko tex... Nu har inte SAS släppt flygresorna heller men de var klart humana i pris förr. Det var också ganska smidigt med direktflyget från CPH. En guide i alperna får man nog räkna med 3000 för en heldag, kanske går det att få mängdrabatt med flera dagar.

ething

Ny medlem
För just det ni vill ha så är ju terrängen på Hokkaido precis det ni söker. Inte så brant men lekfullt och "garanterat" puder. Det är generellt ganska enkelt och smidigt att resa på egen hand till Japan så stirra dig inte blind på arrangörernas priser. En snabbkoll bara visar att liftkort i Banff är 50% dyrare än i Niseko tex... Nu har inte SAS släppt flygresorna heller men de var klart humana i pris förr. Det var också ganska smidigt med direktflyget från CPH. En guide i alperna får man nog räkna med 3000 för en heldag, kanske går det att få mängdrabatt med flera dagar.
Jag får gräva vidare i prisdjungeln. Vi bokade Banff via Spies och jag hade svårt att matcha deras paketpris om jag hade plockat ihop allt själv. Lake Louise och Sunshine village hyr också ut guider men de har även gratis visning 1-2 ggr per dag. Detta blev för två av dagarna en privat guide i 3h då få andra deltagare dök upp.

Martin-J

Medlem
Det går nog åt en flaska självförtoende utöver fruktkakan om du ska byta lift halvvägs ;)

Anzom

Aktiv medlem
Snälla.. i dessa tider där krig råder, bensinpris stiger över 30 kr till sommaren och södra alperna inte fått nederbörd på flera månader ska man alltså motivera sig att åka runt hela jorden för att ytterligare smutsa ner jorden för 1 veckas åkning. Den bästa åkningen kan likväl vara i klimpfjäll, eller en okänd Österrikisk pärla med tåg, eller varför inte en ort i Norge. Var kreativ, inse att den bästa resan sällan är den längst bort.

Martin-J

Medlem
Snälla.. i dessa tider där krig råder, bensinpris stiger över 30 kr till sommaren och södra alperna inte fått nederbörd på flera månader ska man alltså motivera sig att åka runt hela jorden för att ytterligare smutsa ner jorden för 1 veckas åkning. Den bästa åkningen kan likväl vara i klimpfjäll, eller en okänd Österrikisk pärla med tåg, eller varför inte en ort i Norge. Var kreativ, inse att den bästa resan sällan är den längst bort.
Absolut!
Men kolla snöfallstoppen, 177cm är ju ganska bra kommande 7 dagar. Om nu nån råkar vara i närheten.

Christiam

Aktiv medlem
Köp ett säsongskort som gäller på många skidanläggningar (och då menar jag naturligtvis inte Skistar All): då kommer ni åka mer och kan åka dit snön är bäst för tillfället.

Själv så är jag i Riksgränsen/Björkliden med ena grabben just nu ❄️🎿.
Så ska det låta!
Vilka liftar står still i gränsen? Eller kanske lättare att skriva vilka som går….

fredw

Aktiv medlem
Hur kommer det att påverka priserna?
Uppåt, gissningsvis. Det går inte att flyga över Ryssland eller Ukraina längre. Finnair har t ex fått se en stor del av sina flighter gå om intet. En del av deras affärsidé var att flyga från Helsingfors via Japan, även t ex till Australien/NZ.

1646811636034.png

TailGunnar

Aktiv medlem
Uppåt, gissningsvis. Det går inte att flyga över Ryssland eller Ukraina längre. Finnair har t ex fått se en stor del av sina flighter gå om intet. En del av deras affärsidé var att flyga från Helsingfors via Japan, även t ex till Australien/NZ.
Det har varit billigare att flyga till Japan via DOH/IST/BKK än via CPH. Fun fact: non-stop flyg brukar vara dyrare än flyg med en mellanlandning. Tex. är det oftast billigare att flyga till USA från ARN via CPH än direkt från CPH.

rodney_piston

Aktiv medlem
Transibiriska järnvägen blir ju såklart ännu knepigare. Man skulle ha en lååång farbror som var bra på att gräva!

Jag är ingen expert men om Arlanda ligger ungefär N59,5 E 18,5 och Hokkaido ligger N 42 E 145.....nu minns jag inte längden på longitud och latitud. Rakt öst öst sydöstisk riktning måste ju gå snabbast. Men hur mycket längre tid skulle det ta att flyga över Nordpolen? Ca 30 grader norrut sen drygt 40 söderut? Istället för 130 grader österut. Jag vet att man inte kan räkna rakt av och att det är kortare desto längre från ekvatorn. Men om jag håller upp en boll här och simulerar lite så känns det inte så mkt längre???

Jag ska själv flyga thai från Bangkok till Svedala om några veckor. Man flyger ju över rätt läskiga ställen i vanliga fall. Men de har tagit innerkurva till väster om Vitryssland ett bra tag så jag tror inte att det blir så mycket längre i just det fallet. Finnair har lagt på 2 timmar på sin rutt men de flög nog öster om Vitryssland innan.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Transibiriska järnvägen blir ju såklart ännu knepigare. Man skulle ha en lååång farbror som var bra på att gräva!

Jag är ingen expert men om Arlanda ligger ungefär N59,5 E 18,5 och Hokkaido ligger N 42 E 145.....nu minns jag inte längden på longitud och latitud. Rakt öst öst sydöstisk riktning måste ju gå snabbast. Men hur mycket längre tid skulle det ta att flyga över Nordpolen? Ca 30 grader norrut sen drygt 40 söderut? Istället för 130 grader österut. Jag vet att man inte kan räkna rakt av och att det är kortare desto längre från ekvatorn. Men om jag håller upp en boll och simulerar lite så känns det inte så mkt längre???

Vi tog faktiskt fram en jordglob i helgen och tittade. Visst kan du flyga över nordpolen men det blir ändå en lååång sväng bort till Berings Sund vid Alaska innan du kan svänga söderut mot Japan. Säkert bättre att använda redan existerande rutter söder om Ryssland/Ukraina, eller att åka via t ex Vancouver/Seattle (fast då kan man ju stanna där om det är skidåkning man är ute efter). Men det blir nog dyrare generellt att flyga till Japan från åtminstone norra Europa eftersom "raka spåret" försvinner.

"Rakt öst öst sydöstisk riktning måste ju gå snabbast. "

Nej. Titta på en jordglob (eller Google Earth)

1646814796566.png

1646814887259.png

1646814964734.png

1646815079334.png

Senast ändrad:

rodney_piston

Aktiv medlem
Vi tog faktiskt fram en jordglob i helgen och tittade. Visst kan du flyga över nordpolen men det blir ändå en lååång sväng bort till Berings Sund vid Alaska innan du kan svänga söderut mot Japan. Säkert bättre att använda redan existerande rutter söder om Ryssland/Ukraina, eller att åka via t ex Vancouver/Seattle (fast då kan man ju stanna där om det är skidåkning man är ute efter). Men det blir nog dyrare generellt att flyga till Japan från åtminstone norra Europa eftersom "raka spåret" försvinner.

"Rakt öst öst sydöstisk riktning måste ju gå snabbast. "

Nej. Titta på en jordglob (eller Google Earth)
Just tillbaks efter en tur och retur till förrådet där jag hittade en gammal jordglob. Du har rätt... Jorden är rund! Jag får skärpa mig. Lära mig att kolla efter innan jag glappar nästa gång.

Pillard

Aktiv medlem
I färdplanen till Japan undviker du Iran men i den till Bangkok flyger du över Iran. Varför då?

Frassin

Medlem
Eller så åker ni till Sveriges Japan:
Pisterna (och toppturerna runt om kring) nås med pjäxorna på färdigt på flygplanet men andra topptursberg behövs förstås bil till.

tallialli

Aktiv medlem
Ser att det skrivs en del om Gudauri. Jag var där i Mars och filmade en liten reseguide, kolla in den och skriv om ni har några frågor :)

Snödjup

Topp