Vattenskidor för att ta sig genom sommaren?

Sarastro

Medlem
Min bror har just köpt en båt som är väl ägnad att dra en vattenskidåkare. Därför funderar jag på om det kunde vara värt att investera i ett par vattenskidor, som vi bröder (med familjer) skulle kunna dela på? Syftet skulle väl främst vara att prova på nå't nytt (off-topic), men även att hålla igång och utveckla den vanliga skidåkningen (back to topic) under sommarperioden.

Vad säger det värderade forumet? Själv har jag åkt vattenskidor nå'n enstaka gång, och visst är det nå't helt annat. Å andra sidan finns det ju likheter. Har någon här på forumet erfarenhet?

Att det se'n kan vara ganska kul att åka vattenskidor (åtminstone som jag minns de få gånger jag provat) är ju en helt annan värdering, men just kopplingen till vanlig skidåkning vore kul att få lite synpunkter på....

Christiam

Aktiv medlem
Svårt att se att du på något sätt utvecklar din skidåkning genom att åka vattenskidor.
Utöver det faktum att du håller kroppen igång så är det väldigt roligt. Tycker absolut du ska köpa ett par. Rekommenderar även wakeskate, sanslöst kul.

farsan56

Aktiv medlem
Vi åkte mycket vattenskidor på somrarna innan vi flyttade till Åre. Kul men det har få likheter med vanlig skidåkning.
Tips: köp ett par breda skidor, inget gammalt smalt härj. Sen gäller det att så fort som möjligt lära sig att åka på en skida. Det är då det roliga börjar.
Eftersom det är en skida som gäller är det mycket skönare med moderna wide-skidor.
Jag hade en tävlingsskida också som jag köpte av en svensk mästare i vattenskidslalom. Skitjobbig att åka på. Som att använda en DH skida till allroundåkning.
Ännu roligare: wakeboard. Kräver mindre fart på båten. Inte lika jobbigt då det är större yta att stå på.
Både och är ju det roligaste.
Lycka till och ha kul i sommar!

Wangler

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera wakeboard.
Jag har åker både vattenskidor och wakeboard och jag åker både efter båt och i kabelpark.
Jag åker relativt mycket. Jag åker väl ca 25-30 dagar per säsong och med dagar menar jag ca 2 till 4 timmar per gång.

Vattenskidor är roligt och det går relativt fort.

Men jag rekommenderar wakeboard.
Du kan göra så mycket mer bakom båten med en wakeboard. Och utvecklingskurvan upplever jag som snabbare.

Hoppa leka och träna på mycket mer än efter vattenskidor.
Det finns en 3 riktigt bra hemsidor om du vill köpa skidor eller bräda och annan utrustning
720sport.se
Froggy.se
Nocomply.se

Här av dig om du vill veta mer.

Båten är också intressant.
Det är stor skillnad på båt och båt om man ska åka skidor å wakeboard
Ja det går å åka efter nästan vad som
Men det sliter rätt hårt på båt och motor om man är lite fel ute och inte tänker på vissa saker.

Mvh

Joakim

Wangler

Aktiv medlem
Jag glömde:)

Likheten mellan skidor på snö å vatten är egentligen mest känsla

Att åka i puder eller på ett vindststilla vattendrag skapar samma eufori.

Sen är det självklart bra med träningen
Dvs balans teknik fartkänsla
Lårmuskler bålstabilitet mm.

Annars är det inte så likt

😊

Pillard

Aktiv medlem
Det är snarare så att du kan sabba skidtekniken. Själv märkte jag av stora bekymmer efter mycket wakeboardåkning. När jag sen skulle åka snowboard fick jag helt plötsligt bakvikt. Det är ju precis samma med vattenskidor. Eftersom båda bygger på att du håller emot en lina strävar du ju mot bakvikt. På snö strävar du efter neutral position.

farsan56

Aktiv medlem
Det är snarare så att du kan sabba skidtekniken. Själv märkte jag av stora bekymmer efter mycket wakeboardåkning. När jag sen skulle åka snowboard fick jag helt plötsligt bakvikt. Det är ju precis samma med vattenskidor. Eftersom båda bygger på att du håller emot en lina strävar du ju mot bakvikt. På snö strävar du efter neutral position.
Då måste du ha ett extremt bra muskelminne om vattenskidåkning på sommaren i Sverige påverkar skidåkningen när den börjar säg December?

Sarastro

Medlem
Kul med många synpunkter. Tack.

Finns det några områden i Stockholms skärgård, där det så att säga är mer "comme-il-faut" att åka vattenskidor?

Jag menar att bara för att det är tillåtet, så behöver det ju inte alltid vara lämpligt. Hade jag ett skärgårdsställe, så skulle jag kanske inte 100% uppskatta om någon kör varv på varv i min vik, eller runt min ö...

Visst kan man ge sig ut och leta (och då använda sunt förnuft), men om det redan finns områden där vattenskidåkning ses som "det normala", så kan man ju alltid sätta kursen mot ett sån't område (åtminstone till att böja med).

Man vill ju vara hänsynsfull, och inte skapa motsättningar eller irritation...

Wangler

Aktiv medlem
Ofta vill du ha lugnt vatten utan vind å vågor vilket gör att man letar efter vikar i lä.
Det kan ju skapa oro om det ligger sommarhus, badbryggor ,båtar mm i den linjen ni kör i.
Hänsyn för att ni drar upp svall eller kör fram å tillbaka med motorljud och vågor kan skapa lite obehag.
Men annars om ni hittar en vik eller ett område som är lite lugnare så är det inga problem
Jag själv åker i vikar när det passar och försöker hålla mig borta från trafikerad farled eller områden med badplatser å båtar/bryggor/stugor.
Sen åker jag med två klubbar.
Den ena i Vaxholm och den andra på en sjö bakom sickla.
För det mesta åker jag nu efter kabel dock och då är det på Arlanda Kabelpark eller Skimarine i Haninge.

Wangler

Aktiv medlem
Då måste du ha ett extremt bra muskelminne om vattenskidåkning på sommaren i Sverige påverkar skidåkningen när den börjar säg December?
Säsongen börjar i april och vi kör till november så jag förstår att man kan ha lite svårt att gå över direkt. Våtdräkten räddar vårt land .....
Många snowboardåkare ser nog dock hopp och trick som exakt lika. Vi kör ju nu på rails och big jumps å alla möjliga obstacles som ligger ute på vattnet.
De riktigt duktiga är just snowboardåkare men vi är en stor mängd skidåkare och kitesurfare också 😊
Men det är nog känslan vi gillar mest.
Jag har aldrig upplevt att jag får bak eller framvikt av det ena eller andra
Men det är olika tekniker.

Bohica

Aktiv medlem
Finns det några områden i Stockholms skärgård, där det så att säga är mer "comme-il-faut" att åka vattenskidor?

Jag menar att bara för att det är tillåtet, så behöver det ju inte alltid vara lämpligt. Hade jag ett skärgårdsställe, så skulle jag kanske inte 100% uppskatta om någon kör varv på varv i min vik, eller runt min ö...
Östersjön!
Ofta vill du ha lugnt vatten utan vind å vågor vilket gör att man letar efter vikar i lä.
Äsch!

🤪

Sarastro

Medlem
Sen åker jag med två klubbar.
Den ena i Vaxholm och den andra på en sjö bakom sickla.
För det mesta åker jag nu efter kabel dock och då är det på Arlanda Kabelpark eller Skimarine i Haninge.
Jag har faktiskt kört efter både båt och kabel, men det var länge se'n. Särskilt kabel var lätt bisarrt, på en hotellanäggning på Isla Margarita, Venezuela (mitten av 90-talet). Jag skickades dit för en konferens, men det fanns massor av dötid. Enda gången jag åkt skidor, och fått betalt :giggle: (ja, ja, åkt vattenskidor, om vi nu skall vara noggranna).

Har någon av dina klubbar någon "prova på" -aktivitet?

Jag är ju 64-årig gubbe, men "life is there to enjoy". Jag åkte mycket (vanliga) skidor fram till 35, men se'n låg skidorna på hyllan under nästan 30 år (det vete tusan varför), till dess att jag för ett drygt år se'n fick för mig att kasta mig utför branterna igen ("återupptäckte meningen med livet", som någon här på forumet uttryckte saken :)).

"Minnet är bra men kort" brukar man ju också säga, men det kan inte gälla muskelminnet för skidåkning, då det tycks sitta i (även efter 30 år :cool:). Man kan ju alltid hoppas att det även gäller från de (få) gånger jag åkt vattenskidor

Wangler

Aktiv medlem
Jag har faktiskt kört efter både båt och kabel, men det var länge se'n. Särskilt kabel var lätt bisarrt, på en hotellanäggning på Isla Margarita, Venezuela (mitten av 90-talet). Jag skickades dit för en konferens, men det fanns massor av dötid. Enda gången jag åkt skidor, och fått betalt :giggle: (ja, ja, åkt vattenskidor, om vi nu skall vara noggranna).

Har någon av dina klubbar någon "prova på" -aktivitet?

Jag är ju 64-årig gubbe, men "life is there to enjoy". Jag åkte mycket (vanliga) skidor fram till 35, men se'n låg skidorna på hyllan under nästan 30 år (det vete tusan varför), till dess att jag för ett drygt år se'n fick för mig att kasta mig utför branterna igen ("återupptäckte meningen med livet", som någon här på forumet uttryckte saken :)).

"Minnet är bra men kort" brukar man ju också säga, men det kan inte gälla muskelminnet för skidåkning, då det tycks sitta i (även efter 30 år :cool:). Man kan ju alltid hoppas att det även gäller från de (få) gånger jag åkt vattenskidor

Jag rekommenderar då starkt ett besök på Arlanda Cabelpark.
Allt finns där å hyra för å testa.
Från utrustning till instruktörer som kör kabeln. Jag hänger där i stort sett från säsongspremiär till avslut
Åldrar från 10 till 70
😊

Senast ändrad:

Sarastro

Medlem
Om inte annat billigare (om man nu inte tappar skidorna på djupt vatten, förstås). Tror du det funkar med mina RTM 84:or?⛷ :)

termons

Aktiv medlem
Prova vanliga lagg i vattnet först!
Min erfarenhet av åkning på två och en(betydligt roligare) skida säger att man skall gärna ha en fullrocker puderskida av det styvare slaget med en midja på +120mm för en bra upplevelse. Som bindning kanske något annat än marker tour f12.

Borde ju iofs funka med litet smalare lagg också men då skall man ha mera en den 20 hästars aktersnurra jag åkt mest med.

Sarastro

Medlem
Eller så kör man "tvärtom", och gör sig dämed även oberoende av backe (fast för den riktiga känslan bör man måhända köra på vattenskidor eller wakeboard på snön 😬....):

(Fast nu har vi hamnat ganska rejält off-topic)

bjornsone

Medlem
Om inte annat billigare (om man nu inte tappar skidorna på djupt vatten, förstås). Tror du det funkar med mina RTM 84:or?⛷ :)
Ja, men du får hålla hög fart, jag har själv pondskimmat ganska långt med mina high society classic parklagg som är 81 i midjan, så det borde funka rimligt, blir nog inte lika kul som med feta puderlagg, men ändå. Prova med dina vanliga lagg först och sen om du är missnöjd så kan du springa och handla ett par vattenskidor. Kom ihåg fångrem eller det klassiska DIN uttrycket "Maximum is minimum."

Kan bara tipsa om wakeboard på kabel. Det är grymt kul.
Där finns även wakeskis som är gjorda till park men dom är ganska klumpiga och behöver utvecklas för att bli bra. Som skidåkare föredra jag själv wakeboard.
Där finns olika parker runtom i sverige.
Fagersta Cable Park
Västerås Cable Park
Arlanda TCP
Just Ride-Haninge
Linköping Wake Park
Tranås Wake Park
Jönköping Wake
Bromölla Cable Park
Skåne Wake Park- Malmö
Malmö Wake Park
Halmstad Wake Park
Lagunen Wake Park- Göteborg
Breddas-Uddevalla
Surfbukten Östersund.
Ett gäng till är på gång.

Kan även påpeka att sverige har ett gäng åkare i världseliten.
Hör gärna av er till mig om ni behöver tips till att komma igång.

Wangler

Aktiv medlem
nu i helgen öppnar TCP Arlanda :)
de har lite småjusteringar just för coronasituationen men håller öppet så kom ut å kör nu så ses vi :)

R1

Medlem
Man börjar att vind- eller kitesurfa :)
Suveränt trevliga sporter och känslan av att glida på vattnet (eller i luften...) kan mycket väl jämföras med de där perfekta carvingsvängarna eller puderåkningen.

Kite har en brantare inlärningskurva och du får utbyte av sporten ganska snabbt. Windsurfing kräver mer tid på vattnet innan den ger något tillbaka...men med kite är du å andra sidan mer utsatt när vinden droppar eller när saker djävlas.

Men iaf - fantastiska sporter. Undertecknad har 25 bra dagar på vattnet hittills i år, kanske en liten uppsida av mildare vintrar?

Halvsmurfen

Medlem
Now that looks really cool..... Nu får du berätta lite mer för oss oinvigda :)
Nu har jag vindsurfat och seglat jolle lite då och då sen jag var liten. För två år sedan köpte jag en Hobie 16 och är såld. På filmen är det yngsta grabben som hänger i trapetsen till vänster. Det blir lite lättare i och med att stugan ligger vid havet. En länk till några som kan på riktigt.
Men det finns många katamaran modeller, Hobie 16 är en enkel som även går segla själv, men är långt ifrån snabbast. Jag skulle vilja prova den foilande Nacra 17.

lamboren

Medlem
Kul!
Själv också helsåld på katamaran sedan 5 år eller så, är väldigt roligt, mycket fart och härlig känsla (trapets är ett måste) och inte särskilt svårt, särskilt inte om man vindsurfat eller seglat lite jolle (själv mest vindsurfat - sedan tidiga tonår). Om någon är intresserad att testa så skulle jag rekommendera F18 (inte svårt att komma igång och mycket utvecklingsmöjligheter) - finns en hel del begagnat och så erbjuds det prova på-möjligheter på ett par ställen i landet.
Själva har vi semifoilande versionen av Nacra 17 - helt fantastiskt kul (och någon till...).

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp