Vaxa hit och valla dit... glidvalla, sickla, borsta, vilken djungel..

sweethood

Ny medlem
I helgen snackade jag med en kompis om mina funderingar över olika vallor och hur man kan göra för att få ett bra resultat. Min kompis har bra koll i ämnet men främst på längdåkningssidan. Är det samma principer som gäller för våra race-skidor i pisten (glidvalla)?

Han nämnde att man kunde blanda olika valla/färger och få bättre glid än om man endast använde en av dessa. Sedan kom vi in på Flour och HF och allt möjligt snack, där tappade jag kollen... Vi var även inne på olika typer av struktur i belaget... :rolleyes:

Jag fick lite bättre koll efter vår pratstund men skulle vilja lära mig mer. Jag vallar in skidorna med gul valla innan längre uppehåll, utan att sickla. När snön är tillbaka vallar jag om med lila eller blå beroende på temp. Är det tillräckligt för en farsa som vill dra på i pisten eller behöver jag vara mer noga än så (har alltid lämnat iväg jobbet tidigare)?

Jag hittade service-pack på garaget, 1 kg för 350 spänn, är det något att ha under skidan i backen?

Hur ska jag tänka?

(Jag har sett de flesta filmerna på tuben. fxOTdT55HNY]En[/MEDIA] favorit)
Skidvård är viktigt.

Senast ändrad:

sweethood

Ny medlem
Bra tråd, tack för tipset. Vet dock inte om jag kommer att köra stålborsten i skidorna men det kanske fungerar bra även för race?

somebody

Ny medlem
För den glade piståkaren finns väl inte så mycket att lära sig egentligen. Att mätta skidan kan vara vettigt och görs enklast med CH10 eftersom att den är mjuk, det är ju i princip vad du gör inför varje sommarförvaring men man kan gott värma in samma valla 3-4 gånger utan att sickla av den! Efteråt är det bara att lägga valfri glider och då eventuellt låg fluor om man så vill. Klossen det står LF på alltså, jag ser dock inte riktigt meningen med det utan upplever lika bra glid med CH paraffin. Borsta och polera kan man ju hålla på med om man tycker att det är mysigt och rogivande. Pulver och HF är inte ens att tänka på eftersom att det är svindyrt och bara är rent raceprepp. Jag har nog aldrig hört om någon som ens på längdskidor skulle få för sig att träna på pulver.

Att lägga struktur är ett annat kapitel och då handlar det helt enkelt om en grövre struktur för blötare före och en finare struktur när det är kallare. Inte heller något man behöver tänka så mycket på utan det räcker med att lägga en lämplig struktur som är allround annars får du plana om skidorna i tid och otid. Det funkar ju inte direkt som med längdskidor där man kan använda en tryckande rill och belaget går tillbaka när det får lite värme av järnet vid nästa vallning.

Senast ändrad:

sweethood

Ny medlem
Min kompis höll på med sånt där pulver när han tävlade men han sa att det var gansla dyrt. 800:- till 2 par skidor, sedan var den slut.

@somebody
- Värma in vallan fler gånger utan att sickla mellan, ska man göra det med alla vallorna?
- CH paraffin, är det samma som de där service-packen jag nämnde?

somebody

Ny medlem
Nej det är bara själva mättningen som går till på det viset. Man vill ha ett belag som är så fullt med valla som det bara går helt enkelt och då väljer man ett mjukt paraffin t.ex swix CH10 och vallar in det under flera omgångar utan att sickla av det. Funkar såklart med hårdare paraffin också men en CH10a tycker jag blir mer lättarbetad. Låt skidan svalna mellan turerna bara. När man lägger glider så sicklar man mellan varje gång.

CH är helt enkelt ett paraffin utan något flour i medans LF har en mindre mängd fluor och HF en högre mängd. Priset skiljer därefter. Cera F är fluorpulver som inte bara är dyrt utan kräver ett järn som också det är dyrt för att värma in det på ett vettigt sätt.

Man kan hålla på i en hel evighet men frågan är hur mycket det gör och hur mycket man märker det när det inte finns någon klocka att jobba mot. Det blir nog mer mentalt skulle jag säga.

Till alpint hade jag nöjt mig med en CH10 en CH8 och en CH6

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Till vanlig friåkning som dom flesta sysslar med i det här forumet är det fasen ingen rocket science. Ett storpack ganska hård valla (håller längre tycker jag) och sen valla rena skidor. Sickla för att inte sprida onödigt mycket valla okontrollerat i naturen och borsta lite så att det inte är uppenbart ojämnt. Det tar fem minuter och räcker garanterat. En bra struktur (från stenslipen) gör mycket större skillnad i glid än vad valet av hårdhet på vallan.

Längd däremot är en jädra skillnad, speciellt på klassiska skidor när fästet ska in i ekvationen också. Där kan jag lägga ner ett par timmar inför ett långlopp tex för att få det så bra som möjligt.

sweethood

Ny medlem
Låter som att jag kan vara nöjd med mina service-pack (gul, lila och blå). Jag har dock ingen koll på hur mycket bättre glid det blir med flour-valla eller med t ex ett annat märke. Kanske inget jag behöver bry mig i än så länge. Just nu spelar nog tekniken i åkningen en större roll än vallan.

Jag har ett TOKO-järn och lägger på vallan, sicklar och borstar.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Brynsten och nylonborste ...

... är vad man behöver för snabbunderhåll. Med brynet drar du av ojämnheter på stålkanten och med borsten, borstar du rent belaget. Detta ersätter naturligtvis inte en bra slipning och rejäl vallning men ger oftast en mycket bra effekt. Oftast är det inte så att vallan är bortsliten utan helt enkelt skitig, vilket ger ett uselt glid, en borstning tar bort det mesta av smutsen och glidet är tillbaka. Bra att ha med sig på "Sportresan" när det inte finns plats att släpa med stora valla/verktygslådan ... :)

/MM

sweethood

Ny medlem
Ja, jag har brynen för kanterna. Det verkar räcka med att fila av till rätt vinkel (annan tråd) en gång och sedan underhålla med bryne för att ta bort ev. grader. Åker man på en sten eller liknande så blir det en ny vända med filen.

Ja, ibland använder jag koppar/brons-borsten för att få bort den värsta skiten innan jag vallar på nytt och borstar med nylon. Jag är lite kluven när jag egentligen ska använda en stålborste (riktig vallastålborste och inte den på B-tema som man tar bort rost med). Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två (bronsborsten och stålborsten)?

Mountain_Man

Aktiv medlem

@sweethood
Det där med borstar är en djungel ... Grunden är att du använder en stålborste (koppar/brons) för att borsta ur glidvallan ur belagets struktur (efter sickling) och sedan "polerar" med en nylonborste. Allt du behöver veta och en hel del man helst inte vill veta hittar du hos Swix http://www.swix.no/Tips-guider

/MM

sweethood

Ny medlem
Vissa skidor (jr-skidor) verkar inte ta vallan, vad gör jag för fel?

Mountain_Man

Aktiv medlem
sweethood sa:
Vissa skidor (jr-skidor) verkar inte ta vallan, vad gör jag för fel?
Det finns skidor med icke porösa plastbelag som inte tar upp någon valla ... sällsynt men kan förekomma på barnskidor och andra riktigt billiga skidor. Jag tror inte det finns någon annat att göra än att hålla dessa belag rena.

/MM

sweethood

Ny medlem

@Mountain_Man
Rena och rena, finns inget mönster (struktur) i dem så det är väl bara att blåsa av med en trasa.

Tänkte att Völkl - Racetiger var bra (eller iaf bättre än många andra) grejer men skidorna är kanske för gamla. Igår blev det hoppochlekskidor av dem så det kanske inte spelar så stor roll längre.

Hur vet man att det är skitbelag som inte tar upp vallan (innan man köper dem)?

OHellsing

Medlem
Vill man få bättre glid med minimalt extra arbete (men verkligen inte gratis) så rekommenderar jag att man skaffar ett rilljärn, helst Red Creek med lämpligt grov struktur. Dra ett drag efter vallning, mönstret ska tydligt synas i belaget. Rilljärn av vanlig modell för alpint fungerar bäst på skidor upp till ca 80mm midja.
Men det gör skillnad även på bredare skidor, man missar ju "bara" mitten av belaget, något som rör snön väldigt sällan.

På längdskidor gör rätt rillning större skillnad än ch->hf valla. På alpint märks skillnaden, men jag har inte testat hur stor skillnad är.

somebody

Ny medlem
Rillning i all ära men orkar man verkligen lägga en passande struktur inför varje dag? En tryckande rill funkar men att skära in strukturen gör verkligen mer skillnad men då måste skidan planas varje gång har ändra rillen.

PeterH

Ny medlem
Om jag har förstått rätt:
Fluorångorna är onyttiga samt att fluor är inte bra för naturen.
Personligen vallar jag ofta och kör jag bara med standard storpack.

Har blivit lärd att börja med hårda borstar och avsluta med mjuka.

OHellsing

Medlem
somebody sa:
Rillning i all ära men orkar man verkligen lägga en passande struktur inför varje dag? En tryckande rill funkar men att skära in strukturen gör verkligen mer skillnad men då måste skidan planas varje gång har ändra rillen.
En struktur ger mycket bättre resultat än ingen struktur.

Jag har för övrigt inte hittat någon skärande rill för alpint med annat än linjär (ganska grov) struktur, och då tar jag hellre en tryckande med en mer allround struktur och gör om jobbet lite oftare för bättre resultat. Det tar ju ändå max 2min att dra ett par drag med rillen.

OHellsing

Medlem
somebody sa:
En struktur ger mycket bättre resultat än ingen struktur.

Jag har för övrigt inte hittat någon skärande rill för alpint med annat än linjär (ganska grov) struktur, och då tar jag hellre en tryckande med en mer allround struktur och gör om jobbet lite oftare för bättre resultat. Det tar ju ändå max 2min att dra ett par drag med rillen.

sweethood

Ny medlem
Hur går det för stålkanterna?

MarkusO

Aktiv medlem
Överdriv inte vallans effekt. Undvik flour om du inte jagar hundradelar. Det är inga nyttiga grejer vi snackar. Vare sig för dig eller för den miljö där det hamnar.

Angående struktur (som är enormt mycket mer betydelsefullt än nån valla) så är det som glad alpinamatör lämpligt att lägga en relativt grov sådan. Eftersom de flesta inte byter struktur efter väder ska den ju funka i alla temperaturer, och du förlorar klart mer på att ha för lite struktur i blöt snö än att ha en för grov i kall snö. Vid för lite struktur i varmt väder tar man sig knappt fram. Strukturens funktion är att dränera för att hålla rätt mängd vatten under skidan, alternativt minimera torrfriktionen när det är riktigt kallt.

Inom längdåkning är den mest klassiska allroundstrukturen utan tvekan Tazarris LJ02. Även LJ03, CD02 och CD03 är vanliga, plus Lorentz varianter kallade Rxx (typiskt R20 i det här fallet). Alpina strukturer har jag lite sämre koll på, men kan tänka mig att Wintersteiger och övriga har lite flashiga namn på ungefär samma sak. I princip behöver du inte veta vad det heter eller så alltså, utan bara be om en allround- eller lite grövre allroundstruktur när du slipar.

sweethood

Ny medlem

@MarkusO
Men vallan jag länkade till högre upp är väl ok?

Ok, så man kan inte lägga en allround-struktur utan att slipa om skidan, typ hemma?
Lägger man inte alltid en struktur när man slipar?

MarkusO

Aktiv medlem
sweethood sa:
@MarkusO
Men vallan jag länkade till högre upp är väl ok?

Ok, så man kan inte lägga en allround-struktur utan att slipa om skidan, typ hemma?
Lägger man inte alltid en struktur när man slipar?
Hemma är du begränsad till rillerverktyg (pressande eller skärande) eller strukturskapande/utjämnande stålsicklar (skärande), vilket är enkelt och lätt när det handlar om smala (och raka) längdskidor - men klart klurigare med breda alpinskidor med stålkant och skärning. Det är helt enkelt klart lättare att låta slipmaskiner stå för strukturen i fallet alpina skidor.

Vallan du länkar till lär fungera fint. Det finns ingen anledning att köpa nåt annat än servicepack, även om du nog kan komma billigare undan än 350kr för ett kilo om du letar runt lite.

Generellt gäller att du med fördel kan välja en klart hårdare valla för alpin åkning då slitaget är väldigt stort och vallans slitstyrka är prioriterad. En hårdare valla klarar mer slitage än en mjuk. Du behöver egentligen inget annat än en hyfsat hård allroundvalla alá den du länkade till, men ibland kan det ändå vara smidigt att ha nåt mjukare. Vid mättning, rengörning och så vidare. Har du sen den även en mjuk klump kan du också använda den till att blanda till en egen blandning. Det är ingen rocket science alls det heller, då hårda och mjuka vallor i princip består av samma beståndsdelar, bara olika fördelning av dem. Det är således helt onödigt att köpa en mitt-emellan-valla typ "violett". En sådan valla blandar du med lätthet till själv från din hårda och mjuka klump.

sweethood

Ny medlem
MarkusO sa:
Det är således helt onödigt att köpa en mitt-emellan-valla typ "violett".
Säg det till en liten tjej som älskar lila.
Jag har även gul hemma som jag gör rent och konserverar med.

Tack för all information. Känner mig lite smartare nu. ;)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp