Vem köper ny utrustning?

wrede44

Ny medlem
Vem köper ny utrustning?
På senare tid har jag funderat över skidkläder och dess ständigt ökande priser. Jag har inte längre köpvilja för att köpa nytt men någon måste uppenbarligen ha det eftersom de bara blir dyrare och dyrare?
För många herrans år sedan köpte jag en peakjacka. Den håller fortfarande och det enda som gått sönder är handtaget på dragkedjan, alltså inte själva kedjan. Jackan har behållt färgen, trots att den är röd, en färg som annars anses vara svår att hålla fräsch. Viktigast av allt är den fortfarande tät. Jag köpte den i Butik ej rabatterat för 2000kr kanske 2500kr.

Idag kostar en jacka från Peak performance eller Norröna 7000kr och den är mig veterligen inte tätare (fortfarande Gore Tex), inte särskilt hållbarare, men däremot avsevärt lättare och möjligen bättre andningsförmåga. Till skillnad från förr har konkurrensen ökat de senaste åren där många tagit fram sina egna membran men Gore Tex verkar ha ett solid grepp om marknaden.

Min poäng är att om man nu skulle köpa ett set nya skidkläder för 12 000kr, vad fan får jag för pengarna?

Karlstad

Medlem
Vem köper ny utrustning?
Behöver inte bli dyrt. Själv åker jag i Fristads gore-tex jacka (500 kr på Hedlandet) och Peak gore-tex byxor (500 kr på vårrean Barkarby).
Dessa plagg är för övrigt de första jag har i gore-tex vilket jag upptäckt är totalt överskattat.

xQubeZ

Aktiv medlem
Vem köper ny utrustning?
Inflation är väl en anledning till att saker är dyrare idag än för typ 10 år sedan. Sen de nyaste o dyraste skalkläderna har ju många smarta funktioner och lösningar som de stora företagen säkert lagt mycket pengar på att utveckla och testa. Men sen är det ju alltid så att vill du ha det ”bästa” får du betala ett premium. Sen har det väl blivit lite trendigt med dyra tekniska kläder även oss de personer som egentligen inte har någon användning för dem och ifall då mer personer köper produkterna kan företagen självklart öka priserna på produkterna.

Personligen köper jag bara kläder på rea i princip då jag tycker de är för dyra vid fullpris. Dock Går det ofta att hitta bra deals ifall man har tålamodet att vänta lite. Men imo är det en väldigt mycket mer finslipad produkt du får när du köper en av toppmodellerna. Personligen vill jag ha goretex av den enkla anledningen att de har en hård kvalitéts kontroll på dem. Alla produkter som använder gortex måste godkännas av goretex själva och anses uppfylla deras standard. Vilket betyder att köper du en goretex jacka vet du i princip på förhand vad du får vilket imo kan va värt de extra pengarna.

Alltså jag tror att det du får för 12000kr (skulle aldrig själv köpa för det dock) är en väl igenomtänkt produkt med bra garanti och hård kvalitétskontroll som samtidigt är ”trendig” och kanske tom lite utav en designer produkt numera. Och du får ju självklart det ”enda” som de med massa pengar bryr sig om ”det bästa du kan köpa”.

Slink

Medlem
Vem köper ny utrustning?
Exakt vad är det vi försöker jämföra här? Det skiljer ~2000 SEK mellan en 2 lagers GT mot 3L (pro) och det känns i alla fall inte orimligt för mig som konsument, oavsett om det är på fullpris eller rea. Man kan säkert diskutera om det finns en tillräckligt tydligt koppling till produktens livslängd och slår man ut det på 10år så blir det många variabler att ta hänsyn till, men skillnaden i pris vs kvalité är inte helt orimlig.

Och vad blir nuvärdet enligt KPI * "många herrans år "..?

Vem köper ny utrustning?
Det finns två ganska intressanta poddar på Blister Review som handlar om hur man utvecklat Gore-Tex Pro samt Future Light. Man berör även ämnet kring vilka som faktiskt har det största behovet av plaggen och när. Kanske kan sprida lite ljus över hur producenterna tänker i alla fall. 😊 Personligen tycker jag att det är enorm skillnad på bra och dåliga plagg. Tyvärr är det, enligt mig, även stor skillnad beroende på vad plagget designat för. En jacka designad för cykling t.ex. är tyvärr helt kass för skidåkning och vice versa. Oavsett piffigt membran. 😉

Pillard

Aktiv medlem
Vem köper ny utrustning?
När det kommer till priser på skidkläder har ju vissa märken också haft ganska svårt de senaste tio åren att positionera sig rätt. Priserna är alltså många gånger ett sätt att placera märket rätt i hierarkin. T.ex. har ju Peak ökat priserna enormt i takt med att man fokuserat mer på "lyx"åkning. Personligen har jag mestadels Sweet-kläder och tycker att deras reor på våren är smått perverst bra.

wrede44

Ny medlem
Vem köper ny utrustning?
Cirka 10 år är många herrans år i mitt fall.

Om vi bortser från färg, trender och passform och utgår endast utifrån jackans funktion mot väta och andning så är jag inte övertygad om att jag får särskilt mycket mer för pengarna om 3 år när jackorna kostar 10 000kr. Antingen är vi grundlurade av Tillverkarna som tjänar mer och mer pengar utan att tillföra något konkret värde eller så är vi väldigt högt upp på utvecklingskurvan där varje förbättring ex mm vattenpelare blir löjligt dyr.

Enligt Toyotas leanfilosofi är det inte den högsta kvaliteten man ska eftersträva utan den rätta kvaliteten för sitt syftet. Hillebergs tält har exempelvis endast 5000 mm vattenpelare att jämföras med. Dessa tål storm. Brukarna ni åka sidor i storm? Liftarna stänger iaf långt innan.

Jag förstår ärligt talat inte vad man betalar för? Funktionen har för mig varit densamma de senaste 10 åren.

Punchslap

Ny medlem
Vem köper ny utrustning?
Beroende på vad du jämför med för membran så skulle jag tro att du har en bättre andningsförmåga på många membran idag jämfört för 10 år sedan, förutom det vanliga/pro gore tex där utvecklingen verkar ha stått still.

Har inte testat själv, men jag tvivlar väldigt mycket på att ett par byxor med 5000 mm vattenpelare skulle hålla tätt om sätter sig på något blött, typ en snöig/isig sittlift.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Vem köper ny utrustning?
Det är stor skillnad på grejor och grejor...
5000 mm vattenpelare är inte i närheten av att hålla tätt när man sätter sig i en blöt lift. På jackan, ja, det kan få passera så länge man inte åker i regn eller blötsnö, men helt oaktuellt på byxor.
Har vid några tillfällen köpt Oakley's toppmodeller på kläder och för ett antal år sedan hade de en jacka med Gore-tex-kopia-membran som var i 3-lagers modell. Rek.butikspris var 4500 kr. Efter en tids användande var membranet betydligt skadat, medan yttertyget var felfritt. Jackan läckte som ett såll... Det var 20.000 mm vattenpelare från början, jämförbart med Gore-Tex 27.000, men högst tvivelaktig livslängd.
Sedan dess har det varit många olika kläder från Sweet Protection (med Gore-Tex) som fungerat otroligt bra. Tunnare, lättare och mer hållbart. Några kronor mer i rek.butikspris, men, som nämns ovan, det finns riktigt bra Sweet Protection på rea.

Vem köper ny utrustning?
Cirka 10 år är många herrans år i mitt fall.

Om vi bortser från färg, trender och passform och utgår endast utifrån jackans funktion mot väta och andning så är jag inte övertygad om att jag får särskilt mycket mer för pengarna om 3 år när jackorna kostar 10 000kr. Antingen är vi grundlurade av Tillverkarna som tjänar mer och mer pengar utan att tillföra något konkret värde eller så är vi väldigt högt upp på utvecklingskurvan där varje förbättring ex mm vattenpelare blir löjligt dyr.

Enligt Toyotas leanfilosofi är det inte den högsta kvaliteten man ska eftersträva utan den rätta kvaliteten för sitt syftet. Hillebergs tält har exempelvis endast 5000 mm vattenpelare att jämföras med. Dessa tål storm. Brukarna ni åka sidor i storm? Liftarna stänger iaf långt innan.

Jag förstår ärligt talat inte vad man betalar för? Funktionen har för mig varit densamma de senaste 10 åren.
Jag skulle säga att jag har upplever en stor skillnad på ett skalplagg idag och ett för 10 år sedan. Till att börja med var ju flertalet av kläderna tvålagers för 10 år sedan medan man idag kör trelagers på nästan allt. Skillnaden däremellan i smidighet, funktion och vikt är ju enorm.

Men om man är nöjd så är det ju bara att man nöter på med sina gamla prylar. Bäst för miljön och plånbok. :)

Nizzel

Ny medlem
Vem köper ny utrustning?
Behöver inte bli dyrt. Själv åker jag i Fristads gore-tex jacka (500 kr på Hedlandet) och Peak gore-tex byxor (500 kr på vårrean Barkarby).
Dessa plagg är för övrigt de första jag har i gore-tex vilket jag upptäckt är totalt överskattat.
Det finns olika typer av Gore Tex, Dyrare = bättre, exempelvis kan gore tex ligga i lager 1/2/3 de dyra skidkläderna har ofta 3lager och skyddar mycket bättre.

Dvs läs om produkten läs vad för typ av gore tex det är i jackan/byxorna, sen om du tycker det är dyrt köp på tradera eller någon annan marknadsplats finns hur mycket som helst ute i vårt konsumtion samhälle!

RWD

Aktiv medlem
Vem köper ny utrustning?
Det finns olika typer av Gore Tex, Dyrare = bättre, exempelvis kan gore tex ligga i lager 1/2/3 de dyra skidkläderna har ofta 3lager och skyddar mycket bättre.

Dvs läs om produkten läs vad för typ av gore tex det är i jackan/byxorna, sen om du tycker det är dyrt köp på tradera eller någon annan marknadsplats finns hur mycket som helst ute i vårt konsumtion samhälle!
Finns väl bara två- och tvålagers goretex. På trelagersgore tex så är både yttertyg och innertyg/foder fäst till gore tex membranet, vilket gör att det blir mindre slitage på membranet pga friktion från innertyget som i tvålagers.
Gore tex har porer som är tillräckligt små för att inte släppa igenom vatten men släpper igenom vattenånga.

wrede44

Ny medlem
Vem köper ny utrustning?
Jag skulle säga att jag har upplever en stor skillnad på ett skalplagg idag och ett för 10 år sedan. Till att börja med var ju flertalet av kläderna tvålagers för 10 år sedan medan man idag kör trelagers på nästan allt. Skillnaden däremellan i smidighet, funktion och vikt är ju enorm.

Men om man är nöjd så är det ju bara att man nöter på med sina gamla prylar. Bäst för miljön och plånbok. :)
Smidighet, vikt och funktion.

Vikt absolut, inga frågetecken där. Smidighet vet jag inte vad du menar med, men om det är rörlighet du tänker på så tycker jag att den i stort sätt är oförändrad. Ingen revolution inom passform. Membranet har ju inte heller blivit elastiskt. Funktion vet jag inte heller vad du menar med. Om det är att stå emot väder tycker jag även den är oförändrad.
2 el 3 lagers. 3 lagers borde rimligtvis bli dyrare, tyngre, sämre andningsförmåga iom 3 lager men samtidigt inte mer vattentätt. Vattentätt för mig blir binärt. Dvs det kan inte bli mer än vattentätt.

wrede44

Ny medlem
Vem köper ny utrustning?
Dyrare=Bättre. Vad är bättre egentligen? Är det automatiskt mer skydd? Jag förstår inte hur mer skydd alltid skulle vara bättre. Man måste väl ställa sig frågan vad man behöver. Är ett membran som skyddar mot strålning bättre? Troligen dyrt iaf men inte säkert att det är bättre.

Om jag omformulerar mig och frågar, vad kan jag göra med dagens kläder (Gore Tex) som jag inte kan göra med gårdagens (säg 10 år sen) vilka fler användningsområden finns det idag med dagens teknologi?

Vem köper ny utrustning?
Smidighet, vikt och funktion.

Vikt absolut, inga frågetecken där. Smidighet vet jag inte vad du menar med, men om det är rörlighet du tänker på så tycker jag att den i stort sätt är oförändrad. Ingen revolution inom passform. Membranet har ju inte heller blivit elastiskt. Funktion vet jag inte heller vad du menar med. Om det är att stå emot väder tycker jag även den är oförändrad.
2 el 3 lagers. 3 lagers borde rimligtvis bli dyrare, tyngre, sämre andningsförmåga iom 3 lager men samtidigt inte mer vattentätt. Vattentätt för mig blir binärt. Dvs det kan inte bli mer än vattentätt.
Visst har de blivit elastiskt. Det är ju en av grejerna med Future Light och Goretex Pro. Sen att det kanske inte blir mer vattentätt men det kan ju vara mer eller mindre vattentätt i relation till hur bra det andas. Men om man inte märker någon skillnad så kan man ju köra på det man har. 2 lager är för övrigt inte bara två lager. Det är ett yttertyg med ett membran limmat på baksidan. Sen har man ett foder som är som ett nät för att skydda membranet. Blir ofta ganska bylsigt och andas sämre än tre lager.

Karlstad

Medlem
Vem köper ny utrustning?
Många skriver om lätta plagg, läs vikt. Att ett plagg känns smidigt är en klar fördel men vikten av ett plagg har jag aldrig märkt av. Kanske beror på min robusta kirunauppvuxna kropp 😆
Jag har iaf upplevt goretex som blaha-blaha. Svettas lika mycket i skidstället (goretex) som andra kläder tex vanlig skaljacka.

Wangler

Aktiv medlem
Vem köper ny utrustning?
det är ändå kul att marknaden nu faktiskt kommer med alternativ. Goretex, Finetex STX å biologiskt skydd i form av nåt som är rätt i tiden eller vad det är. att oxå leta lite på mindre uppstickare bland märken.. typ 2117 eller Slade eller Swedemount å allt annat.. rannsaka sig själv.. när jag var 21 å åkte 25-40 dagar per säsong å hängde på berg eller nu när jag är 50 å hänger 20 dagar varav 10 är med barnen i trollskogen.. att förut åka trots snöstorm, plusgradigt regn.. mot att nu åka när solen skiner och vänta in snöfallet istället.. att blanda detta är väl för de flesta mest normalt.. alla hänger inte i glaciarsprickan eller colouiren varje dag men nån dag hamnar man fortfarande där.. jag upplever iallafall att marknaden nu är bredare.. jag upplever också att ekonomin ändrats från 20årig pojk till 50årig pappa.. att köpa kläder för 15000 som stockholmspappa för att hänga en vecka i alperna å kanske en helg med jobbet å nån dag i romme.. ja har man pengar så har man de kläderna plus en 4 hjulsdriven bil en segelbåt och ett sommarhus i medelhavet. glöm inte att du bor i Enskede eller på någon adress som är socialt accepterad. man liksom köper stilen och sättet man lever och vill visa upp sig på.. sen är det väl noga dokumenterat att de flesta personerna ( män) som utövar skidåkning, mtb, wakeboard, golf, fiske eller någon form av materialsport mer än gärna nördar ner sig i material, gram, och funktioner.. ibland glömmer vi liksom bort att det är ju kul att åka skidor och det är ju det vi ska göra :) ibland är det kallt.. ibland varmt.. ibland snöar eller regnar det och ibland skiner solen.
personligen är jag väl rätt köpstark men också tillräckligt medveten om att vissa saker är nörderi även i kläder. funktionen kan jag då testa och det är ok om jag kör den ett eller två år för att sedan testa något annat. jag rannsakar mig dock nu mycket mer och funderar på vad jag egentligen behöver :)

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp