Vemdalen Skalet eller Björnrike

RWD

Aktiv medlem
Tänkte åka en vecka till Vemdalen i vinter och har svårt att bestämma oss för om vi ska välja Björnrike eller Skalet.
Många faktorer som spelar in.
Offpist: Har läst att den inte är så bra i Vemdalen då det bla. är mycket sprängsten
Frågan är om det är mycket bättre i Björnrike?
Räknar även med skogsåkning då barnen gillar att ge sig ut i skogen.

Kvällsåkning: Verkar vara i stort sett obefintlig i Björnrike och något bättre i Vemdalen.
Vi vill åka mycket skidor så kvällsåkning är ganska viktig

Park. Barnen (8 och 12år ) gillar parken så klart men de har/ska precis börja åka/testa snowboard och har väl en bit kvar innan de ger sig in i parken, möjligen barnparken men känns långt borta än så länge. Däremot älskar de att åka i parken när de åker skidor, förutom skogen då.
Båda barnen har åkt sen 3-års ålder och tar sig ner nästan överallt utan problem.
Dock ska 6-årig kusin med som åker för andra året och nog bara åker barnbackar än så länge.

Just nu lutar det åt Vemdalsskalet mest pga kvällsåkningen, och lite för att det verkar finnas lite mer avancerade backar, men offpisttillgången är ett stort frågetecken.

Det verkar också finnas mer boende intill backarna i Skalet.

Andra synpunkter tas tacksamt emot.

Senast ändrad:

psortti

Medlem
Offpist + skogsåkning för barnen (stigar) är bättre i Björnrike.
Kvällsåkning finns även i Bjrönrike, Grizzlybacken och någon av de mindre backarna.
Det är ju nära mellen Björnrike och Skalet, och det finns en skidbuss, så det går bra att åka några dagar i respektive system.

RWD

Aktiv medlem
psortti sa:
Offpist + skogsåkning för barnen (stigar) är bättre i Björnrike.
Kvällsåkning finns även i Bjrönrike, Grizzlybacken och någon av de mindre backarna.
Det är ju nära mellen Björnrike och Skalet, och det finns en skidbuss, så det går bra att åka några dagar i respektive system.
Trodde bara det var belysning i barnområdet och Björnstigen. Står inget om belysning vid Grizzly express på pistkartan.

Ake_Astrom

Medlem
Sist jag var i Björnrike (förra säsongen) så var det bara kvällskidåking vid Björnvallen, åtminstone vad jag såg.
Om ni bor vid Björnvallen så finns en barnpark där med möjlighet till follow cam som kommer funka för alla barnen.
Storslalom backen, Riket och Kodiak är klart trevliga pister.
Skogen kring Kodiak är klart trevlig bara snön finns för enkel offpist.
Vid Snobben så finns även en rolig skicrossbana.

Liftkorten gäller i hela Vemdalen och det går skidbussar som är gratis med liftkort.

Nu har de ju fixat något nytt område som är vid Skalet som skall passa alla nivåer Skistar fun slopes.
https://www.skistar.com/sv/Om-SkiStar/Nyheter/skistar-fun-slope/

Men som sagt det går skidbussar om man vill dit så för den 6 åriga kusinen, bo vid Björnvallen så finns det mycket åkning för honom där och inte så långt till mer utmanande för de andra :)

RWD

Aktiv medlem
Ake_Astrom sa:
Sist jag var i Björnrike (förra säsongen) så var det bara kvällskidåking vid Björnvallen, åtminstone vad jag såg.
Om ni bor vid Björnvallen så finns en barnpark där med möjlighet till follow cam som kommer funka för alla barnen.
Storslalom backen, Riket och Kodiak är klart trevliga pister.
Skogen kring Kodiak är klart trevlig bara snön finns för enkel offpist.
Vid Snobben så finns även en rolig skicrossbana.

Liftkorten gäller i hela Vemdalen och det går skidbussar som är gratis med liftkort.

Nu har de ju fixat något nytt område som är vid Skalet som skall passa alla nivåer Skistar fun slopes.
https://www.skistar.com/sv/Om-SkiStar/Nyheter/skistar-fun-slope/

Men som sagt det går skidbussar om man vill dit så för den 6 åriga kusinen, bo vid Björnvallen så finns det mycket åkning för honom där och inte så långt till mer utmanande för de andra :)
Såg nu att Grizzly express har kvällsöppet v7-10

Ska dit v7 så det är ju bra. Ski star fun slopes kan jag tänka mig blir populärt.

Dannepanne

Aktiv medlem
Var i Vemdalen förra nyår, testade då både Skalet och Björnrike.

I min åsikt vinner Björnrike på alla punkter du nämner.

jarnebring

Aktiv medlem
Har spenderat rätt mycket tid i alla Vemdalens olika system. Ur ren skidsynpunkt tycker jag att Björnrike är trevligast, med bäst fallhöjd och längst pister. Skalet har bättre utbud av restsuranger, även om det är ganska povert där också. Klövsjö har några riktigt bra träningsbackar och är folktomt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp