Vemdalen vs Funäsdalen Offpist

sfbgeneral

Medlem
Hej!

Jag, min bror och sambon har tänkt jaga lite lössnö i svenska fjällen i år.

Vi har dock svårt att ta ett beslut vart vi ska åka. Vilken ort har bäst "lättåtkomlig" offpist åkning?
Tänker hela systemet av båda orterna Vemdalen(Skalet, Björnrike, Klövsjö) - Funäsdalen(Tännsdalen, Ramis, Funäsdalsberget)

Vart är det minst folk tro ? (covid19 säkrast)

Tack på förhand. //Emil

erik_lagg

Aktiv medlem
Mest folk; Skalet. Ramis och Björnrike kan ha en del folk på högsäsongsveckorna - v9 och påsk.
Bäst offpist; Ramis, Björnrike... Tänndalen. Om det är bra med snö även Klövsjö (kanske inte helt lättillgänglig men mkt bra) och Skalet, men dessa två har väldigt stenig natur så det behövs mycket snö.
Bäst branta offpist; Ramis och Skalet.
... tycker jag.

Marboh

Aktiv medlem
Kan man få en liten utveckling på funäs? Ska dit i nästa vecka. Finns det några smultronställen man borde besöka?

erik_lagg

Aktiv medlem
Kan man få en liten utveckling på funäs? Ska dit i nästa vecka. Finns det några smultronställen man borde besöka?
Om du gillar brantåkning och har bra koll kan ju denna tråd komma med några tips:
I Ramis är det väl bägge ändarna som har bäst offpist. I Tänndalen är det åt vänster, när man har backarna framför sig, som man hittar bäst offpist

Pillard

Aktiv medlem
Kan inte säga något om Vemdalen tyvärr eftersom jag aldrig varit där. I funäsfjällen är det väl som sagt Ramis som erbjuder mest alternativ. I huvudsak har du skogsåkning i området under Osthangsliften och vidare söderut, så långt du vågar innan det blir klippor och långt tillbaka till liften ;) Men det finns också massa bra skog mellan skarsliften och stjärnliftarna. Det är egentligen bara att prova sig fram i hela området. Sen finns Grytan om du skråar skiers right från toppen av Osthangsliften. Grytan syns från vägen också. Mellan den och Osthang finns också några tighta rännor som jag aldrig provat. När vi var där för några veckor sen var det dock för dåligt med snö för grytan.

Tycker Ramis har klart bäst offpist av de orterna, men nu verkar det vara lite dåligt med snö. Funderade att åka dit en helg nu men tvekat eftersom det såg lite tunt ut.
Vemdalen är som sagt stenigt, men är det mycket snö finns det rätt bra offpist på Hovde. Klövsjö samma sak. Tänndalen och Björnrike är flackare, men rätt bra.

fati

Aktiv medlem
Ramis är ju mest "riktig" offpist. Dvs brantar, rännor osv. Tycker det är dock rätt dyrt att bo där. Tänndalen är i stort sätt att åka där man vill. Mycket plats, bra skog osv. Finns även enkel topptur med svansjökläppen... Funäsdalen själv vet jag inte, har jag alldrig åkt. Jag tycker Hamra/ Tänndalen är mysigast. Och en bra blandning. Många backar, offpist möjligheter typ överallt. Lite folk. Vill man har mest snö och brant + rännor är det Ramis som gäller. Dock sägs det ju vara dåligt med snö just nu.

//Fabian

Marboh

Aktiv medlem
Om du gillar brantåkning och har bra koll kan ju denna tråd komma med några tips:
I Ramis är det väl bägge ändarna som har bäst offpist. I Tänndalen är det åt vänster, när man har backarna framför sig, som man hittar bäst offpist
Kanske var lite otydlig :). Ramis är jag rätt bekant med. Fick tillfälle att åka la puta förra året då det var gynnsamma förhållanden. Ska dit i mitten på feb.

jag tänkte närmast på funäsberget. Vad det finns för godbitar där som man inte ska missa. Ska dit i nästa vecka och tanken är väl att vi kommer åka i funäsbergets system. Så tänkte på vad som finns tillgängligt där.
Men Vi bor inte med ski in då vi har bil och hudar så kan ju göra en utflykt om det finns saker man borde se i närområdet så att säga. :)

erik_lagg

Aktiv medlem
Aha, ok @Marboh
Funäsdalsberget känner jag inte till speciellt väl. Det ska ju finnas någon ränna ner bortom byn men misstänker att det behövs stora mängder snö för att det ska funka.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp