Vi måste snacka om klimatproblemen. (Eller far och flyg med huvudet ner i snön)

Snowjunkie

Aktiv medlem
Fan, det här är ju inte kul att skriva om -eller tala om. Man är alltid glädjedödaren när man börjar prata om klimatet och vad vi som skidåkare kan göra för att minska utsläppen. Men jag måste ta upp det till debatt, måste få ur mig tankarna. För det här är viktigt. Tokviktigt för oss skidåkare.

Jag älskar att resa och jag har gjort många resor till Alperna, Japan och Kanada. Men på senare år börjar det bli en fadd smak i munnen. Vi ser att vädret är åt h-vete och det varierar sjukt mycket. Vissa vintrar är det nästan barmark i hela Alperna, och vissa säsonger kommer det sjuka mängder snö. Japan som varit toksäkert har börjat svaja med perioder utan galna mängder med sitt mytomspunna puder. Flera Alporter har fått stänga pga snöbrist och glaciärer drar sig tillbaka oroväckande snabbt. Men så får vi höra motsägelsefulla (och hoppingivande?) rapporter om att det lika gärna kan vara naturliga variationer i klimatet. Det kanske inte är så farligt ändå...

Initiativ som POW (Protect Our Winters) har dykt upp vilket är glädjande, men de har svårt att höras i mediebruset och vi drunknar i läckra och förförande reseupplägg till när och fjärran.

Jag har en kompis som har slutat flyga helt, men han fortsätter åka skidor. Han och jag har diskuterat mycket kring det här med flygning och dess påverkan. Varje gång vi diskuterar det så vinner han. Jag kan inte vinna diskussionen med att säga att det inte påverkar så mycket och att det inte gör så mycket skillnad om inte du och jag flyger. För flyget skickar ut minst ett ton koldioxid per passagerare på en resa från Stockholm till Hokkaido i Japan via Munchen. Räkna själv här CO2-kalkylator..

För dig som inte vet det så är CO2-utsläpp en av de största bovarna bakom den globala uppvärmningen. Det som händer på kort sikt och som gör att förändringarna blir så dramatiska är att jetströmmar ändrar riktning och det får dramatiska konsekvenser. Än så länge har inte havsströmmarna ändrat så mycket riktning, men om t.ex. Golfströmmen skulle ändra riktning eller försvinna helt så skulle inte vår del av jordklotet vara lika mysigt att bo i.

Klimatförnekarna menar att det finns inte tillräckliga bevis för att det är människans påverkan är det som påverkar den globala uppvärmningen. Men det vi ska veta är att det finns starka intressen bakom att mörka människans påverkan på klimatet. Oljeproducenter, flygbolag, resebolag m.fl., ingen av dessa vill ju att deras inkomstkälla ska påverkas så klart.

Mäktiga politiska och ekonomiska aktörer gör allt i sin makt att slå tillbaka mot miljörörelsen genom att förlöjliga och håna motståndarna. Miljöpartist har blivit ett glåpord, att vara vänster är att vara verklighetsfrånvänd, flummare och kommunist. Att vara höger och heja på kapitalismen som förstör vår planet har blivit normen.

Så vi andra då. Vi vanliga människor, vi som älskar att åka skidor och vill resa och uppleva exotiska äventyr. Vad fan ska vi göra? För allt fortsätter ju som vanligt, flygresorna blir allt fler och bekvämare och framförallt blir det allt billigare. Det är som att det är ett stort party i huset västvärlden idag, och utanför står en massa glädjedödare som inte vet hur man har roligt.

Alla andra reser ju, varför ska jag avstå? Blir det någon skillnad om lilla jag inte unnar mig den där resan? Jag ställer mig själv den frågan och jag brottas med mitt dåliga samvete varje gång jag reser med flyg nu för tiden.

Men det vi måste inse är att festen är över till viss del, klockan är fem på morgonen och folk ligger utslagna här och var, men några festar på. Ni vet hur det är. Men baksmällan kommer, det vet vi, men vi vill inte att partyt ska ta slut. För verkligheten är ju så jävla trist...För baksmällan går väl över och det kommer väl en ny fest. Eller? Jag tänker på den klassiska bilden med strutsen som gömmer huvudet i sanden, många av oss skidåkare, vi gömmer väl huvudet i snön då antar jag.

Men vad kan vi göra då rent konkret? Jo, vi kan välja att ta tåget eller bussen till Alperna, vi kan välja bort de exotiska resmålen och resa till våra nordiska fjäll istället. Det är det vi som skidåkare kan göra nu direkt om vi och kommande generationer ska få njuta av det vita guldet i framtiden. Och om du absolut inte kan motstå de fjärran destinationerna, ta då en längre resa, var borta i en månad eller mer om du kan.

Men jag vet, det innebär en massa praktiska problem, restiden blir längre till Alperna. Men om du tänker efter på allt strul det är med att ta sig till och från flygplatser, säkerhetskontroller, bagagerestriktioner, transfer, förseningar...ja då kanske det inte är så tokigt ändå. Du kan faktiskt ta tåget till Hamburg och sedan ett direkttåg till St. Anton under vintern. Du kan åka buss med bl.a. UCPA till franska Alperna nästan hela vintern. Och i Sverige kan du åka tåg och buss till många fjälldestinationer. Alternativ finns.

Några små steg som inte är så svåra att ta faktiskt. Men kommer jag själv att klara det fullt ut? Jag vet inte, att resa och flyga är nästan som ett drogberoende, väldigt svårt att ta sig ur. Men jag lovar att jag ska försöka att flyga mindre och hitta andra alternativ. Kan vi inte lova varandra det här på Freeride? Att åtminstone försöka. Allt börjar hos dig och mig.

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Håller med! Jag har under några år försökt begränsa mitt flygande till högst en flygresa per år (inom Europa). Förväntar mig inga applåder för det men jag hoppas att allt fler kan tänka på att begränsa sitt flygresande. Tycker att man borde fundera på att införa privata utsläppsrätter så att den som flyger (mycket) får betala till den som inte flyger genom att köpa dennes flygrätt.

kappakomplett

Aktiv medlem
Country Fossil fuel CO2 emissions (kt) in 2016[10]
World 35,753,306
China 10,432,751

Snowjunkie

Aktiv medlem
kappakomplett sa:
World 35,753,306
China 10,432,751
Vad vill du säga med detta? Utveckla gärna.

Jag kan bara anta att du fnyser åt att vi gör små åtgärder som inte betyder något i det stora hela. Ja, Kina har en väldigt stor andel av CO2-utsläppen i världen, men USA hade 2016 5,011,687 (kt) och EU 3,469,671 (kt 2015). Inte så illa det heller....Kina är dock ett av de länder som satsar mest på att få ner utsläppen nu glädjande nog.

Så visst, det kan tyckas ynkligt det lilla vi gör när världens industrier spyr ut enorma mängder växthusgaser, men det är just dessa argument och inlägg som gör att folk liksom ger upp. Det gör ju ingen skillnad om jag avstår resan. Och när klimatförnekarna hånar och rationaliserar bort den enskilde individens funderingar så bidrar det till att ingenting händer utan fortsätter som förut.

Kött är ju en annan stor miljöbov. Att äta mindre kött är också ett relativt enkelt beslut som gör skillnad. Allt börjar med individens val.

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Jag bokade en flygbiljett imorse, och jag minns inte när jag senast haft så dåligt samvete för något. Egentligen är det flera år sedan jag lovade mig själv att sluta flyga inom Europa (eller egentligen vartsomhelst som inte innebär väldigt långa sträckor över vatten) och det har jag lyckats hålla tills nu, men eftersom jag varken har gott om tid eller pengar fick jag bita i det sura äpplet denhär gången, då tiden (och därmed ledigheten = inkomstbortfall) som hade behövts för att ta tåget istället helt enkelt inte fanns.

Förhoppningsvis blir detta den sista flygresan jag gör inom Europa någonsin.
Den där drömmen jag hade om att åka skidor i Japan har jag skrotat för längesedan, och ska jag någon gång i framtiden resa så långt att alla färdsätt utom flyg förefaller orimliga – då tänker jag vara borta länge, och färdas så miljövänligt som möjligt när jag väl är på plats.

En väldigt liten och fånig sak jag gör numera – aldrig lajka när folk checkar in eller lägger upp bilder på flygplatser, och aldrig lajka inlägg/bilder från korta (tidsmässigt eller distansmässigt) resor som hade kunnat göras med andra färdmedel än flyg. Hundra procent obetydligt, men om min bästis flyger tur och retur London en långhelg och jag faktiskt tycker att det är principiellt fel och tämligen oansvarigt ur miljösynpunkt, då tänker jag fasen inte gilla bilderna heller.

Utsläppsrätter är klart intressant. Jag hade även blivit väldigt glad om riktigt korta flygresor där tidsvinsten jämfört med tåg/buss är mindre än några timmar, helt sonika förbjöds. Få saker gör mig mer trött än folk som flyger mellan Stockholm och andra städer i södra/mellersta Sverige (undantaget möjligen Visby) samt Köpenhamn och Oslo. För att inte tala om Göteborg – Köpenhamn, herregud.

(Klimatkontot (LÄNK) är f.ö. också en bra resurs för att kolla hur en lever..)

Snowjunkie

Aktiv medlem
Heddious sa:
Jag bokade en flygbiljett imorse, och....
Intressant det där du säger med att sluta lajka folks bilder från flygplatser. Jag har också slutat med det. Och jag tror det betyder mer än man tror. Det handlar om attitydförändringar. Du ser inte många som sitter och röker på sina foton på sociala medier. Kanske kan vi få den attitydförändringen; att flyga blir lika fräscht som att sitta och kedjeröka inomhus, typ.

Bjurt

Ny medlem
Tack!
Skönt att höra att andra också bryr sig och gör saker för den här fantastiska planeten vi bor på! (Det gör vi väl alla egentligen). Slutade också helt flyga för tre år sen och har träffat på fler och fler som väljer bort flygresor och andra klimatbovar sedan dess. Många av dessa har varit skidåkare på väg norrut eller söderut. Samtidigt pratar man om flygskam hos "vanliga" människor, hade jag knappt hört för tre år sen. Att vi går runt med skam och ångest är kanske inte helt rätt väg att angripa problemet men det visar ju att människor bryr sig och att det händer saker!

Tycker också det är rätt många artiklar om miljö och klimat här på freeride, riktigt bra, man kan ju märka förändringarna ganska tydligt på fjället. POW har nog varit med och skrivit mycket där :)

Också superkul att klimatet äntligen har kommit upp på valagendan. Även ifall de politiker som stått upp för klimatet fått mycket skit genom tiden så tycker jag det syns en förändring där nu med.

Snart är det val, nu man verkligen göra skillnad, vad man än väljer att rösta på :)

pd

Aktiv medlem
Spelar ingen som helst roll hur mycket klimatångest vi har var och en. Det måste bli enklare att resa klimaträtt. Straffskatter hjälper föga om det är stört omöjligt att få till det med klimaträtta transportsätt.

När man drar upp till Åre eller Vemdalen, dit det är 1200+ km från södra Sverige, så är det en självklarhet, smidigt och dessutom billigt att ta Snälltåget. Det går att jobba (nästan) hela dagen och stå i liftkön lagom till att det drar igång nästa dag. Flyg är dyrare och kostar antingen en extra hotellnatt eller minst en halvt förlorad åkdag. Flyg kräver dessutom tre eller i värsta fall fyra biljetter om det är byte på Bromma eller Arlanda. Så där är det väldigt enkelt att göra rätt.

Till norra alperna är det inte ens 1200 km och där finns alldeles prima tysk, österrikisk och schweizisk järnväg om inte hela så nästan hela vägen fram. Problemet är bara att få till den där resan i praktiken. För medans flyget varit tämligen avreglerat under lång tid och anpassat sig efter konsumenternas efterfrågan så drivs järnvägen till största delen fortfarande av statliga bolag som betraktar resan som avslutad vid gränsen och skickar eventuella underskott till statskassan istället för att vara lyhörda mot konsumenternas efterfrågan. Malmö - Garmisch skulle exempelvis innebära sex olika tåg. Alltså fem byten att klara av med packning och skidfodral. Ett äventyr i sig, vilket toppas av att tidtabellen lämnar sju minuter för bytet i München kl på morgonen efter att man spenderat tre förmodligen sömnlösa timmar på Nürnberg Hauptbahnhof mellan tre och sex på natten. Väl framme på förmiddagen så vore åtminstone inte jag vara redo för något annat än horisontellt läge eller möjligen kindergarten-backen om jag inte bryter ihop över att inte få ner fötterna i pjäxorna. Så dit är det tyvärr lätt att det blir fel ressätt.

Nu tror jag inte att ens vår samlade klimatångest kommer att rå på det dysfunktionella europeiska järnvägsnätet utan vi får lindra den på annat sätt. Alpresan med flyg skulle resultera i ungefär 200 kg CO2. Det går att spara in genom att käka lite klimatsmartare, cykla eller samåka till jobbet, se till att prylar blir använda en eller två säsonger extra och även klimatkompensera. Man får göra upp en personlig klimatbudget och bestämma sig för var man sparar och var det får kosta.

Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem
Snowjunkie sa:
kappakomplett sa:
World 35,753,306
China 10,432,751
Vad vill du säga med detta? Utveckla gärna.

Jag kan bara anta att du fnyser åt att vi gör små åtgärder som inte betyder något i det stora hela. Ja, Kina har en väldigt stor andel av CO2-utsläppen i världen, men USA hade 2016 5,011,687 (kt) och EU 3,469,671 (kt 2015). Inte så illa det heller....Kina är dock ett av de länder som satsar mest på att få ner utsläppen nu glädjande nog.

Så visst, det kan tyckas ynkligt det lilla vi gör när världens industrier spyr ut enorma mängder växthusgaser, men det är just dessa argument och inlägg som gör att folk liksom ger upp. Det gör ju ingen skillnad om jag avstår resan. Och när klimatförnekarna hånar och rationaliserar bort den enskilde individens funderingar så bidrar det till att ingenting händer utan fortsätter som förut.

Kött är ju en annan stor miljöbov. Att äta mindre kött är också ett relativt enkelt beslut som gör skillnad. Allt börjar med individens val.
Vad som behövs är politiska beslut på nationell och internationell nivå. De individuella åtgärderna tjänar mest till att få folk att må lite bättre (eller sämre). Detta torde vara uppenbart för den som kan ta till sig kvantitativa resonemang överhuvudtaget.

Ur miljöperspektiv är det, i min mening, lite missriktat att resa miljövänligt till den extremt konstlade och resursslukande miljö som en modern skidort typ Val Thorens, St Anton, Zermatt etc utgör. Man har där förstört unik natur med transportanordningar för människor. Dessa transportsystem är mycket energislukande och hotar djurlivet. Berättelser från den tid när alpinismen var i sin linda i Europa, dvs för 150 år sedan innehåller inte sällan framtidsvisioner där de med fasa ser "hissar" över bergen. Läs t. ex. Whympers Scrambles Among the Alps in the Years 1860-69.
St Anton-Stuben-Zürs-Lech är nu, sedan några år, ytterligare förstört med en sammankopplande kabin. Men det är smidigt med snabbtåg från Zürich.
Zermatt-Cervinia är förtätat med föbindelsen Furi-Gornergrat. Snart har de väl byggt över kammen mot Alagna-Gressoney-Champoluc. Borrar man sedan en tunnel till Saas-Fee så har miljökämpen lite närmare med tåg till detta kommande jättesystem!

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem

kappakomplett

Aktiv medlem
erik_lagg sa:
@kappakomplett Vi i Sverige flyger på tok för mycket och alltmer över tid:
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Klimat-antal-flygresor-per-invanare/

Det verkar inte heller som att en omställning till 'gröna bränslen' kommer att kunna lösa detta:
https://www.svd.se/oforandrad-klimatpaverkan-med-bara-biobransle

Innan politiken reglerar flyget med t.ex. bränsleskatter kan man själv bidra med att flyga mindre.
Titta lite på siffrorna för årliga utsläpp av koldioxid totalt och per land etc.

erik_lagg

Aktiv medlem

@kappakomplett statistiken på koldioxidutsläpp per nation är missvisande - tar inte alltid (någonsin?) med våra flygresor internationellt eller att det vi konsumerar tillverkas utomlands.

Bjurt

Ny medlem

@pd Visst är det lätt att åka tåg i Sverige, upp till Narvik på ett tåg utan byten, magiskt! :D
Och visst kan det vara krångligt med tågen söderut ibland, men ner till Garmisch från Malmö så kommer man på tre byten (Köpenhamn-Hamburg-Munchen) där det hemskaste är att man tvingas upp 07.08 på morgonen. :) Sen funkar ju inte tågen alltid som de ska och det är väl där som politik och konsumentmakt ska in. Det är ju såklart upp till var och en hur man själv vill tackla problemen men det krävs att vi jobbar på alla fronter för att lösa dem. T.ex. genom att hålla den här tråden i liv ;)

kappakomplett

Aktiv medlem
Bjurt sa:
@pd Visst är det lätt att åka tåg i Sverige, upp till Narvik på ett tåg utan byten, magiskt! :D
Och visst kan det vara krångligt med tågen söderut ibland, men ner till Garmisch från Malmö så kommer man på tre byten (Köpenhamn-Hamburg-Munchen) där det hemskaste är att man tvingas upp 07.08 på morgonen. :) Sen funkar ju inte tågen alltid som de ska och det är väl där som politik och konsumentmakt ska in. Det är ju såklart upp till var och en hur man själv vill tackla problemen men det krävs att vi jobbar på alla fronter för att lösa dem. T.ex. genom att hålla den här tråden i liv ;)
Tja, det där sistnämnda kan jag hjälpa till med!
Allt tal om klimatpåverkan och miljöaktivism från folk som ägnar sig åt en av de mest onödiga och miljöskadliga sysselsättningar som man kan tänka sig är rent hyckleri. Om ni bryr er om miljön så sluta med detta. Cykla upp till våra svenska fjäll och gå på tur istället! Gör som norrmännen!
Alpin åkning i dessa stora, artificiella, vidriga skiresorts är snart ett minne blott! Tala om att vara på den absoluta deriverade toppen av den pyramid av miljöförstörande onödiga sysselsättningar som västvärlden byggt upp!!
(Det började med den engelska överklassen och snart är vi tillbaka till att alpin utförsåkning är vanvettigt dyrt och kommer att vara reserverat för en exklusiv del av den allt rikare internationella överklassen.)

erik_lagg

Aktiv medlem

@kappakomplett finns en hel del fritidssysselsättningar som är betydligt sämre ur miljösynpunkt (iaf om man undviker flyg till skidorten): skoter, bilsemester, motorsport, motorbåt. Liftar som går på el i Sverige borde ge mycket små koldioxidutsläpp.

pd

Aktiv medlem
kappakomplett sa:
Allt tal om klimatpåverkan och miljöaktivism från folk som ägnar sig åt en av de mest onödiga och miljöskadliga sysselsättningar som man kan tänka sig är rent hyckleri. Om ni bryr er om miljön så sluta med detta. Cykla upp till våra svenska fjäll och gå på tur istället! Gör som norrmännen!
Finns det något syre kvar i toppen på den där pidestalen som du satt dig på? Peka finger tror jag definitivt inte kommer att göra ett smack för klimatet. Tvärtom. De som knappt ägnar klimatet en tanke ser bara mera förbud, stoppar huvudet än djupare i sanden och fortsätter som tidigare.

Inom min andra sport, fallskärmshoppning, så har den här diskussionen pågått i ungefär tio år. Finns ju gott om gröna förbudsivrare som utan att blinka gladeligen skulle stänga ner en så "onödig" verksamhet helt. Diskussionen ledde fram till först en frivillig, sedan en delvis obligatorisk och nu sedan några år en helt obligatorisk klimatkompensation för varenda hopp som görs i Sverige. Resulterade i prishöjning om 2-3% och vi ser nu även ett ökat intresse för det i andra länder. Då motsvarar en hoppsäsong för en aktiv hoppare ungefär lika mycket CO2-utsläpp som en eller två flygresor till alperna.

kappakomplett

Aktiv medlem
pd sa:
kappakomplett sa:
Finns det något syre kvar i toppen på den där pidestalen som du satt dig på? Peka finger tror jag definitivt inte kommer att göra ett smack för klimatet. Tvärtom. De som knappt ägnar klimatet en tanke ser bara mera förbud, stoppar huvudet än djupare i sanden och fortsätter som tidigare.

Inom min andra sport, fallskärmshoppning, så har den här diskussionen pågått i ungefär tio år. Finns ju gott om gröna förbudsivrare som utan att blinka gladeligen skulle stänga ner en så "onödig" verksamhet helt. Diskussionen ledde fram till först en frivillig, sedan en delvis obligatorisk och nu sedan några år en helt obligatorisk klimatkompensation för varenda hopp som görs i Sverige. Resulterade i prishöjning om 2-3% och vi ser nu även ett ökat intresse för det i andra länder. Då motsvarar en hoppsäsong för en aktiv hoppare ungefär lika mycket CO2-utsläpp som en eller två flygresor till alperna.
Syre, ja det finns ju också en lång diskussion om "Methodenreinheit" inom klättringen, speciellt "får man ha syrgas"? Kanske har jag blivit lite hjärnskadad av syrgasbristen på min piedestal? Eller så har jag bara för lite att göra?

Fallskärmshoppningen förstör ju i alla fall inte luften.

Alperna, där Orcherna har byggt enorma "skiresorts", är förstörda. Mekaniska system kors och tvärs, eldrivna gudbevars, nuförtiden. Och hur förstört är inte landskapet? Kan ni föreställa er Zermatt, innan liftarna, vilket skönhet det fanns. (Men snart är lifttornen och alla stationerna nermonterade...)

Sen har vi alla de flygresor som genereras av turisterna, nog får kineserna smak på piståkning, det finns redan kinesiska skidlärare i Zermatt.

Alla varutransporter som krävs för att hålla turisterna vid liv och på gott humör. Fisk och skaldjur, viner och öl och andra drycker. Hur transporteras räkorna till sushin i Zermatt?

Skador på ömtåliga ekosystem! Avgränsade zoner som ska skydda viltet. Men som ibland invaderas av "Freeriders"!

Vattenförsörjningen? Dammar för att garantera att det finns snö. Man gör nämligen konstgjord snö! Med stor energi- och vattenåtgång! (Det behovet kommer att nå sitt crescendo inom kort, innan det är helt kört.).

Men tar man bara tåget till sin favoritresort är det okej!!!

Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem

Chinese Ski Instructors Attract Compatriots to Swiss Resorts
Switzerland is training eight Chinese ski instructors and placing them in St. Moritz, Davos, Zermatt, Gstaad and other resorts for the ski season to teach Chinese tourists, in their own language and with Chinese savoir faire.

With the number of winter overnight stays from Chinese travellers in mountainous regions expected to double by 2017, the Swiss Tourism office said it hoped the instructors would help make Swiss ski runs more appealing to Chinese tourists.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
På tal om det enkla i att resa klimatsmart. Såg att flixbus, som nu tar över Swebus, har billiga resor ner till kontinenten med helt galet många orter kopplade till sig. Är det något som är möjligt att resa med redan i dagsläget ner till alperna? Värt att göra ett freeride- resereportage, till alperna, med flixbus?

Bjurt

Ny medlem

@Anzom Vet att flixbus kör malmö-innsbruck och stockholm-munchen med byte i berlin. Kanske skulle kunna vara nåt? Därifrån är det ju ganska lätt att tag sig :) Vet inte om de har några stopp i skidorter annars.

@kappakomplett Visst är det så att skidorterna också är miljöbovar i sig, snötillverkning och driva liftar tar mycket energi. Och visst skulle många av orterna se vackrare ut utan liftsystemen. Däremot är det ju en sjukt stor del av alpbyarnas ekonomi och det ger fler möjlighet att se hur vackert det kan vara. Det är svårt att "försök inte locka fler turister". En internationell flygskatt skulle däremot kunna vara ett sätt att begränsa den påverkan. Det finns ju också många orter som är väl medvetna om klimatet och försöker informera och föregå med "bättre" exempel. Kanske inte så konstigt för oss i Sverige men tror det kan vara en större grej i alperna.

@pd häftigt att ni lyckats göra det obligatoriskt och att fler vill ta efter. För mig känns ofta som att klimatkompensationerna är "billiga", men jag tror grejen med att ha fått in en klimatkompensation alls, gör en stor skillnad och vi kan lättare ta till att göra det på andra saker eller att senare höja om det finns medhåll för det :)

224moh

Medlem
Bäst är väl om folk slutar att skaffa barn...

Senast ändrad:

Snowjunkie

Aktiv medlem

@kappakomplett
Verkar som du är rätt fixerad vid de stora alpanläggningarna som enligt dig förstör känsliga ekosystem. Nu finns dom ju där och skadan är redan skedd så att säga. Sen tycker du att vi är hycklare som då pratar om att ta tåget ner till alporterna.

Nu är det ju som det är, vi älskar att åka skidor och funderar över hur vi kan minska klimatpåverkan på individnivå genom att hitta alternativa färdsätt. Vad tycker du vi ska göra då? Vad är dina konkreta och konstruktiva tips? Vad gör du själv?

Peete1

Medlem
Jättebra tråd!

Så skönt att se att fler har liknande tankar som en själv.
Det ska bli väldigt intressant att ta upp diskussionerna kring vårens säsong och försöka ändra resor från Andermatt och Engelberg till Björkliden och Hemsedal.

Sen är också all konsumptionshets något som verkligen sticker i ögonen. Att företag likt Sportamore, Outnorth, Addnature, tysken, tomaten med fler hela tiden spyr ut "de senaste" med lockreor etc. Det man själv försöker bidra med är den utmaningen kring "max 10 nya saker per år" och helt enkelt får leta lite för att hitta det man vill ha. Självklart begagnat då. Det skulle få en mindre nykonsumption, mindre kostnader för köparen, extra pengar till säljaren och ett större intresse att vårda sina prylar och inte bara köpa kinesisk "plastaskit".

Bra tråd!

Hagge17

Ny medlem
Bra tråd! Det är med miljön har ju såklart varit ett problem i flera år, även om det är har ökat nu på sistone, kanske framförallt med anledning av ökenhettan vi haft i sommar. Tänker mycket på det här till och från och försöker göra det man kan. Tar bilen så lite jag bara kan, flyger i princip aldrig, sopsorterar, köper ekologiskt och så närproducerat som möjligt, försöker att inte använda så mycket energi/el osv. Det vanliga, typ.

Men det känns ju ofta som en kamp man inte kan vinna. Har sett en hel del som argumenterar att det vi som individer gör har en så liten påverkan på klimatet att det knappt är någon idé, utan att det är stora länder och företag som är de verkliga bovarna. Och visst är det så, man vore ju naiv (om inte t.o.m. korkad) om man på riktigt tror att en enskild individs påverkan är lika stor, eller större, än hela länders. Men många bäckar små, som man säger. Dessutom förstår jag mig inte på den här "Men-de-gör-ju-si-och-så"-mentaliteten. Vem har sagt att man inte kan skippa sin flygresa, sluta äta kött, köpa ekologiska grönsaker, sopsortera och samtidigt engagera sig politiskt och försöka påverka de stora företagen? Det ena behöver inte utesluta det andra liksom.

Hawk100

Aktiv medlem
Revolutionrock sa:
Bäst är väl om folk slutar att skaffa barn...
Ja, det är märkligt att grundproblemet, överbefolkningen, aldrig diskuteras.
Om vi inte ständigt blev fler, och fler, och fler så skulle vår planet förmodligen kunna tåla en del av våra minder miljövänliga påhitt!
Men när hela värden lever efter mantrat tillväxt, och metoden för att hålla tillväxten vid liv är ökad efterfrågan, och ökad efterfrågan kräver fler konsumenter så har vi ett allvarligt problem.......

Så om ”ett” barn blev normen istället för två, eller om det kom några rejäla pandemier utan botemedel, som raderade bort typ hälften av oss, så skulle nog jordens miljö må bättre....
Inte alls roliga scenarier, men kanske behövliga?

Hmmm......
Med mitt resonemang ovan, skulle det då innebära att enbarnsfamiljer eller de som är ”ensambarn” skulle kunna flyga till Alperna med gott samvete????

Pillard

Aktiv medlem
Låter alldeles jättebra. Vi har bara ett barn och om jag inte räknat helt fel betyder det vi sparar in på att inte tillföra två personer till till jordklotet att vi glatt kan flyga runt bäst vi behagar ;) Men faktiskt, det mest effektiva sättet att rädda miljön är ju att minska befolkningen på jordklotet. Det blir ju onekligen lite av en paradox när vi samtidigt gör vad vi kan för att så många som möjligt ska överleva (kan lätt upplevas lite mer cyniskt än vad jag avser)

Nu blir det lite extra intressant i en sån här tråd och därför också lätt extra provokativt men det blir också lätt larvigt. Precis som påpekats så spelar valen som ett fåtal individer i Sverige gör synnerligen liten roll för klimatet i stort. Att halva Europa eldar kol för att producera el är ju isf en bra mycket viktigare sak att åtgärda. För inte så många år sen kunde man konstatera att genom Europa är tåg t.ex. inte alls en miljövänlig resform, just på grund av hur elen producerats.

När det gäller kött sen t.ex. så är ju köttets miljöpåverkan klart relativt. Utan köttproduktion skulle vi inte alls ha samma produktion av grödor, grödor som sen i sin tur binder koldioxid i luften. Den koldioxid som frigörs av köttproduktionen är ju den som kommer från transporter osv men dessa transporter sker ju även vid odling av vegetariskt protein. Sen ha vi övrig miljö i ett land som Sverige t.ex. Utan köttproduktion skulle landsbygden växa igen. Vill vi det? Eller skulle vi använda maskiner för att hålla landskapet öppet istället? Blir det bättre?

Vill vi på allvar påverka miljön borde vi istället fokusera på att utöka kärn- och vattenkraft över hela världen. Vi borde dessutom använda alla de ekonomiska resurser som vi använder till att göra små förändringar hos oss till att istället göra stora förändringar i övriga delar av världen. Vi kan exportera vår teknik till länder som är så mycket sämre än vad vi är.
Edit: tyvärr funkar visst inte länkar till Facebook-inlägg här. Men om ni orkar leta finns det ett bra räkneexempel på John Hassler (ekonomiprofessor) Facebook där han beklagar sig över att vi prioriterar helt fel kring klimatinsatser.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Taking_the_piste sa:
Pillard sa:
fokusera på att utöka [...] vattenkraft över hela världen.
Snälla, kan inte du gå in på https://www.fiskesnack.com och skriva det, så hämtar jag chips o popcorn! :-D

Jag lovar, deras server kommer krascha inom tio minuter!
Det låter ju iof som något sjukt roligt. Personligen tycker jag alltid att det blir extra roligt när starka känslor vägs in i frågor där det allmännas bästa ställs mot att en liten grupp vill kunna fortsätta med sin hobby, näringsverksamhet osv...

pd

Aktiv medlem
Pillard sa:
Taking_the_piste sa:
Pillard sa:
fokusera på att utöka [...] vattenkraft över hela världen.
Snälla, kan inte du gå in på https://www.fiskesnack.com och skriva det, så hämtar jag chips o popcorn! :-D
Det låter ju iof som något sjukt roligt. Personligen tycker jag alltid att det blir extra roligt när starka känslor vägs in i frågor där det allmännas bästa ställs mot att en liten grupp vill kunna fortsätta med sin hobby, näringsverksamhet osv...
Det är det absolut men här snackar vi antagligen fanatiker på korståg för hela arters överlevnad och då är de inte att leka med. Titta bara på ornitologerna som länge har bedrivit avancerad lobbyverksamhet och lyckats få alla förbudsmyndigheters öra. Om ett par vithövdade fiskmåsar slår sig ner för att häcka så är det bara att stänga ner all verksamhet och invänta invasionen av grönklädda fågelfluktare.

Pillard

Aktiv medlem
pd sa:
Pillard sa:
Taking_the_piste sa:
Det är det absolut men här snackar vi antagligen fanatiker på korståg för hela arters överlevnad och då är de inte att leka med. Titta bara på ornitologerna som länge har bedrivit avancerad lobbyverksamhet och lyckats få alla förbudsmyndigheters öra. Om ett par vithövdade fiskmåsar slår sig ner för att häcka så är det bara att stänga ner all verksamhet och invänta invasionen av grönklädda fågelfluktare.
Jag lyckades få hela kompisgänget att ifrågasätta min mentala hälsa när jag en gång ifrågasatte grundpremissen att det är ett stort problem när en art dör ut. Visst finns det gott om arter, vars överlevnad kraftigt påverkar ekosystemet och därför kan vara skadligt att de utrotas men besattheten av att hålla arter vid liv fyller väl egentligen ingen funktion, annat än en rent sentimental sådan?

jadeK2

Medlem
Det sägs att köttet är en enorm bov i frågan om klimatet. Kan nån utveckla detta eller är detta skitsnack som de gröna har kommit på. Visst transport och packningen (plasten) är problemet men Köttet?? Kan nån snälla förklara det för mig.

Pillard

Aktiv medlem
Köttet är väl just att kon under sin livstid släpper ut massa växthusgaser. Kruxet med den idén är ju att alla växthusgaser kon släpper ut kommer från födan hen äter. Det är alltså koldioxid som gräset bundit från luften. Mig veterligen är väl den enda nettoutsläpparen människan eftersom vi tar kol som är bundet i jordklotet och släpper ut den i luften istället.

pd

Aktiv medlem
Problemet med just kon är att det i processen, alltså någon av de fyra magarna, bildas metan som är en mera potent växthusgas än koldioxid. Koldioxiden snurrar alltså inte runt i något slags kretslopp utan kol- och syreatomerna som den består av kan bilda helt andra föreningar, t.ex. trä som man kan göra skidor av.

När det gäller arter som dör ut så har ju de allra flesta arter som funnit dött ut sedan länge. Och tur är väl det. Hade ju varit lite jobbigt med T-Rex som springer omkring. Och nån framtida art kommer säkert att tycka att det var en himla tur att de där H-Sapierna dog ut också, ja förutom den artens fyraåringar som glatt kommer att leka med T-Rexar o H-Sapier som slåss och käkar upp varandra.

jadeK2

Medlem
Ok, jag kommer inte vara den populära kille här då men jag satt och läste lite vad WTO och andra har att säga ang. Köttet och stackars kor mm. Som jag ser det så det är inget fel på stackars kossor bara överproduktionen av kött och grönt och dess hantering. Vi slänger ca 45% av kött och grönt pga EUs regler för klassning och utseendet av mat. Som jag ser det en ko på en grön kull,e skadar inte miljön pga att gräs är bara liten del av dieten.Tillskotten mm transport, slängande av mat, överproduktion,hanteringen med dessa kostnader.
Ps. Älskar stek med kall öl. Kan ej gå vegan.
Nu kan ni köra över mina åsikter om ni vill.

Pillard

Aktiv medlem
jadeK2 sa:
Nu kan ni köra över mina åsikter om ni vill.
Svårt att köra över en åsikt som är baserad på smak. Den har man ju och den kan ju därmed inte vara fel...

Vore ju faktiskt intressant att se motsvarande beräkningar för vegetariskt protein och hur stort svinn vi pratar om där osv. Sen uppstår ju den ännu mer intressanta frågan är de ska producera krav-grödor till alla om vi slutar med kött. Var ska vi hitta gödning?

jadeK2

Medlem
Lär på Wto hemsida.Alltså tanken är att gå till rätta med svinet,
De räknade för hela processen från gård till hemmet,kött och grönt svinet uppgår till ca 45%, enbart grönt räknat slängs 50% pga utseende kravet i butiken mm
Att ersätta 15 g kött så måste du inta 100 g grönt för att ersätta proteinet.

MOONEEN

Medlem
pd sa:
Problemet med just kon är att det i processen, alltså någon av de fyra magarna, bildas metan som är en mera potent växthusgas än koldioxid. Koldioxiden snurrar alltså inte runt i något slags kretslopp utan kol- och syreatomerna som den består av kan bilda helt andra föreningar, t.ex. trä som man kan göra skidor av.
Grejen med Metangas är också att den binder betydligt mer värme i atmosfären än vad koldioxid gör. På 100 år blir dess påverkan 34 gånger så stor som för koldioxid.

För att återgå till tidigare diskutioner om vad man kan och bör göra för att minska växthuseffekten. Så är ett effektivt sätt för Sverige och andra rika länder med förhållandevis låga utsläpp, något som kallas inter­nat­ionella klimat­investeringar. Kort o gott så hjälper man till att sänka utsläppen i andra länder där det är billigare och lättare. Växthuseffekten är ett globalt problem så det spelar ju ingen roll var utsläppen minskar någon stans. Självklart kan man göra mycket själv också inte minst att visa politiker och företag att vi bryr oss och pririterar miljön högt.

224moh

Medlem
Har svårt för skidåkare (eller annat folk) som påstår sig värna om klimatet. Blir till vissa delar bara hyckleri...

Folk måste sänka sin levnadsstandard. Det är det enda sättet om man aktiv vill påverka klimatet. Finns även folk som hävdar att klimatförändringar är bs och överdrivet...

Samhället är uppbyggt av konsumtion och inget annat. Finns idag inga ersättare av fossila bränseln idag, där mycket av fokuset ligger. Utformningen av samhället är baserat på bilen som persontransport.
Utanför Sveriges större städer är kollektivtrafiken urusel.

Det krävs förändringar över en lång tid. Det går inte att dra stora växlar och hoppas på förändring över en natt...
Största bekymret är en ökande befolkningsmängd med högre krav på levnadsstandard.

Senast ändrad:

Peete1

Medlem
Hur kan det vara hyckleri att som skidåkare prata om att man värnar om klimatet?

Om inte vi ska kunna göra det vilka ska då kunna det?

En skidåkare är ju inte alltid personen som flyger till alperna för att göra en festresa?
Skidåkning kan ju vara en stor del friluftsliv, turande mm.
Och sen att skidåkare värnar än mer om det för att få behålla sin snö är väl bara bra.

Man kan ju göra mycket annat för miljön och bara för att man åker skidor så betyder det ju inte att hela ens livsstil går ut på att släppa ut så mycket koldioxid som möjligt.

jadeK2

Medlem
När jag läser typ nåt om Revolution så ser jag en hycklare till författaren.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp