Viktiga försäkringsfrågor vid skidåkning

Svenska klätterförbundet har en försäkring som gäller för medlemmar i anslutna klubbar. Den täcker en stor del inom området klättring, alpinism m.m. Det var Folksam som stod bakom tidigare. Har idag ingen uppdatering på villkor m.m. men det kan vara intressant att kolla upp. Medlemskap i en klätterklubb kostar typ 300 kr/år...

Rydellen

Ny medlem
Har fått uppgifter från och enbart gällande länsförsäkringar ####ÄLVSBORG#### idag.
Det finns INGA restriktioner gällande skidåkning, så länge du inte utför aktiviteten för en klubb/förening. Åker du iväg med en klubb måste klubben ha en egen försäkring som täcker skador. Men för privatpersoner är detta en glad nyhet för skid/snowboard-åkare.
Har man en förlängd reseförsäkring på hemförsäkringen så är man täckt för allt som kan hända vid skidåkning.

Det som Länsförsäkringar ÄLVSBORG hade med i sina undantag för riskfylla aktiviteter var: Fallskärmhoppning, bergsklättring och en sak till som jag inte kommer ihåg.

Glada nyheter för oss i Älvsborg alltså.

zeppelin-erik

Ny medlem
Har nu bytt min försäkring till IF (från Länsförsäkringar Göteborg) då IF inte har några restriktioner alls när det gäller aktiviteter eller vart i världen man är.
Detta gör själklart att de har en liten högre premie (1500kr självrisk) och för ca 4 månaders äventyr kommer jag att tvingas lägga ut 2400kr för att utöka hemförsäkringen utöver de 45 dagar som ingår. Men nu är jag iaf 100% säker att försäkringen täcker vart jag än åker, med LF var det ju annorlunda...

Så så är det med det...

La även till olycksfallförsäkring ifall man har kvar men etc. vid hemkomst till Sverige.

Johan_Edenteg sa:
Svenska klätterförbundet har en försäkring som gäller för medlemmar i anslutna klubbar. Den täcker en stor del inom området klättring, alpinism m.m. Det var Folksam som stod bakom tidigare. Har idag ingen uppdatering på villkor m.m. men det kan vara intressant att kolla upp. Medlemskap i en klätterklubb kostar typ 300 kr/år...
http://www.klatterforbundet.com/contentidx?cat=10

Här finns infon om klätterförbundets försäkringar. Tillägget för 200 kr/år kan vara bra at teckna utöver den som ingår som verkar vara en olycksfallsförsäkring.

Vad gäller vid tävling? Organiserad av icke FIS-anslutna organisationer, typ "Connys kaffe", IFSA, liftbolaget, researrangör...

AndersMerenius

Ny medlem
För några år sedan kollade jag upp olika försäkringsbolag också. Då var Trygg Hansa bäst. Inga restriktioner för skidåkning offpist eller liknande. Jag lusläste villkoren också och hittade inga fallgropar. Så vi kör fortfarande med dessa samt något tillägg för skador och stöld på utrustning typ kamera mm. Så det är värt att jämföra.

Mvh
Anders

Juuliaa

Ny medlem
Enligt Länsförsäkringar Kronoberg där jag jobbar täcker hemförsäkringen, och den extra reseförsäkringen som man måste skaffa om man är borta längre än 45 dagar, alla olyckor och sjuktransporter vart man än åker. Pist eller Offpist spelar ingen roll. Dock kan det va bra att ringa SOS international för info om sjuktransport hem till Sverige. Så det behövs inte köpas någon ytterligare försäkring i det landet man befinner sig. T.ex. Retungscard som man kan köpa i bl.a. St. Anton.

Men som ni säger här i tråden är det olika villkor beroende på vilket länsbolag man har, dock trodde hon jag pratade med på olycksfallavdelningen här i Kronoberg att dom flesta länsbolagen hade samma villkor.

Ha det bra.
Julia

OskarHolmblad

Ny medlem
Idag pratade jag med en säljare på länsförsäkringar och allting verkar tipptopp men med försäkringsbolag bör man tänka till lite extra. Tydligen gäller försäkringen utanför pisten, i offpisten, utanför markerad skidled, vad man nu än vill kalla det. Hur som helst gäller inte försäkringen om det är förbjudet att åka på ett visst ställe...

Jag har lusläst deras försäkringsvillkorsbroschyr, och i denna står det ingenting om det. Ingela Snygg, som min personliga säljare hette sa även att de (länsförsäkringar) följde skidortens rekommendationer, och med det måste hon ha menat lavinskalan, för såvitt jag vet utlyser dom aldrig förbud mot att åka på vissa ställen, utan de rekommenderar det helt enkelt inte. Så, lavinrisken/faran kan väl knappast anses vara ett förbud?

Kan jag få lite feedback på mina funderingar?

zeppelin-erik

Ny medlem
Länsförsäkringar är väl fortfarande lokalt, dvs att det är olika regler beroende på vilket kontor du tillhör (se tidigare i denna tråd där det var stora skillander mellan t.ex Kalmar och Göteborg).
Så om DU har garanti från dem att det är så, då är det så...

Bytte själv till If och råkade givetvis ut för en massa elände i NA, men If var mycket bra att ha att göra med och löste allt åt mig. (FYI)

Rydellen

Ny medlem
JA, det är olika regler beroende på vart man bor. Trollhättan vs Göteborg tex är helt annorlunda. Så det är viktigt att ni får era säljare att rota ordentligt och kontakta deras skadeavdelning. I mitt fall förra året så va det i GBG så att det fanns villkor som förbjöd offpist-åkning utan guide, medans det i mina villkor inte fanns några restriktioner gällande skidåkning.

De villkoren som finns uppställda följer dom till pricka. Så bryter du dom och det kommer fram (vilket det inte behöver göra) så kan du nekas hjälp. Men i de flesta fall och sålänge det inte finns klausuler eller specifika villkor som bryts så använder dom sig av "vett".

De är inte experter på skidåkning och vad det finns för olika moment. Säger du att du brutit benet när du åkt skidor så räcker det. Du behöver inte prata om att du va utanför markerad nedfart osv.

Blir det tal om helikopterevakuering från någon bergstopp där det inte ens finns ett skidområde osv så kan jag inte svara för det fungerar.

Ett sista tips...

Är det något specifik ni vill veta om ett villkor eller ett sorts skydd, BE och KRÄV att få det på papper. Jag har faktiskt varit med om två tillfällen när säljaren lovat mig en sak, men tack vare att jag rotade vidare i det och begärde skriftligt så fick vi reda på motsatsen.

Ofkast

Ny medlem
Tänk på att skaffa DSW(DSV) försäkring i nån sportaffär när ni är i Österrike, kan bli problem med transport ner från berget om man inte har det. Tro nämligen inte heller alla reseförsäkringar täcker räddningsaktioner på berg även om de täcker skadorna/vården som uppstår i samband med vad man nu gör där uppe. Och har man DSW så går saker iallafall smidigare. Skulle säga att den är ett måste om man bummar i Österrike.

Hört om folk som fått krypa ut i pisten för att kunna ringa efter räddning när de skadat sig i offpisten. sant eller inte? vet ej.

Mvh Olof

Tuneld

Ny medlem
Johan_Edenteg sa:
Tuneld sa:
SLAO har via Folksam en mycket bra försäkring kallad Utförsåkarförsäkringen.
http://www.folksam.se/forsakringar/idrotta/utforsakarforsakring
NJA... Den innehåller en del väsentliga undantag och/eller brister! Läs villkoren noga som med alla andra försäkringar.

För pisträvar i SLAO-anslutna anläggningar är den utmärkt.
Ja, den största bristen är väl att en enbart gäller vid anläggningar som är medlemmar i SLAO, men åker du exempelvis i Åre är det inget hinder.
Frågan är dock vad de menar med "områden med lavinfara", då försäkringen inte täcker skador uppkomna vi åkning i sådana områden.

snorkel

Ny medlem
Bra tråd. Är less på att snacka med okunniga försäkringssäljare som kommer med luddiga villkor och inget skriftligt.

Läge för en gruppförsäkring? Freeride har väl tillräckligt med medlemmar för att intressera ett försäkringsbolag på alerten? Skärmflygning är ungefär det farligaste man kan få en olycksfallsförsäkring för och helikopterräddning är väl standard eftersom man kan krascha lite varstans? Skärmflygförbundet har en helavärldenförsäkring i länsförsäkringar och den kostar 800:--

Borde gå att få till en freerideförsäkring hela världen inkluderande akuttransport inkl helikopterräddning, akutvård och hemtransport för säg 400:- /år eller mindre än så? Freeride har ju avsevärt fler medlemmar än skärmflygförbundet.

snorkel

Ny medlem
Problemet löst! Tecknade en hemförsäkring hos Länsförsäkringar Stockholm. Kostade drygt 600. Den täcker enligt uppgift både räddning från berget samt sjukvård på alla utlandsresor upp till 45 dagar. Tyvärr var de dyra på villaförsäkringen så nu har jag två hemförsäkringar och är dubbelförsäkrad mot cykelstöld och annat.

Dgr

Ny medlem
Intressant läsning även om jag inte betade av alla. Är inte 100%ig men i varje fall förr om åren kunde man i Frankrike lösa ett "Cart Neige" det var en försäkring som gällde även utanför pisten utan guide och kostade 3-400kr. Lyckades själv köra utför ett stup, helikopter larmades, men jag klarade mig och behövde inte flyga helikopter. Räkningen var på 6200:-(lika mycket som resan kostade) bara för utryckningen och eftersom jag kört offpist utan guide, detta var år 2000. Så bra försäkringsskydd och andra skydd är viktiga.

Anderssson

Ny medlem
Ja dom flesta föreningar och förbund har en försäkring dom tecknat via till exempel folksam. Det är dock ganska låga försäkringsbelopp på dom.

Jag råkade ut för en olycka och fick ersättning för:
sveda och värk
invaliditetsersättning
vanprydande ärr

Fick ersättning både från min privata olycksfallsförsäkring och föreningens. För er som också är skadade så vill jag tipsa om: www.folketsombud.se - Dom hjälpte mig skaffa ersättning. Ett bra alternativ för oss som inte kan så mkt kring detta med ersättning och försäkring.

Blidee

Medlem
Fixade just min försäkring för den kommande säsongen, samma som förra året hos länsförsäkringar. Frågade om vad den täckte gällande skidåkning för att se om något hade ändrats sen förra året, han sa att den gäller vid all åkning som sker på tillåtet område. Försäkringen täcker alltså inte avstängda områden men annars spelar det ingen roll om du är i pisten eller utanför.

Kaskar

Medlem
Ett tips om olyckan är framme att be behndlande läkare att skriftligen ordindera vila.

Bröt armen i alperna i vintras men eftersom försäkringsbolagets läkare över telefon ansåg att jag kunde knäppa bältet på flyget själv så fick jag ingen annan hjälp än att de kunde bjussa på en taxi. Och de tyckte gott jag kunde stanna hela resan (hade hela armen i paket och kunde knappt pissa, än mindre packa all utrustning). Väl hemma tyckte de inte jag behövde någon ersättning för förlorade skiddagar då läkaren inte beordrat vila. Jag kunde ju fortfarande rent teoretiskt gå runt å glo på saker vid dalstationen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp