Viktigt, klistermärken på knottrig takbox

Konstigt2

Ny medlem
Hur får man klistermärken att fästa bra på en takbox gjord av knottrig ABS-plast?

Bästa jag kommit på är att sätta klistermärket på någon jämn plastskiva och limma fast denne på takboxen. Har en del viktiga klistermärken som bara måste på 😁

Screenshot 2020-01-22 13.57.23.png

Konstigt2

Ny medlem
En variant är kanske att köra t.ex. silikon som lim.. för att fylla ut håligheterna. Lätt att få av också om man vill det tänker jag.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Det kan funka att trycka dit klistermärket och sedan värma lite försiktigt med en tändare eller varmluftspistol. När märket är varmt gnugga med något finger över märket. Tanken är alltså att plasten i klistermärket ska mjukna och på så vis formas efter underlaget.
Gör försiktigt rent med aceton innan, kan dock förstöra lacken. Kör isf nått snällare, typ T-röd

Christiam

Aktiv medlem
Äntligen en tråd där ämnet är av vikt. Klok idé att fästa på plastbit, då går det att ta bort plastbiten om du byter takbox.
Jag har fäst klibbor på skrovlig plastyta med klister. Körde på gorilla klister, riklig mängd. Se till att trycka ordentligt så det blir så mycket fästyta som möjligt. Prova först med en klibba som du inte bryr dig om den lossnar. Typ Leksand Hockey, Skistar Åre eller annan efter eget tycke : )

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
För ett så viktigt ändamål är det MINST nåt i stil med loctite 9394 som gäller. Glöm inte primer.

Christiam

Aktiv medlem
För ett så viktigt ändamål är det MINST nåt i stil med loctite 9394 som gäller. Glöm inte primer.
Loctite, ska det torka/härda i rumstemperatur?
Primer....det har jag köpt till frun på taxfree. Nå kräm för ansiktet. Misstänker att det är annan primer du syftar på. Vad är det för en primer som ska användas till klibbor?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Loctite, ska det torka/härda i rumstemperatur?
Primer....det har jag köpt till frun på taxfree. Nå kräm för ansiktet. Misstänker att det är annan primer du syftar på. Vad är det för en primer som ska användas till klibbor?
Ta den giftigaste, det brukar funka bäst. Både på frugor och klibbor.

Konstigt2

Ny medlem
Testade o värma på ett klistermärke.. mjae, blev inte alls bra. Det skruvade sig lite i några hörn och fäste inte så speciellt bra. Var ju dock lite knotter-format när jag tog av det igen. Är ju säkert skillnad på olika klistermärken, olika kvalitet.

Testar nog en gång till innan jag testar lim-varianten. Använda plastskiva och fästa på får bli plan C.

Konstigt2

Ny medlem
Blev bra med ett bra klistermärke! Har några andra "vanliga", fick på bättre än första försöket men formar sig inte alls så som dessa gör.

20200124_214059.jpg

En stor fördel också med värmemetoden, man kan passa på att rosta lite marshmallows 😋

Screenshot_20200124-220501_Photos.jpg

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp