Vilka är bäst på att spruta innersko?

hassel99

Medlem
Har normalt breda fötter men "låga" dvs låg volym, smala vrister och mkt spetsiga ankelknölar som inte sitter där de borde. Är inte lätt att hitta ngt som sitter bra och det blir alltid flertalet återbesök efter nyköp utan att det blir riktigt bra.
Ja jag har varit hos erkänt duktiga bootfitters.

Vilka är bäst i Sverige på detta eller är det så enkelt att det inte spelar ngn roll vart jag vänder mig?

Finns väl även två vägar, valigt skal med sprutad innersko eller Strolz.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har normalt breda fötter men "låga" dvs låg volym, smala vrister och mkt spetsiga ankelknölar som inte sitter där de borde. Är inte lätt att hitta ngt som sitter bra och det blir alltid flertalet återbesök efter nyköp utan att det blir riktigt bra.
Ja jag har varit hos erkänt duktiga bootfitters.

Vilka är bäst i Sverige på detta eller är det så enkelt att det inte spelar ngn roll vart jag vänder mig?

Finns väl även två vägar, valigt skal med sprutad innersko eller Strolz.
Jag har väl haft ungefär samma problem, i alla fall när det gäller problemet med att ha normalbreda fötter med låg vrist. Alla pjäxor med rätt längd har för mycket volym uppåt.
Jag löste det problemet redan på 90-talet genom att få formsprutat ett par Salomon pjäxor. Blev superbra, pjäxorna satt som gjutna betongblock bara man slog igen skaften, utan några tryckpunkter någonstans.
Viktigt är också att man först gör en formgjuten innersula som ersätter standardsulan.
I Malmö regionen finns det en duktig butik som heter Snö & Sjö.

Jag körde med dessa formsprutade pjäxor tills de formligen "gav upp", och på senare år lyckades jag få till ett par standard Salomon som sitter lika bra. Det tog en vecka med dagliga återbesök hos sportbutiken i Neustift/Stubai, med diverse justeringar.
Behöver man få bort volym uppåt så bygger man upp med sulplattor i ytterskon. När väl det var gjort ville jag ha bättre hälgrepp, och då klistrade man utanpå innerskon på s.k. "butterflies" i foam runt ankelpartiet.
Eftersom moderna pjäxor formar sig i materialet mycket bättre än vad som var fallet förr, så tog det sedan bara en 4-5 dagar skidåkande innan allt satt perfekt.

En pjäxa ska sitta hårt och tajt bara man trycker ner foten (tycker jag). Spännena har för mig bara "grundlägen" som man slår igen, och sedan spänner jag inte upp dem igen förrän det är dags att ta lunch eller åka hem för dagen.

I ditt fall när du redan har provat så mycket med standardpjäxor, hade jag inte tvekat en sekund att formspruta pjäxor. Det blir definitivt också billigare än att "klydda" med nya standardpjäxor om och om igen.

hassel99

Medlem
Framförallt vill jag slippa alla dessa besök hos bootfitter för att trixa till skal som inte passar bra från början.

tmlarsson

Aktiv medlem
Jag hade nog väntat in Atomics nya mimic professional series som ska va betydligt mer lättarbetade än traditionella sprutskor och ska ge konsekventa resultat.

Se gear:30's podcast för mer info om dem

hassel99

Medlem
Jag hade nog väntat in Atomics nya mimic professional series som ska va betydligt mer lättarbetade än traditionella sprutskor och ska ge konsekventa resultat.

Se gear:30's podcast för mer info om dem

Tack. Vad är det primärt som inte är så lättarbetat med det som finns ute idag och som kommer bli mycket bättre med dessa?
Skalet, sprutprocessen, hur skon formar sig...?

tmlarsson

Aktiv medlem
Tack. Vad är det primärt som inte är så lättarbetat med det som finns ute idag och som kommer bli mycket bättre med dessa?
Skalet, sprutprocessen, hur skon formar sig...?
Sprutprocessen. Det är väldigt svårt att få ett konsekvent resultat då du kan göra tre par som blir helt olika.

Nu är jag ingen expert på det men det jag hört från diverse personer som håller på med det.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Om du har ett skal som du tycker om så testa köp en intuition. Så klart inte samma prestanda men lite enklare att justera i efterhand.

hassel99

Medlem
Om du har ett skal som du tycker om så testa köp en intuition. Så klart inte samma prestanda men lite enklare att justera i efterhand.
Skalet jag har idag har tyvärr spruckit och det är därför jag måste köpa nya.
Har Intuition i mina hardboots och där funkar de klockrent.

Testade dessa Intuition till skalet på mina gamla alpinpjäxor men där funkar de inte.

Istället för att köpa nya skal som passar mina Intuition och hoppas på att det blir bra tänkte jag ge mig på sprutade innerskor istället. Ja det kostar lite mer men det kan det vara värt om det blir bra.

hassel99

Medlem
Sprutprocessen. Det är väldigt svårt att få ett konsekvent resultat då du kan göra tre par som blir helt olika.

Nu är jag ingen expert på det men det jag hört från diverse personer som håller på med det.
Det där låter illavarslande och då är det ju i allra högsta grad aktuellt att gå till den/de som är bäst på detta i Sverige.

Innebär det att sprutprocessen är annorlunda med de nya Atomic?

linkan_110

Medlem
Åre Verkstan, Åre Skidsport, Alpingaraget borde vara lämpliga kandidater, nu har jag inte erfarenhet av sprutskor själv, men har gjort 7-8 par (vanliga/sulor/intution) hos Skidsport med oklanderligt resultat.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp