Vilka freeride skidor bör jag köpa?

Jezd

Ny medlem
Tja! Ska göra en säsong i Österrike f.o.m december. Har funderat lite på vad jag ska köpa för skidor till detta. Vill ha ett par som funkar i både pisten och pudret. Har kikat lite på Dynastar Sultan 80, och dom verkar schysta, dessutom bra pris! Jag är ca 171cm lång (kort?:p) och ca 63-65 pannor tung.

Vet inte heller om jag ska köpa skidor nu eller vänta till december. Kan man hitta 09/10 skidor billigare nu? Jag känner att jag inte behöver den nyaste modellen, utan kan tänka mig den föregående årsmodellen.

Vilka skidor respektive pjäxor rekommenderar ni för blandad åkning? Jag är lite bättre än en medelgod åkare enligt mig själv.

Tack! // Jesper

Senast ändrad:

SNDVLL

Ny medlem
Ska du göra en hel säsong så behöver du fetare skidor om du ska åka lössnö. Satsa på ett par runt 100-110mm midja, och var inte feg på längden. Dom kommer gå att köra i pisten också.

Dock krävs det lite mer information från din sida för att kunna peka ut ett par specifika skidor. Åker du hårt, stort och snabbt? Droppar klippor, kör i skogen, eller leker du mest runt och gör butters och hänger i parken?
Finns ju skidor som är okej på allt, men då inte bäst på något..
Nu vet jag inte hur årets skidor är, men en bra all-around skida som flyter i pudret men ändå går att kötta pist med är K2 obSETHed. https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/k2/obsethed.html
Vill du slänga iväng några dubbelkorkar går det också bra ;)
179 cm bör du ha om du är intresserad av den skidan.

Jarle

Ny medlem
Precis som SNDVLL hade jag rekommenderat något större. Är själv i samma vikt/längdklass som dig och kommer nog aldrig köpa något med mindre midja än 110 med rocker igen. I vintras körde jag ett par Moment Night Train som varjedagskida (123 midja), något stor för riktigt hård pist men fungerade ok så länge det inte var riktigt stenhårt.

Vart kommer/vill du åka mest? Park/pist/offpist, hur ser fördelningen ut på ett ungefär? Vill du svänga lite eller mycket? Stabil som en oljepråm eller lekfull?

Finns otroligt många bra skidor där ute, betydligt färre som passar just dig och din åkstil så släng in lite mer info så kommer du nog få bra svar :)

SNDVLL

Ny medlem
Såg nu din andra frågeställning angående pjäxor. Hyffsat styva pjäxor för blandad åkning, 110+ i flex. Gå till skidaffär och prova. Bara dina egna fötter bestämmer vilka du ska ha! :)

PNyberg

Ny medlem
Jarle sa:
Precis som SNDVLL hade jag rekommenderat något större. Är själv i samma vikt/längdklass som dig och kommer nog aldrig köpa något med mindre midja än 110 med rocker igen. I vintras körde jag ett par Moment Night Train som varjedagskida (123 midja), något stor för riktigt hård pist men fungerade ok så länge det inte var riktigt stenhårt.

Vart kommer/vill du åka mest? Park/pist/offpist, hur ser fördelningen ut på ett ungefär? Vill du svänga lite eller mycket? Stabil som en oljepråm eller lekfull?

Finns otroligt många bra skidor där ute, betydligt färre som passar just dig och din åkstil så släng in lite mer info så kommer du nog få bra svar :)
Din sjukskrivna mupp! Nu nær du ær hemma hela dagarna har ju jag noll (0) trådar att svara på nær jag har lunchrast!

Carled

Ny medlem
Jag håller med ovanstående kollegor, och filosoferar iväg lite...

Hur har du åkt skidor tidigare? Hur kommer du/vill du åka i vinter? Din skidåkning kommer utvecklas ganska ordentligt så du behöver inte vara orolig för att ta dig vatten över huvudet om du följer de mer insatta medlemmarna här på Freeride. En skida på 110mm är inte mycket sämre än en Sultan 80 i pisten, det finns många som är minst lika bra, några är faktiskt bättre... Den stora skillnaden på att gå upp och köra en 105-110mm som allroundskida är att de allt som oftast har större svängradie, och att de inte är lika rappa från kant till kant. Visst, Ett par tråkiga 80mm'are kommer vara mycket roligare de första dagarna i december, men efter första stora snöfallet kommer du ändå bara leta puder varje dag, så då kommer feta skidor vara sååå mycket bättre... Och när det väl är risiga dagar har du förhoppningsvis åkt in dig lite och blivit lite bättre överlag så att du kan hantera skidorna även på hårda underlag.

Summa sumarum, du ska köpa dig ett par feta skidor som funkar ganska bra i pist och underhåller dig dåliga dagar, men som kickar rumpa på puderdagarna... Vilka dagar kommer du komma ihåg efter säsongen? Precis, det är därför du skall köpa skidor för de dagarna...

I.o.m. att du bara kommer ha ett par (något annat har ju inte framgått) kan det vara vettigt att satsa på årets modell, iaf. om de har uppdaterat och t.ex. lagt till rocker och liknande...

Om vi skall lista några skidor som kommer vara sjukt bra i pudret men som ändå kommer underhålla dig när det är hårt är:

Extrem Big Pen
Völkl Katana
Line Sir Francis Bacon
Rossignol S7
Atomic Bent Chetler

Av de riktigt dyra skidorna är Hendryx bredare modeller och DPS Wailer 112RP passande. Men de kanske är för dyra för din smak.

Längdmässigt bör du lägga dig någonstans runt 185, vilket alla av ovanstående skidor finns i...

Senast ändrad:

Jezd

Ny medlem
tackar så hemskt mycket för alla bra svar! jag har åkt cirka två veckor om året i tio år. började åka när jag var åtta. jag åker gansk aggresivt, snabbt och hårt. kommer förhoppningsvis åka mest puder men skulle tipsa på 70/30. vet inte riktigt. vi kommer vara i matrei, ostill och där omkring. har aldrig åkt i riktig t mycket puder. lite dropande kan ske. vill åka offpist! ursäktar för stavfel och om jag missat att svara på något, skriver på min mobil, blir lätt så då;)

hollibob

Medlem
Ytterliggare ett råd är att köpa på plats, kanske något dyrare, men du får ut en massa av det. Däribland teståk av en massa olika leksaker och troligen billigare/gratis service under säsongen om säljaren är schysst. Finns säkert en del par från förra året kvar att köpa för en billig peng också. Lycka till!

Jarle

Ny medlem
Tänker du åka mest framlänges eller står jibb på schemat också? Utanför pisterna tänker jag mest då, åkaframåt och jibb-skidor har rätt olika känsla och beter sig inte särskilt likt. Vad har du åkt på för grejer innan?

FF

Ny medlem
Såg nu att du också ska köpa pjäxor. Jag skulle rekommendera att köpa ett par billiga bättre begagnade skidor och lägga fullt krut på ett par bra pjäxor. Pjäxorna ska du köpa hos en välrenommerad bootfitter på plats, eller åtminstone i närheten av där du ska säsonga. Räkna med att punga ut minst 5000 för dessa och budgetera för det. Det är värt det. Ytterligare tips via internet, såsom vad för slags pjäxor du ska ha osv är meningslösa eftersom detta är något bootfittern är expert på.

En bra bootfitter ska ge dig:
1) Fullständig prisgaranti - 100% återbetalning av pengarna om du mot förmodan inte kan åka skidor i pjäxorna efter ett par månaders tillpassning.
2) I det närmaste "unlimited" service - Du ska kunna åtminstone under hela denna säsong och gärna så länge du vill, kunna droppa in när som helst och korrigera små problem med pjäxorna.

Jag skulle också rekommendera k2 obsethed då det är en mkt bra skida att börja åka offpist på samtidigt som det finns gott om plats att utvecklas på den. Brukar gå att hitta rätt billigt begagnat. ~2500-3000kr med bindning.

När du köper skidor begagnat så gör det inte så mycket ifall belaget är sönderkört och lagat, det du ska titta på är ifall stålkanterna är intakta och kolla mycket noggrant längs med hela kanten på skidan så att de inte börjat delaminera någonstans (delaminera är att något lager har börjat "släppa" och det blir som en smal spricka längs med kanten). Om du upptäcker något problem med kanten eller delminering bör du låta nån kompis som kan lite om sådana saker kasta ett getöga innan du köper.

Lycka till :)

Senast ändrad:

Jezd

Ny medlem
Tack igen för alla snabba och bra svar! Har tidigare hyrt diverse olika skidor, så det är inte särskilt relevant. Kikade lite på Extrem Big Pen och K2 Obsethed. Verkar vara 2 schysta skidor, dock så verkar Obsethed vara väldigt tung?

Vilken skulle ni rekommendera och vilken längd?

SNDVLL

Ny medlem
Jezd sa:
Tack igen för alla snabba och bra svar! Har tidigare hyrt diverse olika skidor, så det är inte särskilt relevant. Kikade lite på Extrem Big Pen och K2 Obsethed. Verkar vara 2 schysta skidor, dock så verkar Obsethed vara väldigt tung?

Vilken skulle ni rekommendera och vilken längd?
Blir det mest liftburen offpiståkning så tycker jag inte vikten spelar någon större roll. Kan inte säga något om Big pen så jag fortsätter på samma spår som tidigare med obSETHed.. :)
Längdmässigt vinner du mest på att ta längre. Köper du för korta så kommer du vilja ha längre. När jag köpte mina första offpist-skidor så fegade jag, köpte ett par som var 171 cm med 95mm midja och det fick jag äta upp. Jag är lika lång som du men väger lite mer. Kör på 183 cm nu och tycker absolut inte dom känns långa. Skulle lätt kunna köra ~190 cm.

Jarle

Ny medlem
Om du väljer att gå på obSETHed, vilket du säkerligen inte gör fel i, så tycker jag inte att du ska välja längre än K2's 179 (som snarare ligger någonstans runt 184). Hade jag valt en skida från K2 hade jag själv gått för 179, jag väger vanligtvis något kilo mer än dig (pendlar mellan ~64-67, ibland ett par kilo mer men aldrig under 63) och är ungefär lika lång (170).

Skulle givetvis kunna åka på 190+ men 180-185 blir betydligt mycket smidigare utan att tappa nämnvärt i stabilitet, 190+ däremot blir stabilare men sjukt mycket osmidigare och kräver mer kraft och teknik, a.k.a du blir trött mycket tidigare på dagen. Dessutom är det vanligt att man går ner ett par kg i vikt under säsongen med och då blir en längre skida ännu mer tungarbetad (visst finns det undantag men det är vanligare att man går ner än upp).

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Jarle sa:
Om du väljer att gå på obSETHed, vilket du säkerligen inte gör fel i, så tycker jag inte att du ska välja längre än K2's 179 (som snarare ligger någonstans runt 184). Hade jag valt en skida från K2 hade jag själv gått för 179, jag väger vanligtvis något kilo mer än dig (pendlar mellan ~64-67, ibland ett par kilo mer men aldrig under 63) och är ungefär lika lång (170).

Skulle givetvis kunna åka på 190+ men 180-185 blir betydligt mycket smidigare utan att tappa nämnvärt i stabilitet, 190+ däremot blir stabilare men sjukt mycket osmidigare och kräver mer kraft och teknik, a.k.a du blir trött mycket tidigare på dagen. Dessutom är det vanligt att man går ner ett par kg i vikt under säsongen med och då blir en längre skida ännu mer tungarbetad (visst finns det undantag men det är vanligare att man går ner än upp).
Men så åker du ju jämt på damlängden utan att pröva att köra längre....or? :p

Skämt åsidor. Jag tycker Jarle har helt rätt... klart att du inte behöver längre skidor. Längd på skidor är mer relaterat till åkarens tyngd mer än hans längd (klart att det finns undantag....)
Hmm..ser nu att Jarle var snabb på tiggeren och redan kommenterat mitt inlägg jag redigerar nu....oh well

Jarle

Ny medlem
PNyberg sa:
Jarle sa:

Men så åker du ju jämt på damlängden utan att pröva att köra längre....or? :p
På den tiden jag trodde att jag behövde en penisförlängare körde jag ju på 195 AK S-lab ;)

Har kört allt mellan 170-200 och tycker att 180-185 lämpar sig bäst... Hela jag är ju damlängd så det passar väl bra?

EDIT
Det FF sa om pjäxorna är allt du behöver veta och det enda sättet att få det bra på.

Senast ändrad:

MarkusO

Medlem
hollibob sa:
Ytterliggare ett råd är att köpa på plats, kanske något dyrare, men du får ut en massa av det. Däribland teståk av en massa olika leksaker och troligen billigare/gratis service under säsongen om säljaren är schysst. Finns säkert en del par från förra året kvar att köpa för en billig peng också. Lycka till!
Du läste att han skulle till Matrei va? (Läs: Det är alltså Osttirol vi snackar. Extremt sällsynt med bredlaggshyllor där...). Har ni bil funkar det ju iofs att dra iväg och handla skidor, till typ Conrad, St Anton eller nåt.

Om du vill ha pistprestanda kan du ju alltid komplettera med några billiga GS-räsers. Kan vara kul att dra på med sådana nån halvdag när outpisten är sliten.

Jezd

Ny medlem
Fick ett erbjudande om att köpa Völkl Mantra, förra årets modell för 4,5k med bindningar. Värt det? Är ej rocker, 177cm

Jarle

Ny medlem
Jezd sa:
Fick ett erbjudande om att köpa Völkl Mantra, förra årets modell för 4,5k med bindningar. Värt det? Är ej rocker, 177cm
Du kommer vilja ha bredare, mantran är ju ~95 i midja. Själv kommer jag aldrig köpa något under 110 med rocker igen, om det nu inte är en specifik skida för park/pist men knappt ens då...

Jezd

Ny medlem
Jarle sa:
Jezd sa:
Du kommer vilja ha bredare, mantran är ju ~95 i midja. Själv kommer jag aldrig köpa något under 110 med rocker igen, om det nu inte är en specifik skida för park/pist men knappt ens då...
Kör nog på k2 Obsethed då.

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Jezd sa:
Jarle sa:
Jezd sa:
Kör nog på k2 Obsethed då. Verkar ju vara schysta! Någon som vet vem Adde Ski (audica4@hotmail.com) är? Får massor av mejl av denna person som erbjuder mig billiga skidor. Känns lite för bra för att vara sant.
Ingen aning vem det ær. Ingen namn man kænner igen från forumet iaf.

Tænkte du på 09/10 ObSethed eller 10/11? STOOOR skillnad på dom næmligen.

Jezd

Ny medlem
PNyberg sa:
Jezd sa:
Jarle sa:
Kör nog på k2 Obsethed då. Verkar ju vara schysta! Någon som vet vem Adde Ski (audica4@hotmail.com) är? Får massor av mejl av denna person som erbjuder mig billiga skidor. Känns lite för bra för att vara sant.

Okej. 10/11 blir det isf. Vad är de största skillnaderna? positiva eller negativa?

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Jezd sa:
PNyberg sa:
Jezd sa:

Okej. Fått massor med mejl av honom, varje gång jag nämnt en skida så råkar han ha dom hemma till ett bra pris:p
10/11 blir det isf. Vad är de största skillnaderna? positiva eller negativa?
Størsta skillnaderna ær att 10/11 ær en 12mm bredare under foten och har mer tiprocker samt ngt mjukare....annars ær det bara grafiken ;)

Goora

Ny medlem
Oh sjukt bra tråd! sitter i precis samma veva, med samma längd och vikt, iof inte lika många skiddagar.
Har själv kollat på obSETHed och den värkar nice.
Men har även kollat på LINE Prophet 100, undrar vad ni säger om den?

PNyberg

Ny medlem
Goora sa:
Oh sjukt bra tråd! sitter i precis samma veva, med samma längd och vikt, iof inte lika många skiddagar.
Har själv kollat på obSETHed och den värkar nice.
Men har även kollat på LINE Prophet 100, undrar vad ni säger om den?
'
Jaa... P100 är en lekfull och väldigt allround skida med en kul radie för pisten. Inte någon köttig skida utan hellre en sväng mer.
Twinnad och hyffsat lätt trots lite metall, för dämpning. Bra skida varjedag skida i Scandiland :)

FF

Ny medlem
Ok, bara så du vet så är årets (10/11) obsethed vad jag skulle klassa en puderorienterad skida. Har sett den här i argentina och i våras i cham (burna av mr seth himself ;) och den är bred och mjuk och mycket fullrocker.

Dvs den kommer går bra i all mjuk snö och vara lättkörd i skare. Men kännas lite hoppig och "bananskalig" i uppkört och stökig snö. Men det är kanske det du vill ha.

Fjolårets är dock mer "allround" om det nu är det, du vill ha.

Senast ändrad:

Jezd

Ny medlem
FF sa:
Ok, bara så du vet så är årets (10/11) obsethed vad jag skulle klassa en puderorienterad skida. Har sett den här i argentina och i våras i cham (burna av mr seth himself ;) och den är bred och mjuk och mycket fullrocker.

Dvs den kommer går bra i all mjuk snö och vara lättkörd i skare. Men kännas lite hoppig och "bananskalig" i uppkört och stökig snö. Men det är kanske det du vill ha.

Fjolårets är dock mer "allround" om det nu är det, du vill ha.
Japp, så mycket har jag hängt med! Tänkte att jag skulle köpa en lite billigare Pistracer och ha när den inte finns puder tillgängligt. Något tips på bindningar?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp