Vilka grader har ni på era bindningar

Sthlm71

Ny medlem
Hej,

Vilka vinklar har ni på era snowboardbindningar (visst det är en smaksak men ändå)?

Jag kör uteslutande i pist och har: +23 på främre & -9 på bakre.

Senast ändrad:

Kula82

Ny medlem
du menar nog +24/-9

Själv kör jag verkligen överallt och har +18/-9

Varför undrar du förresten?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Sthlm71 sa:
Hej,

Vilka vinklar har ni på era snowboardbindningar (visst det är en smaksak men ändå)?

Kör du bara pist så testa +28 och +10 typ så får du se på carving svängar....

KaitsuH

Aktiv medlem
+55/+50 (racebräda), 15/-15 freestyle, 18/-9 freeåkning.

Om du ska bara köra pist, köp en extremecarvingbräda (Coiler, Swoard etc.) eller skidor.

whippo

Ny medlem
Ungefär +20/-8 senaste åren.

Tidigare ungefär +25/0

Mest puder och pist, där snön är som bäst och roligast. Blivit gammal o passar mig för större hopp men kör gärna snabbt.

JAndersB

Ny medlem
+36/+18 så slipper man sitta på pottan i hälsvängen. Off pist och carving i transporterna eller carving om manschester och inget puder.

rennemark

Ny medlem
Har kört blandat men jag har väl oftast haft +15/0. Fick höra av brorsan att jag borde ha +15/-15 då jag åker väldigt blandat, lite park, pist och gärna off-pist om det finns möjlighet.

Finns de någon nackdel med att ha -15 på bakfoten? Jag vet att det är bra när man vill åka på båda hållen men jag tänker om de påverkar när man åker åt "rätt" håll?

PocaPuder

Ny medlem
+45/+36 Åker puder om det finns annars letar jag tills jag hittar :) Karvar pist ibland också

Senast ändrad:

ett_Hund

Ny medlem
+15/-2(?) Relativt bred stance men inte helt maxad, marginell backstance,
till det mesta utom pow och park

+15/-15 brett, ingen backstance
Park, sker jäkligt sällan

+15/0 våldsam backstance
Pow, V-tailad puderbräda

ett_Hund

Ny medlem
rennemark sa:
Har kört blandat men jag har väl oftast haft +15/0. Fick höra av brorsan att jag borde ha +15/-15 då jag åker väldigt blandat, lite park, pist och gärna off-pist om det finns möjlighet.

Finns de någon nackdel med att ha -15 på bakfoten? Jag vet att det är bra när man vill åka på båda hållen men jag tänker om de påverkar när man åker åt "rätt" håll?
Personligen upplever jag att i princip all min åkning blir stabilare av en (nära på) neutral stance på bakfoten. Körde mer eller mindre symmetrisk duck till det mesta förut men har så gott som lämnat det helt. Kör duck på parkbrädan det fåtalet dagar/år jag rastar den men då känns inte stabilitet i hög fart och stökig terräng lika viktigt.

Vilken stance man föredrar är nog väldigt individuellt men jag tror många skulle tjäna mycket på att pröva sig fram lite mer. En skitbred stance på 20/-20 ser ball ut men är kanske inte alltid att föredra om man vill ha så kul som möjligt.

Haffet

Ny medlem
Fixat 22+/15+ på min gamla bräda för att köra i pist. Det är en Crazy Creek D-Scent 161/26.7cm. Den har fungerat perfekt dom få gångerna jag använt den.
Sen på nya brädan blir det en ganska "smal" 15+/15+ duckstance för att köra mest park och hopp. Endeavour Color 149

Seppuccu

Ny medlem
PocaPuder sa:
+45/+36 Åker puder om det finns annars letar jag tills jag hittar :) Karvar pist ibland också
Whoah, det är rätt extremt (gissar att det inte är en racingbräda) måste jag säga. ^^ Måste prova själv nån gång.

Började själv med +15/-15, sedan +12/-12, och förra veckan i Trysil körde jag på +21/-9. Skulle egentligen ha experimenterat mer under veckan men orkade inte hålla på och fiddla...

mrgorgo

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Sthlm71 sa:
Hej,

Kör du bara pist så testa +28 och +10 typ så får du se på carving svängar....
Har bara kört små vinklar innan men till nästa år så skall jag testa detta.

magnusericsson

Ny medlem
+12/-12 Funkar till det mesta, kör oftast park och när jag kör pist så blir det oftast väldigt mycket småjib och liknande.

Flowjoe

Ny medlem
Åker med 17/0. Som Jeremy Jones gör.

Känns som om jag står så när jag surfar (bakre fort rak) och att det ger bäst balans. Man vill ju inte stå med fötterna rakt fram, som en skidåkare:/.

Seppuccu

Ny medlem
FGK sa:
Anticrobotic sa:
Det där lät inte bra, något jag borde veta om 0/0 inställning? Dåligt för knäna eller så? :O
Det är ju inte jätteergonomiskt om man säger så. Iom att du står ganska brett med fötterna kommer knäna (i första hand) eller höfterna ta stryk varje gång du gör en knäböjning som är mer än bara lite. Det undviks genom att ha lite vinkel mellan fötterna (som du börjat köra med nu).

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp